Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 19 feb 2017 22:58

Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

Voor het sample van R'dam heb ik op het 3e klavier van mijn orgel d.m.v. floating divisions het bovenwerk afwisselend met het borstwerk geschakeld.

Dat gaat op zich prima, echter sinds die schakeling heb ik regelmatig last van ongewilde tonen zodra ik een bepaalde preset heb ingeschakeld.
Door bij engine een reset/restart te maken wordt dit wel weer opgeheven en volgt er meestal wel een goede preset schakeling.
Toch vind ik het een vervelend euvel en zou het willen oplossen als ik wist hoe dit te doen.

Is er iemand die mij daarbij kan adviseren?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 feb 2017 00:19

Re: Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

Krijg je ongewenste tonen te horen als je speelt, of gaat er een ongewenste toon klinken als je die preset inschakeld?

Je zou alle Midi events/koppelingen/instellingen voor dit orgel kunnen wissen en opnieuw instellen.
Begin je met een "schone" lei.

Ik heb voor orgels met meer dan 2 klavieren er voor gekozen om alle klavieren via floating divisions aan te sturen.
Op die manier kan je elke gewenst klavier op 1 van je 2 klavieren bespelen. Je kan tot 5 manualen toewijzen per floating division..

mvg

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2017 00:43

Re: Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

Uit je verhaal lees ik niet of het met alleen Floating divisions wel goed werkte. Want in dat geval is er bij de presets aanmaken wat fout gegaan. Misschien is te achterhalen of het steeds dezelfde preset is. Je kunt de MIDI koppeling bij die presetknop wissen.
Anders moet je gewoon alles wissen zoals André schrijft.
Ga naar Organ settings --> Organ Configuration Wizard en kies daar 'Reset MIDI/key trigger settings'. Het bovenste vinkje bij 'Reset organ preferences' NIET plaatsen
Vervolgens NEXT e.d.
Door dit te doen wordt de MIDI configuratie voor de manualen/pedaal en voor alle knoppen en andere zaken van dit orgel gewist.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 20 feb 2017 11:51

Re: Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

André en Evert-Jan bedankt voor de reacties.

Ik zal proberen wat duidelijker het probleem omschrijven.

De presets waren al langer, zonder problemen, in gebruik voordat de floating divisions bij het 3e manuaal werd toegepast.
De storing ontstaat soms als:
- Ik het orgel geladen heb en de laatst gebruikte sample dus actief wordt, terwijl er geen enkele verdere bediening
is geweest. Geen toets aangeraakt, geen register ingesteld (ook zonder preset) op het scherm is dan ook niets te
zien, geen register actief, geen toets die blijft "hangen".
- Ik een preset of alleen een enkel register ingeschakeld heb en er ook nu niets te zien is op het scherm.

De tonen die klinken zijn niet steeds dezelfde en kan ik ook niet aan een bepaald register herkennen.

Omdat ik overwegend op R'dam speel heb ik geen langdurige ervaring opgedaan met andere samples, maar de afgelopen dagen b.v. veel met Zurek (geen floating nodig) gewerkt en daarbij doet zich dit niet voor.

Ik heb destijds die instelling niet zelf gedaan en weet daarom ook niet hoe ik dat weer zou moeten doen als ik alles gewist heb.
Hopelijk kan ik van jullie daarbij wat hulp krijgen.
Daarbij zou ik nog de volgende vraag willen toevoegen:
In de nu ingestelde situatie bij Rotterdam zie ik in het display op het orgel de geselecteerde preset als nummer zoals in de piston toolbar ook staat.

Als ik een ander sample geladen heb en een preset gebruik is die koppeling met het display niet aanwezig.
Hoe zou ik dat kunnen instellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2017 19:19

Re: Floating divisions en ongewilde tonen bij preset

N.a.v. je beschrijving is het mij niet duidelijker geworden.

Met presets bedoel je waarschijnlijk de 10/20 Master couplers. En deze heb je dan via MIDI learn gekoppeld aan 10 of 20 duimpistons van je eigen electronisch orgel. En wat voor orgel is dat dan (merk en type)?
Als een presetnummer op een display verschijnt (een LCD display op dat orgel vermoed ik), dan komt dat niet uit HW maar is dat de info, die van de piston van je orgel afkomstig is. Dit display wordt dan niet door HW aangestuurd maar blijft intern in je orgel. Ook al HW niet is opgestart zie je dan dit nr in het LCD display.

HW kan uit zichzelf geen geluid produceren direct na het laden (of het moet het motorgeluid zijn).
HW kan bij laden van ene orgel registers automatisch activeren (als je een vinkje zet bij hetbetreffende regitster in het scherm via menu menu Organ Settings --> Stop/Coupler/Tremulant switches and pistons/buttons). Als dit zo is, kun je zien op het registerpaneel van het betreffende orgel: het register staat dan aan zonder dat jij dit zelf gedaan hebt.
In jouw situatie is dit ook niet het geval want op het scherm is volgens jou niets te zien.

En als je na inschakelen van een register zoals je schrijft nog niets kan zien, ben ik benieuwd wat voor scherm e.d. je gebruikt. Je gebruikt in ieder geval niet de originele schermen zoals door de sampleset maker geleverd is.

HW kan niet automatische na laden van een orgel een toets indrukken. Daardoor kan het ook uit zichzelf geen geluid produceren, ook al zou er een register aan staan.
Dus moet het vanaf externe bron (je orgel) komen.
Heb je bij menu General settings --> General Preferences op tabblad Main helemaal onderaan bij MIDI hardware/console wel het juiste orgel ingesteld?


Elke orgel in HW is zelfstandig en heeft geen enkele relatie met andere orgels behalve de basis (de samples, de schemplaatjes en ODF), de stemmingen en vaste combinaties. Verder per HW config de audio instellingen.
Je moet dus bij elk geladen orgel opnieuw instellingen zoals koppelen presets doen (via MIDI learn)

Ik denk dat je mbv toetsen van je klavier schakelt tussen bovenwerk en borstwerk. Misschien gebruikt je daar een toets voor die ook een preset onder zicht heeft.
Je moet eerst maar eens vertellen over hoe je presets en floating divisions bedient. En wat voor orgel e.d. Even voorstellen dus ...

Als een ander voor jouw de floating divisions heeft ingesteld, moet je even GEEN MIDI reset van alles doen, want dan ben je verder van huis.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com