Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakergrill dicht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2017 19:00

Speakergrill dicht

Dit is waarschijnlijk een vraag voor JW...
Ik heb onlangs een setje Jamo Concert V gekocht voor weinig. De kasten zijn matzwart overgespoten en de grill van de tweeter is half dichtgelopen met zwarte verf en enigszins gedeukt.
Hoe krijg ik die grill los? Ik wil hem proberen schoon te maken. Er komt hoorbaar minder hoog uit dan uit de andere speaker -waarvan de grill schoon is.
De Tweeter is een Seas H398.

vr gr, Jaap
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 19:18

Re: Speakergrill dicht

Hoi Jaap,

je kan de tweeter open schroeven
de binnenste 4 schroeven lossen het hart van de spoel, wel uitkijken want schade is zo gemaakt en je kan de tweeter aan de kliko geven :(

aan de binnenzijde is de gril licht geborgd deze zachtjes los drukken binnen vandaan ,met een kurk liefst van een champagne fles dan komt automatisch de bolling weer terug in de grill.

daarna de verf reinigen, met een speld alle gaatjes doorprikken ,maar je moet de voice coll wel verwijderen als je daar in prikt is het einde oefening, en daarna in een badje met thinner laten weken
als het goed is , is de grill aluminium met poedercoating, dus kan deze wel wat thinner verdragen, daarna met een tandenborstel de grill schoon poetsen. uiteraard zonder tandpasta ;)


maar je kan ook eenvoudig weg een Replacement kopen voor 29,- euries ben je geheel nieuw
binnenzijde.jpg


buitenzijde.jpg


dan heb je een totaal nieuw front,grill en zelfs de Voice Coil , dan is je tweeter weer als nieuw

http://www.rumoh.eu/replacement-kit-seas-h9909
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2017 20:54

Re: Speakergrill dicht

Dat is al iets duidelijker JW!
Maar als ik eerst de buitenste 4 schroeven los draai, kan ik de gehele tweeter uitnemen (neem ik aan).
Daarna de tweeter op de tafel leggen en dan de middelste 4 schroeven lossen. En dan de kunststof frontplaat omhoog tillen?
Komt dan de alu-dome ook mee of blijft die op de spoel achter ? (Want als ik de onderste foto bekijk, zit die alu-dome aan het bovenste gedeelte van de tweeter vast?

Vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 22:39

Re: Speakergrill dicht

Jaap380 schreef:Dat is al iets duidelijker JW!
Maar als ik eerst de buitenste 4 schroeven los draai, kan ik de gehele tweeter uitnemen (neem ik aan).
Daarna de tweeter op de tafel leggen en dan de middelste 4 schroeven lossen. En dan de kunststof frontplaat omhoog tillen?
Komt dan de alu-dome ook mee of blijft die op de spoel achter ? (Want als ik de onderste foto bekijk, zit die alu-dome aan het bovenste gedeelte van de tweeter vast?

Vr groet, Jaap



ja de dome zit vast aan de buiten behuizing, die valt met een millimeter verschil over de spreekspoel, dus als je daar iets verbuigt is het einde tweeter, dan loopt deze aan,

dus je zou eerst kunnen proberen om alleen de gaatjes zachtjes open te prikken, alleen het stof wat je naar binnen drukt kan je er moeilijk uitzuigen.

dus het blijft een heel precies klusje, wat je met beleid wel kan fixen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 mei 2017 22:17

Re: Speakergrill dicht

volgens mij is de tweeter overleden :(
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 mei 2017 22:27

Re: Speakergrill dicht

Sterkte Jaap ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 mei 2017 22:45

Re: Speakergrill dicht

Dank je Jan,
Ik had de speaker pas een week... :cry:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 mei 2017 21:43

Re: Speakergrill dicht

Seas H400.jpg
Ik heb de tweeter nu los in 2 delen.
Als ik de grille wil uitdeuken moet eerst de dome er vanaf. Dat is toch 1 geheel met de spreekspoel en de rubber ophanging?
Kan ik de dome er uit trekken en dan de grill van binnenuit terug in vorm duwen met die champagnekurk?
(Moet ik eerst nog een fles champagne leegdrinken ook, het moet niet gekker worden :lol: )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 mei 2017 22:32

Re: Speakergrill dicht

Seas H400 2.jpg
Die dome zit echt vast aan de frontplaat dus heb ik de grille er met een scherp mes vanaf de buitenkant afgepeuterd. Hij zat gelijmd. De tweeter is weer tot leven gebracht. Nu hopen dat hij het blijft doen, anders zit er waarschijnlijk iets in het filter niet goed.
Ik heb wel het idee dat hij toch iets minder volume geeft dan de rechterspeaker, maar dat kan komen omdat het gaas er niet voor zit. Daar zit een klein rond stickertje aan de binnenkant wat voor spreiding zorgt?

P.s. Ik meende dat deze tweeter met ferrofluid gevuld was. Kan ik dat zelf bijvullen? Of heeft dat geen nut?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2017 23:37

Re: Speakergrill dicht

Jaap je moet jezelf eerlijk afvragen of je nog wil investeren in deze tweeter?

er zijn diversen manco's

als het uit eindelijk weer speelt wat is dan de schade in de zin van THD vervorming?

je ferrofluid zal verouderd zijn want je weet niet onder wat voor conditie de tweeter gespeeld en bewaard is gebleven.
gezien de toch ernstige verminking, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de vorige eigenaar het niet al te serieus nam met kwetsbare elementen wat een tweeter tenslotte is.

en een punt van aandacht is ook zeker de draad veel tweeters hebben het zogenoemde CCA draad


dit is een pure aluminium binnen kern met een koperen buiten laag
als deze fijne draden breken of losraken dan moet je al een hele piet zijn om dit weer gesoldeerd te krijgen
dat is mij nog nooit gelukt, althans niet netjes

dus als je alle voor en tegens gaat afwegen zou ik zeggen zoek een nieuwe tweeter die overeenkomt met de huidige spec.
en de oude tweeter met een sierlijke boog de bak in :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 mei 2017 11:10

Re: Speakergrill dicht

Zolang hij het blijft doen, hoef ik alleen de grill er weer op te plakken. Als hij het toch niet goed blijft doen, kan ik een replacement coil erop zetten.
Als ik een andere tweeter ga aanschaffen moet het wel dezelfde zijn, anders klopt het filter ws niet meer.
Het is overigens geen H 398, maar een Seas H400 en heb gelezen dat er een bruikbare vervanger voor is, de H417. En dan moet ik er natuurlijk 2 nemen en links en rechts tegelijk vervangen en dat loopt weer in de papieren. Dus ik ga nu vooral genieten en luisteren.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 mei 2017 23:13

Re: Speakergrill dicht

Dat genieten valt toch een beetje tegen, de linker tweeter klinkt toch minder dn de rechter...
Nu kan ik op Ebay de Seas H417 kopen. Volgens Willy is dat de vervanger van de H400. Maar nu staat er bij de type-aanduiding: H417-06 5/91. Weet jij wat die laatste paar getallen zeggen JW?
Op de mijn H400 staat acht H400 een ander getal. ..
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2017 23:29

Re: Speakergrill dicht

Vaak worden tweeters als batch geproduceerd, het kan een soort SE zijn waarvan de datum vermeld wordt

Als je niets als replacement kan krijgen , mag je ook de volgende tweet erin zetten
http://www.rumoh.eu/seas-27tff
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 mei 2017 15:30

Re: Speakergrill dicht

De gehele speaker begon het minder te doen en nadat ik links en rechts had omgewisseld bleek het linkerkanaal van de versterker de boosdoener.
Het zat hem in de inputselector van de versterker. Een paar keer heen en weer gedraaid en daar was hij weer! Ik hoef dus helemaal geen tweeters te vervangen! :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 mei 2017 15:56

Re: Speakergrill dicht

Jaap380 schreef:De gehele speaker begon het minder te doen en nadat ik links en rechts had omgewisseld bleek het linkerkanaal van de versterker de boosdoener.
Het zat hem in de inputselector van de versterker. Een paar keer heen en weer gedraaid en daar was hij weer! Ik hoef dus helemaal geen tweeters te vervangen! :lol:




oooooo?? maar door een slecht contact van de input schakelaar , verdwijnt de verf en de deuk,toch niet van de tweeter grill :o
of is dat inmiddels gefikst
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 mei 2017 22:17

Re: Speakergrill dicht

Jan Wim schreef:oooooo?? maar door een slecht contact van de input schakelaar , verdwijnt de verf en de deuk,toch niet van de tweeter grill :o
of is dat inmiddels gefikst

De grill is er nu helemaal af. Ik moet nog thinner halen en kijken of ik hem terug gevrot krijg :( En anders maar zonder grill.... Ik heb toch geen kleine kinderhandjes meer in huis :lol:
Maar ik ben weer een ervaring rijker: tweeter gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Ik wil de ferrofluid nog vervangen. Vraag me alleen af wat de ferrofluid tegenhoud. Is dat die rubberen rand om de dome?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 mei 2017 22:32

Re: Speakergrill dicht

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:oooooo?? maar door een slecht contact van de input schakelaar , verdwijnt de verf en de deuk,toch niet van de tweeter grill :o
of is dat inmiddels gefikst

De grill is er nu helemaal af. Ik moet nog thinner halen en kijken of ik hem terug gevrot krijg :( En anders maar zonder grill.... Ik heb toch geen kleine kinderhandjes meer in huis :lol:
Maar ik ben weer een ervaring rijker: tweeter gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Ik wil de ferrofluid nog vervangen. Vraag me alleen af wat de ferrofluid tegenhoud. Is dat die rubberen rand om de dome?



Dat kan per fabrikant afwijken, dus moet je kijken waar de afdichting zit, je hebt erg weinig nodig van ferrofluid
Met een injectiespuitje kan je netjes doseren, soms is 0,2ml al voldoende.
Maar ben je in staat om een THD meting te maken, want ook al werkt de tweeter, er kan vervorming aanwezig zijn door het de-monteren

Of je moet ze eens flink doorfluiten met een toonwiel, dan komen er ook wel eventuele vervormingen aan het licht
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 mei 2017 23:35

Re: Speakergrill dicht

Jan Wim schreef:Maar ben je in staat om een THD meting te maken, want ook al werkt de tweeter, er kan vervorming aanwezig zijn door het de-monteren

Of je moet ze eens flink doorfluiten met een toonwiel, dan komen er ook wel eventuele vervormingen aan het licht

Doorfluiten met een toonwiel? :shock:
Ik weet niet wat dat is. En nee, ik heb niets om te meten.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 mei 2017 06:38

Re: Speakergrill dicht

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Maar ben je in staat om een THD meting te maken, want ook al werkt de tweeter, er kan vervorming aanwezig zijn door het de-monteren

Of je moet ze eens flink doorfluiten met een toonwiel, dan komen er ook wel eventuele vervormingen aan het licht

Doorfluiten met een toonwiel? :shock:
Ik weet niet wat dat is. En nee, ik heb niets om te meten.



sorry Jaap een toonwiel is eigenlijk meer een afgeleide uit de Hammond wereld,
zoek op internet maar eens naar een goede software toongenerator
hiermee kan je zowel per frequentie als ook een totale range sinus frequenties naar je tweeter sturen,
als het ergens vervormd gaat klinken of niet lekker dan weet je dat er een manco is

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com