Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

(1787) Kdousov sample set

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 maart 2014 16:39

(1787) Kdousov sample set

Sonus Paradisi heeft een nieuwe sampleset gelanceerd: een klein historisch 2 klaviers orgel met pedaal (16 stemmen) uit Tsjechië, alleen in wet.

Het is een shareware sampleset: je kunt het downloaden en bespelen. Als het bevalt, betaal je.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 maart 2014 18:38

Re: (1787) Kdousov sample set

Geen surround :-(

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 maart 2014 20:48

Re: (1787) Kdousov sample set

Gedownload; geïnstalleerd en na het weekend wordt deze zeker verwijderd. Ik kan mijn draai niet vinden met dit orgel(tje).

Mvg,
Paul.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 15 maart 2014 17:55

Re: (1787) Kdousov sample set

Het lijkt mij wel een mooie set om erbij te hebben.
Het lukt me alleen niet om het te downloaden:
Met Flashget blijf ik iedere keer steken op zo'n 25% en is dan niet meer aan de praat te krijgen.
Er zijn wellicht teveel mensen zoals ik die tegelijk aan het downloaden zijn.
Misschien volgende week nog maar eens proberen.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 maart 2014 12:47

Re: (1787) Kdousov sample set

Ik had ook een probleem met downloaden via een downloadmanager (folx). Echter downloaden via de browser (safari) verloopt zonder problemen. Heel vreemd.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 maart 2014 11:15

Re: (1787) Kdousov sample set

pahasoft schreef:Gedownload; geïnstalleerd en na het weekend wordt deze zeker verwijderd. Ik kan mijn draai niet vinden met dit orgel(tje).

Mvg,
Paul.


Nee Paul, hoe kun je dat nou zeggen en hoe kun je dat doen! Dit orgel is werkelijk schit-ter-end!

Neem bijvoorbeeld de Fletten 4 (Spitsfluit), en luister naar al die emotie en al die nuances in de klank. Speel hem eens een octaaf lager. Trek er dan de Fugara bij, samen geeft dat een prachtige licht zwevende klank. Heb je de Fugara alleen, dan krijg je een heel zachte, strijkende klank. Vergelijk dan eens de doffe Fletten 8 met de heldere Quintadena. Combineer ze dan met de 4', op allerlei manieren.

Het positief (bovenmanuaal) heeft fluiten 8' en 4' en prestanten 2' en 1'; zeer gebruikelijk in dit type orgels. Deze registers kun je op alle mogelijke manieren combineren. Merk vervolgens op dat het hoofdmanuaal ook fluiten 8 en 4' heeft en prestanten (octaaf) 2' en 1'. Zo kun je allerlei echo-effecten maken tussen het direct klinkende bovenmanuaal en het vol klinkende hoofdmanuaal. De Mixtuur kan erbij, ondersteund met de Principal 4' en eventueel de octaafregisters. Let eens op hoe die Mixtuur tintelt en sprankelt. De Quint erbij, met z'n volle klank geeft die veel gewicht aan het plenum. En zo kun je maar doorgaan met varieren.

Probeer het eens een weekje uit! Of ligt het misschien aan je audio?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2014 12:05

Re: (1787) Kdousov sample set

Hee, Jos! Ik wilde juist net zo reageren als jij, maar je bent me voor geweest.

Ik moest meteen denken aan dat mooie Voxus setje van dat 1 manuaals instrument dat nu in Elburg staat.
Het zelfde karakter, maar voor slechts E 10,- meer heb je hier dus een zelfstandig pedaal met maar liefst 16-8-4 voet,
etc etc....dus heel speelbaar. En wat een fraaie akoestiek, alsof je zo in dat kerkje staat.

Als ik dit dan vergelijk met bv Velesovo, dan heeft dit veel meer karakter; alleen al zo,n 8 voets stemmetje.....
De gehele toon-aanspraak is zo helder vastgelegd.

Nouja, enz enz; het is vast , dat Paul ff geen tijd heeft gehad om er nog eens goed mee bezig te gaan....

Velesovo heb ik verwijderd; dat gaat hiermee vast NIET gebeuren!!

HG

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 maart 2014 18:51

Re: (1787) Kdousov sample set

Geert schreef:Ik moest meteen denken aan dat mooie Voxus setje van dat 1 manuaals instrument dat nu in Elburg staat.
Het zelfde karakter, maar voor slechts E 10,- meer heb je hier dus een zelfstandig pedaal met maar liefst 16-8-4 voet,
etc etc....dus heel speelbaar. En wat een fraaie akoestiek, alsof je zo in dat kerkje staat.

HG


€ 10,- meer?? Gapinge kost volgens mij € 19,- en Kdousov kost €73,-. Lijkt me een groter verschil.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2014 20:29

Re: (1787) Kdousov sample set

Ok Jan, ik dacht dat ik tonmaals E 50 had betaald. En dat dit orgel dus E 60 is. Foutje!

Maar bij zo,n pracht instrument zou je het toch in eerste instantie niet over geld willen hebben? Heb alweer spijt dat ik zelf het slijk der aarde erbij gehaald heb.

Hg

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 17 maart 2014 21:33

Re: (1787) Kdousov sample set

Geert/Josq,

ik was niet al te duidelijk. Klinkt op zich prachtig; alleen is dit voor mij geen orgel waar ik heerlijk een paar uur op zal gaan spelen. Daardoor vind ik het zelf niet de moeite waad om hier (ook al is het gering) geld voor uit te geven. Eerlijkheid is dus: dat ik het moet gaan verwijderen.

Vandaag heb ik nogmaals geprobeerd en kom weer tot dezelfde conclusie. Het is geen orgel voor mij, ondanks dat je hier best over een geslaagde sampleset kan spreken voor dat geld.

Hopelijk zo iets duiderlijk; excuus voor de verwarring.

Mvg
Paul.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 maart 2014 22:10

Re: (1787) Kdousov sample set

Ik begrijp het: 't is een vrij specifiek orgel en als je -om maar wat te noemen- graag de werken van Mendelsohn of Guilmant speelt zul je je ei op dit orgel niet kwijt kunnen. Aangezien het shareware is en een betaling wordt verwacht als je er langere tijd van wilt genieten, is het inderdaad een logische conclusie om het te verwijderen. Toch zou ik suggereren dat je het niet geheel uit je gedachten zet, en er nog eens naar teruggrijpt op het moment dat je de behoefte hebt om eens iets heel anders te proberen. Al kan dat natuurlijk met genoeg andere sample sets ook!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 maart 2014 00:12

Re: (1787) Kdousov sample set

Is soms ook wel een beperking dat het pedaal maar tot A gaat.

Benieuwd of er ook zoiets in samplevorm bestaat met meer speelmogelijkheden. De klank is zeker intiem en edel te noemen. Ik vind de stemming ook bijdragen.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 maart 2014 00:25

Re: (1787) Kdousov sample set

Op het HW forum wordt deze set ook wel vergeleken met Zlata Koruna.
Die set is ook extended te laden, en pedaal en manualen lopen dan verder door.

Iemand hier ervaring met deze set?? Zo kom je nog van het 1 op het ander......

HG

Berichten: 11

Geregistreerd: 15 dec 2012 05:10

Bericht 19 maart 2014 05:53

Re: (1787) Kdousov sample set

Geert schreef:Op het HW forum wordt deze set ook wel vergeleken met Zlata Koruna. Iemand hier ervaring met deze set?? Zo kom je nog van het 1 op het ander......HG



Hallo Geert,

Ik heb Zlata Koruna, wat een fijne set is. Hij klinkt direct, ondanks de behoorlijke nagalm, en ik gebruik hem veel om te oefenen voordat ik op een "groter orgel" overstap, met name met koralen.
Het is een leuk orgel om te zien, heeft lekker grote goed leesbare registerknoppen.
Een werkelijk prachtig register is de HW Bordun Fletna 8: mooi aansprekend, direct, door de oktaven steeds een beetje anders, mooie acoustiek. Ik vind de prestanten (8-4-2) een beetje dof.

Bombarde geeft er op het Duitse forum een heel positieve recensie over.
Een forumlid die ik zeer waardeer, Carson Cooman, schreef me het volgende:


In terms of smaller instruments, Zlata Koruna is probably my favorite of the actual baroque era organs (as opposed to a contemporary instrument in baroque style like Velesovo or Ménésterol.) The instrument is in quite a beautiful room too. I'd highly recommend Zlata Koruna if you do not have it. The Freiberg Silbermann is also a very fine instrument of that sort, with that characteristic Silbermann brightness. And of course there are others too.

Glad to hear that you have Zlata Koruna and are enjoying it. Indeed it is a very clear instrument to play, despite how wet the room is. I think it's a particularly nice sounding room, and music does have both clarity and resonance.

You're right that the stops are not quite as even or seamlessly beautiful as Dom Bedos or Krzeszow, but that is because Dom Bedos is a newly constructed (2007) organ and Krzeszow is a newly restored (2008 or so) organ in a very major way. Thus, in those instruments, everything sounds like a brand new organ (in baroque style).

With Zlata Koruna, the instrument sounds like an instrument that is several hundred years old -- so some things are not as even or "perfect" as the other organs. I think it gives it character, however, and it gives insight into how these instruments and music sounded back in the day.

Best,
Carson


Ik hoop dat deze opinies wat bijdragen, ondanks deels het Engels. Als je dat nuttig vind, zal ik het vertalen.

mvg
Ernst
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 maart 2014 21:23

Re: (1787) Kdousov sample set

Ernst, reuze bedankt; idd is Cooman een bekend persoon oa op CB. En ik ben het helemaal met zijn visie eens!

Zo heb ik bv ook Forcalquier juist vanwege die genoemde aspecten. Ik ga hier zeker iets mee doen en evt aanschaffen......

HG

Geert

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 10 sep 2019 08:48

Re: (1787) Kdousov sample set

Als je oude muziek speelt, zijn Kdousov en Zlata Koruna prachtige orgels.
Rabštejn nad Střelou en Smecno zijn ook zeer de moeite waard.
Ik maak veel gebruik van deze serie samplesets

Bij Kdousov wordt ook geadviseerd op de klavier koppel en eventuele andere koppels zelf in te stellen via Hauptwerk general couplers.

Voor Smecno is nog een mooie extensionpack waarbij het pedaal doorloopt van 27 naar 30
Extra portrait jambs zijn toegevoegd. Te vinden op:
https://www.hauptwerk-organ.com/hauptwerk/extensions/smecno/

groeten, Frans

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com