Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 dec 2014 23:14

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Klein beetje afzwakken hoor, wat ik schreef; want intussen zit ik nu naar de opnames van de Philharmonie te luisteren, en daar doet Bach met 582 ook flink knorrend zijn best......en Jos natuurlijk! Zo mooi als in de Fuga die pedaalpartij los komt van de rest en het geheel zo mooi in balans is, en met een lichtende krans eromheen.....en aan het eind gaat het toch ook best flink tekeer!!

Toch is er verschil..maar het is dus te simpel om te stellen dat het alleen te maken heeft met een wat mildere afstelling. Heb jij nog ideen??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2014 00:42

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Het 1e concert in de Philharmonie zat ik vrij vooraan,,

Het 2e concert zat ik meer achterin en had het idee dat het daar harder klonk dan eerst, kan verbeelding geweest zijn.


Maar in ieder geval buiten een klein volume verschil vond ik het wel erg mooi klinken in de Philharmonie , dat zeker wel

Ik denk als je elk sampleset bv Tholen zou afspelen in een zaal en daarna naar de kerk zelf zou gaan luisteren dat ook een volume dynamisch verschil als ervaring naar boven komt.

Nogmaals ik vind het van Marien en zijn team dat ze een schitterend product opnieuw op de markt zetten, met het lef om een zowat 1 op 1 situatie aan te gaan.

Ik zelf wil nog even wachten op de surround uitvoering, maar vandaag in de Philharmonie had ik niet echt het gevoel dat er zonder surround iets ontbrak, maar ik denk in een huiskamer situatie dat surround nog wel wat toevoegt.

En heb je van de Bavo zelf ook geluids opname' s gemaakt Geert?

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 07 dec 2014 00:59

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Volg Voxus op Facebook! Foto's van de opbouwdag, binnenkort fotoreportage en video-impressie van de presentatiedag.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 07 dec 2014 01:19

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Het was een leuke dag die goed georganiseerd was. J. vd Kooy zoals altijd hoog niveau!

Hoogtepuntje vond ik toch wel even boven kijken bij het Muller orgel. Mooie speeltafel zeg!

Ik vond dat het sampleset het origineel redelijk benaderde. Denk dat het sampleset in de huiskamer wel wat beter klinkt dan in de grote philharmonie.

Wel vond ik het jammer dat er op het programma niet een hollands koraalwerk geprogrammeerd stond. Ook omdat de meeste mensen hier deze muziek dagelijks spelen op hun hauptwerkorgels. Zo zouden we ook een beeld kunnen krijgen hoe deze muziek op dit orgel klinkt.

Verder waren mijn orenaan het einde van de dag erg luistermoe van het orgelgeweld van Reger, Bach en Messiaen. Vooral als dit niet je dagelijkse kost is.

Al met al positief over de set en ben benieuwd hoe " mijn " muziek er op klinkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 dec 2014 01:46

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Ja, Joost, ik voel met je mee, al ben ik zelf van een wat andere pluimage...zo heb ik even op Tholen wat jazzy dingen van Bill Evans uitgeprobeerd!!

Maar je moet maar zo denken, ook al komt die meneer Muller geloof ik oorspr uit Dld, dat dit toch een puur Hollands orgel is. En wat is er nu Hollandser dan wat jij graag speelt??

Persoonlijk vind ik overigens, dat dit sampleset vooral grote verkoopsuccessen tegemoet gaat in landen als de VS, Canada etc, waar de roem van dit orgel als zou het het mooiste orgel ter wereld zijn, nogal aanwezig is. Wij nuchtere Hollanders houden bij deze prijzen denk ik toch - op die paar rijke mensen na - de hand wat meer op de knip. Of zie ik dat verkeerd??
In aanvang - zeker als je wat handig bent met een console maken waardoor je niet in handen valt van die mooie meubelmakers, ( waarmee niets slechts gezegd wil worden natuurlijk over deze eerzame handwerkslieden), zijn de kosten - afgezien van dat hoge bedrag voor de software - best redelijk in verhouding tot een kant en klaar gekocht electronicum.

Dan scharrel je wat leuke samplesets op, en kan je daarbij ook zeer nuttig gebruik maken van enkele heel fraai samengestelde "orgels" van de gratis demosets die er zijn. Je overziet het landschap eens, en je bent tevreden.

Maar...het blijkt het begin te zijn van grote stress: elke keer komen er weer nieuwe samplesets uit, en men durft steeds verder te gaan zowel in de prijzen, die natuurlijk alleszins verantwoord zijn als je ze afzet tegen de omvang van de sets, alswel in de daarvoor benodigde PC-krachtpatsers! Ineens duiken er termen als "surround"op, en nu zelfs al 6 kanaals sets ( Laurens transept), en al die smaples moeten nog steeds in RAM geladen worden.....veel mensen hoor ik daarbij verzuchtingen slaken.

Wil je "bij"blijven in dit geheel, dan moet je toch om de 2 a 3 jr een nieuwe PC, afhankelijk van hoe slim je de vorige hebt samengesteld, en moet je toch plm 3 a 4 sets per jr aanschaffen.

Of gewoon niet doen natuurlijk, en bv als uitbreiding van je muzikale verkenningen de piano erbij nemen. Als je eenmaal voor betrekkelijk weinig geld een virtuele Steinway hebt staan, dan is het wel klaar. Ze staan overal, net als orgels, maar ze zijn gewoon hetzelfde gebleven!!

Nou, ik blijf hier verder niet over doorzeuren hoor! Men moet het vooral niet als kritiek op mensen of instellingen opvatten, maar ik moest die angst voor de bodemloze put even kwijt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 07 dec 2014 02:08

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Jan Wim schreef:Het 1e concert in de Philharmonie zat ik vrij vooraan,,

Het 2e concert zat ik meer achterin en had het idee dat het daar harder klonk dan eerst, kan verbeelding geweest zijn.

Gr
JW


Klopt. Die ervaring had ik ook. Blijkbaar mengde de klank wat meer naar achteren beter of zo. Of misschien omdat de luidsprekers vrij hoog stonden en je voorin als het ware onder het podium niveau zit en achteraan wat meer op dezelfde hoogte?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 07 dec 2014 10:04

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Hoi,

Dag was prima georganiseerd. Ook echt gewaagd om het op deze manier te doen. De zachte registraties klinken echt prima; over bijvoorbeeld plenum heb ik wat mijn bedenkingen. Ik hoop dat het aan de ruimte heeft gelegen waar de sampleset werd gepresenteerd.
Tussen de middag wel even de set ook uitgeprobeerd in de foyer met koptelefoon. Helaas daar eigenlijk hetzelfde ervaren.

Jos was heerlijk op dreef die dag. Echt geweldig om Jos Reger te zien spelen. Het lijkt dat het makkelijke muziek is (oeps... wat ben ik dan een amateur). Alleen Messian is niet voor mijn oren geschikt. Ik was blij dat er geen Hollandse koraalkunst werd gespeeld, daar dat niet tot mijn dagelijkse repertoire behoort.
De vertolking van Anton van de fantasie van Franck: bijzonder om zo'n romantisch werk toch zeer goed op het Mullerorgel te kunnen weergeven. Subliem!

Marien: een prima dag en een dito organisatie! Gefeliciteerd met het eind resultaat! Ik hoop voor jullie dat dit orgel een 'topper' zal worden in Hauptwerk land.

Mvg,
Paul.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 dec 2014 14:07

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Jan Wim schreef:overigens een hele lichte aanslag van de toetsen ( barker systeem?)


Nee, geen Barker! Marcussen heeft het orgel in 1959/1961 voorzien van een moderne tractuur met balans klavieren (daarom kon het knieschot ook naar binnen worden geplaatst en heb je een heerlijke zit aan deze speeltafel, zouden er meer moeten doen!). De laden waren lek en zijn toen geheel gereviseerd. Hierbij zijn ongetwijfeld ook de kleppenkasten gewijzigd zodat er slankere ventielen met hulp(balans)balgjes konden worden geplaatst. Hierdoor wordt de kracht om de ventielen te openen (tegen de winddruk in) sterk verlaagd en krijg je een aangenaam touche.

m.vr.gr,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 dec 2014 22:11

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Peters band 2 ( BACH) pag 78 volgens mij, Paul!

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 07 dec 2014 23:34

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Hoi Geert,

Dan heb jij dat gestuntel met niet orgelschoenen gehoord.

Ik was zelf meer tevreden over bwv 659 met verschillende uitkomende stemmetjes met dank aan wim van otterloo.

Mvg
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 dec 2014 23:58

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Ja, dat herken ik, Paul! Ik speel thuis ( foei...) vaak op de sokken. Gewoon omdat ik thuis op een paar sloffen loop, en te lui ben om voor het spelen geschikte schoenen aan te trekken.

Maar ik vond het mooi, dat jij met zo,n resoluut gebaar je Peters Band tevoorschijn trok. Je had waarsch al het vemoeden, dat er alleen psalmboeken ( nix op tegen hoor..) beschikbaar zouden zijn.......

Ik had nog nooit zo,n groep HW-gebruikers ( en waarsch ook velen daarvan forumlezers) bij elkaar gezien. Volgens mij zou het toch wel erg leuk zijn, om eens een onderonsje- speelmiddag- pijporgelbezoekje ofzo te kunnen organiseren.....zoals al eens gedaan is, in Dordrecht naar ik meen.

Je voelt gewoon dat er een gemeenschappelijke liefde is.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 08 dec 2014 10:30

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Joostdekeijzer schreef:Wel vond ik het jammer dat er op het programma niet een hollands koraalwerk geprogrammeerd stond.


Die koraalfantasie over Wachet auf van Piet Kee (waar Jos mee opende) is geen hollands koraalwerk?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 dec 2014 12:03

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Mooi positief-kritisch artikel in het Reformatorisch Dagblad: http://www.refdag.nl/muziek/presentatie ... m_1_875416
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 08 dec 2014 14:01

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

_Pieter_ schreef:
Joostdekeijzer schreef:Wel vond ik het jammer dat er op het programma niet een hollands koraalwerk geprogrammeerd stond.


Die koraalfantasie over Wachet auf van Piet Kee (waar Jos mee opende) is geen hollands koraalwerk?


Ik vind het een subliem werk , en ook schitterend live gespeeld, dat is ook wel een voordeel met dit soort werken , op de radio Cd pakt het je misschien minder ( ik had het nl voor zaterdag nog nooit gehoord)

Ook leuk dat de "Wachet Auf " meerdere keren terugkeerde in het programma :)

in de Bavo klonk de melodielijn zelfs eenstemmig voorafgaande aan de bewerking van MAx Reger, attent gedaan , want niet iedereen van de toehoorders daar is wellicht bekend met dit koraal.

AL met al heb ik genoten van deze dag , ben benieuwd naar de uiteindelijke release ( ook van surround ) :lol:

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 08 dec 2014 15:13

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

_Pieter_ schreef:
Joostdekeijzer schreef:Wel vond ik het jammer dat er op het programma niet een hollands koraalwerk geprogrammeerd stond.


Die koraalfantasie over Wachet auf van Piet Kee (waar Jos mee opende) is geen hollands koraalwerk?


Nou ik bedoelde meer een werk van bijvoorbeeld Jan Zwart of Van Egmond.

Verder las ik van Marco den Toom dat de set thuis VEEL mooier klinkt dan dat we gehoord hebben in de Philharmonie. Hij heeft het al thuis en is er lyrisch over.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 dec 2014 16:59

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Bedankt voor de foto's,Jan Wim.
Zijn er nog bekende van het forum op te zien.?
Bevoorbeeld de mensen die achter je staan op je laaste foto ,waar je zit te spelen?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 dec 2014 17:51

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Heb je dan niet gebruik gemaakt van de mogelijkheid, om hem te bespelen in de aula?? Dat is dan hetzelfde als thuis.

Even daargelaten, of je het op speakers thuis ook zo krijgt natuurlijk.....

Verder is dit zulke subjectieve business, dat je m.i. toch het beste kun afgaan op je eigen oren. Ik vond de opmerkingen van Jos van de Kooy tijdens zijn inleidende toespraakje een stuk neutraler en afgewogener klinken. Terwijl hij die set vast niet voor de door ons te betalen prijs heeft verkregen, wat ook logisch en begrijpelijk is; niets op tegen.
Mensen van dat kaliber zullen zich denk ik nooit in zulke termen uitlaten......
Maar sowieso vind ik het oordeel van op enigerlei wijze belanghebbenden toch altijd wat "beladen".

In het algemeen vind ik, dat je sets van boven de pakweg E 250,- toch eerst eens rustig naast je reeds aanwezige mooiste set moet kunnen uitproberen voor je een aankoop doet. Nouja, er komt kennelijk een demoversie????

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2014 17:59

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Ik zelf ben ook wel een liefhebber van de Hollandse koraalschool.

Maar ik heb dit afgelopen zaterdag niet gemist, ik denk ook niet dat de Bavo daar mee goed uit de verf komt.

Ik vond de gespeelde muziek mooi en passend bij de sampleset.


En gelukkig hadden Jos en Anton een beetje het zelfde spel niveau als mij :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 dec 2014 18:51

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Jan Wim schreef:En gelukkig hadden Jos en Anton een beetje het zelfde spel niveau als mij :lol: :lol: :lol: :lol:
Vandaar dat jij als enige die toetsen van het echte orgel ook mocht beroeren ...........

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2014 19:03

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:En gelukkig hadden Jos en Anton een beetje het zelfde spel niveau als mij :lol: :lol: :lol: :lol:
Vandaar dat jij als enige die toetsen van het echte orgel ook mocht beroeren ...........


ja Evert-Jan dat heb je met collega's onder elkaar :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 dec 2014 19:18

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Ja, dan moet nu het hoge woord er maar uit: ik had dus mijn mogelijke optreden op het echte orgel geheel en al verprutst door op de sampleset als een beest tekeer te gaan, zoals je op bijgaand plaatje ( dank je, Evert an, dat je op die manier mijn anonimiteit hebt prijsgegeven...) kunt gewaarworden.

Gelukkig heeft men het geluid gewist..... :oops: :oops:

Resize of IMG_33054.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 08 dec 2014 19:35

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Alle lof voor Voxus om dit gewaagde experiment aan te gaan! Het programma verrastte mij in positieve zin. De klank van het orgel ook. Knap staaltje werk!

Zoals ook in de RD recentie te lezen is klinkt het plenum toch anders dan het origineel. Voor mijn gevoel slibt het systeem dan dicht. Zou het kunnen dat in het originele orgel alles met alles mee resoneert en daardoor de tonen en boventonen synchroon gaan lopen? In een sampleset zoals voor Hauptwerk is dat volgens mij niet te realiseren. De grondtonen van de orgelpijpen zouden misschien nog met elkaar te synchroniseren zijn, maar alle bovenliggende harmonischen dus niet. Ik vraag mij af of er wel eens metingen verricht zijn waarbij frequentiekarakteristieken van enkelvoudige orgelpijpen en samples vergeleken zijn met de met samenklank van van bijvoorbeeld een akkoord in de hauptwerk versie en vervolgens met een opname van het orginele orgel. Als daar de verschillen inzitten dan zouden die plaatjes het lek moeten aantonen. Vervolgens "gewoon" alle mogelijke toets / register combinaties als sample opnemen, een computer met 640Tb intern geheugen en spelen maar. Deze laatste zin laat overigens zien dat dit volstrekt onmogelijk is, maar hoe dan wel? Of is er een andere verklaring voor te vinden?

ps Jan Wim, waren dat jouw schoenen beneden bij de deur naar de speeltafel? Ik zag je lichtelijk tremulanterend (zweverig) weer naar beneden komen... ( :oops: oeps, heb ik dit er toch achter laten staan ...)
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2014 19:48

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Boudewijn schreef:Alle lof voor Voxus om dit gewaagde experiment aan te gaan! Het programma verrastte mij in positieve zin. De klank van het orgel ook. Knap staaltje werk!

Zoals ook in de RD recentie te lezen is klinkt het plenum toch anders dan het origineel. Voor mijn gevoel slibt het systeem dan dicht. Zou het kunnen dat in het originele orgel alles met alles mee resoneert en daardoor de tonen en boventonen synchroon gaan lopen? In een sampleset zoals voor Hauptwerk is dat volgens mij niet te realiseren. De grondtonen van de orgelpijpen zouden misschien nog met elkaar te synchroniseren zijn, maar alle bovenliggende harmonischen dus niet. Ik vraag mij af of er wel eens metingen verricht zijn waarbij frequentiekarakteristieken van enkelvoudige orgelpijpen en samples vergeleken zijn met de met samenklank van van bijvoorbeeld een akkoord in de hauptwerk versie en vervolgens met een opname van het orginele orgel. Als daar de verschillen inzitten dan zouden die plaatjes het lek moeten aantonen. Vervolgens "gewoon" alle mogelijke toets / register combinaties als sample opnemen, een computer met 640Tb intern geheugen en spelen maar. Deze laatste zin laat overigens zien dat dit volstrekt onmogelijk is, maar hoe dan wel? Of is er een andere verklaring voor te vinden?

ps Jan Wim, waren dat jouw schoenen beneden bij de deur naar de speeltafel? Ik zag je lichtelijk tremulanterend (zweverig) weer naar beneden komen... ( :oops: oeps, heb ik dit er toch achter laten staan ...)



Haha Boudewijn,

mijn schoenen had ik een dag daarvoor (op 5dec) al uitgetrokken, dus de schoenen die jij hebt zien staan kunnen niet van mij geweest zijn.
:lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 dec 2014 20:40

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Een nieuw begrip: tremulanterend! Ik vind hem goed. :lol: Die gaan we vaker tegenkomen ben ik bang!

Maar even serieus: wat je daar aanhaalt, Boudewijn, daar is natuurlijk al veel odz naar gedaan. Dat resonerende luchtkolommen in pijpen dus elkaar wederzijds beinvloeden.

Dat, en tevens het feit, dat er meestal een compromis is voor wat betreft een totale akoestische menging van de individuele pijpsamples,watje zou willen hebben ipv een electrische samenvoeging voorafgaand aan afstraling door de luidspreker, zijn m.i. belangrijke parameters die een nog meer transparante en open weergave van grote registraties in de weg staan.

In het verleden heeft Pipeloops, om geheel andere redenen, al eens combinaties opgenomen ipv individuele registers.
Dat had wel iets....maar het beperkt natuurlijk wel het volledig vrij registreren.

Het zou zomaar kunnen zijn, dat in de toekomst, als we quantum-computers en holografische geheugens hebben, dit allemaal een peuleschil wordt om te realiseren. Tot dan gaat het behelpen ook lang niet slecht af.......

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 dec 2014 22:10

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Geert,

ik denk dat Boudewijn niet de "methode Pipeloops" bedoelt maar een vrije combinatie van alle registers van een orgel. Zoals Sysoft dat bij Apeldoorn voor een deel van de registers heeft gedaan en SP bij 2 registers van de Domkerk (maar die zijn in de sampleset niet te activeren).

Maar los van het benodigde geheugen, het aantal mogelijkheden 2 tot de macht 62 min 1 en dan ook nog zo'n rits bij de tremulant registers.
Wat dacht je van de opname tijd? Een heel jaar lang elke nacht .......
En de prijs?
Of te wel: 't zal dus nooit gebeuren voor een heel orgel.
Wel voor combinatie van registers, die een specifiek karakter hebben in die combinatie.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com