Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Instellingen + midi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 14 maart 2017 21:43

Instellingen + midi

Dag,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds kort hauptwerk.

Voor Hauptwerk maak ik gebruik van m'n Johannus Rembrandt 3070.

Ik heb 3 vragen waar ik tegenaan loop.
1.
Het gebeurt me regelmatig dat bij het opstarten van de pc en aanzetten Johannus er geen contact met midi wordt gemaakt.
Touchscreens werken dan ook niet en Hauptwerk loopt volledig vast. Na opnieuw aanzetten pc, werkt het dan wel goed.
Iemand die weet waar dit aan kan liggen en hoe op te lossen?

2.
Sampleset Bavo Haarlem slaat mijn registratie instellingen niet op, ondanks dat ik combinaties opsla. Heeft iemand ook deze sampleset die dit herkent? Mogelijk doe ik iets verkeerd?

3.
Als ik de registers van de Johannus wil gebruiken dan lukt me dat, alleen krijg ik voor de gezelligheid het geluid van de Johannus erbij. Hoe zou ik dat uit kunnen krijgen?

Groet, Arno
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 maart 2017 21:56

Re: Instellingen + midi

Hallo Arno,

Welkom op het forum. En veel plezier met het ontdekken wat er mogelijk is
Vraag 3 weet ik wel. Een verloopstekker in de koptelefoon aansluiting zetten.
Dan is het orgel stil.
https://www.allekabels.nl/jack-verloop/53/1051/jack-verloopstekker-6.3mm.html?gclid=CJmp0Kvj1tICFQw4GwodbOcIyA

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 maart 2017 23:35

Re: Instellingen + midi

Arno

Mijn antwoord op je eerste 2 vragen

1)
Waarschijnlijk heb je een externe geluidskaart en wordt HW automatisch gestart als de PC wordt opgestart. De driver is dan nog niet geladen en HW wordt al gestart.
Via het menu General settings --> General Preferences en tabblad Advanced preferences kun je de "minimum time to wait on start-up" op bijv. 15 zetten.
Hiermee wordt de minimale wachttijd na het starten van Hauptwerk ingesteld. Binnen deze tijd moeten de geluidskaart- en MIDI-drivers op de PC actief zijn. Als dat niet binnen de ingestelde tijd is geeft Hauptwerk een foutmelding en stop met opstarten.

2)
Opslaan van combinatie sets gaat als volgt:
Ga naar Registration --> Assign current combination set as favorite
Ga naar Registration --> Save Combination set as en geef dan een naam in

Ik weet niet of jij het anders doet, maar dit werkt altijd, onafhankelijk van welke sample set dan ook.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 maart 2017 09:11

Re: Instellingen + midi

Arno83 schreef:.....
3.
Als ik de registers van de Johannus wil gebruiken dan lukt me dat, alleen krijg ik voor de gezelligheid het geluid van de Johannus erbij. Hoe zou ik dat uit kunnen krijgen?

Groet, Arno



Jochum schreef:Hallo Arno,

Welkom op het forum. En veel plezier met het ontdekken wat er mogelijk is
Vraag 3 weet ik wel. Een verloopstekker in de koptelefoon aansluiting zetten.
Dan is het orgel stil.
https://www.allekabels.nl/jack-verloop/53/1051/jack-verloopstekker-6.3mm.html?gclid=CJmp0Kvj1tICFQw4GwodbOcIyA



Ik zie het niet staan in het bericht van de TS, maar kan het zijn dat Arno de speakers van zijn Johannus gebruikt?

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 16 maart 2017 23:38

Re: Instellingen + midi

Dank voor jullie reacties.

Dank je wel Jochum! Verloopstekkertje heb ik wel.
Evert-Jan, dank je wel voor je input. Ik ga er mee aan de slag, en laat weten of het gelukt is.

Ik heb Genelec speakers en inderdaad een externe geluidskaart (Focusrite 1.8)

Groet, Arno
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 17 maart 2017 12:30

Re: Instellingen + midi

Als ik de registers van de Johannus wil gebruiken dan lukt me dat, alleen krijg ik voor de gezelligheid het geluid van de Johannus erbij. Hoe zou ik dat uit kunnen krijgen?


Heb je het Johannus Intonat programma erbij ? Zo nee, geef dan je serie nummer van je orgel door aan Johannus Ede en hoogstwaarschijnlijk krijg je het gratis per email van de support afdeling.
Sluit de PC (kan dezelfde zijn waar je HW of GO mee draait) aan op het orgel met de MIDI in en MIDI out kabels, start het Intonat programma op en programmeer onder een functie knop combinatie zodanig dat hierbij alle sprekende register geen volume weergeeft. Je kiest dan een knop die je anders met Johannus orgel nooit gebruikt. Het komt er op neer dat je per register de volume draaiknop die in Intonat op scherm ziet op 0 draait. Vergeet niet na deze instellingen terug te laden naar het orgel, anders is al je moeite voor niks geweest en kun je overnieuw beginnen. Als je het orgel uitzet en weer aan moet onder deze functie combinatie knop geen enkel geluid horen als je registers aan zet.

Bij mij heb ik de knoppen "barok" en "hymn" tegelijk als functie combinatie. De knop "barak" staat al aan na het inschakelen, dan hoef je alleen de knop "hymn" in.
Zo heb ik het een paar jaar geleden ingesteld en het werkt fantastisch. Deze functie knop kun je ook mee laten lopen met de presets, als je dat wil. Het werkt gewoon prima.

Je kunt via "AUX in" plug de versterkers en luidsprekers van Johannus gebruiken, maar zonder aanpassing valt de weergave erg tegen. De Johannus versterkers (ook de de subwoofer versterker) is van prima kwaliteit, maar de luidsprekers moet je vervangen door goede 2-weg boxen (alleen de 2 luidsprekers die werken op de 2 kanalen van "AUX-in", de luidsprekers nr. 2 en 3). De andere luidsprekers hoef je niet te vervangen, luidspreker nr. 1 is een grote subwoofer, deze ondersteunt prima de lage tonen en de luidsprekers 5 en 6 geven de (regelbare) surround nagalm weer. Kun je bij droge samples daarmee prima mee aanvullen.

Succes.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 20 maart 2017 00:37

Re: Instellingen + midi

Ben op de goede weg.
Heb de makkelijke route genomen en een jack in de hoofdtelefoonaansluiting van het orgel gedaan.

Heb ook de 'minimum time to wait on start-up' op 15 seconden gezet en tot nu toe gaat het opstarten in een keer goed.

Nu registraties opslaan nog proberen!

Dank voor jullie support!

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 24 maart 2017 22:18

Re: Instellingen + midi

Het opstarten gaat nog steeds niet foutloos. Gisteren heb ik de pc 3 keer opnieuw moeten opstarten voor het goed ging.
De eerste 2 keer ging het niet goed. de touchscreen loopt vast, vervolgens loopt Hauptwerk vast en ik krijg geen geluid. Meestal brandt het midi lampje in Hauptwerk ook niet, maar ook gebeurt het dat het lampje wel brandt en ik toch geen geluid heb.


Ik kan registercombinaties niet opslaan. Zijn er mensen hier dit ook Haarlem hebben en dit herkennen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2017 00:36

Re: Instellingen + midi

Wat voor geluidskaart heb je? Idem voor touchscreen en PC/moederbord?

Arno83 schreef:Meestal brandt het midi lampje in Hauptwerk ook niet, maar ook gebeurt het dat het lampje wel brandt en ik toch geen geluid heb.
Als dit na het vastlopen van HW gebeurt, dan is dat logisch. HW doet niets meer.
In een normale situatie brandt/knippert het MIDI lampje in HW alleen als je aan het spelen bent. En dan heb je ook geluid.
Je zou in de foutsituatie ook kunnen proberen adoor met de muis op het toetsenbord op het scherm te spelen om te horen of je dan wel geluid hebt.

Het niet kunnen opslaan van combinaties: treedt dat ook op bij andere sample sets?
(en als HW vastgelopen is kun je natuurlijk nooit iets opslaan)

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 25 maart 2017 21:03

Re: Instellingen + midi

Op het moment heb ik alleen nog maar Haarlem. Caen is vandaag binnengekomen en moet ik nog installeren.

Inderdaad knippert het midi lampje alleen bij het spelen. Echter, soms is er wel contact via Midi en ontbreekt het geluid.

Het vreemde is dat ik bij Haarlem geen klavieren op het beeldscherm krijg, dus dat kan ik niet testen.

Ik ben al wel zo ver dat opslaan lastig is als HW vastloopt :mrgreen:
Ik heb het over opslaan van registercombinaties in het algemeen. Ik sla een combinatie op onder een eigen naam, dan een korte flits op het scherm en er gebeurt niets.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 maart 2017 22:27

Re: Instellingen + midi

Het opslaan van registraties gebeurt ook in een flits: het is een heel klein bestandje. Zodra je de naam hebt ingeven en op OK klikt is het gebeurd. Je kunt opgeslagen registraties op roepen via menu registration en dan "load combination set". Als je dat doet, weet je zeker wat je hebt opgeslagen ..........

Ik heb geen Haarlem maar ik verwacht wel dat er een scherm is met de klavieren. Hoe heb jij dan "MIDI learn" gedaan tbv koppelen van je eigen klavieren met de sample set?

Al met al heb ik nog geen antwoord op:
Wat voor geluidskaart heb je? Idem voor touchscreen en PC/moederbord?

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 26 maart 2017 00:23

Re: Instellingen + midi

Heb PC aangeschaft bij Pim Godschalk van Hauptwerk-computer.com.

Geluidskaart is Focusrite Scarlett 18i20
Beeldscherm: Medion met touchscreen (MD 20404)
Boxen: Genelec 8040

Koppelen klavieren ging via keyboards en dan laagste toon / hoogste toon klavier. Dat werkt gewoon

De bestandsnaam is wel opgeslagen en terug te vinden bij 'load combination set, alleen de 'opgeslagen' registers dus niet.

'Trouwens zojuist Caen erbij geïnstalleerd en nu doen zowel Haarlem en Caen niks meer. Hauptwerk loopt nu vast.

Ik ben me ervan bewust dat ik een leek ben in HW, maar dit is me een raadsel.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 maart 2017 21:19

Re: Instellingen + midi

Dit lijkt geen goede reklame voor hauptwerk-computer-com.

Behalve als je die meneer eens inschakelt natuurlijk, want persoonlijk vind ik het vreemd, dat bij een nieuw aangeschafte PC van iemand die daar kennelijk bedrijfsmatig mee doende is, wij hier op het forum al die opstartproblemen zouden moeten analyseren en oplossen. Je hebt toch ongetwijfeld garantie niet alleen op de hardware maar ook op het goed funtkioneren van de software.........

Dit werkt wellicht ook sneller.....

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 maart 2017 23:05

Re: Instellingen + midi

Ik denk dat hier misschien deels onkunde is wat HW betreft.

Sla jij een registratie die voorstaat soms rechtstreeks op? Dat werk nooit.
Je moet registraties opslaan onder bijv. de vrij instelbare combinaties (Master generals) of in de setzer. Dit is onderdeel van een combinatieset en deze wordt opgeslagen op de harddisk/SSD.

Ga in het menu naar View | Mini control panels | Master generals 1 - 10
En roep pistontoolbar 1 op. Daar zit de set knop op: View | Piston toolbars (for this organ) | Main console window piston toolbar.
Programmeren gaat als volgt:
- Stel een bepaalde registercombinatie in incl. koppels, tremulant, enz.
- Klik op de Set knop; het lampje gaat aan
- Klik op één van de 10 (of 20) 'Master generals' knoppen. Dat lampje gaat ook aan.
- Klik vervolgens op Set knop. Dit lampje gaat weer uit en de registratie is onder de betreffende 'Master generals' knop geprogrammeerd.
- Je kunt zo ook meer registraties vastleggen.

Dit kun je vervolgens opslaan: Registration | Save Combination set as. Naam intikken op OK klikken.


Wat betreft startproblemen geluidskaart moet je een aantal dingen in Windows controleren en als dat fout staat als onderstaand instellen.

- ga naar Start --> Configuratiescherm --> Energiebeheer
– vaak staat Energiebeheerschema op gebalanceerd. Zet het op "Hoge Prestaties" (indien dat niet op het scherm staat klik dan op "Aanvullende schema’s weergeven")
– klik vervolgens op "De schema-instellingen wijzigen"
- zet zowel "Het beeldscherm uitschakelen na" als "De computer in slaapstand zetten na" op 'nooit'
- ga nu naar "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen". Zie hetzelfde plaatje met daarin het venster dat dan geopend wordt.
- Kies bij USB-instellingen --> instelling voor selectieve USB-onderbreking --> instelling = uitgeschakeld

Schakel energiebesparende opties van USB-poorten uit
Ga naar Start --> Configuratiescherm --> Apparaatbeheer en dan naar de "Universal Serial Bus controllers"-sectie. Klik met de rechtermuisknop achtereenvolgens op elke "USB-hoofdhub" en op elke "Generic USB Hub" en kies dan "Eigenschappen --> tabblad Energiebeheer". Haal een eventueel vinkje weg bij de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen".

'Trouwens zojuist Caen erbij geïnstalleerd en nu doen zowel Haarlem en Caen niks meer. Hauptwerk loopt nu vast.
Alle orgels zijn onafhankelijk van elkaar en hebben dus geen invloed op elkaar (gelukkig niet :P ).
Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de eerder gemelde audio/midi problematiek.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 29 maart 2017 21:26

Re: Instellingen + midi

geert01 schreef:Dit lijkt geen goede reklame voor hauptwerk-computer-com.

Behalve als je die meneer eens inschakelt natuurlijk, want persoonlijk vind ik het vreemd, dat bij een nieuw aangeschafte PC van iemand die daar kennelijk bedrijfsmatig mee doende is, wij hier op het forum al die opstartproblemen zouden moeten analyseren en oplossen. Je hebt toch ongetwijfeld garantie niet alleen op de hardware maar ook op het goed funtkioneren van de software.........

Dit werkt wellicht ook sneller.....

HG

Geert


Ik wil toch heel kort reageren hierop. Allereerst, ik ben bezig om de oorzaak van het probleem te achterhalen, dus het is niet zo dat ik niet thuis geef. Door een lastige privé situatie op dit moment heb ik alleen niet heel veel tijd, soms heb je dat. Dat ik 2 uur moet rijden enkele reis om 'even' langs te gaan maakt het ook niet makkelijker. Doordat ik nooit het hele systeem heb gehad (de geluidskaart en monitor en naar nu blijkt ook usb wifi zijn later toegevoegd door de nieuwe eigenaar en had ik niet hier thuis bij het maken van de PC) heb ik het ook niet kunnen inregelen. En uit ervaring weet ik dat het zelden in 1 keer 100% werkt, je moet toch altijd net een paar dingen afregelen.

Garantie is er uiteraard op de hardware en ook op een goed werkend systeem (en dat had ik hier thuis) en daar mag de klant dus ook op support rekenen. In principe niet op de software (Hauptwerk levert zelf support op de software) of later zelf toegevoegde hardware, al probeer ik natuurlijk te helpen waar het kan. Stel (dat weet ik nog niet) dat die nieuwe hardware potentieel het systeem in de war stuurt, krijg je natuurlijk een grijs gebied.

De klant moet zelf tzt maar beoordelen of ik mij voldoende heb ingespannen om het probleem op te lossen.

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 31 maart 2017 19:53

Re: Instellingen + midi

Evert-Jan, dank voor jouw uitgebreide reactie. Hier kan ik daadwerkelijk wat mee. Dit deed ik niet op de juiste manier opslaan. De instellingen staan allemaal goed.

Mogelijk dat de huidige externe geluidskaart de oorzaak van het probleem is.
Hierom heb ik een andere externe geluidskaart aangeschaft die dit weekend wordt geïnstalleerd.

De reden dat ik de naam hauptwerk-computer.com genoemd heb, was op de vraag wat voor pc ik heb en hiermee aan wilde geven dat het een op hauptwerk afgestemde pc is.

De support is goed en ik sluit me aan bij bovengenoemde onderbouwing van hemzelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 maart 2017 21:18

Re: Instellingen + midi

Arno83 schreef:Evert-Jan, dank voor jouw uitgebreide reactie. Hier kan ik daadwerkelijk wat mee. Dit deed ik niet op de juiste manier opslaan. De instellingen staan allemaal goed.

Mogelijk dat de huidige externe geluidskaart de oorzaak van het probleem is.
Hierom heb ik een andere externe geluidskaart aangeschaft die dit weekend wordt geïnstalleerd.
Ik haal hier niet uit of het nu wel of niet goed werkt. Alleen dat jij het verkeerd deed. Het geluidskaartprobleem kan hier m.i. niet mee van doen hebben; ik zou niet weten hoe.


Ik was degene die vroeg wat de inhoud van de PC was en welke geluidskaart.
Evert-Jan schreef:Al met al heb ik nog geen antwoord op:
Wat voor geluidskaart heb je? Idem voor touchscreen en PC/moederbord?
Je kunt hele verhalen opschrijven maar als het niet van toepassing is omdat het bij die PC niet zo werkt, dan verdoe ik mijn tijd.

En WiFi is vragen om problemen. Een HW PC hoeft niet aan internet te zitten (is zelfs beter dat deze er niet aan zit). En als hij wel weer aan internet komt, dan heb je direct bakken met updates. Moet een HW PC aan internet, gebruik dan een ethernetkabel, desnoods een die even tijdelijk door de kamer naar een modem gelegd wordt en na afloop weer opgeruimd wordt.

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 feb 2017 20:03

Bericht 02 mei 2017 20:39

Re: Instellingen + midi

Inmiddels werkt alles naar behoren.
De oorzaak van soms wel en soms niet willen opstarten en vastlopen van de pc lag aan de externe geluidskaart (Focusrite Scarlett 18i20).

Inmiddels is er een nieuwe geluidskaart geïnstalleerd (RME) en alles werkt goed.

Dank aan Hauptwerk-Computer voor het deskundige advies en de uitstekende service!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 mei 2017 17:06

Re: Instellingen + midi

Fyn dat alles in orde is gekomen..... Tis ook niet nix, meteen met Haarlem van start gaan.....de meesten hier op het forum hebben stap voor stap hun kennis en ervaring bijgespijkerd, met meestal een veel minder ambitieuze start-configuratie. Is ook handig, als je iets van Midi etc afweet, voor je eraan begint.

Ik vond de reaktie van de computer-leverancier ook to-the point; het was geenszins mijn bedoeling om kritiek te leveren wil ik nog maar even zeggen.

HG

Geert

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com