Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW 4.1: wel of niet updaten?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 aug 2014 09:40

HW 4.1: wel of niet updaten?

Ik twijfel er ernstig aan of ik HW 4.1 niet beter aan mij voorbij kan laten gaan. Ik heb daarvoor 3 redenen:

1. Mijn PC met W7 is sinds de installatie nog nooit geüpdate. Te oordelen naar wat ik op het officiële forum lees, gaat dat vrijwel zeker problemen geven bij de update naar 4.1. Of ik moet eerst Windows updaten, maar daar heb ik geen zin in. Zelfs al zou het gewoon goed gaan, mijn ervaring is dat Windows altijd flink trager wordt van al die updates.

2. Het schijnt dat er in 4.1 onder Windows iets minder geheugen beschikbaar is voor samplesetdata. Dat komt doordat er bij het laden meer geheugen gereserveerd wordt voor een buffer, waardoor het laden sneller gaat. Mijn 2 meest gebruikte sets (Zwolle en Utrecht) passen op dit moment echter net in het geheugen en ik loop liever niet het risico dat ik na de update moet inleveren op de kwaliteitsinstellingen. Het houdt nu al niet over. Zwolle is nu geladen in stereo, 16 bit, pedaal 14 bit en Utrecht in stereo, 14 bit, single loops.

3. De verbeteringen die versie 4.1 kan bieden, spreken mij totaal niet aan. Van bugs in 4.0 heb ik geen last. Het enige voordeel zou misschien de verbeterde polyfonie zijn, maar ik ben op dat punt niet ontevreden met wat ik nu heb. En gelukkig weet ik niet wat ik mis.

Kortom, ik heb het idee dat ik maar met updaten moet wachten tot ik een nieuwe PC kan kopen en dat duurt nog heel lang.

Zijn er meer die een vergelijkbare afweging maken? Of kan iemand mij goede argumenten geven om toch nu te updaten? Zie ik misschien iets over het hoofd?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 aug 2014 11:45

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Voor punt 1 is zeker van toepassing: Wat goed werkt, niet repareren!
De berichten op het officiële forum over updaten zijn duidelijk. Over de dongle driver is ook nogal wat gedoe met pc’s die langere tijd niet aan internet zitten.

Voor punt 2, stelt Martin op dat forum ook, dat er bij Win een stukje minder geheugen beschikbaar is i.v.m. het sneller laden.
Zwolle laadt je geheel in stereo? Niet op L/R component in mono? Of gebruik je versie2.5 niet?.

HW Free gebruikers die hun pc niet aan internet hebben, moeten m.i.z. goed afwegen of ze voordelen zien, die tegen het nadeel van de 90 dagen licence verversing, opwegen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 aug 2014 12:06

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

GerrGouw schreef:Zwolle laadt je geheel in stereo? Niet op L/R component in mono? Of gebruik je versie2.5 niet?

Met stereo bedoel ik: geen surround. Inderdaad laadt ik de manualen (L/R) in mono. Voor Utrecht gebruik ik nog wel versie 1. Versie 2.5 overschrijft versie 1 en ik ben bang dat versie 2.5 ook net niet past in mijn geheugen. Ik kan het natuurlijk uitproberen en eventueel weer teruggaan naar versie 1, maar die moeite heb ik nog niet genomen. Bovendien denk ik dat ik de galm van versie 1 mooier vind, oa omdat ik geen surround gebruik.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 aug 2014 14:45

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

In mijn vakantie heb ik een dag gespendeerd aan mijn orgel. Vervangen van een setje tweeters door- ik denk- betere, een reedcontact van een trekregister vervangen, een klaviercontact repareren, LC- display's weer werkend maken, afregelen audioversterkers. Daarom heb ik ook de update naar 4.1 gedraaid, noodzaak was er wat mij betreft niet, had geen problemen met 4.0.Ik hanteer normaliter ook het principe 'niet aanzitten als het goed werkt, je kunt het alleen maar kapot maken' .
Mijn W7 PC hangt niet aan het internet en krijgt ook geen update's. In principe is het de originele installatie bij aanschaf. De update naar 4.1 is vlekkeloos verlopen, ook de samplesets die ik tot nu toe getest heb (Gapinge, Tholen, Freiberg en Anloo) functioneren zoals het hoort.
Misschien maakt de manier van updaten uit? Zelf heb ik 4.1 gedownload en op een USB stick gezet en daarvandaan geïnstalleerd. Bij mijn gebruik merk ik eigenlijk geen enkel verschil...

Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 aug 2014 15:54

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Gerrit schreef:
Met stereo bedoel ik: geen surround. Inderdaad laadt ik de manualen (L/R) in mono. Voor Utrecht gebruik ik nog wel versie 1. Versie 2.5 overschrijft versie 1 en ik ben bang dat versie 2.5 ook net niet past in mijn geheugen. Ik kan het natuurlijk uitproberen en eventueel weer teruggaan naar versie 1, maar die moeite heb ik nog niet genomen. Bovendien denk ik dat ik de galm van versie 1 mooier vind, oa omdat ik geen surround gebruik.

Ik gebruik ook geen surround. Ik heb ook lang gewacht met Utrecht 1 naar 2.5, was ook bang dat de galm van 2.5 minder zou zijn. Hij is inderdaad iets korter, net iets minder wollig/kleverig spel, maar de galm blijft prachtig mooi vol tot het eind (net als Kampen). In tegenstelling tot Zwolle, Caen, Doesburg, bij alleen front geladen mis ik daar iets in de galmstaarten.
Utrecht 2.5 was voor mij echt een verbetering. L/R in mono geladen kost toch geen extra geheugen?

Jan, goed om te horen voor de eenvoudige HWerkers die geen gedoe willen, dat het via een usb-stick probleemloos kan gaan voor pc's die niet aan internet zitten.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 aug 2014 16:46

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Gerrit schreef:Voor Utrecht gebruik ik nog wel versie 1. Versie 2.5 overschrijft versie 1 en ik ben bang dat versie 2.5 ook net niet past in mijn geheugen. Ik kan het natuurlijk uitproberen en eventueel weer teruggaan naar versie 1, maar die moeite heb ik nog niet genomen. Bovendien denk ik dat ik de galm van versie 1 mooier vind, oa omdat ik geen surround gebruik.


Ik speel wel de 2.5 versie en denk nog weleens met weemoed terug aan de 1.0 versie :-) Het is net iets anders. Een alternatief is dat je via HW de alternatieve configuraties gebruikt, je kan dan beide versies naast elkaar blijven gebruiken.
Als dat ook geen optie, je kan bij mij op afspraak Utrecht 2.5 bespelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 18 aug 2014 19:10

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Gerrit,

Als ik je verhaal zo hoor, is er maar een logisch antwoord, niets doen. Als alles goed werkt met alle genoemde restricties qua beschikbaar geheugen en voorlopig ook geen nieuwe PC is dat het meest logische. De update zal je niet veel nieuwe dingen brengen.

Groet,
Gerald

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 18 aug 2014 20:06

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 aug 2014 21:45

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Hoi Peter,
Ik herken je teleurstelling over al die foute samples eigenlijk niet. Misschien luister ik anders. Utrecht heeft wel een bijzonder moeilijk te samplen Rugwerk heb ik begrepen vanwege de instabiebele windvoorziening van het Rugwerk en versie 2,5 was daarom wel een kans om een aantal loopings te verbeteren. Al met al een mooie set vind ik.
Groet,
Fokko

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 18 aug 2014 22:35

HW 4.1: wel of niet updaten?

Beste hauptwerkers.

Persoonlijk denk ik dat ik deze update even aan mij voorbij laat gaan en wel om de volgende rede.
Toen ik van versie 3.0 naar versie 4.0 ben overgestapt ontving ik gelijk versie 4.1.0.196, als update zitten we nu aan versie 4.1.0.228.
Persoonlijk denk ik dat het verschil nihil is en daarbij alles werkt nu perfect.
Misschien kost het nu met de allernieuwste versie nog meer geheugen voor het inladen van een sample-set, nu beschik mijn pc maar over 32 GB ram.
"Als voorbeeld" met de sample-set Zwolle ingeladen mono kanaal L + R en surround kan ik toch alles in 24 bit laden en heb nog 4.2 Gb over en geen polyfonische problemen.
Als ik nu zou updaten ben ik bang dat ik misschien computer problemen ga hebben en meer consumptie van het werkgeheugen ga hebben en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 aug 2014 00:00

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Ik moet zeggen dat ik geen verschillen ontdek sinds ik mijn update naar 4.1.xx heb gedaan.
Heb mijn PC met Win 7 afgelopen december gekocht en met alle updates laten installeren.
Hij hangt niet aan het internet, gaat ook zeker niet gebeuren.
Ben er ruim een halve dag zoet mee geweest, de dongle driver heeft problemen opgeleverd, maar ik had eerst wat meer moeten lezen denk, maar ja, eerst doen en dan denk... :-(

Achteraf denk ik dat ik het gewoon had moeten laten zoals het was. Als het goed werkt.... afblijven!!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2014 07:01

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Andre schreef:
Ik moet zeggen dat ik geen verschillen ontdek sinds ik mijn update naar 4.1.xx heb gedaan.



Andre, de verschillen uiten zich in kleine details, aanpassingen, ect... Lees de documentatie er maar op na,

Het belangrijkste verschil is wel, dat het laden van orgels aanzienlijk sneller gaat.
Dat er een veel hogere polyphonie waarde ingesteld kan worden.


Maar in de andere HW4.1 topic had ik al geschreven, dat bij mij na de update de resultaten tegen vielen , zeker mbt tot winst van de laadtijd.

Maar na een nieuwe installatie, is HW4.1 echt vele malen sneller, en een boost is mogelijk in het polyphonie

Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 19 aug 2014 10:17

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog geen overtuigende argumenten gezien om wel te updaten, dus ik denk dat ik het inderdaad maar laat zoals het is.

GerrGouw schreef:Utrecht 2.5 was voor mij echt een verbetering. L/R in mono geladen kost toch geen extra geheugen?

Nee, in principe niet. Maar Utrecht 1.0 past nu echt maar net. Soms krijg ik zelfs wel eens de waarschuwing dat het eigenlijk niet past, maar meestal gaat het net goed. Maar versie 2.5 hoeft misschien maar enkele Mb's meer te vragen en het gaat fout. En alleen de toegevoegde L/R-schermen in staand formaat hebben die extra Mb's al.

Fokko schreef: Een alternatief is dat je via HW de alternatieve configuraties gebruikt, je kan dan beide versies naast elkaar blijven gebruiken.

Volgens mij is het niet mogelijk om via een alternatieve configuratie een andere versie van dezelfde set te gebruiken. Als je versie 2.5 installeert, is dat voor alle configuraties. Je kunt alleen de instellingen per configuratie laten verschillen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 aug 2014 10:54

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Gerrit schreef:
Fokko schreef: Een alternatief is dat je via HW de alternatieve configuraties gebruikt, je kan dan beide versies naast elkaar blijven gebruiken.

Volgens mij is het niet mogelijk om via een alternatieve configuratie een andere versie van dezelfde set te gebruiken. Als je versie 2.5 installeert, is dat voor alle configuraties. Je kunt alleen de instellingen per configuratie laten verschillen.


Gerrit, dat wist ik niet maar je hebt gelijk. In de guide staat "Sample sets, temperaments, licenses, combination sets and organs created with the Custom Organ Design Module are automatically shared between all four."

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 aug 2014 11:06

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Gerrit schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog geen overtuigende argumenten gezien om wel te updaten, dus ik denk dat ik het inderdaad maar laat zoals het is.


In jouw geval is dat inderdaad op z'n minst begrijpelijk en waarschijnlijk zelfs verstandig. Dat komt doordat je pc (hoeveelheid RAM-geheugen) schijnbaar de bottleneck is en dat je sample sets hebt die daar eigenlijk een maatje te groot voor zijn. Mocht je vroeg of laat een betere pc hebben, dan zul je zeker ook voordeel trekken van HW 4.1.

De meesten van ons zullen alleen profijt hebben, bijvoorbeeld doordat je niet meer tegen de grenzen van je polyfonie aanloopt.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 aug 2014 13:59

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Jan Wim schreef:Andre schreef:
Ik moet zeggen dat ik geen verschillen ontdek sinds ik mijn update naar 4.1.xx heb gedaan.



Andre, de verschillen uiten zich in kleine details, aanpassingen, ect... Lees de documentatie er maar op na,

Het belangrijkste verschil is wel, dat het laden van orgels aanzienlijk sneller gaat.
Dat er een veel hogere polyphonie waarde ingesteld kan worden.


Maar in de andere HW4.1 topic had ik al geschreven, dat bij mij na de update de resultaten tegen vielen , zeker mbt tot winst van de laadtijd.

Maar na een nieuwe installatie, is HW4.1 echt vele malen sneller, en een boost is mogelijk in het polyphonie

Gr.
JW


En met een nieuw installatie bedoel je een full install draaien ipv upgrade, of alles er af en van voren af aan alles opnieuw installeren?
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2014 14:29

Re: HW 4.1: wel of niet updaten?

Andre_Kaptein schreef:
Jan Wim schreef:Andre schreef:
Ik moet zeggen dat ik geen verschillen ontdek sinds ik mijn update naar 4.1.xx heb gedaan.



Andre, de verschillen uiten zich in kleine details, aanpassingen, ect... Lees de documentatie er maar op na,

Het belangrijkste verschil is wel, dat het laden van orgels aanzienlijk sneller gaat.
Dat er een veel hogere polyphonie waarde ingesteld kan worden.


Maar in de andere HW4.1 topic had ik al geschreven, dat bij mij na de update de resultaten tegen vielen , zeker mbt tot winst van de laadtijd.

Maar na een nieuwe installatie, is HW4.1 echt vele malen sneller, en een boost is mogelijk in het polyphonie

Gr.
JW


En met een nieuw installatie bedoel je een full install draaien ipv upgrade, of alles er af en van voren af aan alles opnieuw installeren?



Hoi Andre,

ik heb alles eraf gekiept harde schijf geformateerd, en alles opnieuw geinstalleerd.

dit is niet zo veel werk omdat ik mijn pc toch alleen maar voor HW gebruikt

ben je weer een avondje zoet :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com