Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC herstellen / optimaliseren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 feb 2017 21:53

PC herstellen / optimaliseren

Beste Forumleden,

Ik ben de afgelopen dagen met mijn HW-PC bezig geweest, wilde de PC optimaliseren. Heb wat zaken uitgezet in Services, a.d.h.v. informatie wat op het forum te vinden is. Daarnaast dacht ik wat CPU prestatie winst te boeken om in de BIOS het één en ander te wijzigen. ( ik ben ook bezig met reaper en reaverb, als reaverb actief is heb ik een behoorlijke latency ) Hier is het fout gegaan. Hierdoor heb ik de BIOS weer naar fabrieksinstellingen gezet. Hauptwerk zelf werkt nog, maar PC start iets anders op, pictogrammen / kleuren van beeldscherm zijn anders.
Gegevens:
Besturingssysteem
Windows 7 Professional 64-bit SP1
Processor
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
Ivy Bridge 22nm Technologie
RAM
32,0GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moederbord
MSI B75A-G43 (MS-7758) (SOCKET 0)
Grafisch
Algemeen niet-PnP-beeldscherm (1024x768@60Hz)
1024MBATI Radeon HD 5400 Series (ATI AIB)
Opslag
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00RKKA0 ATA Device (SATA)
238GB ADATA SP900 ATA Device (SSD)
3GB USB2.0 Flash Disk USB Device (USB)
Optische schijven
TSSTcorp CDDVDW SH-222AB ATA Device
Geluid
Saffire Audio

Ik heb de gegevens m.b.v. spsetup130 uit de PC gehaald, zie bijlage. ( niet goed leesbaar )

Het is een lastige vraag, maar heeft iemand een tip waarmee ik weer naar de juiste instellingen kan komen.
Alvast bedankt.

Groet, Hans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 feb 2017 22:07

Re: PC herstellen / optimaliseren

Terugzetten van de BIOS instellingen kan de kleur van je beeldscherm niet aanpassen. Dus het moet in Windows zitten

Daarom moet je in Windows teruggaan naar een herstelpunt (datum waarop de PC nog goed werkte).
Of eerst kijken of je latency probleem is opgelost, want dan hoef je niet terug want dan werk het gewoon goped.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 feb 2017 22:53

Re: PC herstellen / optimaliseren

Een herstelpunt voor de wijzigingen heb ik niet. ( .. )
Ik ga dan maar eerst weer alle taken in Services herstellen, van deze weet ik welke gewijzigd zijn.
Het latency probleem is er nog steeds, zou ook kunnen dat ik zelf iets niet goed in Reaper instel.
Wat het vreemde is, dat reaper goed werkt ook i.c.m. SIR2 ( demo ) of ReaEQ.

Groet Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 feb 2017 23:04

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hans staat in Reaper je Asio wel goed ingesteld? van je geluidskaart
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 feb 2017 23:43

Re: PC herstellen / optimaliseren

Kleur van het beeldscherm is weer goed, Themes had ik uitgeschakeld, deze weer uit gezet ( advies viewtopic.php?f=11&t=2532&p=28427&hilit=themes#p28427 )

In Reaper staat Asio goed ingesteld, net nog even getest, met Reaverb heb ik een vertraging ruim een seconde.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 feb 2017 23:55

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hans B schreef:Kleur van het beeldscherm is weer goed, Themes had ik uitgeschakeld, deze weer uit gezet ( advies viewtopic.php?f=11&t=2532&p=28427&hilit=themes#p28427 )

In Reaper staat Asio goed ingesteld, net nog even getest, met Reaverb heb ik een vertraging ruim een seconde.


oke maar REAVERB geeft altijd vertraging
staat de mix verhouding met het originele signaal wel goed?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2017 00:56

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hans B schreef:Kleur van het beeldscherm is weer goed, Themes had ik uitgeschakeld, deze weer uit gezet ( advies viewtopic.php?f=11&t=2532&p=28427&hilit=themes#p28427 )

Ga naar Start en tik in het zoekveld SystemPropertiesPerformance in en druk op de Enter toets. Ga naar het tabblad "Visuele effecten". Er zijn dan 2 mogelijkheden: het bureaublad gaat na de aanpassing er iets anders uitzien (keuze a) of blijft bij het oude (keuze b). Keuze a heeft de voorkeur vanwege het beste resultaat.
Keuze a: Klik op "Beste prestaties" en klik vervolgens op OK.
Keuze b: Verwijder een aantal vinkjes bij items waar 'animatie' en 'fade' in voorkomt. Klik daarna op OK

Afhankelijk van hoe jij het beeldscherm wilt zien, kun je dus kiezen.


En configureer ook direct dat er herstelpunten worden aangemaakt. Nu kun je nog terug omdat je weet wat je gedaan hebt. Maar er kan ook een probleem optreden waarbij je dolgraag een herstelpunt zou willen gebruiken. In het ergste geval zou je dan alles opnieuw moeten installeren of een backup terugzetten.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 feb 2017 21:27

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hallo Evert-Jan,

Ik snap het en het is gelukt.
Bedankt voor je info en advies.

Groet,

Hans

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 feb 2017 21:34

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hallo Jan Wim,

staat de mix verhouding met het originele signaal wel goed?
Dit snap ik niet echt, vind het ook nog lastig om Reaper helemaal goed te doorgronden.

In hauptwerk heb ik meerdere audio outputs aangemaakt.
In Reaper heb ik het volgende gedaan:
1 track met VST hauptwerk, vanaf deze track naar HW01/02, HW03/04 en HW05/06 de audio outputs gekoppeld.( send to track 2- 4 )
De HW01/02, HW03/04 en HW05/06 tracks weer gekoppeld aan de master.( vinkje aan Master send )
Vanaf de Master track gekoppeld aan hardware outputs per track.
Waar ik ook Reaverb toevoegd, bij de tracks HW01/02, HW03/04 en HW05/06 of bij de master, ik hou last van vertraging.

Groet,

Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2017 22:12

Re: PC herstellen / optimaliseren

Even voor de beeldvorming, waarom gebruik je Reaverb ?
Om een nagalm te maken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 feb 2017 23:12

Re: PC herstellen / optimaliseren

Ja, als test. Ik heb al wat met SIR2 ( demo ) gedaan dat werkt goed alleen heb je die lastige toon erbij.
SIR2 werkt zonder vertraging.
Van één set vind ik de galm niet echt heel mooi. ( ik heb een stereo opstelling en speel veel met hoofdtelefoon )
Ik dacht dit te verbeteren met Reaper en SIR2. Kan me zelf alleen nog niet overtuigen wat mooier is.
Het bijkomend voordeel is dat je de set's droog kunt laden wat weer meer ruimte geef voor een hoger polyfonie en minder CPU belasting. CPU zit vaak richting rood.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 feb 2017 10:56

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hehe, gelukkig, Hans, dat het nu weer in orde is... ik lasa het allemaal met kromme tenen. bekend verschijnsel natuurlijk, dat hebben we allemaal wel eens met Windows.

Idd kanje beter niet de Reabverb gebruiken; SIR2 is gewoon prima.

Het is allemaal heel subjectief natuurlijk, maar op MIJN oren klinkt een SIR2 convolution galm vaak veel beter dan de bijgeleverde galm van een multich set.

Als je uiteraard goede impulse responses gebruikt, bv die welke door Jirii speciaal zijn bewerkt voor orgel, en ook opgenomen in akoestisch als fraai bekend staande kerken in Europa.

Ik vind het gebruiken van een beperkte set impulse responses bovendien het voordeel hebben dat je meer naar het orgel gaat zitten luisteren dan naar de telkens wisselende akoestieken, waarbij een overigens heel mooi orgel lang niet altijd ook in een dito akoestiek staat.

HG

Geert

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 feb 2017 13:11

Re: PC herstellen / optimaliseren

Zeg dat wel Geert, ik ben er te slordig in om back-ups en herstelpunten te maken. Maar wel een leermoment.
Ik heb nog één ding wat anders is, bij opstarten verschijnt nu een afbeelding van MSI/moederbord. Je wilt graag alles weer als het oude hebben, maar alles werkt weer goed, op Reaverb na. ;)

Graag zou ik een keer bij iemand het verschil willen horen tussen het gebruik van SIR2 en de meegeleverde galm.
Vind € 149,00 wat te duur om het zo maar uit te proberen.
Is iemand beschikbaar in de omgeving Benthuizen / Zoetermeer ( straal van 40 - 50 km ) om het verschil te laten horen en wat extra uitleg te geven over Reaper.

Groet Hans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 feb 2017 14:25

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hans B schreef:Ik heb nog één ding wat anders is, bij opstarten verschijnt nu een afbeelding van MSI/moederbord. Je wilt graag alles weer als het oude hebben,

Het logo kun je in het BIOS uitzetten
Via Settings naar Boot gaan en daar de eerste optie; op Disable zetten

En nu je toch in het BIOS zit, even een paar andere settings goedzetten. Dit omdat jij factory settings hebt gebruikt om de zaak terug te zetten.
Ga naar Overclocking setting en dan EIST (Enhanced Intel SpeedStep). Op Disable zetten.
Hetzelfde voor Intel Turbo Boost.
En virtualisatie kun je ook uitzetten. Onder CPU Features --> Intel Virtualization Tech en ook Intel VT-D Tech
En even verderop staat Intel C-State. Dit kan ook op Disable.
Dan F10 en Save

Uitzetten (disable) zorgt ervoor dat de processor op constante, hoge snelheid draait en op een standaard voedingsspanning. Wordt dit niet gedaan, dan is er een grote kans op klikken in het audio.
En door de virtualisatie aanpassingen worden er geen virtualisatie drivers in Windows geladen. Scheelt weer geheugen en CPU gebruik hiervoor.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 feb 2017 20:37

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hallo Evert Jan,

Super !
PC start weer op als vanouds. Was nieuwsgierig of de wijzigingen ook invloed hadden op de polyfonie / CPU.
Ik heb o.a. Het sample van Weissenau, hiervan stond de polyfonie op ongeveer 2200, nu op 4500 even gek gedaan en CPU komt niet meer in het rood !

Nogmaals bedankt, op PC gebied heb je altijd een antwoord. Ik denk dat je menigeen geholpen hebt, ook indirect.


Groet,

Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 feb 2017 21:03

Re: PC herstellen / optimaliseren

Hoi Hans
Ik heb je een pb gestuurd.

Groet Jan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 feb 2017 22:38

Re: PC herstellen / optimaliseren

Bedankt Jan,

Ik heb je PB beantwoord.

Groet,
Hans

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com