Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hulp bij installeren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 19:30

Hulp bij installeren

Hierbij vraag ik jullie mee te kijken bij het nieuw installeren van de trailversie van Hauptwerk om zeker te weten dat alles goed gaat.

Eerst dit:
Sinds een jaar bespeel ik mijn Domus via Hauptwerk. Dat doe ik via mijn werkcomputer (Windows 10) waar de software op staat en die aan de andere kant van mijn werkkamer staat. Daaraan gekoppeld zit een Steinberg geluidskaart en twee zelfstandige goede gebruikte Philips boxen van de beroemde serie waar ik de afkorting zo niet meer mee weet (MFB?). Ik bespeel met veel plezier de orgels van vooral Oude Pekela en Veendam. Er loopt een beeldschermkabel naar een grote monitor die op een plank aan de zijkant van het orgel staat opgesteld. Zo kan ik gewoon registreren.

We hebben echter een laptop over die op Windows 7 draait en ook een U5 processor heeft en voldoende geheugen en ruimte voor de basisconfiguratie. Die laptop heb ik verder helemaal leeggehaald. Hij moet aan de voeding blijven, omdat de accu stuk is, maar verder werkt hij voor dit doel nog goed. Ik wil de laptop straks offline inzetten, zodat dit oudje zonder storingen kan blijven draaien. Mijn huidige werkkamer verhuist naar een grotere (spreek)kamer boven en mijn laptop dus ook.

Vorige week kwam ik echter niet verder dan het Installprogramma binnenhalen. Installeren lukte niet. Terwijl ik dit zit te typen installeert hij na een paar klikken van mijn kant de software wel. Ik zie dat de software-omgeving anders is dan de versie die ik vorig jaar downloadde.

In het menu klik ik telkens op next en geef ik aan dat de plek waar hij het neerzetten wil, mij prima is. Hij is flink lang bezig. Ik rapporteer hier hoe het me vanavond verder afgaat, in de hoop dat ik eventuele moeilijkheden hier posten kan.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 19:33

Re: Hulp bij installeren

Mooi, de installatie is geslaagd, zo wordt er gemeld. Het helpt toch echt als ik dit in jullie richting zit te typen.....

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 19:35

Re: Hulp bij installeren

Op het bureaublad staan nu vijf Hauptwerk bestanden:
InstallHauptwerk
Hauptwerk
Hauptwerk (alt config 1)
En config 2 en 3

Wat zijn dat? Moet ik die configgen allemaal laten staan?

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 19:44

Re: Hulp bij installeren

Ik heb op Hauptwerk geklikt. Het bekende menu opent en hij begint van alles te installeren.

De andere vier Hauptwerkdingen kan ik van het bureaublad afhalen?

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 20:07

Re: Hulp bij installeren

Hmmm, hij kan de Steinberg nog niet vinden, ook niet nadat ik die via de CDRom heb geinstalleerd.
Hij haalt nu wel StAnnesMoseley binnen.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 20:30

Re: Hulp bij installeren

En ook dat werkt. Nu weer mijn geliefde Oude Pekela en Veendam binnenhalen en het feest kan weer beginnen.

Dank voor het meekijken. Hulp bleek toch nauwelijks nodig. Groeten uit Sneek.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 01 dec 2016 22:35

Re: Hulp bij installeren

Mooi hoe het nu ook allemaal op een oude laptop draait.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 dec 2016 22:54

Re: Hulp bij installeren

En dat allemaal zonder hulp.... :lol:
Lekker spelen Ave! Pekela is een heerlijk set om op te spelen. Zelf nog een beetje galm toevoegen en het is top!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 01 dec 2016 23:08

Re: Hulp bij installeren

Jaap380 schreef:En dat allemaal zonder hulp.... :lol:
Lekker spelen Ave! Pekela is een heerlijk set om op te spelen. Zelf nog een beetje galm toevoegen en het is top!


Haha ja dat is inderdaad echte humor, en iedereen is blij :mrgreen:

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 02 dec 2016 15:14

Re: Hulp bij installeren

Jaap, hoe zou ik galm kunnen toevoegen? Kan dat binnen Hauptwerk zelf? En wordt de klank daar dan niet diffuus van?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 dec 2016 00:41

Re: Hulp bij installeren

Ha Ave, dat kan o.a. met het programma Reaper. Op de site waar je Pekela vandaan haalt, staat ook iets over galm toevoegen. Met grandorgue kun je convolution reverb gebruiken, dat is het meest simpel.
Via Reaper heb je verschillende plugins die je kunt gebruiken voor galm, In Reaper ingebouwd zit Reaverb, een betere is bijv: Sir2, maar die is niet gratis. Een mooi effect krijg je ls je audiokaart 4 kanalen out heeft, je kunt dan een soort surround maken door een andere galm met vetrtaging over je achterluidsprekers te laten klinken. Ik weet niet waar je woont, anders kun je een keer komen luisteren.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 04 dec 2016 08:16

Re: Hulp bij installeren

Dank voor je reactie Jaap,
Ik zal eens naar reaper gaan kijken. Ik had er al wel eerder hier wat over gelezen, maar dat klonk allemaal behoorlijk technisch. Ik werk met Hauptwerk, Grandorgue heb ik niet geinstalleerd. Heeft dat meerwaarde?
Extra speakers ben ik niet van plan, mijn twee actieve MFBspeakers voldoen. Ik woon in Sneek overigens.
Wel heb ik mijn speakers niet in de richting van mijn oren gezet, maar op oorhoogte min of meer van mij af de ruimte in. Het orgel staat aan de korte kant van mijn langwerpige slaap/werkruimte en ik vind het zo veel beter klinken. Net alsof ik niet meer met mijn oren tussen de pijpen zit, maar ik de klank meer in de ruimte hoort.
Ik neem aan dat raeper een apart programma is dat moet worden gedownload? Verder heb je het over plugins, ik weet niet wat dat zijn. Ik ben een alpha en geen beta, vandaar. Maar goed, met hulp van jullie kom ik daar vast wel uit.

Straks eerst eens op die site van Oude Pekela kijken wat daar over galm staat.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 dec 2016 22:46

Re: Hulp bij installeren

Ave schreef: Ik werk met Hauptwerk, Grandorgue heb ik niet geinstalleerd. Heeft dat meerwaarde?


Als je toch voornamelijk Pekela bespeelt, kun je dat net zo goed via Grandorgue doen. HW biedt dan geen meerwaarde. Grandorgue kun je hier downloaden: https://sourceforge.net/projects/ourorgan/files/latest/download.
Daarna kunje via het menu Audio/midi settings het tabblad Reverb aanklikken en toevoegen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 04 dec 2016 23:04

Re: Hulp bij installeren

Aha, dank je Jaap. Dat lijkt inderdaad simpeler. Ik speel tot dusver met de free versie van Hauptwerk op vooral Oude Pekela en Veendam. Kan ik met Grandorgue nog een paar free orgels downloaden?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 dec 2016 23:12

Re: Hulp bij installeren

In dit topic staan er een aantal: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=9&t=1507.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 dec 2016 21:12

Re: Hulp bij installeren

Hoi Ave,
In onderstaande link staat beschreven hoe je op nog een manier galm kunt toevoegen met Cantabile Light.
Zie hier: http://www.pbrd.nl/index.php/galm-toevoegen
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 09 dec 2016 22:39

Re: Hulp bij installeren

Ik krijg GO niet speelbaar. Hoe maak ik daar de klavieren speelbaar?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 dec 2016 12:20

Re: Hulp bij installeren

Ave schreef:Ik krijg GO niet speelbaar. Hoe maak ik daar de klavieren speelbaar?

Op bijna dezelfde manier als bij HW: rechtermuisknop op een klavier, dan kiezen voor knopje linksonder (weet even niet meer wat er precies staat) en dan 1 toets indrukken en klaar.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 13 sep 2017 12:06

Re: Hulp bij installeren

Jaap380 schreef:Hoi Ave,
In onderstaande link staat beschreven hoe je op nog een manier galm kunt toevoegen met Cantabile Light.
Zie hier: http://www.pbrd.nl/index.php/galm-toevoegen


nu op http://www.pbrd.nl/index.php/vo/galm-toevoegen
Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com