Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 23 jul 2011 18:19

Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

In de vakantie bespeelde ik het Walcker-orgel van Wildervank. Hiervan is een ook een virtuele versie. Wat me nu opviel dat het echte instrument veel mooier klinkt. De hauptwerk versie is wat metalig en niet zo ruimtelijk. Het echte orgel wel. Echt een pracht instrument waar je van alles op kwijt kunt!

Mijn gastheer vertelde dat het orgel zeer recent opnieuw voor Hauptwerk is opgenomen. Nu met dure microfoons, 24 bit en multi-release. Dus dat zal een heel ander resultaat opleveren. Wanneer de set uitkomt is niet bekend, maar dat zal nog wel een tijdje duren. Dat gaat denk ik een heel mooie set worden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 nov 2011 13:22

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Gelezen op een Duits HW forum, waarvan het forumlid dit van Dirk Swama/virtual-organs.nl vernomen heeft.

Geplantes Update: März 2012
Mikrofon: Bruel & Kjaer, 24 Bit, 48 KHz
Anzahl Loops: 1
Anzahl Releases: 3
Dispositionsänderung: Schwellwerk Celeste 8 statt Scharff



1 loop ?? Een typo ??

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 nov 2011 14:54

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

1 loop vind ik niet zó'n probleem hoor.
Ik heb het nut van multiple loops nooit zo goed begrepen.
Maar misschien kan iemand me dat uitleggen?

HG,
Anton

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 nov 2011 15:17

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Als in Hauptwerk een noot lang wordt vastgehouden (langer dan de sample duurt, ongeveer een paar seconden), wordt de sample steeds herhaald. Dit kan doordat de sampe set producent een sample zo heeft gedefinieerd dat de sample een loop heeft. Het is mogelijk dat een sample meerdere loops bevat. Dit geeft een groter realisme als de noot langer wordt vastgehouden.

http://www.pcorgan.com/Benodigdheden3.html

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 nov 2011 17:19

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Hmmm, nuttig voor in de kerk. Als je hééél langzaam zingt :-)

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 nov 2011 18:01

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Haha, dat kan kloppen, soms zijn sampels wel 8 seconden lang, en als die nog niet geheel is afgespeeld dan schijnt HW bij opnieuw aanslaan van de toets het resterende deel af te spelen.

Al met al goed bedacht, maar het vreet geheugen...In mijn HW-free tijd zette ik deze functie bijna als eerste uit om sampelsetjes in de max. 1,5 GB te kunnen proppen. Nu met 16 Gb kijken we niet meer zo krap :-)
De geluidskwaliteit neemt nauwelijks af, zeker vergeleken 14-bits laden. Het geeft theoretisch wat eerder luistermoeheid op, maar daar hebben de meeste HW geen last van, hooguit de medehuisgenoten.. :lol:


PS. Informatie van deze aard over sampelsets ligt niet altijd voor het oprapen, ik was verbaasd, weet ook niet exact de sampelduur van Wildervanck, en ben heel benieuwd naar de nieuwe versie !

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2011 00:23

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Anton Heger schreef:Hmmm, nuttig voor in de kerk. Als je hééél langzaam zingt :-)
Bach heeft diverse preludiums en fuga's geschreven waarbij (pedaal)tonen meerdere maten vastgehouden moeten worden.

WiBo heeft het nut van aanbrengen van loops goed uitgelegd. Althans bijna.
Een loop start nooit vanaf seconde 0 van een WAV file. De toon zit nog in de aanzet van klinken. Daarom definieert men de start van de eerste loop na de start van een toon 1 sec. of later na aanvang van die toon. Ook wordt 0,5 sec of meer vanaf het einde van de WAV sample het einde van de laatste loop gedefinieerd.
Dus van een WAV file van 6 sec. blijft nog 4,5 sec. of meer over om loops aan te brengen

Dan de reden van multiloops versus single loop. Zie beide plaatjes.
Als je de WAV file (HW prestant 8) uit de sampleset van Velesovo bekijkt, heb ik een van de loops wit gemaakt. Als je dit als enige loop in een WAV file definieert zou hebben, dan hoor je de betreffende toon zweven. Door nu random de loops in zo'n multiloop af te spelen, voorkom je zo iets; sterker nog: de toon wordt levend. De looppunten zijn bovenin het plaatje met een rood (startpunt loop) en blauw (eindpunt) driehoekje aangegeven.

Daarom hoop ik dat Wildervank multiloop wordt. En met een tooltje kun je het automatisch aan laten brengen in een WAV file.

Evert-Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 29 aug 2014 23:25

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Er liggen plannen klaar dat het Walcker-orgel in Wildervank opnieuw wordt opgenomen, een versie 2.0 dus. De opnames starten binnenkort.
Dit keer in multi-channel, 24 bit, met 3 releases, multiloops en gesampelde tremulant( = *). Ook zal er extra aandacht worden besteed aan de (mooie) akoestiek van de kerk. Het orgel is in 2013 uitgebreid met een Vox Celeste en een nieuwe Hobo (naar voorbeeld van Doesburg) op het zwelwerk. Daarbij worden voor Hauptwerk een aantal (nu afwezige) stemmen opnieuw gereconstrueerd en de momenteel aanwezige transmissies iets uitgebreid zodat het geheel straks 32 registers zal tellen. De basis van de nieuwe dispositie zal bijna gelijk zijn aan het origineel van 1913:

Man. I
Bourdon 16
Prinzipal 8
Viola di Gamba 8
Doppelflöte 8
Bourdon 8
Dolce 8
Octave 4
Flute harmonique 4
Octaaf 2
Cornet IV
Oboe 8
Mixtuur III-IV
Trompete 8

Man. II
Geigenprinzipal 8
Synthematophon 8
Lieblich gedeckt 8 *
Viola 8 *
Vox celeste 8
Flute harmonique 4 *
Quint 2 2/3 *
Gemshorn 2 *
Cornet IV *
Oboe 8 *
Mixtuur III-IV sterk

Ped.
Contrabass 16
Subbas 16
Gedecktbass 16
Octavbass 8
Gedeckt 8
Flöte 4
Violoncello 8
Posaunenbass 16
(Sub -en superkoppel man. I)
(Sub -en superkoppel man. II)


Vr. groet,
Danny

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 feb 2015 21:18

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Hallo Danny,

Ik zag op Contrebom een demo, maar op de website is niets te vinden aan informatie.
Kun je iets aangeven over deze versie 2 van Wildervanck?
Is het 2, 4 of 6 kanaals?
Is er al een geplande release-datum?

Ik ben benieuwd!

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 feb 2015 07:55

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Anton Heger schreef:k zag op Contrebom een demo, maar op de website is niets te vinden aan informatie.
Kun je iets aangeven over deze versie 2 van Wildervanck?
Is het 2, 4 of 6 kanaals?
Is er al een geplande release-datum?


Hallo Anton,
Op de 'in ontwikkeling' pagina (http://www.virtualpipes.nl/in-ontwikkeling.html) staat wel wat meer informatie. De set wordt uitgebracht in 4-kanaals (front en rear regelbaar per klavier) vanuit een 6-kanaals opname. Verder met een programmeerbare generaal crescendo, reconstructie van de oorspronkelijke dispositie (daarvoor zijn 5 nieuwe registers toegevoegd van het Walcker-orgel in Uithuizen), gesampelde tremulant registers en alle overige reguliere opties. De set verkeerd op dit moment nog in een Alpha-fase qua geheel, het geluid staat al in beta. Naar verwachting verschijnt hij uiterlijk ergens in april omdat het testen en de grafische ontwikkeling wat langer gaat duren. De opnames zijn vorig jaar september/oktober gemaakt en het doel was om hem uit te brengen in februari maar dat is niet haalbaar. Op CB verschijnen binnenkort nog meer geluidsvoorbeelden.

Groet, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jul 2015 20:02

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Dit sample komt in augustus 2015 uit zo is mij per email meegedeeld.
Ik zie er met belangstelling naar uit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jul 2015 20:53

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

over dit orgel staat op de site:
95% realisme ten opzichte van het origineel gewaarborgd

dat is wel heel gewaagd, dan moet je of over een extreme goede opname beschikken, een realistisch windmodel hebben, en weinig filteren
anders heb je al 30% verloren.


maar goed het zal er niet voor niets staan, dus ik ben benieuwd

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 29 jul 2015 10:16

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

Jan Wim schreef:over dit orgel staat op de site:
95% realisme ten opzichte van het origineel gewaarborgd

dat is wel heel gewaagd, dan moet je of over een extreme goede opname beschikken, een realistisch windmodel hebben, en weinig filteren
anders heb je al 30% verloren


Hallo Jan-Wim,

De opname is uitsluitend met afgewogen hi-end apparatuur gemaakt. Dus ja, het is een heel goede opname. Daarnaast hebben we door toepassing van een nieuwe modellen heel weinig tot geen verlies bij het nabewerken, vandaar ook het genoemde 95% realisme en we gaan aantonen dat dit mogelijk is. Mede door het heel exact filteren, editen en vergelijken heeft de gehele ontwikkeling helaas een aantal maanden vertraging opgelopen, er zijn bijv. bepaalde registers waar we per stuk een maand aan hebben gewerkt om het goed te krijgen ! Het doel is om dit orgel nu eens neer te zetten zoals het werkelijk is/was (t.o.v. de originele dispositie). Wildervank is echter geen eenvoudig orgel om te sampelen. Het is erg onstuimig en klinkt fors, dit specifieke karakter is ook terug te horen in de set. Op dit moment zijn we nog steeds aan het betatesten en in de mail aan Wim heb ik gemeld dat de set 'met een beetje geluk' in augustus af zal zijn. Daarna volgt nog processen om de bestanden in te pakken voor Hauptwerk/ encrypten/ webomgeving aanpassen/ een methode vinden om het te distribueren enz. Het is altijd lastig om een releasedatum aan te geven omdat het erg veel werk is om het te maken en te voltooien. Augustus is het doel, maar daar kunnen best nog een paar weken bij komen.

Groet,
Danny

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jul 2015 15:08

Re: Nieuwe samples Walcker orgel Wildervank

koschinski schreef:
Jan Wim schreef:over dit orgel staat op de site:
95% realisme ten opzichte van het origineel gewaarborgd

dat is wel heel gewaagd, dan moet je of over een extreme goede opname beschikken, een realistisch windmodel hebben, en weinig filteren
anders heb je al 30% verloren


Hallo Jan-Wim,

De opname is uitsluitend met afgewogen hi-end apparatuur gemaakt. Dus ja, het is een heel goede opname. Daarnaast hebben we door toepassing van een nieuwe modellen heel weinig tot geen verlies bij het nabewerken, vandaar ook het genoemde 95% realisme en we gaan aantonen dat dit mogelijk is. Mede door het heel exact filteren, editen en vergelijken heeft de gehele ontwikkeling helaas een aantal maanden vertraging opgelopen, er zijn bijv. bepaalde registers waar we per stuk een maand aan hebben gewerkt om het goed te krijgen ! Het doel is om dit orgel nu eens neer te zetten zoals het werkelijk is/was (t.o.v. de originele dispositie). Wildervank is echter geen eenvoudig orgel om te sampelen. Het is erg onstuimig en klinkt fors, dit specifieke karakter is ook terug te horen in de set. Op dit moment zijn we nog steeds aan het betatesten en in de mail aan Wim heb ik gemeld dat de set 'met een beetje geluk' in augustus af zal zijn. Daarna volgt nog processen om de bestanden in te pakken voor Hauptwerk/ encrypten/ webomgeving aanpassen/ een methode vinden om het te distribueren enz. Het is altijd lastig om een releasedatum aan te geven omdat het erg veel werk is om het te maken en te voltooien. Augustus is het doel, maar daar kunnen best nog een paar weken bij komen.

Groet,
Danny



Hoi Danny,

bovenstaande omschrijving klinkt erg goed, er is in ieder geval veel zorg en energie ingestoken .

t.z.t als het klaar is dan ben ik zeker benieuwd naar het eind resultaat.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com