Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 maart 2017 22:05

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Leuk Hans, dat het dus toch goed gelukt is, met dat simpele hoogdoorlaatfiltertje....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 maart 2017 23:07

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans

ik weet niet of deze laatste Dirac meting met de definitieve instelling is? maar er zit toch nog een enorme dip tussen de 50-100Hz

KEF%20Q100-Dynaudio%20BM14Siijw.jpg


KEF%20Q100-Dynaudio%20BM14Siiwww.jpg


als ik nu de grafiek bekijkt sluit juist alles onder de 100Hz niet goed aan
het signaal piekt erg op 20 Hz daarna gaat het met sneltrein vaart berg afwaarts tot 50Hz
dan zie ik een korte boost die is dan minder schadelijk, maar vervolgens zakt het nog iets verder af naar de 100Hz

tussen de 20-100Hz zit een enorm verschil

ik weet niet of je e.e.a nog kan glad strijken?


p.s als je na deze meting nog e.e.a gecorigeerd hebt kan je mijn schrijven in de prullenbak gooien ;)

gr

JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 maart 2017 23:49

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hoi Hans

Je hoeft Dirac niet het hele freq. gebied te laten corrigeren. Je kan Dirac zo instellen dat alleen het kritische gebied tussen bijv 20 en 300 hz wordt gecorrigeerd en de rest erboven met rust wordt gelaten als je dat beter vindt klinken zonder Dirac. Je kan de drempel voor correctie op elke freq. instellen die je wilt.

Groet Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 21 maart 2017 01:29

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Geert,

Ik ben inderdaad tevreden over het filtertje. Het laag klinkt veel gemakkelijker.

Jan Wim,

Dit klonk helemaal niet goed. Ik heb daarna het volume van de sub teruggedraaid en de low pass kantelfrequentie wat opgehoogd in combinatie met nog wat REW metingen die ik verder niet opgeslagen heb en op het gehoor.

Jan,

Inderdaad is correctie van alleen laag ook een optie.

Helaas werkt de DAP van Dirac niet mee. Ik zoek een oplossing waarbij alles werkt en ik geen extra latency krijg. Ik wil REW ook nog eens verder verkennen om het laag nog wat strakker en opgevuld te krijgen.

Groet,

Hans Daudey

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 maart 2017 10:47

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Het verre van vlakke meetresultaat versus je eigen gehoorsindruk, bewijst maar weer eens, dat metingen nooit meer worden dan zeer gewaardeerde hulpmiddelen, en dat uiteindelijk je biologische meet- en verwerkingscentrum bepalend is.

Ik vraag mij ook altijd weer af, hoe de metingen eruit zouden zien als je een heel andere microfoon-opstelling toepast, bv met een kunsthoofd.......

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 21 maart 2017 14:05

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hallo Geert,

Niet alleen een kunsthoofd maar een geheel kunstlichaam om de verstoring van het geluidsbeeld door het lichaam ook gelijk mee te nemen.

Het meten was wel handig om de fase van de sub in te stellen. Dit vond ik lastig om op het gehoor te doen. Verder zie je dat de KEFs ook behoorlijk doorlopen in het laag en kon ik snel zien wat het effect van het high pass filter was. En dat er een resonantie in de kamer is op 20 Hz, maar dat had ik ook al met een toongenerator op het gehoor vastgesteld.

Ik kan nog wel wat experimenten doen:
Marius vond het geluid met recht naar voren gekeerde KEFs beter. Is dat terug te zien in een grafiek?
Wat gebeurt er als je de luidsprekers nog wat verder uit elkaar zet?
Hoe klinkt het als je de luidsprekers verder weg in de kamer zet, zodat het geluid van opzij komt?

In ieder geval geniet ik van de weergavekwaliteit bij hauptwerk, bij het journaal, radio ridderkerk op zondagavond (de tekst bij zang is opeens te verstaan), kindercds bij de kleinkinderoppas, uitzending gemist, youtube en bij dvds met in het laag doorlopend geluid.
Klassieke muziek luister ik gewoon via de koptelefoon. Wellicht nog een experiment of een sub voelbaar effect aan de koptelefoon weergave kan toevoegen. Heb je dat al eens getest als koptelefoonliefhebber?

Verder kan ik nog eens gaan meten aan mijn TL speakers op zolder in de fitness-ruimte. Die staan aangesloten via een musical fidelity A2 op een asus essence stx geluidskaart.

Groet,

Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 maart 2017 14:21

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

The Shaw concept hoe zouden die mannen dat in 1970 gedaan hebben? :shock:

maxresdefault.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=nSltRW5mjl4
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 21 maart 2017 15:35

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Ik denk een intonateur met veel geld omgekocht.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 maart 2017 15:57

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

http://tibia.us/main/shaw_organ.htm

Interessant; velen hebben in vroeger jaren zo,n concept voor ogen gehad, maar ja, de realisatie......financieel voor een amateur niet haalbaar in die dagen.

Zelf heb ik nog wel een orgeltje gemaakt met vrijlopende transistor-oscillatoren ( de dubbel-T schakeling) die door de toets werden opgestart. Je bleef stemmen natuurlijk, maar dan had je wel een mooi chorus-effect.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 maart 2017 16:17

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Probeer dat allemaal maar eens fase-rein bij je oren te krijgen!!
Tís wel typisch Amerikaans big, bigger, biggest. Soms zie je in de Amerikaanse Hauptwerk setups weleens boven de 20 speakers gebruikt worden in een hele geluidswal.
De Europeanen zijn wat dat betreft veel bescheidener in hun setups.

Groet Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 21 maart 2017 18:25

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Jan,

Dat is mijn ervaring ook bij een bezoek aan een high end show te Leiden. Amerikaans was groot maar niet aangenaam om te beluisteren. Het mooiste daar vond ik een zorgvuldig opgestelde setup met een tweetal speakers Enigmacoustics Mythology M1 bij een leverancier van speciale voedingen voor o.a. de Logitech Sqeezebox.

Groet,

Hans
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com