Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofer en digitale versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2017 20:29

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:Ik bedoelde hardware-matig maar wel digitaal. Anders zou het inderdaad smokkelen/valsspelen (doorhalen wat niet van toepassing is :) ) zijn.

Dus zoiets:
https://www.minidso.com/products/minidsp-in-a-box/nanodigi-2x8-b

Beetje overkill wellicht. Misschien zijn er ook simpeler varianten van hetzelfde idee.



ja oke dat is een DSP dat is op zich in orde Auke, althans ik neem aan dat het de digitale DSP is want de link werkt niet bij mij?

maar nu komt weer het volgende probleem de Minidsp staat slecht te boek qua ruisvloer, deze zijn absoluut niet stil.
dat is wel een aandachtspunt, staat je sub ver weg dan kan je het overwegen, maar dichtbij vind ik de minidsp niet geschikt.

volgens mij heeft Jan Loosman deze weleens uit geprobeerd in zijn setup, maar die liep volgens mij tegen het zelfde probleem aan met de minidsp.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 26 jun 2017 21:00

Re: Subwoofer en digitale versterker

Sorry, typefoutje in de link (hersteld in de post); www.minidso moet zijn www.minidsp

Ruisvloer, weer iets nieuws (voor mij) om rekening mee te houden. Los daarvan: de oorspronkelijke idee was om de kosten van een geluidskaart uit te sparen; dan is het gek om andere apparaatjes te kopen om er tussen te plaatsen.

Dus dan toch maar filteren in Reaper.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2017 21:04

Re: Subwoofer en digitale versterker

Dus dan toch maar filteren in Reaper

kijk dat is wijze praat Auke ;) en goedkoop...........
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jun 2017 22:25

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef: Dus dan toch maar filteren in Reaper

kijk dat is wijze praat Auke ;) en goedkoop...........

Dan dringt de vraag zich op of Reaper voor een hogere latency zorgt...?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 jun 2017 23:32

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:
ajongbloed schreef:Ik bedoelde hardware-matig maar wel digitaal. Anders zou het inderdaad smokkelen/valsspelen (doorhalen wat niet van toepassing is :) ) zijn.

Dus zoiets:
https://www.minidso.com/products/minidsp-in-a-box/nanodigi-2x8-b

Beetje overkill wellicht. Misschien zijn er ook simpeler varianten van hetzelfde idee.



ja oke dat is een DSP dat is op zich in orde Auke, althans ik neem aan dat het de digitale DSP is want de link werkt niet bij mij?

maar nu komt weer het volgende probleem de Minidsp staat slecht te boek qua ruisvloer, deze zijn absoluut niet stil.
dat is wel een aandachtspunt, staat je sub ver weg dan kan je het overwegen, maar dichtbij vind ik de minidsp niet geschikt.

volgens mij heeft Jan Loosman deze weleens uit geprobeerd in zijn setup, maar die liep volgens mij tegen het zelfde probleem aan met de minidsp.


Ik heb deze mini dsp inderdaad een tijdje in mijn setup gehad. Het is in principe heel mooi gedaan mooie software etc. alleen vond ik het gewoon niet goed klinken. Het klonk erg steriel er zat geen leven meer in het geluid.
Nu gebruik ik de crossover van mijn motu geluidskaart en dat klinkt vele malen beter.

Groet Jan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 08:44

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:Dan dringt de vraag zich op of Reaper voor een hogere latency zorgt...?


Tot nog toe heb ik het via Reaper niet storingsvrij. Ergens in de keten Hauptwerk-als-VST-in-Reaper komt er wat latency bij of gebeurt er iets anders, vergeleken met Hauptwerk-stand-alone.

Ik ga nog wel eens een avondje prutsen om te kijken of ik het via Reaper ook storingsvrij kan krijgen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2017 09:25

Re: Subwoofer en digitale versterker

Het komt mij niet bekend voor dat Reaper latency toevoegt althans in de zin van merkbaar, want zelfs met het op tijd zetten van front speakers wat in feite pure latency is heb ik er nog geen problemen mee.
Maar ligt dit puur aan de combinatie met de digitale versterking Auke?
Of is dit bij jouw setup ook bij analoge versterking via reaper?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 jun 2017 09:41

Re: Subwoofer en digitale versterker

Hoi Auke.

Soms kan het aan een kleine ding liggen. Heb je in Reaper dezelfde buffer en samplerate als in Hauptwerk?
In Reaper kan je ook een button aanvinken waarbij hij de sample rate en buffers automatich overneemt van het project.
Heb je alle onnodige tracks gedelete. Ik heb het wel eens gehad dat met het importeren van de Hauptwerk vst er opeeens 36 tracks staan waarvan ik er maar 6 van gebruik. Zorg er ook voor dat in de plug ins. compatibility setting de button pre-zere plugin buffers uit staat. Als dit bij mij aanstaat dan krijg ik ook vaak vreemde resultaten.

Succes

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2017 19:18

Re: Subwoofer en digitale versterker

Auke heb je in HW "Hauptwerk VST link" geselecteerd of werk je via Rearoute?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 19:23

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:Of is dit bij jouw setup ook bij analoge versterking via reaper?


Ik zou het niet weten want ik heb geen analoge versterking. Een van de redenen om het all-digital pad op te gaan was dat de analoge uitgangen van de ingebouwde geluidskaart van mijn computer geen sjoege meer gaven. Toen ze het nog wel deden had ik nog geen Reaper.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 19:24

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:Auke heb je in HW "Hauptwerk VST link" geselecteerd of werk je via Rearoute?


Ik werk via de Hauptwerk VST link. Rearoute zegt me niet zo veel. Zou dat uit kunnen maken?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2017 19:31

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:
Jan Wim schreef:Auke heb je in HW "Hauptwerk VST link" geselecteerd of werk je via Rearoute?


Ik werk via de Hauptwerk VST link. Rearoute zegt me niet zo veel. Zou dat uit kunnen maken?


ja dat kan een mogelijkheid zijn
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 19:33

Re: Subwoofer en digitale versterker

Loosman schreef:Hoi Auke.

Soms kan het aan een kleine ding liggen. Heb je in Reaper dezelfde buffer en samplerate als in Hauptwerk?
In Reaper kan je ook een button aanvinken waarbij hij de sample rate en buffers automatich overneemt van het project.
Heb je alle onnodige tracks gedelete. Ik heb het wel eens gehad dat met het importeren van de Hauptwerk vst er opeeens 36 tracks staan waarvan ik er maar 6 van gebruik. Zorg er ook voor dat in de plug ins. compatibility setting de button pre-zere plugin buffers uit staat. Als dit bij mij aanstaat dan krijg ik ook vaak vreemde resultaten.

Succes

Groet Jan


Het overnemen van de sample rate heb ik aanstaan. Maar ook getest met uit. Onnodige tracks ook gedelete, maakt helaas ook niets uit. Van de optie pre-zero plugin had ik nog niet gehoord, maar helaas ook die maakt niets uit.
Ik heb Hauptwerk als VST in Reaper staan. In Hauptwerk kan ik dan geen sample rate en buffer kiezen.
Jan Wim had het over Rearoute; kan je dan wel een sample rate en buffer kiezen in Hauptwerk? Dan ga ik eens uitzoeken hoe Rearoute werkt.

Hoe dan ook: bedankt voor al het meedenken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2017 20:42

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:Dan ga ik eens uitzoeken hoe Rearoute werkt.

Ik hoop dat je dit tijdens de installatie van Reaper aangevinkt hebt, anders vind je het nooit tussen alle plugins.....
Als Rearoute er niet tussen staat, moet je Reaper opnieuw installeren en dan tijdens de installatie aangeven -bij welke onderdelen je wilt installeren- Rearoute aanvinken.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 21:27

Re: Subwoofer en digitale versterker

Ja, daar kwam ik dus ook achter: dat ik ReaRoute oorspronkelijk niet mee had geïnstalleerd.
Dus ik heb Reaper opnieuw geïnstalleerd. Toen was het even puzzelen hoe Hauptwerk via ReaRoute met Reaper te verbinden. En vervolgens om er ook daadwerkelijk geluid uit te krijgen.

Dat is nu gelukt en, tatatatatataaaaaaah: weg storende geluiden.

Het allermooiste vind ik dat ik in Hauptwerk weer de allerkleinste buffersize kan kiezen, zonder dat de beide versterkers elkaar in de weg zitten. Met ASIO4ALL als driver kon ik in Hauptwerk tot 384 gaan, met ReaRoute als driver tot 256.

Binnen Reaper is het noodzakelijk bij de projecteigenschappen bij de 'Audio device settings' de 'Request block size' kleiner te houden dan de buffersize binnen Hauptwerk. Als ik die gelijk of groter maak, dan zijn de storende geluiden weer terug. Binnen Reaper heb ik de block size nu op 96 staan; als ik lager ga is het geluid helemaal weg.

Hauptwerk geeft nu een soud delay op van 4 ms.
Reaper zegt 12 ms.

Nu kom ik echt in de verleiding om op jacht te gaan naar een derde AD18 en een leuke passieve subwoofer... :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2017 21:55

Re: Subwoofer en digitale versterker

Tadaaa! Gefeliciteerd!
Er worden hier successen geboekt....
Ik herinner mij nog dat ik je aangeboden heb om mijn Focusrite Saffire mee te nemen. Maar goed dat ik dat niet gedaan heb :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 27 jun 2017 22:35

Re: Subwoofer en digitale versterker

Die Saffire had vast ook goed gewerkt. Maar dit prutsen om wat nieuws voor elkaar te krijgen is eigenlijk wel zo leuk. Als het lukt... :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2017 21:40

Re: Subwoofer en digitale versterker

Is dit wellicht een betere dsp, met minder ruis? Hypex DLCP DSP board.
Zie: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=5485
Of is dit een onnodig apparaat omdat je evt met Reaper digitaal kunt crossen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2017 22:30

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:Is dit wellicht een betere dsp, met minder ruis? Hypex DLCP DSP board.
Zie: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=5485
Of is dit een onnodig apparaat omdat je evt met Reaper digitaal kunt crossen?



Jaap dit is overigens geen stand alone bord, dus moet je nog wat zaken eromheen bouwen.
Qua ruis is deze module wel inorde, het is een 2 weg, waaruit uit je 6 kanalen trekt.

Dus voor front en rear heb je er niet zoveel aan.
Wel als dsp voor bv een 2 of 3 weg systeem.

Maar goed je moet deze module wel aansturen vanuit een geluidskaart
Als je huidige kaart genoeg outputs heeft, kan je beter via reaper crossen.

Is een beetje een afweging met wat je huidige audiokaart kan bieden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josq en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com