Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Rammelvrij pedaal

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 sep 2012 10:23

Rammelvrij pedaal

Al mijn pedalen tikken, en dat maakt best wat herrie. Aan de voorkant heb ik al met rubbers het een en ander bekleed, maar het blijft tikken en rammelen. Aan de achterkant zit een stalen plaatje waar het pedaal op scharniert, waarschijnlijk het oude systeem. Heeft iemand enig idee hoe ik dit pedaal stiller krijg? Desnoods andere scharnieren gebruiken ...
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 sep 2012 11:27

Re: Rammelvrij pedaal

Nee hoor, gj schipper, ik heb zo,n pedaal hier trouwens nog staan ongebruikt helaas, die ik zelf helemaal opgeknapt heb.

Dat stalen plaatje aan de achterzijde is geluidloos. waarschijnlijk heb je een uitvoering die dus kwa veerkracht helemaal op dit stalen plaatje berust, dus zonder veren aan de voorzijde.

De pedalen moeten aan de voorzijde waar ze de geleiding vinden, overal langs vilt schuiven, en de vertikale opvang kan ook met - vrij dik - vilt gebeuren.

De oudere pedalen hadden vaak een soort schuimrubber pads daarvoor, maar dat verliest op den duur zn dempende werking.

http://www.youtube.com/watch?v=_W03BSiiSkk&feature=plcp

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 sep 2012 11:35

Re: Rammelvrij pedaal

Ik heb inderdaad geen veren aan de voorkant. Hoe kan ik daar aan komen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 sep 2012 12:39

Re: Rammelvrij pedaal

GJ, wanneer je dik vilt wilt(is meestal donkerbruin), dan kan ik dat voor je halen bij René Nijsse, dan kan ik het volgende week zaterdag meenemen naar 't Veen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 18 sep 2012 12:42

Re: Rammelvrij pedaal

GJ, wanneer je dik vilt wilt(is meestal donkerbruin), dan kan ik dat voor je halen bij René Nijsse, dan kan ik het volgende week zaterdag meenemen naar 't Veen.


Ik heb een stuk priklap van de kids 'geleend'. Werkt ook uitstekend.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 sep 2012 14:11

Re: Rammelvrij pedaal

Geert schreef:Nee hoor, gj schipper, ik heb zo,n pedaal hier trouwens nog staan ongebruikt helaas, die ik zelf helemaal opgeknapt heb.

Dat stalen plaatje aan de achterzijde is geluidloos. waarschijnlijk heb je een uitvoering die dus kwa veerkracht helemaal op dit stalen plaatje berust, dus zonder veren aan de voorzijde.

De pedalen moeten aan de voorzijde waar ze de geleiding vinden, overal langs vilt schuiven, en de vertikale opvang kan ook met - vrij dik - vilt gebeuren.

De oudere pedalen hadden vaak een soort schuimrubber pads daarvoor, maar dat verliest op den duur zn dempende werking.

http://www.youtube.com/watch?v=_W03BSiiSkk&feature=plcp

HG

Geert



Leuk filmpje Geert.
Pedaal is volgens Allen principe. Loopt veel mooier dan de Europese pedalen
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 sep 2012 14:30

Re: Rammelvrij pedaal

gjschipper schreef:Ik heb inderdaad geen veren aan de voorkant. Hoe kan ik daar aan komen?


Kan je van een stuk ijzerdraad vrij eenvoudig zelf maken m.b.v. een malletje, er zijn op internet wel filmpjes of plaatjes van te vinden.
1x de goede sterkte uitvogelen en dan maar kopieeren. Is minder lastig dan je denkt!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 sep 2012 16:20

Re: Rammelvrij pedaal

Sterker nog, op het filmpje dat ik bijslot zie je zelfs een stukje gereedschap dat je zelf kunt maken om FIETSSPAKEN zodanig om te buigen, dat je je veer hebt.........

Mooi he??

Zo kan je nog veel meer prima zelf maken, zoals zwelpedalen, registertrekkers ( evt gemotoriseerd), allemaal op dit forum te vinden.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 sep 2012 22:58

Re: Rammelvrij pedaal

Ik heb laatst voor iemand met dit zelfde probleem zijn pedaal uit elkaar gehaald. Ik heb de originele rubber stops er afgebikt en vervangen door van die dingen die je bij de bouwmarkt koopt om onder stoel poten te schroeven als je een harde vloer hebt. Die heb ik in het hout van de pedaaltoets zelf geschroefd. Zowel onderkant als bovenkant. Het was een domus orgel van 25 jaar oud. Die rubber stops waren keihard geworden. meteen de contact punten met contact spray behandeld en met een dremel gepolijst.

Die stalen plaatjes kun je aan de onderzijde met een pijpsleutel 8 afstellen qua veer kracht.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 sep 2012 09:42

Re: Rammelvrij pedaal

Allen hartelijk dank. Inmiddels heb ik wat 'rubber achtig vilt' wat ze bij Johannus orgels gebruiken. Ook ik heb nu vilt wat keihard is geworden, dus dit ga ik vervangen. Daarnaast hebik kant en klare veren besteld voor een paar eurotjes. Dus dit gaat hopelijk helemaal goed komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 sep 2012 20:27

Re: Rammelvrij pedaal

Vanmiddag de veren opgehaald. Voor die paar eurotjes kan een kind de was doen. Strakke veren allemaal even groot, twee kleine gaatjes boren en een sleufje frezen, en voila de veer zit er in. Mocht het niet lukken kan ik ze zo weer terugbrengen, met dank aan http://www.virtual-organ.com/Virtual-organs.php Kijk dat is nog eens service van de zaak :D

Natuurlijk zijn er altijd mensen die alles zelf maken, ik heb er bewondering voor. Maar ik ben meer van de pragmatische aanpak, als het dan natuurlijk niet al te veel kost ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 sep 2012 00:20

Re: Rammelvrij pedaal

Mijn buren hadden bij een vorig orgel geen last van de orgelmuziek, maar wel van tikkende pedalen, was nogal doordringend. Ik heb toen zelfklevende viltjes gekocht bij de blokker voor 2 euries, kon ik mijn hele pedaal mee doen, en het probleem was opgelost. Zo zie je maar dat je low-budget veel kan doen!

André

gjschipper schreef:Allen hartelijk dank. Inmiddels heb ik wat 'rubber achtig vilt' wat ze bij Johannus orgels gebruiken. Ook ik heb nu vilt wat keihard is geworden, dus dit ga ik vervangen. Daarnaast hebik kant en klare veren besteld voor een paar eurotjes. Dus dit gaat hopelijk helemaal goed komen.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 sep 2012 13:33

Re: Rammelvrij pedaal

Ik heb ook met vilt uit de bouwmarkt geprobeerd, doch ik vind dat vilt zo hard.
Het vilt wat ik van René Nijsse kreeg, is veel zachter en dempt naar mijn idee daardoor beter.
Klinkt misschien gek, maar wanneer je vrouw nog een oude hoed heeft, is dat vilt juist ook weer heel goed geschikt, het is ook een zacht soort vilt.

Enfin, GJ is geholpen en daar ging het om!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 maart 2015 15:21

Re: Rammelvrij pedaal

Ik heb mijn Laukhuff pedaal gemidificeerd en geschuurd en gelakt, maar hij maakt flink herrie en ben toe aan nieuwe herriestoppers/vilt met rubberdoppen.
De firma Pausch-e.de schijnt geen geldig emailadres meer te hebben.
Weet iemand hoe of waar ik aan nieuwe aanslagvilt kan komen (boven en onderkant van pedaalstok).?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 23 maart 2015 19:15

Re: Rammelvrij pedaal

Jaap380 schreef:Ik heb mijn Laukhuff pedaal gemidificeerd en geschuurd en gelakt, maar hij maakt flink herrie en ben toe aan nieuwe herriestoppers/vilt met rubberdoppen.
De firma Pausch-e.de schijnt geen geldig emailadres meer te hebben.
Weet iemand hoe of waar ik aan nieuwe aanslagvilt kan komen (boven en onderkant van pedaalstok).?


Jammer, Pausch heeft mooie setjes.
Pausch bellen en zijn emailadres vragen lijkt me misschien een aardige oplossing.

Gr.
Bram

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 maart 2015 20:05

Re: Rammelvrij pedaal

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 23 maart 2015 20:46

Re: Rammelvrij pedaal

Nou ik was naar precies hetzelfde opzoek, maar heb vandaag wel een reactie ontvangen van Gunter op zijn mailadres, en kan daar een setje voor mijn pedaal bestellen,

service@pausch-e.de
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 maart 2015 21:33

Re: Rammelvrij pedaal

Vielen dank liebe leute,
Ich habe schon ein mail geschickt... :D

Heeft hij ook viltringetjes voor onder de toetsen (vooraan)?
Ze knallen nu zo hard omhoog....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 apr 2015 01:03

Re: Rammelvrij pedaal

dvwerkhoven schreef:Nou ik was naar precies hetzelfde opzoek, maar heb vandaag wel een reactie ontvangen van Gunter op zijn mailadres, en kan daar een setje voor mijn pedaal bestellen,

service@pausch-e.de


Ik heb mijn setje herriestoppers ook binnen. Ik heb alleen boven en onder besteld. Zestig euro voor 60 viltjes. Die witte vilten van 3 cm doorsnede op de zijkanten van de pedaalstokken heb ik niet besteld. Ik vond ze erg prijzig.
Misschien is er een goedkoper alternatief?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 04 apr 2015 09:28

Re: Rammelvrij pedaal

Gewoon een koptelefoon opzetten, ben je van dat gerammel af :D

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 apr 2015 17:14

Re: Rammelvrij pedaal

Okee Jan Wim,

bedankt voor je advies. Dan toch maar bij Pausch bestellen...

vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 mei 2015 20:26

Re: Rammelvrij pedaal

Bijgeluiden van pedaalklavier reduceren.

Veel mensen die Hauptwerk gebruiken hebben een Laukhuff pedaal (vlak of concaaf).
Deze pedalen zijn meestal voorzien van een bladveer (tevens scharnier) en een pedaalveer aan de voorzijde.
Om te beginnen staan veel toetsen vaak te zwaar af geregeld door de dubbele vering.
Een volgende werkwijze geeft goede resultaten :
gebruik de bladveer alleen als scharnier door de schroef zover aan te draaien dat de toets net niet meer rammelt.
de pedaalveer minder sterk afregelen door met een rondbektang het oog vast te klemmen en de vrije uiteinde behoedzaam naar de toets drukken, dan loslaten
de afstand meten einde veerpoot naar onderkant toets als je de gewenste toetsdruk hebt gevonden, wel de onder- en boventoetsen afzonderlijk testen ( verschil in massa )
dan alle veren van de toetsen op de gewenste spanning afregelen. (als de toets naar boven komt zonder te stuiteren is het in de meeste gevallen goed)
om te voorkomen dat schroeven los gaan zitten voor het vastschroeven in het schroefgat met een dun draadje wat houtlijm aanbrengen.

Omdat de pedaaltoetsen in rust altijd onder veerspanning wordt het bovenste vilten of rubberen dempingskussen langzaam maar zeker steeds stugger en ontstaat er meer lawaai.
Wanneer bovengenoemde werkzaamheden nog niet voldoende helpen is er hieronder nog een aanvulling.

Voor een nog lager geluidniveau heb ik de volgende oplossing bedacht :
haal de bovenste vilten of rubberen dempingskussen met een scherp mes weg en maak het hout zo schoon mogelijk
plak op de vrijgekomen plek een zelfklevend magneetschijfje 15 - 20 rond en 2mm dik
verwijder de toetsen en boor aan de bovenzijde in het midden ( waar de toets tegen de bovenzijde stuit ) een gat van 10mm en 10mm diep
druk in het gat een magneet van 10mm rond en 5 - 10mm hoog
vooraf alle magneten aan één zijde merken met een merkstift o.i.d. omdat het magneetschijfje en de ronde magneet met de noordpool of de zuidpool naar elkaar geplaatst moeten worden.

Door het gebruik van magneten die elkaar afstoten ontstaat een onzichtbaar en onhoorbaar stootkussen.
Magneten zijn verkrijgbaar bij : http://www.supermagnete.nl/index.php

Aan de zijkant van de toetsen tussen toets en geleidingsstokjes is inderdaad een schijfje kernlaken het duurzaamste. (als je wat nodig heb laat het weten, ik heb nog een aardig stuk liggen)
Om de slijtage nog meer te verminderen is het slim om de geleidingsstokjes met fijn schuurpapier of staalwol glad te schuren en vervolgens goed met grafietpoeder insmeren.
(in de orgelbouw gebruiken we vloeibare grafiet op alcoholbasis)
Hierdoor verminderd de wrijving en slijtage

Veel succes!


Met vriendelijke groeten,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2016 20:17

Re: Rammelvrij pedaal

Je hebt gelijk Jaco,

Die viltjes van Pausch vond ik onvoldoende helpen. Inderdaad door de te hoge veerdruk.
Ik heb het opgelost door extra rubbertjes te plakken tussen de pedalen en de vilt/schuimdopjes.
Toevallig hoefde ik niets aan te passen aan de magneten en reedcontacten....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 nov 2017 22:31

Re: Rammelvrij pedaal

Ik heb toch nog een irritante piep bij het loslaten van het pedaal. Ik vermoed dat het de veer is (aan de voorkant van de pedaalstok). Ik heb hem al met staalwol glad gemaakt en ingesmeerd met grafiet en het was 3 minuten weg, maar nu begint het weer. Weet iemand daar een oplossing voor?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2017 22:37

Re: Rammelvrij pedaal

Jaap is het gaatje waar het veer pootje in gaat niet te krap
of de stand van het pootje iets verbuigen zodat deze wat rechter voor het gaatje komt, zou je kunnen proberen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com