Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 02 nov 2011 00:57

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Vanavond stond ik in de file op de A15 vanuit mijn werk vandaan en ik zag dat de nieuw gebouwde Ger.gem. kerk in Sliedrecht vol verlicht was. Ik besloot toen om even de afslag te nemen en te kijken of ik ergens naar binnen kon kijken.
Als ik goed geïnformeerd ben, heeft Mixtuur hier een HW orgel gebouwd en ik was wel even benieuwd hoe het er uit zag.
Nou, ik had dus geluk; bij één raam was men vergeten de lamellen te sluiten dus ik kon mooi naar binnen 'loeren' :)
Ik zag een, naar mijn mening, mooi strak en bijpassend orgelfront met Hoofd- en Rugwerk.
Er waren een aantal mannen bezig maar ik zag niet goed wat ze precies deden. Ik heb geen geluid gehoord dus waren het volgens mij geen intonatiewerkzaamheden.
Ik heb even een foto met mijn mobiel genomen dus de kwaliteit is niet top maar ik vond het wel leuk om dit toch even met jullie te delen.
Het schijnt dat de sampleset van Vollenhove er in komt alleen vraag ik me af hoe dit zal klinken omdat dit geen dry versie is. Je kunt wel truncated releases doen natuurlijk maar de samples blijven toch altijd wat indirecter dan een volledig droge uitvoering. Ben zeer benieuwd naar het klinkend resultaat maar hopelijk komt er nog een open dag.

Gr. Christian
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 01:07

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Oei, spionageaktiviteiten van een zeer hoog niveau! 8-) ;)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 02 nov 2011 01:49

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 02:02

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Nee zeker niet! Dan zal Christian toch minstens een filmpje op deze site moeten zetten, waarop hij gefilmd is......
liggend en tijgerend in de berm van de A15.....
met een gigantische sprong de vangrail nemend....
klimmend in een aldaar staande lichtmast, om op juiste hoogte met het kerkraam te komen.....
afluisterapparatuur plaatsend aan de kerkmuur....! 8-)

En Hauptwerkbezitters....controleer af en toe je voortuin even....
of doe de gordijnen dicht! :lol:
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 nov 2011 10:13

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hij zag een aantal mannen aan het werk, volgens mij leunen ze gewoon lekker over de balustrade... :lol:
Eén lijkt er wel wat te doen, Mixtuur 1sterk...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 02 nov 2011 10:58

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik weet niet waar deze "informatie" vandaan komt maar ik kan met zekerheid zeggen dat Vollenhove er NIET voor gebruikt gaat worden. OrganArt media staat dit trouwens ook niet toe, dat zouden julie eigenlijk moeten weten..
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 nov 2011 11:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Op
http://lenardverkamman.nl/index.php?opt ... Itemid=142
staan foto's van de opbouw. Wel gewoon vanuit de kerk gefotografeerd. Maar nog zonder 'nepfrontpijpen'.
Ook ik ben wel benieuwd naar het klinkende resultaat, maar woon helaas wat ver weg om daarvoor 'even' heen en weer te pendelen...

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden...
Enerzijds:
- het ziet er gelikt uit...
- het klinkt vast beter dan een in serie geproduceerd elektronicum...

Maar toch:
- Hauptwerk is om het kerkorgel in huis te halen, niet om het elektronische orgel de kerk in te helpen...
- Wordt er eens een goed klinkende kerk gebouwd (reken daar maar op bij deze kerkarchitect....), komt er geen pijporgel in...
- Was het niet beter geweest om 'tijdelijk' een elektronisch noodorgel te hebben, dat na een x-aantal jaar zou worden ingeruild voor een goed pijporgel? Nu wordt er toch een hoop geld uitgegeven aan een elektronische oplossing.
- Was voor hetzelfde geld niet een bescheiden (tweedehands) pijporgel mogelijk geweest? Dit project zal toch om de drommel niet goedkoop zijn.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 02 nov 2011 13:23

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jaco schreef:Hauptwerk is om het kerkorgel in huis te halen, niet om het elektronische orgel de kerk in te helpen...



Je kunt het ook zo zien.. Hauptwerk is er om het Kerkorgel in huis te halen en het electronische orgel de kerk uit te helpen..
Een prachtige oplossing voor kerken die geen pijporgel kunnen betalen. Natuurlijk mag het nooit "inplaats van" zijn maar daar is hier ook helemaal geen sprake van.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 nov 2011 15:03

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hauptwerk is er om het Kerkorgel in huis te halen en het electronische orgel de kerk uit te helpen.

:) :) :) DE nieuwe slogan voor Hauptwerk 8-)
Als het gaat klinken zoals het er uit ziet.... :!: 'k Ben benieuwd.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2011 15:40

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ron

nu weet je waarom het voor jou zolang geduurd heeft: mei - oktober. Men was hier mee bezig. Ik heb geen andere verklaring waarom anders.

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 03 nov 2011 08:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Jammer hoor, dat daar een pijpenfront wordt neergezet. Misleiding past niet in de kerk. Als het geen pijporgel is, wek dan ook niet de schijn dat er een pijporgel staat.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 nov 2011 10:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dick schreef:Jammer hoor, dat daar een pijpenfront wordt neergezet. Misleiding past niet in de kerk. Als het geen pijporgel is, wek dan ook niet de schijn dat er een pijporgel staat.


Uit mijn hart gegrepen.
Doch 't front is wel mooi. Henk van Eeken zou hier wel raad mee weten......
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 nov 2011 11:57

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dick schreef:Jammer hoor, dat daar een pijpenfront wordt neergezet. Misleiding past niet in de kerk. Als het geen pijporgel is, wek dan ook niet de schijn dat er een pijporgel staat.



Maar als er geen pijpen te zien zouden zijn maar het klinkt wel als een pijporgel dan blijf je de schijn wekken toch?
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 03 nov 2011 13:35

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland schreef:
Dick schreef:Jammer hoor, dat daar een pijpenfront wordt neergezet. Misleiding past niet in de kerk. Als het geen pijporgel is, wek dan ook niet de schijn dat er een pijporgel staat.



Maar als er geen pijpen te zien zouden zijn maar het klinkt wel als een pijporgel dan blijf je de schijn wekken toch?

Als het geluid uit speakers komt, doe dan niet alsof het geluid uit pijpen komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 03 nov 2011 13:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Tja, ik weet ook niet wat wijsheid is. Mijn ervaring is dat er in deze kringen doorgaans voldoende financiële middelen voor handen zijn. Vermoedelijk was het geen probleem geweest om 'even' 8 ton op te halen voor een echt mechanisch orgel maar je kunt ook de afweging maken om te kiezen voor de een HW gebaseerd systeem en dan het verschil te gebruiken voor andere doeleinden die alle mensen in de gemeente belangrijk vinden. Ik hoor toch vaak mensen die dit beter vinden dan dat er 50 mensen in de gemeente zijn die het zo fantastisch vinden als er een echt ambachtelijk orgel staat. Het wordt daarmee een ethische afweging; geven we aan de slachtoffers van een natuurramp of vinden we een echt orgel voor onszelf belangrijker? Nu het verschil in klank steeds kleiner wordt, vind ik er persoonlijk ook wat voor te zeggen om te kiezen voor een HW systeem.
Kijk, zodra er een bestaand echt orgel is (zoals onlangs door Gert aangekaart) ga ik ook voor restauratie maar als dat niet het geval is, zoals hier, vind ik nog niet zo gek bedacht. Enkele maanden geleden had Mixtuur een opstelling staan in de Grote Kerk van Alblasserdam en (eerlijk is eerlijk) wij waren er echt van onder de indruk. Het volle werk bleef echt goed en werd niet blikkerig wat ik vaak hoor bij Monarkes ed.
Ik verwacht dat Mixtuur dit weergave systeem ook hierin gebruikt en dan ben ik er zeker van dat 95% van de kerkmensen het verschil niet hoort!
Ook de kosten op lange termijn zijn een stuk lager dan bij een echt orgel. Je hoeft niet jaarlijks een grote stembeurt te doen en een restauratie over 50 jaar is ook niet nodig. Wellicht elke 5-10 jaar een nieuwe server en op lange termijn misschien een nieuw speakersysteem maar ik vermoed dat dit veel minder kosten met zich meebrengt.
Dat over Vollenhove hoorde ik via via dus ik kan me goed voorstellen dat dit maar een gerucht was. Ben wel beniewd wat het dan wel gaat worden trouwens...

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 nov 2011 14:26

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Cribo schreef:Tja, ik weet ook niet wat wijsheid is. Mijn ervaring is dat er in deze kringen doorgaans voldoende financiële middelen voor handen zijn. Vermoedelijk was het geen probleem geweest om 'even' 8 ton op te halen voor een echt mechanisch orgel maar je kunt ook de afweging maken om te kiezen voor de een HW gebaseerd systeem en dan het verschil te gebruiken voor andere doeleinden die alle mensen in de gemeente belangrijk vinden. Ik hoor toch vaak mensen die dit beter vinden dan dat er 50 mensen in de gemeente zijn die het zo fantastisch vinden als er een echt ambachtelijk orgel staat. Het wordt daarmee een ethische afweging; geven we aan de slachtoffers van een natuurramp of vinden we een echt orgel voor onszelf belangrijker? Nu het verschil in klank steeds kleiner wordt, vind ik er persoonlijk ook wat voor te zeggen om te kiezen voor een HW systeem.


Volgens mag het bij dit soort afwegingen niet gaan om 'wat mensen belangrijk vinden' of iets dat 'voor onszelf' is. Volgens mij gaat het hier om de kwaliteit van de lofzang. Dat is niet iets wat je al dan niet belangrijk kunt vinden, dat is iets wat belangrijk is. En dat is niet iets voor onszelf, maar voor onze God. Natuurlijk kun je geld maar één keer uitgeven en moet je afwegingen maken. Maar als de lofzang een sluitpost wordt, of alleen iets voor hobbyisten, is er toch iets mis in een gemeente, lijkt me.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 nov 2011 15:19

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dick schreef:Als het geluid uit speakers komt, doe dan niet alsof het geluid uit pijpen komt.


Ergens vind ik het een beetje vreemd, we zijn allemaal aan Hauptwerk begonnen omdat het zo levensecht over komt en het je net als een echt kerkorgel kan inspireren, maar op het moment dat we een rijtje orgelpijpen voor de over het algemeen lelijke speakers plaatsen doen we inneens alsof.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel respect voor Uw mening en kan het ergens ook wel begrijpen, maar dit geld ook voor de kerk in kwestie, als zij dit mooi vinden wat is dan het probleem?

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 nov 2011 15:52

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Gerrit schreef:Volgens mag het bij dit soort afwegingen niet gaan om 'wat mensen belangrijk vinden' of iets dat 'voor onszelf' is. Volgens mij gaat het hier om de kwaliteit van de lofzang. Dat is niet iets wat je al dan niet belangrijk kunt vinden, dat is iets wat belangrijk is. En dat is niet iets voor onszelf, maar voor onze God.


Maar de wereld bestaat nu eenmaal uit allerlij verschillende mensen met eigen meningen en ideeën en zaken die zij belangrijk vinden, dit is de oorzaak van oorlog en vrede, van liefde en haat. Inplaats van dat we elkaar steeds maar weer vertellen wat wel en wat niet kan, zouden we ons ook eens kunnen verdiepen in de ander en onszelf afvragen waarom hij of zij daar anders over denkt. Ik "geloof" dat dat goed zou zijn..

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 03 nov 2011 15:53

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Naar mijn menig vind ik dat een Hauptwerk installatie niet thuis hoort in een kerkgebouw.
Dat was ook in eerste instantie ook niet de bedoeling van Hauptwerk.
Hauptwerk is een zeer goed alternatief voor de elektrische hometrainer, en vele male beter.
Maar ja mensen worden nu eenmaal graag belazerd, het uitzicht van een pijporgel met als klankbron versterkers en luidsprekers.
Er zijn meer dan voldoende tweedehands pijporgels te koop voor een zeer gunstige prijs.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 03 nov 2011 17:01

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

En dat is niet iets voor onszelf, maar voor onze God.

Tsja, dit aspect van de discussie wilde ik eigenlijk niet naar voren brengen.
Ik ben het er wel mee eens, maar dit is een Hauptwerk-forum en geen theologie-forum (om het maar even kort door de bocht neer te zetten).

Feit is wel dat Hauptwerk niet bedoeld is voor in kerken, maar juist ontstond uit grote liefde voor het pijporgel.
Mijns inziens zou er dus (onaardig gezegd) een verbod moeten zijn op het samplen met als doel plaatsing in een kerk.

Gezien de grootte van de kerk en de (door mij verwachte) akoestiek, heb je er niet eens zo'n supergroot pijporgel voor nodig.

Een elektronicum zou in mijn ogen (in zo'n kerk als deze, zeker gezien de achterban) altijd een tijdelijke oplossing zijn, bijv. tot er genoeg van de kerk is afgelost om een orgel te kunnen aanschaffen.

Maak de kat wijs dat een Mixtuur-opstelling met een massieve kast van deze omvang, een front met pijpen, houten registertrekkers en de hele reutemeteut, plus de nodige luidsprekers (voor deze kerk heb je er toch wel wat nodig en de kasgrootte doet herzelfde vermoeden) een 'tijdelijke oplossing is'.
En maak de kat wijs dat dit een 'low-budget-oplossing' is. Mijn vermoeden is dat er voor hetzelfde geld een lang niet onaardig pijporgel had kunnen staan, als men goed had gezocht.

Onderhoudskosten zijn een drogreden: en stemklus is helemaal niet zo duur en restauratie na zo'n 35 jaar is niet duurder dan 1 keer per 20 jaar (want zo lang gaat een gemiddeld-kerkelectronicum mee) een nieuw elektronisch orgel kopen.
En hoe Hauptwerk zich over langere tijd houdt, daar zijn nog geen bewijzen van.
In die zin zou je zelfs van een 'risicovolle' aankoop kunnen spreken...

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 03 nov 2011 17:14

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het gaat hier niet om wat Mixtuur wel of niet neerzet en wat dat kost, de inzet van de discussie was "echt of nep" in de kerk.
Die discussie is denk ik net zo oud als dat de eerste Johannus, Monarke of Heyligers in een kerk geplaatst werd.. (alleen was er toen geen internet :-) )

Als we allemaal thuis de ruimte (lees schuur of zaal of woonkamer) hadden, wilden we deze opstelling graag geplaatst hebben, of niet ? ...

Wim


PS. Is dat het bewuste busje op de foto's bij Lenard Verkamman ?
Laatst bijgewerkt door WiBo op 03 nov 2011 17:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 nov 2011 17:41

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

WiBo schreef:Het gaat hier niet om wat Mixtuur wel of niet neerzet en wat dat kost, de inzet van de discussie was "echt of nep" in de kerk.
Die discussie is denk ik net zo oud als dat de eerste Johanus, Monarke of Heyligers in een kerk geplaatst werd.. (alleen was er toen geen internet :-) )


Haha! ja, helemaal waar!

WiBo schreef:Als we allemaal thuis de ruimte (lees schuur of zaal of woonkamer) hadden, wilden we deze opstelling graag geplaatst hebben, of niet ?


Nou.. niet iedereen denk ik. Persoonlijk zou ik het liefste enkel een mooie speeltafel zien en helemaal geen pijpen en/of speakers. Alleen maar geluid, geweldig lijkt me dat! Maarja, dat is een droom die ooit misschien nog eens uitkomt.. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 nov 2011 17:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Tja, hoe eens ik het ook met Dick ben en ook met vele anderen...
Eén ding moeten we natuurlijk niet vergeten, dit zijn kerkelijk bezien tóch slechts middelmatige zaken.
Maar, één ding is zeker: WH Zwart zei ooit, "De Lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn...!"
Per saldo zijn wij maar rentmeesters, juist daarom had ik persoonlijk ook voor een mechanisch kerkorgel gekozen, het front vraagt hier toch zeker ook gewoon om! En een degelijk gebouwd mechanisch instrument kan, zoals de geschiedenis ons leert, eeuwen verduren. Met HW is dat nog maar zeer de vraag. Het is voor de rekenaars een interessante som...

Ik wil echter toch ook die GG Sliedrecht gelukwensen met dit instrument. Want zoals al gezegd is, smaken en meningen verschillen nu eenmaal.
Het kan zomaar zijn dat men in dit geval die 8 ton níet meer bij elkaar kon brengen, het gebouw is immers ookal een enorme post.
Wanneer er dan ook nog veel jonge gezinnen zitten, houdt het soms ook een keer op.
We zitten hoe dan ook, ook nog eens in een recessie, al wil men ons vaak anders doen geloven.
Ze zullen er vast bij kunnen zingen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 nov 2011 18:13

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland schreef:
Gerrit schreef:Volgens mag het bij dit soort afwegingen niet gaan om 'wat mensen belangrijk vinden' of iets dat 'voor onszelf' is. Volgens mij gaat het hier om de kwaliteit van de lofzang. Dat is niet iets wat je al dan niet belangrijk kunt vinden, dat is iets wat belangrijk is. En dat is niet iets voor onszelf, maar voor onze God.


Maar de wereld bestaat nu eenmaal uit allerlij verschillende mensen met eigen meningen en ideeën en zaken die zij belangrijk vinden, dit is de oorzaak van oorlog en vrede, van liefde en haat. Inplaats van dat we elkaar steeds maar weer vertellen wat wel en wat niet kan, zouden we ons ook eens kunnen verdiepen in de ander en onszelf afvragen waarom hij of zij daar anders over denkt. Ik "geloof" dat dat goed zou zijn..

Ben ik helemaal met je eens. Maar dat betekent niet dat je dan geen mening mag hebben over hoe het zou moeten en daar met elkaar over in discussie kunt gaan. Bovendien: de wereld kan wel uit allerlei verschillende mensen bestaan, ik hoop toch dat in een kerkelijke gemeente de diversiteit aan opvattingen over het belang van de lofzang niet zo groot is als buiten die gemeente. En dat men binnen zo'n gemeente aanspreekbaar is op basis van bepaalde argumenten die in 'de wereld' helaas geen waarde hebben.

Maar inderdaad, dit forum is niet de aangewezen plek voor theologische discussies.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 03 nov 2011 18:20

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Waarom met een orgel? Het kan toch ook prima acapella? Dat wij hier toevallig van die orgel malloten zijn moeten we niet als norm gaan verheffen voor een kerkelijke gemeente.

Wat mijzelf betreft zou ik ook liever kiezen voor een goed mechanisch orgel. Maar ja dat is door mijn gekleurde bril bekeken.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com