Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 aug 2016 22:33

Re: Even voorstellen

Dag Fokko,

Hoe groot is je huidige registerpaneel en hoeveel registers wil je gaan gebruiken?
Er is veel mogelijk b.v. op een paneel van 100x10cm. kunnen 96 registerdrukknoppen met led indikatie.
Bij bestaande orgels zonder scherm wordt voor floating divisions vaak de hoogste toetsen gebruikt en is je keuze niet zichtbaar, bovengenoemde knoppen zijn ook hiervoor te gebruiken!
Voorbeelden staan bij het onderwerp: registreren zonder registertrekkers en touchscreen.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 aug 2016 23:44

Re: Even voorstellen

JacoP schreef:Voorbeelden staan bij het onderwerp: registreren zonder registertrekkers en touchscreen.

viewtopic.php?f=10&t=1911&p=22424

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 aug 2016 12:08

Re: Even voorstellen

Marius55 schreef:
Kun je geen Jack verloopstekker in de hoofdtelefoon aansluiting doen?

Maar dan heb je helemaal geen signaal op je eindversterkers van je orgel. :o Dat gaat dus niet als je die wilt gebruiken - naar keuze: met de speakers van het orgel of goede boxen hierop aangesloten !


Je hebt gelijk Marius, daar heb ik overheen gelezen.
De bezwaren om de audio van het eminent orgel te gaan gebruiken zijn al breed uitgemeten. Jaap L zal ongetwijfeld snel op zoek gaan naar een betere audio weergave die recht doet aan Hauptwerk en de kwaliteit van samplesets. :o

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 12 aug 2016 21:35

Re: Even voorstellen

Dag Fokko,

Inderdaad een briljant idee van Albert om een een Jack stekker in de hoofdtelefoonaansluiting te doen.
Het orgel zwijgt dan in alle talen, maar ik wil (voorlopig) juist de geluidsinstallatie van het orgel gebruiken.
Als ik in de toekomst met een externe versterker ga werken en tevens de registerschakelaars wil gebruiken is het een goede oplossing. Overigens bromt mijn orgel niet hoorbaar.

Ik heb jouw advies voor het toewijzen van de registerschakelaars getest, dat werkt perfect. Feitelijk gaat het toewijzen hetzelfde als bij de manualen en het pedaal. Als ik de niet sprekende schakelaars gebruik (koppels en tremulanten) kan ik er elke gewenste stem aan koppelen. Bij de sprekende stemmen hoor ik zowel de Hauptwerk- als de Eminent-stem samen. Ik zal Eminent vragen of hier een oplossing voor is.

Groeten van Jaap.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 aug 2016 22:01

Re: Even voorstellen

Je kan ook door een handige electronicus gewoon een schakelaartje laten monteren om de interne sound te onderbreken.

HG

Geert

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 13 aug 2016 00:56

Re: Even voorstellen

Hallo Geert,

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Die handige elektronicus zou ik dan zelf moeten zijn, meer dan 40 jaar dat vak uitgeoefend, maar nu heb ik de soldeerbout aan de wilgen gehangen.
In de vorige eeuw heb ik zelf 2 elektronische orgels gebouwd. Maar in dit geval wil ik het oplossen zonder de achterwand van het orgel te verwijderen. Ook weet ik uit ervaring dat dat schakelaartje plaatsen niet het probleem is, maar hoe vind je zonder documentatie de juiste verbinding en hoe voorkom je schade aan het orgel?

Hartelijke groeten,
Jaap.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 aug 2016 11:37

Re: Even voorstellen

Hadie Jaap...leuk!, en kollega ex-el orgelbouwer.......

Benieuwd naar je ervaringen. Zelf ben ik begonnen met de 144 neonbuisjes als generator, buizen ook nog natuurlijk, en dan via de transistors bij de IC,s uitgekomen. Een leerzaam trajekt...

Je zou eens kunnen kijken bij de ingangsconnector van de ext audio in. En dan dat kabeltje terugvolgen naar de printplaat. En aldaar dan eens kijken waar het allemaal heen loopt. Maar idd, een schema is eigenlijk wel een must.

Welk type orgel is het??

HG

Geert

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 13 aug 2016 16:56

Re: Even voorstellen

Hoi Geert,

Leuk om met lotgenoot te praten, inderdaad, ik heb indertijd ook de Neonvox gebouwd, volgens de instructies van het tijdschrift Radio Elektronica. Het was geen succes, de neonlampjes waren erg instabiel, voordat je ging spelen moest het orgel altijd worden gestemd/afgeregeld. Bovendien waren de toets contacten een ramp, eigenlijk moest je dag en nacht doorspelen om ze schoon te houden. Maar ach, je bent jong en dan neem je dat allemaal voor lief.
Achteraf denk ik wel eens dat ik beter mijn tijd had kunnen investeren in orgellessen en veel oefenen.
Volgend keer meer over mijn 2e zelfbouw orgel.

Het idee om de register schakelaars te gebruiken is leuk, maar ik denk toch dat een touchscreen flexibeler is.
Maar omdat voor mij het hele Hauptwerk project nog in de toestand "probleemanalyse" verkeert neem ik het mee.
Voor mijn pensioen heb ik veel digitale hardware ontworpen en de laatste jaren kon je de meeste problemen softwarewise oplossen. Wellicht heeft Eminent voor dit doel een (geheime) service code ingebouwd die toegankelijk is met MIDI. Mijn orgel is een Eminent Amadeus 20 en ik zal de vraag per e-mail bij Eminent deponeren. Ze zijn altijd supersnel met hun antwoord.

Hartelijke groeten,
Jaap.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 02 sep 2017 15:56

Re: Even voorstellen

Geacht forum,
We zijn nu een jaar verder en ik heb (in Word) een beschrijving gemaakt van de huidige status van mijn orgel.
Daarin heb ik ook een aantal foto's opgenomen. Ik had gehoopt de betreffende file te kunnen uploaden naar deze plek maar dat lukt me niet. Bij kopiëren en plakken krijg ik wel de tekst maar niet de foto's te zien.
Als ik zoek naar oplossingen in Help kom ik teveel onbegrepen jargon tegen ..., dat leidt weer tot nieuwe problemen.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik dit artikeltje zonder al te veel studie hier laten verschijnen?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 sep 2017 19:15

Re: Even voorstellen

Er kunnen alleen plaatjes en zip bestanden geupload worden. Max. grote is ca. 250 kb.
Dus als je het Word bestand kunt zippen en het voldoet hieraan, dan ben je klaar.

Anders moet je de tekst en plaatjes afzonderlijk plaatsen.
De plaatjes kunnen als volgt worden toegevoegd:
- klik onder dit tekstvlak op de TAB "Bijlage toevoegen"
- Klik op "Browse" en ga naar het plaatje op je harddisk
- klik ok
- klik op "Bestand toevoegen"

De max. breedte van een plaatje mag 800 pixels zijn.
Geef de plaatjes een logische naam en verwijs daar in je tekst naar als het meerdere plaatjes zijn.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 03 sep 2017 21:34

Re: Even voorstellen

Hauptwerk Orgel een jaar later.

Een jaar geleden heb ik mijn Hauptwerk plannen in deze rubriek aangekondigd. Van de discussies die daardoor ontstonden heb ik veel geleerd, dat geldt ook voor het Hauptwerk Praktijkboek van John Boersma en zijn persoonlijke adviezen. Daarnaast heb ik ook veel profijt gehad van de discussies op dit forum met betrekking tot de keuze van de verschillende onderdelen.
Als ik de beschrijvingen op PCorgan.com bekijk zie ik een ongelofelijk gevarieerde hoeveelheid orgels, van klein tot groot, van goedkoop tot duur. Ik beschouw mijn orgel als een ‘instap’ orgel, het bevat de noodzakelijke onderdelen maar uitbreiding is geen probleem.

Afbeelding 1.JPG


Algemeen overzicht van het orgel.
De basis is een Eminent Amadeus 20, een orgel met 2 klavieren en pedaal. Links staat een zelfbouw meubel (console) met daarin de PC, het beeldscherm en de externe ‘geluidskaart’ die tevens is voorzien van een MIDI interface.
Bovenaan staan 2 ‘studio monitors’ die schuin naar beneden op het hoofd van de organist zijn gericht. Verder staat rechts van het orgel op de grond een sub-woofer voor de lage tonen.

Het beeldscherm.
Via Marktplaats heb ik voor 100 euro een ELO 19” inbouw touchscreen gekocht met een resolutie 1280 x 1024. Ik heb het ingebouwd in het kastje links van het orgel.

Afbeelding 2.jpg


De PC.
Het zelfbouw kastje (console) was aanvankelijk alleen bestemd voor het beeldscherm maar ik heb het uitgebreid zodat ook de PC en de geluidskaart er in konden. Tevens is er een klein plateau voor de muis en ruimte om het keyboard op te bergen.

Afbeelding 3.JPG


Na een uitgebreide studie heb ik een wensenlijstje opgesteld voor de Hauptwerk PC. Met dit lijstje ben ik naar de plaatselijke computerwinkel gegaan. Na enig overleg kwam er een offerte uit de bus met onderstaande specificaties:

1 Gigabyte GA-B150M-D3H motherboard
1 intel CORE i7-6700 processor
1 Corsair DDR4 2400 MHz 16GB (uitbreidbaar tot 32 GB)
1 Samsung SSD 850 EVO Basic 250 GB
1 Western Digital HD 1 TB
1 Coolermaster Silencio 352 behuizing (geluidsarm)
1 Corsair CX 500W powersupply
1 Samsung DVD brander
1 Microsoft Windows 10 Home 64-Bit OEM NL.
1 Assemblage en testen
1 Logitec MK270 Wireless keyboard/Mouse
Dit alles voor de prijs van 1180 euro.

Het installeren van Hauptwerk en een aantal samplesets op deze PC ging probleemloos en het laden van sample sets gaat snel. Ik heb inmiddels St. Eucaire Metz en Steinkirchen aangeschaft. Het interne geheugen van 16 GB is daarvoor ruim voldoende, ondanks het feit dat veel registers met 24 bits resolutie zijn geladen is er bij beide orgels nog ca. 4 GB over. Maar zo nodig kan ik eenvoudig 16 GB aan geheugen bijplaatsen.

De registerschakelaars.
In de voorgaande discussie is uitgebreid ingegaan op de mogelijkheid om de bestaande registerschakelaars van het orgel te gebruiken. Mijn Eminent orgel telt in totaal 43 registerschakelaars verdeeld over: Pedaal 12; Hoofdwerk 16 en Zwelwerk 15. Als je hiervan gebruik maakt moeten wel de luidsprekers van het orgel worden uitgeschakeld, dat gaat eenvoudig d.m.v. een dummy Jack plug in de koptelefoon uitgang (een tip vanuit dit forum).
Een bijkomend probleem zijn echter de originele registerbenamingen van Eminent, die kloppen uiteraard niet met die van de gekozen sample set. Ik heb dat opgelost door onder de schakelaars een lat te plaatsen waarop stroken van fotopapier zijn geplakt met de gewenste benamingen. Deze registerlat past zonder bevestiging achter de zwarte toetsen en is dus heel gemakkelijk te verwisselen (zie afbeelding 4). Ik heb er momenteel twee gemaakt, een voor Steinkirchen en een voor Saint Eucaire (zie afbeelding 5). Je moet even oefenen om niet naar de originele teksten op de schakelaars zelf te kijken, maar dat went heel snel, ook voor bezoekende organisten. Ik zoek nog een oplossing voor het afdekken van de originele teksten zonder dat de verf wordt aangetast.
Ik heb het voornemen om alleen samplesets aan te schaffen van orgels met 2 manualen en pedaal en rond de 25 registers. Op dat gebied is er nog veel moois te koop volgens de deelnemers aan dit forum, bv. Heusden of Zeist. Voor mijn repertoire zijn orgels van dergelijke afmetingen groot genoeg.

Afbeelding 4.JPG


De bediening van de registers is nu veel overzichtelijker en eenvoudiger dan met behulp van het touchscreen, waar in mijn geval St. Eucaire een onlogische layout en Steinkirchen een moeilijk leesbare tekst heeft. Omdat het originele orgel beschikt over 49 schakelaars blijven er bij elke sampleset een aantal over die ik gebruik voor vaste combinaties. De meest linkse schakelaar gebruik ik standaard als General Clear.

Afbeelding 5.jpg


De geluidskaart/MIDI Interface.
Bij het bestuderen van dit project werd me al snel duidelijk gemaakt dat de beste geluidskwaliteit wordt bereikt met een externe geluidskaart. De 24 bits D/A conversie vraagt een storingsvrije omgeving en daar voldoet een motherboard niet bepaald aan. Bovendien heb je ook een ouderwetse volumeregelaar nodig, een hoofdtelefoon aansluiting en een MIDI Interface.
Alle bovengenoemde wensen worden vervuld door de “Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen) USB Audio Interface”. In de praktijk een fraai rood kastje met veel knoppen en connectors, gewoonlijk gebruikt in geluidsstudio’s, je kan er ook een microfoon of een elektrische gitaar op aansluiten. De MIDI interface werkt probleemloos.

Een paar gegevens van de Scarlett:
Computeraansluiting: USB (tevens voeding)
Max. sample rate: 192 kHz (24 bits)
MIDI in, MIDI out
Hoofdtelefoon uitgang met volumeregelaar
Monitor uitgangen met volumeregelaar.

Dit model is bedoeld voor stereo, er zijn ook uitvoeringen voor meerdere luidsprekers.

De Luidsprekers en de Hoofdtelefoon.
Wat betreft de luidsprekers heb ik gekozen voor 2 actieve Adam F7’s (woofer/tweeter) en een Adam Sub7 als sub-woofer. De F7 is een “budget” uitvoering van de A7X, dwz dat de kast van goedkoper materiaal is gemaakt (maar wel loodzwaar) en dat er voor de woofer ander conusmateriaal is gebruikt, de tweeter is gelijk. Vorig jaar werd deze set verkocht voor de symbolische introductieprijs van 777 euro, thans kost hij meer dan 1000 euro.
De aansluiting is als volgt: van de Scarlett gaan er twee XLR kabels (gebalanceerd) naar de Sub7, vanuit de Sub7 gaat er een XLR kabel naar elke F7. Deze manier van aansluiten schept de mogelijkheid om de signalen naar de F7’s in de sub-woofer te filteren en zo (desgewenst) te voorkomen dat de bassen in de F7’s terecht komen. Het volume en het frequentiebereik van de Sub7 zijn dmv een afstandbediening te regelen, verder zijn er nog allerlei instelmogelijkheden om de overgang van de subwoofer naar de F7’s (rond 85 Hz) zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Het frequentiespectrum is ruimschoots voldoende voor enerzijds de laagste 16” en anderzijds de grenzen van het hoorbare gebied. En vermogen levert deze set in overvloed.
Als hoofdtelefoon heb ik de AKG K-702, de weergave is uitstekend!

Plaatsing van het orgel.
Het orgel staat niet in de huiskamer maar in de ‘hobbykamer’ van 2,5 x 5,2 meter = 13 m2. Deze kamer is tevens in gebruik als bibliotheek, de boeken ‘verstrooien’ hier dus ook het geluid. De organist zit met zijn rug naar een glazen schuifpui die toegang geeft tot de tuin. Deze glaswand zorgt ook voor een behoorlijke reflectie die enigszins wordt gedempt door verticale Luxaflex. Als bijzonderheid heeft de kamer aan de kant van de tuin een “vide”, een grote opening die in verbinding staat met de huiskamer op de eerste verdieping. Het voordeel hiervan is dat de lange geluidsgolven hierdoor kunnen ontsnappen. Nadeel is dat de orgelklanken in de huiskamer te horen zijn en omgekeerd de huiskamergeluiden bij de organist terecht komen.

De Akoestiek.
Links van het orgel bevindt zich een glaswand naar de gang, het gordijn dat ervoor hangt is bedoeld om reflecties van het geluid te dempen. Om de gang niet te donker te maken is het gordijn alleen tijdens het spelen gesloten. Verder heb ik nog een aantal panelen van studiofoam opgehangen. De grote foto boven het orgel (zie afbeelding 1, interieur van de kathedraal van Laon, Frankrijk) is opgevuld met noppenschuim. Daardoor is de weergave van de hogere tonen, vanaf 500 Hz verbeterd en er zijn wat rare bijgeluiden verdwenen. Onder de 500 Hz. neemt de absorptie van het studiofoam snel af en daarom overweeg ik nog om zg. Bass Traps aan te brengen om de lage tonen te absorberen. Ik geef toe dat studiofoam niet echt fraai is, maar in deze hobbykamer vind ik dat niet zo’n bezwaar. Helaas zijn de materialen die wel mooi zijn schrikbarend duur.
Het is een interessante uitdaging om in deze ruimte een orgel naar tevredenheid te laten klinken. Ik vind het resultaat op dit moment heel redelijk maar natuurlijk altijd voor verbetering vatbaar, vandaar dat ik de discussie “Intoneren en Hauptwerk Voicing versus Room Correctie” op dit forum met belangstelling volg.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 03 sep 2017 21:42

Re: Even voorstellen

Bedankt Evert-Jan voor de assistentie.
Het was even prutsen maar uiteindelijk is het gelukt.
Ik had ook nog teksten bij de foto's geplaatst maar die zijn om de een of andere reden niet doorgekomen.
Hartelijke groeten,
Jaap.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 sep 2017 22:04

Re: Even voorstellen

Mooie uitleg Jaap hoe je tot bepaalde besluiten bent gekomen. Anderen kunnen hier hun voordeel mee doen.

Nog een idee als je te weinig knoppen hebt:
- de pistons onder het manuaal genereren misschien ook midi codes; gewoon even proberen via MIDI learn. Je zou ze kunnen koppelen aan 10 Master generals voor 10 programmeerbare vaste combinaties. Deze kun je onder een naam van bijv. het te spelen stuk opslaan op de disk. Ben je snel klaar met registeren wat je al eerder uitgezocht hebt. De Set knop kun je gebruiken om de registers van het eigen orgel zo te programmeren. Dit wordt dan doorgegeven aan HW. Vervolgens deze in HW programmeren in de betreffende Master Genereals (zodat je dit op kan slaan op de disk).
De Clear knop kun zo-wie-zo gebruiken als deze een MIDI code genereert (ipv de huidige gebruikte knop).
- de bovenste 5 toetsen van elk manuaal worden in de meeste orgels niet gebruikt en kun je dus ook gebruiken voor HW zaken/koppelen aan HW knoppen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 sep 2017 12:33

Re: Even voorstellen

Beste Jaap,

Mooi gedaan, mijn compliment hoor.
Je gebruikt gewoon de ( midi ) registers van het orgel. Dat doe ik al jaren en eigenlijk wil ik daar nooit vanaf. Het hoort volgens mij nog steeds bij "het orgel", alle hulpmiddelen als touchscreen en tablet ten spijt, ook inschuifbare screens vind ik maar niks. Degene die het niet met mee eens zijn - prima hoor.

De strook met registerbenamingen is ook handig bedacht, deze kun je verwisselen.

Soms zit er op het sampleset orgel geen General-Off, dat kun je verhelpen door je 1e preset knop daarvoor in te stellen. Gewoon alle registers en speelhulpen uit zetten en deze combinatie als preset in te zetten.

Je hebt de boxen schuin naar je toe gekanteld, kun je zet niet beter recht zetten ? - dus de voorzijden in 1 vlak. Hoor je verschil in geluid ?

Nog veel speelplezier toegewenst ! :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 05 sep 2017 00:41

Re: Even voorstellen

Beste Marius55,

Bedankt voor de complimenten en tips.
Wat betreft de boxen: vooral voor de hoge tonen is het erg belangrijk dat de boxen op je oren zijn gericht.
Dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Bij mij stonden de boxen eerst veel hoger en recht vooruit, maar toen ik ze lager had geplaatst en naar beneden gericht, zoals op de foto, gaf dat een duidelijke verbetering.
Ik vind het overigens wel prettig dat de boxen op enige afstand staan, dus niet op oorhoogte op het orgel.
Vorige

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com