Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

"Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jul 2017 23:09

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik mis in dit hele verhaal van die curve dat de sample set maker gehoormatig die zelfde curve heeft / hoort.
Zowel bij de opgenomen samples als de referentie opnames die hij gemaakt heeft.

Dus die compenseert e.e.a. daardoor al

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2017 23:28

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

in welke mate past een sampleset maker dit toe?
of is het puur input=output
of is hij actief aan het intoneren/voicing tijdens de na-bewerking

want als hij een soort fletcher achtige curve zelf toepast op zijn sets, dan is lineair weergeven thuis juist fout
want dan doe je juist een deel van zijn aangebrachte curve teniet.

als ik ook via hoofdtelefoon luister dan denk ik dat de setmaker zich niet inlaat met correctie m.b.t de curve.

maar zolang we geen origineel bronbestand kunnen beluisteren zal het gissen blijven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 jul 2017 11:28

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jaap380 schreef:Als we dan toch mogen: Het idee wat Jan voorstelt met de equalizer in Reaper bijv, dan kom je toch weer op die vermaledijde badkuipcurve uit...
En als het bronmateriaal okee is -en daar ga ik van uit, dan zijn dreunende bassen toch een gevolg van de combinatie speaker en (plaatsing in de) ruimte. Zijn de speakers ontkoppeld, zit je in de sweetspot, reflecteren de muren of zit de baspijp te dicht op de muur of heeft de speaker een betere frequentiecurve als hij losser in de ruimte staat? Dat zijn toch allemaal factoren die voor een tegenvallende weergave kunnen zorgen. Pas als dat allemaal in orde is, denk ik pas aan intoneren (hoewel ik mij voorgenomen heb om daar nooit aan te beginnen).
En ik ben een stuk wijzer geworden door een meetmicrofoon te lenen van iemand.


Dat maakt het geheel zo gecompliceerd omdat je uiteraard nooit het laag gaat compenseren voor de fletcher munson curve terwijl er ook resonanties aanwezig zijn in dat gebied. Dan wordt het te boemerig.
Maar in de ideale situatie als de resonanties zijn glad gestreken dan moet je laag wel gaan boosten als je op lage volumes speelt.
Als ik met Dirac of Arc2 de resonanties had geëlimineerd dan booste ik daarna vaak toch het laag om wat meer body in het laag te krijgen. Met name bij Arc2 had ik wat meer behoefte aan bas boost. Dat klonk wat meer als het echte werk.
Dus ik heb zeker in het laag wat geboost maar ook in het hoog boost ik soms. Ik heb in Dirac 2 curves die ik gebruik.
De originele Dirac curve en een curve waarbij ik het hoog wat boost. Met wat matter klinkende sets zoals Zutphen zet ik wat meer hoog boost in.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jul 2017 19:46

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

denk dat er niet veel problemen met audio/ruimte + intoneren zijn :oops:


nu laat ik dan nog eens een stelling lanceren,

mijn audio thuis klinkt:
1. zachte registraties klinken goed
2. harde registraties klinken vermoeiend
3. bij Tutti spel slibt het geluidsbeeld dicht
4. laag klinkt wollig niet transparant genoeg
5. na 60min spelen wordt ik luistermoe
6. te klein stereobeeld
7. mijn fronts en rears klinken niet als 1 geheel ik blijf de locatie van de rear speakers horen
8. hoofdtelefoon klinkt beter dan de speaker
9. sommige tonen klinken te hard met name in het laag
10. genoeg detail dichtbij de speaker, op afstand gaat detail verloren
11. klinkt totaal niet , heb spijt dat ik geinvesteerd heb in Hauptwerk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 jul 2017 20:08

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik heb (ondanks ARC2-correctie) last van:
* 1 (gelukkig maar),
* soms 2 en 3 (maar bij o.a. Utrecht kan ik bijna niet genoeg krijgen van het volle werk)
* 9 (waarbij ik vermoed dat het soms in de opname zit)
* 10 (maar ik heb mijn speakers dan ook alleen maar afgesteld voor mijn luisterpositie op de orgelbank)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 jul 2017 20:23

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik heb last van 4 en 6.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 23 jul 2017 16:49

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Leuke stelling Jan Wim.

Ik ben best tevreden.

Bij een enkele sample set is punt 8 van toepassing. Bijvoorbeeld Kampen (niet meer in bezit). Via hoofdtelefoon klinkt deze mooi, via monitors heb ik nooit een bevredigend resultaat kunnen verkrijgen. Ik vermoed dat de sampleset zelf debet is door de mix van diverse geluidsporen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 jul 2017 17:52

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Fokko schreef:Bijvoorbeeld Kampen (niet meer in bezit). Via hoofdtelefoon klinkt deze mooi, via monitors heb ik nooit een bevredigend resultaat kunnen verkrijgen. Ik vermoed dat de sampleset zelf debet is door de mix van diverse geluidsporen.

As dat zo zou zijn, waarom krijg je dan via koptelefoon wel een goed resultaat?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 06:32

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jaap380 schreef:
Fokko schreef:Bijvoorbeeld Kampen (niet meer in bezit). Via hoofdtelefoon klinkt deze mooi, via monitors heb ik nooit een bevredigend resultaat kunnen verkrijgen. Ik vermoed dat de sampleset zelf debet is door de mix van diverse geluidsporen.

As dat zo zou zijn, waarom krijg je dan via koptelefoon wel een goed resultaat?



dat kan wel Jaap, als een speaker niet dynamisch en detailrijk genoeg is , dan ge je informatie "missen" die je met een koptelefoon nog wel hoort.
plus je sluit de akoestische omgeving uit.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 06:55

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

nog een proefballon..........stapel frequenties


stel je hebt je "ruimte" netjes glad gestreken, de pijnpunten zijn verdwenen.

laat ik als voorbeeld nemen dat erin een kamer een irritant probleem ontstond rond het 125Hz gebied wat vaak voorkomt.
ik registreer met het volgende:
prestant 8v pedaal
prestant 8v hoofdwerk
prestant 4v rugwerk

D pedaal - D hoofdwerk - D rugwerk een octaaf lager (frequentie gebied 125Hz)

bovenstaand is een Stapeling die heel vaak voorkomt tijdens ons spel, en is in veelvoud uit te breiden
maar even terug naar dit simpele voorbeeld
bij aanvang was 125Hz gladgestreken, maar door stapeling duw je dit frequentie gebied opnieuw in de problemen
omdat op deze voormalige probleem frequentie door stapeling een nieuwe volumeboost krijgt,
eerder gaf je ruimte al een probleem in dit gebied, nu creer je opnieuw een probleem in dit zelfde gebied door de volumeboost op 1 frequentie
hier kan de software niet op anticiperen, die "pingt" als het ware de ruimte met een constant volume signaal per frequentie


hoe gaan we hier mee om?:
1.zorgen dat er geen stapeling optreedt
2.selectief gaan registreren
3.nooit aan stapeling gedacht
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jul 2017 09:24

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Stapeling van frequenties gebeurt volgens een natuurkundige wet. Daar kun je niets aan doen.

Nu heb je gewenste en ongewenste stapeling.
Ongewenste stapeling zijn kamerresonaties bij bepaalde frequenties.
Gewenste stapeling is bijv. het gelijktijdig laten klinken van meerdere pijpen als die registers geselecteerd zijn i.c.m. het indrukken van bepaalde toetsen.

De ongewenste stapeling heb je geëlimineerd met bijv ARC. Dus dat is gladgestreken.
De gewenste stapeling is dus iets dat gewoon kan. Dit vindt ook in kerken plaats. Denk aan een terts aanslaan bij een enkele actieve Prestant 8'. Door de harmonischen stapelt de eerste boventoon van de eerste toets met de 2e aangeslagen toets.

N.a.v. jouw vragen omtrent 'hoe gaan we hier mee om?':
1. Zorgen dat er geen stapeling optreedt kan dus niet. Dan moet je met 1 vinger icm 1 actieve register spelen.
2. Selectief registreren is totaal geen oplossing. Door de verschillende boventonen zal altijd wel een wat jij noemt ongewenste stapeling optreden.
3. ik heb er wel aan gedacht
Kortom: hier moet de natuur gewoon zijn gang gaan. Dit zou je niet willen elimineren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 10:25

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Zeker Evert-Jan ik heb zelf ook de gedachte die jij schrijft.

Maar wat doet een intonateur hiermee? Die zal buiten dat hij losse pijpen intoneert, ook akkoorden beluisteren en waar nodig aanpassen.maar goed als het klopt zijn deze aanpassingen 1 op 1 in de opname terecht gekomen

In een orgelkas wordt alles gemengd, wat voor opheffingen / optellingen vinden daar eventueel plaats?
Is dat de reden dat een opgenomen combinatie van stemmen altijd anders zal klinken dan losse opgetelde registers?

De intonatie is geschied in de kerkruimte, en zal freq.stapeling qua ruimte zeker wel aankunnen, maar hoe zit dat bij ons huiskamertje
HW kan niet meer mengen in de orgelkas, dus zal elke stapel frequentie keihard plussen.

In een kerk heeft elk register een eigen volume, buiten een zwelkast is dit niet aanpasbaar door de organist.
Maar thuis zwabbert ons volume pedaal nog al eens op en neer.
wordt er vooraf aan de correctie een bepaald aantal decibels gekalibreerd door de software.
Met die gefixeerde informatie gaat de software aan de slag.
Feitelijk zou je daarna het volumepedaal uit je orgel moeten slopen, en nooit meer ergens iets aan mogen veranderen.
Vanuit die gefixeerde volume lijn zou je de rest moeten uitrollen.

Maar het maakt in een woonkamer terdege wel uit wat het volume niveau is, maak maar eens 3 metingen met 3 verschillende volume standen.
Dan zullen er 3 verschillende contra curves ontstaan.
Terwijl dit haast tegenstrijdig klinkt want heeft volume invloed op een frequentie? Het antwoord zou nee moeten zijn.
Maar toch door reflecties e.d zal de software hier anders mee omgaan , dit wordt deels al ondervangen door diversen meet punten te maken per correctie, zodat er door de software naar fase en volume, per meet locatie gekeken wordt , met het daarbij behorende geluids niveau, maar dit vind plaats onder een gefixeerd sweep volume.

dhr.Boersma benadert dit vanuit de invalshoek dat elk orgel qua proportie moet worden terug gebracht naar onze huiskamer!
Ik ben van mening dat je de dynamiek moet bepalen van een instrument en daarmee moet corrigeren / kalibreren.

Ik denk dat dit mede een oorzaak is dat nadat er gecorrigeerd is bv. Een octaaf 16v bij de ene set wel klinkt , maar bij een andere set toch nog wat problemen kan veroorzaken.
Terwijl beide 16v een zelfde frequentie aansnijden, maar door verschil in intonatie mens-uren vanuit verschillende kerk gebouwen, er een volume verschil ontstaat.
Dus klopt de universele correctie niet geheel.


Even vooraf nogmaals ruimte correctie blijft nodig m.i.

Maar nu is het vaak 1x ruimte corrigeren en vervolgens wordt dit voor alle samplesets gebruikt incl. De sterk uit eenlopende dynamiek die er tussen sets bestaat.




Maar ik denk dat het nog netter " op maat" moet kunnen.

Meestal zullen de kleine registraties / voetmaten weinig problemen opleveren, dit is meestal ook gekoppeld aan decibels.
De grote problemen ontstaan in een huiskamer door de grotere voetmaten(meer decibels)

Stel dat je vooraf van elke sampleset de dynamiek bepaalt je zou een stuk kunnen spelen, en dit opnemen in HW.
In dit stuk speel je vanaf pp- fff
Met software kan je nu de dynamiek analyseren , Evert Jan weet denk ik wel de benaming van zo'n programma?
Als je nu hier een gemiddelde uit extract, bv. Dit zal zeker sterk verschillen bij een klein dorpskerk orgel, of een big reus

Het gemiddelde van deze uitslag is het ijkpunt wat je gaat gebruiken om te corrigeren met bv Arc/ Dirac enz.
Het nadeel is dat je verschillende metingen moet gaan maken, en in reaper zal je per orgel een aparte omgeving moeten inrichten.......met elk orgel zijn eigen dynamische correctie.

Maar dat is eenmalig, en altijd minder werk dan weken sets " intoneren"

Mijn inziens ben je dan veel meer maatwerk aan het leveren per orgel.


Of is dit echt een maandagmorgen gedachte/ dwaling? :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jul 2017 11:34

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim en andere lezers,

HW is een virtueel pijporgel thuis.
Het orgel is in een kerk opgenomen met alle eigenschappen van de pijpen in het orgel, de orgelkas, de resonanties, de akoestiek, enz. Dus ook stapeling en uitdoving van frequenties.
Het enige wat dit betreft (tussen 2 haakjes: er zijn nog een paar dingen die tov het echte pijporgel ontbreken in het HW model) dat niet in het HW model zit is het stapelen/uitdoven van frequenties als meerder pijpen tegelijk spreken (er wordt meer meer vingers/voeten en meer registers gespeeld dan de per-pijp opname van de sample set leverancier in het HW model. Daarom klinkt het spel bij een gecombineerde 8,4,3, tremulant opname anders dan in geval 3 afzonderlijke registers (met tremulant opgenomen) worden gebruikt.

Ik heb in geen jaren op Boersma's site gekeken en zijn laatste boek dat ik onder ogen kreeg (2 jaar geleden) klopte op dit punt niet. Boersma gaat er van uit dat je achter de klavieren zit. Dan klinkt het orgel hard. Dat moet dan teruggebracht worden tot kamerproporties en daarom moet je voicing toepassen in HW.

Tijdens een orgelconcert zit je niet in de kerk met oordopjes te luisteren. Als je daar in de kerk gaat zitten waar de bovenkant van het orgel zou neerkomen als het van de muur af zou komen, heb je in nagenoeg elke kerk hetzelfde geluidsniveau. Er zijn enkele orgels die hierop een uitzondering zijn zoals bijv. Dudelange, Kevelaer, enz. Die orgels zijn bij volle werk spelen te groot voor de betreffende kerk. Het geluid kan dan niet weg.
In werkelijkheid staan de microfoons in de kerk, de ene dichterbij de ander wat verder weg.
Ga je uit van de middelste opname van een 6 kanalen surround set of de voorste opname van een 4 kanaals set, dan hoeft m.i. dat volume niet teruggebracht te worden te kamer proporties. De geluidsdruk op die plaatsen in de kerk zal hetzelfde niveau zijn als bij jou thuis. Let wel: dit is dus niet de geluidsdruk, gemeten bij speeltafel of in de orgelkas, maar op "gewone" luisterafstand in de kerk, zoals hierboven omschreven.

Bij mij zwabbert het volume pedaal nooit op en neer. Alleen een zwelwerkpedaal ;-).
In de kerk kun je ook het volume van het pijporgel niet veranderen. Een zachte stem in een zwelkas klinkt in de kerk bij dichte zwelkas ook zacht. Waarom zou die thuis harder moeten klinken? Omdat je hem bijna niet hoort? Dat is in de kerk toch ook het geval? Bij een (goede) CD blijft de dynamiek toch ook aanwezig en gebruikt men geen compressie in de nabewerking?

Geschreven het bovenstaande: m.i. is je dynamiek verhaal een maandagmorgen gedachte/dwaling

Mijn idee is:
- zet het volume van de HW setup thuis een een aanvaardbaar niveau zonder de huisgenoten of buren lastig te vallen en wijzig dat niet
- doe een ARC meting bij dat geluidsniveau en pas die ruimte correctie toe
- kom niet meer aan 't volume van de HW setup
- hard is op een aanvaardbaar niveau ingesteld. Een zachte stem is ook werkelijk zacht. De dynamiek van het 'echte' orgel (op de luisterplaats in de kerk tijdens een concert) blijft thuis zo behouden
- in HW kun je het volume van de verschillende orgels zo instellen, dat al die orgels bij het volle werk de volume meter op het "Audio, MIDI en performance scherm" net niet in het rood komt. Slider op 100% en afregelen met ► of ◄ .

Ik hoor jouw mening of graag die van een ander wel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 11:43

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Mmmm ben aan het broeden op mijn maandagavond antwoord :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jul 2017 11:44

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik heb nog één zin aangepast.
Maak geen haast. Ik ga weer aan mijn werk dus zal vanavond pas kunnen reageren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 11:50

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Werk ze...
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jul 2017 12:39

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Stapel frequenties heb ik zelf nooit ervaren in mijn opstelling. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar ik hoor ze niet of ervaar ze in ieder geval niet als hinderlijk.
Misschien nog een stelling erbij zetten Jan Wim.

Verder moeten we roomorrectie geen menselijke eigenschappen toekennen omdat microfoons geen Fletcher Munson curve hebben dus waarom zou een meting bij verschillende luidsterktes verschillende resultaten opleveren?
Bij Dirac wordt je met de metingen een bepaald volume opgedrongen. Zowel bij te hoog of bij te laag volume krijg je een melding dus daar kan je niet heel veel mee variëren.
Ik meet altijd binnen de marges die bij het roomcorrectie programma horen en boost daarna het hoog of het laag naar smaak. Daar ben ik dik tevreden mee.
Dirac komt binnenkort met een geheel nieuw ( revolutionair?) room correctie programma op de markt voor audio installaties.
Als ik het goed begrepen heb dan worden bijv. roomnodes uit de ene box gedoofd met anti geluid uit de andere speakers.
Een hele andere benadering dus die Dirac nu al toepast in de Dirac unison correctie die in topautomobielen o.a. Volvo xc90 al wordt toegepast.
Of dat verbeteringen voor Hauptwerk geeft zullen we dan nog moeten ervaren.
Alle boxen werken dan niet meer individueel maar als één geheel om zo een nog overtuigender geluids beeld cq. soundfield te creëeren.

De werkwijze die in mijn beleving het beste resultaat zou kunnen geven:

1: corrigeer je ruimte met Dirac (Arc)
2: voice nu je set om bijv. tonen die niet goed getuned zijn te corrigeren.
3: creëer in Dirac een aantal correctie curves waarbij je ongeveer bij de Fletcher Munson curves in de buurt blijft
Je zou dan geleidelijk moeten boosten in het laag vanaf 500hz en in het hoog vanaf 5000hz waarbij je bijv. 3 profielen
kan aanmaken bijv. laag volume, mid volume en hoog volume. Bij het laag volume boost je het meest en bij het hoog
niet.
Afhankelijk vanaf het volume waarmee je gaat spelen kies je met een muisklik het correctie profiel.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 24 jul 2017 13:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 12:56

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

heb ik vernomen Jan, ben alleen bang wat daar voor prijs aanhangt, want het is vrij complex.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 16:09

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

ha Jan,

ik ben even zo vrij geweest om een citaat van je te gebruiken
om aan te tonen dat er wel verschil in relatie volume- curve is.

"omdat microfoons geen Fletcher Munson curve hebben dus waarom zou een meting bij verschillende luidsterktes verschillende resultaten opleveren?"

bij aanvang was ik het met jouw citaat volledig eens Jan, maar toch een meting laat iets anders zien.
ik probeer ongewenst resoneren uit te sluiten, anders zou dit per ongeluk mee gemeten worden en dan klopt het vergelijk niet.

ik ben een speaker aan het bouwen dus die heb ik als slachtoffer gebruikt
ik heb 7 metingen gedaan met iedere keer verschil van 10db,
de laatste meting zelfs maar 5 db dan zie je zelfs dat daar nog een minimum aan verschil te bespeuren is.

let vooral op het gebied rond de 50Hz dit zal bij iedere huiskamer anders uitpakken maar het gaat om aan te tonen dat volume in een ruimte zeker wel "vreemd" gedrag vertoond t.o.v een meting

test curve.jpg


en hieronder heb ik de laagste,middelste en hoogste meting gepakt er is er niet 1 het zelfde
terwijl het toch echt een geijkte microfoon is.

test curve1.jpg


gooi het maar in mijn HW pet :lol: zit zowaar in een curve-depressie ;)
misschien staar ik me blind op iets? en zie ik wat over het hoofd
voor de duidelijkheid dit zijn pure metingen zonder enige correctie gemeten op 2,5mtr vanaf de speaker
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jul 2017 19:17

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Vreemd hoor. Ik heb er geen verklaring voor. Het zijn geen resonanties maar eerder uitdovingen, absorpties!
Stond jij zelf wel steeds op dezelfde plek bij iedere meting? :D
Maar het maakt wel duidelijk dat je niet op een bepaald volume hoeft te meten om rekening te houden met de Fletcher munson curve want dat zie je er zeker niet in terug.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2017 19:20

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

yep elke meting is exact vanuit dezelfde positie gedaan microfoon in een statief

ik zou me kunnen voorstellen dat eerder getoonde verschillen kunnen optreden bij on/off axis
maar de speaker stond rondom vrij, geen directe wanden in de nabijheid dus 1e reflectie is bij iedere meting eerst de vloer en plafond

het enige wat ik veranderde waren de sweep levels vanaf de pc

schiet mij maar lek............
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 24 jul 2017 19:24, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jul 2017 19:23

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim

De Fletcher Munson curve heeft toch niet met een microfoon of speaker te maken?
Het is een curve die de geluidssterkte tov de frequentie afzet voor het menselijk oor. Wat jij nu laat zien zijn allemaal meetwaarden waar geen oor aan te pas gekomen is: een frequentie sweep, een meetmicrofoon en een stuk elektronica i.c.m. software.

Die dip zit dus in jouw systeem. En ik denk dat het komt door de afzonderlijke luidsprekers. Bij minder geluidsdruk (dus minder energie naar die luidspreker) komt het membraan traag in beweging. Stop je er genoeg energie in, dan wil hij/zij wel en wordt dus het e.e.a. dus vlakker. Dat zou de verklaring kunnen zijn
In 'speakerland' geven ze toch het frequentieverloop aan bij een bepaalde geluidsdruk?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jul 2017 19:27

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

het bevestigt een waarneming die ik alleen nog maar subjectief heb gedaan: resonanties (of uitdovingen) verlopen niet lineair met de amplitude van het audiosignaal.

JW, misschien kun je ter validatie een sinustoon van 52 Hz bij verschillende geluidssterktes meten en dan de gemeten amplitude in een grafiekje uitzetten tegen de amplitude van het audiosignaal? En dat eventueel bij verschillende speakers doen en op verschillende locaties in je ruimte?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jul 2017 19:34

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Hoi Evert Jan

Het kwam ergens in dit topic ter sprake om metingen van de kamer te doen bij het volume waar doorgaans mee gespeeld wordt. Ik wilde alleen maar naar voren brengen dat het volume waarbij metingen gedaan worden niet zo heel erg kritisch is omdat er geen sprake is van Fletcher munson curves bij room correctie.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jul 2017 19:51

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan

met die stelling ben ik het eens.

Ik had dat ook al aangegeven in mijn bericht van 24 jul 2017 10:34 u hierboven
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com