Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis: Zurek organ v5 (5.2) (62/3+p) - Hauptwerk V

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 03 feb 2014 18:29

Gratis: Zurek organ v5 (5.2) (62/3+p) - Hauptwerk V

Na tien jaar is dit samengestelde orgel kennelijk nog steeds populair. Dat is een bewijs van de kwaliteit van het werk van Jiri Zurek!
Nu Hauptwerk V vereiste dat Freiberg opnieuw gecodeerd moest worden, is ook deze versie van het Zurek organ aangepast.
Onderstaande tekst is uit 2014.

Nu dit sampleset na ruim twee maanden van discussies is afgerond kan ik jullie de laatste versie van die samengestelde sampleset aanbieden.
Hij zijn 62 stemmen over drie of vier klavieren en pedaal geworden.
De samples komen allemaal van 5 DEMO sets van Sonus Paradisi, namelijk van Rotterdam, Kreszkow, St. Maximim, Zwolle en Freiberg (vandaar de v5 aanduiding ;) ).
Allerlei probleempjes uit de eerdere versies van deze sample set, zoals ontstemming en zo, zijn opgelost.

In de plaatjes kun je de dispositie zien.
De Chamade trompet staat op het 4e klavier of (als je Chamade Aan gebruikt) op het 3e klavier.
Hier en daar is er sprake van transmissies, dus als je de voicing gebruikt moet je wel even nagaan wat er gebeurt.


Reacties welkom!

Veel plezier!

____________________________________________________________________________________________________
Zurek 5 onder Hauptwerk 6.02 en hoger

Wat nodig is, is dat je de volgende DEMO's downloadt en installeert:
Rotterdam:
http://www.sonusparadisi.cz/demo/RottDE ... ptwerk.rar
http://www.sonusparadisi.cz/demo/RottDE ... ptwerk.rar
http://www.sonusparadisi.cz/demo/RottDE ... ptwerk.rar

St. Maximim:
http://www.sonusparadisi.cz/demo/St.Max ... ptwerk.rar

Kreszkow:
http://www.sonusparadisi.cz/demo/Krzesz ... ptwerk.rar

Zwolle (v2.5):
http://www.sonusparadisi.cz/demo/Zwolle ... ptwerk.rar

Freiberg (v2.7). Deze werkt in HW 6.02 en hoger !!
https://www.sonusparadisi.cz/en/downloa ... mple_id/9/


Download en installeer de ZurekV ODF (versie 5.3):
https://www.dropbox.com/s/ua1il1r35fsvm ... k.rar?dl=1

Laad ZurekV via menu Organ | Load organ, adjusting audio memory options

ZurekV versie 5.3 werkt alleen in combinatie met huidige Freiberg demo versie 2.7. En dit werkt alleen in HW 6.02 en hoger.


____________________________________________________________________________________________________
Zurek 5 onder Hauptwerk 4.2.1

Download en installeer bovengenoemde demo versies van Rotterdam, Kreszkow, St. Maximin en Zwolle.

Voor Zurek 5 onder Hauptwerk 4.2.1 heb je de Freiberg V2.0 demo nodig. Dit is de oude demo versie. De actuele Freiberg V2.5 demo werkt niet in Hauptwerk 4; vandaar dat er een nieuwe versie van Zurek 5 gemaakt is tbv Hauptwerk 5.

De oorspronkelijke demo versie van Freiberg 2.0 (4,6 GB groot) is opgesplitst in 2 kleinere bestanden i.v.m. de mogelijkheid van de gratis download bij onderstaande site. De download links:
- FreibergDEMO_v_2.CompPkg.Hauptwerk.rar (2,6 GB): https://www.mega.nz/#!gcdG1ayR!RuKdKQVv ... gos6h-ybi4
MD5 checksum: 5862053fe477fab5503c31d7db3c63a7
- FreibergDEMO_v_2.CompPkg.Hauptwerk.r00 (2,0 GB): https://www.mega.nz/#!0NsDlK7D!5VYmlXKP ... dm5u8r5Tdk
MD5 checksum: 21a585022f134064e3f7ab9631b21841
Beide bestanden moeten gedownload worden en in 1 map op de harddisk van de PC staan. Pas dan kan de Freiburg demo sample set geïnstalleerd worden. Via menu File | Install organ or …. moet alleen het bestand FreibergDEMO_v_2.CompPkg.Hauptwerk.rar geïnstalleerd worden. Het andere bestand met r00 als extensie van de bestandsnaam volgt automatisch.

Het Zurek 5 installatiebestand, werkend uitsluitend onder Hauptwerk 4, staat hier:
https://www.pcorgan.com/opslag/ZurekOrg ... ptwerk.rar
Dit bestand ook installeren en dat orgel moet je dan laden.
____________________________________________________________________________________________________


Standaard:
Afbeelding

Breedbeeld:
Afbeelding

Simpel:
Afbeelding

Ik wil Josq en Evert-Jan bedanken voor hun bijdrage aan dit orgel. Samen kom je verder!

Geheugengebruik:
16bit, single loop, alleen front samples: 8 GB
20bit, compleet in surround: 28 GB

Geniet er van!

PS.
Het plaatje ziet er uit als Rotterdam.
Dat komt omdat ik de DEMO van Rotterdam uitgebreid heb.
Het echte sampleset van Rotterdam klinkt echt beter, en dat geldt ook voor de andere gebruikte orgels!
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 04 jan 2020 19:23, in totaal 10 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 feb 2014 18:39

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Anton, je hebt hier echt heldenwerk verricht!

Ik raad iedereen aan dit set te downloaden. Het is prachtig, veel beter dan ik ooit had verwacht van een samengesteld sample set! Alle klanken die je op een Hollands orgel zou kunnen wensen zitten erin. De RAM-vereisten zijn wel hoog en je zult dus ook Hauptwerk Advanced nodig hebben. Maar dat loont des te meer nu dit set vrij beschikbaar is!

Bij mij was het overigens niet compatibel met de demo van Zwolle 2.5, maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2014 19:59

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

josq schreef:Bij mij was het overigens niet compatibel met de demo van Zwolle 2.5, maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Nee, deze versie werkt nog met de "oude Zwolle", die via de speciaal samengestelde file is te downloaden.
De demo van Zwolle 2.5 kun je dus niet installeren.

Het is inderdaad een fors orgel geworden. Bij mij neemt deze 15,5 GB RAM in beslag (in wet geladen, alles 24 bits loseless compression, multi loops en multi releases).
Dit is zeker de aanschaf van HW Advanced waard; de sampleset is dankzij Jiri en Anton gratis. Bedankt !!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 04 feb 2014 01:31

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Geweldig! Bij deze roep ik Anton uit tot held van het forum! :lol:

Ik vindt hem misschien wel leuker om te bespelen dan de complete Rotterdam set. Er zit meer "leven" in. Rotterdam vindt ik meestal toch wat kaal klinken. De balans tussen de verschillende werken en registers is best goed voor elkaar. Bij sommige stemmen hoor je echt nog wel dat het van een ander orgel afkomstig is maar dat stoort mij niet. Ik ben er echt blij mee!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 04 feb 2014 17:42

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Dag Anton,

Ik zit zelf ook wel eens in een ODF te kijken, maar ik vind het te ingewikkeld.
Wat een geweldig werk heb je hiermee verricht, alle respect voor al het werk wat je hier
ingestoken hebt.

Groet,
Pleun Doolaard

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 04 feb 2014 22:56

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Anton hartelijk dank voor deze prachtige samenstelling.
Ontzettend knap gedaan en ik ga deze set zeker vaak gebruiken.
Het is een mooi veelzijdig krachtig orgel geworden met een mooie galm en dan nog in surround ook !

Ook ik ben er erg blij mee.

Met vr gr Frans

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 feb 2014 16:16

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Bij het downloaden van het bestand mega.co blijf ik al een paar keer bij 53 procent steken.
Wat kan de oorzaak zijn?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 feb 2014 17:08

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Heel mooi! Maar ik vraag me wel af: Is deze sampleset geheel surround? Want sommige demo's zijn toch niet surround?
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 feb 2014 18:04

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Wie kan mijn bovenstaande vraag beantwoorden? Ik krijg het downloaden niet voor elkaar!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 08 feb 2014 18:22

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Ik heb alles gedownload, geïnstalleerd, nu zegt hij bij het laden van Zurek v5 dat de Freiberg core media set niet is geladen. Die heb ik apart gedwonload van Sonus, maar als hij hem extract kan ik alleen maar kiezen voor 'no action' en niet voor install.
Wie weet raadt?
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 08 feb 2014 19:22

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

@Tammo

Op het Hauptwerk-forum staat het volgende bij:

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 7&start=30

"I originally had a big problem with the Mega download. When I switched from Firefox to Chrome, no more problem.

I also thought I had a problem when I attempted to load the organ. The loading routine stopped at 50% for several minutes. But then it picked up again, and loaded properly."

Probeer dus eens een andere browser zoals Chrome.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 feb 2014 21:18

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

gkruizenga schreef:@Tammo

Op het Hauptwerk-forum staat het volgende bij:

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 7&start=30

"I originally had a big problem with the Mega download. When I switched from Firefox to Chrome, no more problem.

I also thought I had a problem when I attempted to load the organ. The loading routine stopped at 50% for several minutes. But then it picked up again, and loaded properly."

Probeer dus eens een andere browser zoals Chrome.


Bedankt voor de tip. Het is voor elkaar!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 08 feb 2014 22:21

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Hallo Anton,

Ik heb de set deze week geinstalleerd. Ik vind de combinatie van stemmen vaak verassend mooi.
Ik ben erg blij met dit orgel en wil je graag hartelijk bedanken voor je inspanning en je feliciteren met dit resultaat!

groeten,

Dennis

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 09 feb 2014 10:40

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

mbouwheer schreef:Geweldig! Bij deze roep ik Anton uit tot held van het forum! :lol:

Ik vindt hem misschien wel leuker om te bespelen dan de complete Rotterdam set. Er zit meer "leven" in. Rotterdam vindt ik meestal toch wat kaal klinken. De balans tussen de verschillende werken en registers is best goed voor elkaar. Bij sommige stemmen hoor je echt nog wel dat het van een ander orgel afkomstig is maar dat stoort mij niet. Ik ben er echt blij mee!


Volledig mee eens. Ik vind hem mooier dan de complete Rotterdam. Bedankt Anton!
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 10 feb 2014 17:33

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Even een schopje aan mijn vraag. Het is me nog steeds niet gelukt. Is er iemand die me kan helpen?

Bas schreef:Ik heb alles gedownload, geïnstalleerd, nu zegt hij bij het laden van Zurek v5 dat de Freiberg core media set niet is geladen. Die heb ik apart gedwonload van Sonus, maar als hij hem extract kan ik alleen maar kiezen voor 'no action' en niet voor install.
Wie weet raadt?

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 10 feb 2014 17:41

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Bas schreef:Even een schopje aan mijn vraag. Het is me nog steeds niet gelukt. Is er iemand die me kan helpen?

Bas schreef:Ik heb alles gedownload, geïnstalleerd, nu zegt hij bij het laden van Zurek v5 dat de Freiberg core media set niet is geladen. Die heb ik apart gedwonload van Sonus, maar als hij hem extract kan ik alleen maar kiezen voor 'no action' en niet voor install.
Wie weet raadt?



De Freibergregister zitten toch hier bij in? Of bedoel je dat niet.

Tammo
https://mega.co.nz/#!QlMxFYgY!U-xASho3C ... -b2gH4XRrM
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2014 17:56

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Bas

dat moet je eerst Freiberg demo eraf gooien. Ga naar File --> uninstall en kies dan Freiberg demo organ (of components, ik weet niet precies waar HW mee komt).
Daarna de gedownloade Freiberg versie installeren.
Freiberg Demo organ zelf hoef je natuurlijk niet te laden. Het gaat immers alleen om de registers die in Zurek 5 gebruikt worden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2014 18:01

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Tammoschut schreef:De Freibergregister zitten toch hier bij in? Of bedoel je dat niet.

Tammo
https://mega.co.nz/#!QlMxFYgY!U-xASho3C ... -b2gH4XRrM

Tammo,

die "Core Media" zit daar niet in. Daar zitten alleen 2 registers in die gebruikt worden: Prestant 8 en Trompet 8
Door een foutje wordt in Zurek 5 ook om Core Media gevraagd. En daarom moet je Freigerg Demo van de Sonus Paradisi site downloaden en installeren (maar pas NADAT je de file van mega.co.nz geïnstalleerd hebt).

In een volgende versie van Zurek 5 is dat niet nodig, omdat dan de fout hersteld is.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 10 feb 2014 18:08

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Evert-Jan schreef:
Tammoschut schreef:De Freibergregister zitten toch hier bij in? Of bedoel je dat niet.

Tammo
https://mega.co.nz/#!QlMxFYgY!U-xASho3C ... -b2gH4XRrM

Tammo,

die "Core Media" zit daar niet in. Daar zitten alleen 2 registers in die gebruikt worden: Prestant 8 en Trompet 8
Door een foutje wordt in Zurek 5 ook om Core Media gevraagd. En daarom moet je Freigerg Demo van de Sonus Paradisi site downloaden en installeren (maar pas NADAT je de file van mega.co.nz geïnstalleerd hebt).

In een volgende versie van Zurek 5 is dat niet nodig, omdat dan de fout hersteld is.


Als leek dan de vraag; wat mis ik nu?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2014 18:59

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Tammo

het gaat om de 2 registers van Freiberg.
In de core media zitten de schermen van de Freiberg demo zelf en die heb je voor Zurek 5 niet nodig.
Je mist dus niets. Hij werkt immers bij jou?

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 12 feb 2014 20:55

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

1902364_10201700259648413_710124279_o.jpg

Tja,

ik ben een stap verder, maar krijg nu deze foutmelding. Is er iemand die raadt weet?



Evert-Jan schreef:Bas

dat moet je eerst Freiberg demo eraf gooien. Ga naar File --> uninstall en kies dan Freiberg demo organ (of components, ik weet niet precies waar HW mee komt).
Daarna de gedownloade Freiberg versie installeren.
Freiberg Demo organ zelf hoef je natuurlijk niet te laden. Het gaat immers alleen om de registers die in Zurek 5 gebruikt worden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2014 22:03

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Dat is de demo versie van het Engler organ – Krzeszow van Sonus Paradisi die ontbreekt
Deze moet je van de site van SP downloaden en installeren http://www.sonusparadisi.cz/demo/KrzeszowDemo_875_1.01.CompPkg.Hauptwerk.rar

Je hebt nl. een oude file van Anton gebruikt, waar ook Zwolle V2 in zit.
Als je Zwolle V2 (!!!) nog niet geïnstalleerd hebt, dan moet je de nieuwe file van Anton (mega.co.nz) downloaden; die file wordt hier in het eerste topic genoemd.

De nieuwe Zwolle V2.5 werkt (nog) niet met Zurek 5

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 13 feb 2014 15:32

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Wordt er een beetje kriegel van. Dat grote bestand via die site 'mega' krijg ik nauwelijks gedownload (heel traag ondanks mijn 100 mbit glasvezel)en als ie klaar is, kan ik hem nergens op mijn pc vinden (ook niet met een zoekopdracht).
Ik ben er wel klaar mee, koop wel gewoon een sampleset als ik er een wil hebben, dit ge-hobby kost me veel te veel (speel)tijd...

Bedankt voor het meedenken.

Evert-Jan schreef:Dat is de demo versie van het Engler organ – Krzeszow van Sonus Paradisi die ontbreekt
Deze moet je van de site van SP downloaden en installeren http://www.sonusparadisi.cz/demo/KrzeszowDemo_875_1.01.CompPkg.Hauptwerk.rar

Je hebt nl. een oude file van Anton gebruikt, waar ook Zwolle V2 in zit.
Als je Zwolle V2 (!!!) nog niet geïnstalleerd hebt, dan moet je de nieuwe file van Anton (mega.co.nz) downloaden; die file wordt hier in het eerste topic genoemd.

De nieuwe Zwolle V2.5 werkt (nog) niet met Zurek 5

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 13 feb 2014 15:36

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Bas schreef:Wordt er een beetje kriegel van. Dat grote bestand via die site 'mega' krijg ik nauwelijks gedownload (heel traag ondanks mijn 100 mbit glasvezel)en als ie klaar is, kan ik hem nergens op mijn pc vinden (ook niet met een zoekopdracht).
Ik ben er wel klaar mee, koop wel gewoon een sampleset als ik er een wil hebben, dit ge-hobby kost me veel te veel (speel)tijd...

Bedankt voor het meedenken.

Evert-Jan schreef:Dat is de demo versie van het Engler organ – Krzeszow van Sonus Paradisi die ontbreekt
Deze moet je van de site van SP downloaden en installeren http://www.sonusparadisi.cz/demo/KrzeszowDemo_875_1.01.CompPkg.Hauptwerk.rar

Je hebt nl. een oude file van Anton gebruikt, waar ook Zwolle V2 in zit.
Als je Zwolle V2 (!!!) nog niet geïnstalleerd hebt, dan moet je de nieuwe file van Anton (mega.co.nz) downloaden; die file wordt hier in het eerste topic genoemd.

De nieuwe Zwolle V2.5 werkt (nog) niet met Zurek 5


Ik vond hem (na lang zoeken) op mijn bureaublad terug

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 feb 2014 16:20

Re: Gratis: Zurek organ v5 (61/3+p)

Het gaat naar verwachting allemaal wat eenvoudiger worden met de volgende versie, die wellicht niet superlang op zich laat wachten. Bij de volgende versie kunnen gewoon de recentste demo's geinstalleerd worden, voor zover je dat nog niet hebt gedaan, en dan de ODF, en dan het orgel laden. Dus kom je er nu niet aan uit, even een paar dagen geduld en met een beetje geluk gaat dan alles vloeiend.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com