Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 apr 2015 18:14

Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Er zijn op dit forum veel voorbeelden over het maken van de traditionele registertrekkers te vinden.
Maar er is nog een veel toegepaste registratiemanier in de orgelwereld: de registerwipper zoals wordt gebruikt op elektro- en/of pneumatische speeltafel. ( elektronische orgels niet te vergeten)

Voor de mensen die op deze wijze willen registreren heb ik twee verschillende systemen bedacht voor de zelfbouwsector die er professioneel uitzien en betaalbare zijn. (nauwkeurig werken is wel belangrijk)

als eerste een systeem met registerschakelaars ( aan- en uitstand zijn zichtbaar) zoals op de standaard speeltafels wordt gebruikt. Bij dit systeem zijn de kosten iets hoger omdat er meer gekocht moet worden. En is het niet geschikt voor preset gebruik, maar wel een goed en makkelijk werkend systeem.( gebruik dit zelf al vele jaren probleemloos)
het tweede systeem gebruikt registerdrukknoppen met led-indicatie, dit is een zeer compact ontwerp, makkelijk en goedkoop te maken. Zeer geschikt voor preset gebruik door deze led-indicatie en deze drukknoppen zijn voor veel meer functies dan alleen als register te gebruiken. Zoals : floating device, preset, orgelkeuze e.d.

Beide systemen zijn goed te gebruiken in een zelfbouw project, maar het tweede is door het compact ontwerp ook een goede optie voor een bestaand elektronische orgel.

Om het gebruik van meerdere orgeldisposities te vereenvoudigen zijn alle registerlabels blanco en wordt er boven deze registers met behulp van verzonken magneetjes een metaalstrook met tekst aangebracht. ( met behulp van excel en een printer wordt een tekststrook met tweezijdig plakband op deze metaalstrook geplakt)

Een aantal Hauptwerkgebruikers spelen op hun al aanwezige elektronisch orgel en registreren via touchscreen en of gebruiken de aanwezige registers. ( vaak te weinig en met verkeerde opschriften)

Het is vrij eenvoudig om het bestaande registerpaneel los te koppelen en na het verwijderen ergens op te slaan, waarna je ter vervanging een nieuw paneel maakt en daarin het bovengenoemde registersysteem verwerkt.
Op deze wijze blijft het bestaande instrument intact na herplaatsing van het originele registerpaneel bij een eventuele verkoop.

Het registersysteem krijgt een zelfstandige MIDI out die je kunt koppelen aan de midi van het orgel.

Mensen die belangstelling hebben voor deze manier van registreren en hun instrument willen aanpassen kunnen dit via een P.B. laten weten, waarna ze van mij verdere gegevens ontvangen, zoals bouwtekeningen, foto's, gebruikte componenten e.d.
Het is wel de bedoeling dat de werkzaamheden door jullie zelf worden uitgevoerd, alleen als je er echt niet zelf uitkomt, laat het dan weten.

In 2013 is mijn orgelbouw bedrijf opgeheven i.v.m. mijn pensionering, er zijn voor mij geen commerciële belangen, maar wel 54 jaar kennis die ik wil delen.
Er worden nog meer alternatieve bouwmethoden op dit forum geplaatst.

Ook commerciële bouwers mogen reageren!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 apr 2015 13:35

Re: Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Omdat afbeeldingen veel mensen meer verteld dan een heel verhaal, plaats ik op verzoek van een lezer ook over dit onderwerp een aantal foto's en tekeningen.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 apr 2015 19:33

Re: Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Om het visueel zichtbaar te maken heb ik een voorbeeld van de registerdrukknoppen gemaakt om de werking uit te leggen.
In het ronde 3mm. gaatje in de drukknop komt een stukje rond plexiglas en in het vaste gedeelte daaronder een 3mm. Led.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 mei 2015 15:18

Re: Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Creatieve oplossing! Zelf heb ik anders gedaan, met 'gewone' schakelaars er achter:

Afbeelding

Voordelen: geruisloos, compact, gebruik van de setzer is afleesbaar, speeltafel blijft laag model.

register 'tabs' met led:
Afbeelding
Afbeelding

bedrading naar de 'tabs', schakelaar oppervlak bestaat uit twee niveau's. laagste opgevuld met stukje hout:
Afbeelding

vervolgens een laagje kurk (dan is een tab makkelijk los te 'breken' zonder de schakelaar te beschadigen):
Afbeelding
Afbeelding

een extra aanslag is gemaakt voor de tabs (anders kans op afbreken van het bewegende deel van de schakelaar), te zien boven in de foto bij de rij zonder tabs:
Afbeelding
Afbeelding

De schakelaars komen bij conrad vandaan (https://www.conrad.nl/nl/604106-druktoets-12-v-003-a-1x-uit-aan-schakelend-1-stuks-709166.html?sc.ref=Product%20Details) en kantelen zodat deze de schanier functie hebben,
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 mei 2015 20:35

Re: Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Dag Martijn,

Een leuke methode, fraai vorm gegeven en mooi gemaakt!
Zo zie je maar dat er veel meer mogelijkheden zijn om hetzelfde te bereiken.

De door jouw genoemde voordelen: geruisloos, compact, te gebruiken i.c.m. setzer zijn ook van toepassing in mijn concept.
In mijn inzending "nieuwe modellen voor een speeltafel" heb ik dit concept ook gebruikt.


Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 mei 2015 14:46

Re: Zonder registertrekkers en touchscreen registreren

Nog wat verschillende tekening foto's van de mogelijke vormgeving van deze simpele drukknopconstructie.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com