Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bestaande pedalen midificeren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 aug 2017 18:29

Bestaande pedalen midificeren

Voor iedereen die het zelf wil gaan doen!

Zoals al te lezen viel over de methode die de "vakmensen" gebruiken, deze is gebaseerd op machinaal serie werk.
Bij een concaaf of radiaal concaaf pedaal worden dan printen ontworpen en gemaakt voor de gebruikte reedcontacten en op een dunne tussenwand gemonteerd.
In de kopse kant van de toetsen wordt een magneet geplaatst.

Nu de amateur, voor hem zijn de zaken veel lastiger.
Probeer uit de vrije hand eens een nauwkeurig gepositioneerd gat te boren in de kopse kant van een toets, een boor loopt in kopshout al snel weg.
Er zijn vele oplossingen te bedenken om te midificeren, daarom geef ik graag wat verschillende voorbeelden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 aug 2017 18:37

Re: Bestaande pedalen midificeren

Nog een aanvulling op dit onderwerp, zoals eerder beschreven :

Het midificeren van een Johannus concaaf pedaal kan ook op deze manier:
- de opgeschroefde klosjes verwijderen
- alle toetsen verwijderen
- een gaatje boren dwars door de achterregel in het midden van de sleuven aan de onderzijde net onder het vilt (diameter boor is glas van reedcontact)
- de reedcontacten in de gaatjes plaatsen allemaal even diep ( veilige locatie)
- de draden aan de binnenzijde met elkaar doorverbinden
- de draden aan de buitenkant m.b.v. flatcable aan scanner verbinden
- een gat (diameter magneet) boren onder in de toetsen in het smalle gedeelte, proefondervindelijk de juiste lokatie vaststellen
- magneten inlijmen en toetsen terugplaatsen.

De ondergeplaatste foto hoort nog bij de vorige inzending!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 24 aug 2017 23:19, in totaal 2 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 aug 2017 22:05

Re: Bestaande pedalen midificeren

Sjonge, dat is wel akelig netjes vakwerk.... Heel mooi!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 aug 2017 09:46

Re: Bestaande pedalen midificeren

Maar nu ik goed kijk, (op de onderste 2 foto's) hoe kan het dat het reedcontact onder het pedaal geplaatst wordt? Daar moet toch een viltje komen waar de pedaalstok op gedrukt wordt? Dat zou betekenen dat je de reedcontacten fijnstampt? ik zie vast iets verkeerd...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 aug 2017 13:24

Re: Bestaande pedalen midificeren

Dag Jaap,

Dat heb je goed gezien, de klus was nog niet afgerond toen ik de foto's nam.
Naast de reedcontacten heb ik aan beide kanten een dun klosje hout gelijmd (iets dikker dan het reedcontact) en daarna het oorspronkelijke vilt kussen hier weer boven op geplakt.
Het pedaal is al weer heel wat jaren intensief ingebruik en heeft nog nooit een storing gehad!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 25 aug 2017 21:43

Re: Bestaande pedalen midificeren

Dag Jaap en Jaap,

Voor de amateur is het inderdaad een heel gedoe om de reed-contacten een plaatsje te geven.
Ik heb daar een oplossing voor gevonden in de vorm van pedaalcontact printen met reeds gemonteerde reed-contacten inclusief een diode matrix.
Het geheel is opgebouwd In 4 groepjes van 8 toetsen (dus max. 32 toetsen) maar ook flexibel door het gebruik van flatcable tussen de printen zodat een en ander aangepast kan worden aan afwijkende maten. De normale hard-op-hard afstand is 34 mm.
Zie de website van GINO-MIDI.NL http://www.shop.gino-midi.nl/product/toetscontact-printen-pedaal/
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 aug 2017 22:02

Re: Bestaande pedalen midificeren

Dag Nico,

Dat ziet er fraai uit en gemakkelijk te installeren al met al een prima oplossing!
Maar hoe gebruik je dit systeem bij een concaaf of radiaal concaaf pedaal?
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 aug 2017 22:14

Re: Bestaande pedalen midificeren

Ik spreek even namens de ene Jaap: bij een concaaf pedaal is meestal wel een rechte lijn te trekken, Bij de buitenste pedaaltoetsen zit de magneet dan onderop de kopse kant van de pedaalstok en in het midden zit de magneet dan bovenaan de kopse kant van de pedaalstok. Heijligers deed het in ieder geval ook zo.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 25 aug 2017 22:37

Re: Bestaande pedalen midificeren

Doordat de printen met flatcable zijn verbonden kunnen ze al voor een groot deel de ronding van het concaaf pedaal volgen. Denk maar een aan trein met wagons die een bocht maakt.
Daarenboven kunnen dan ook nog de magneten deze lijn volgen zoals de laatste Jaap :D al aangeeft, maar dan per 8 toetsen, en dan is het verloop ook niet zo groot.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 25 aug 2017 22:44

Re: Bestaande pedalen midificeren

ik heb ze er opgeplakt met high-tack. tijdens het drogen testen dat je de read contacten hoort klikken . klikten ze niet ? kwestie van het magneetje verschuiven. want dit kan tijdens het drogen
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 aug 2017 22:48

Re: Bestaande pedalen midificeren

Bucanier schreef:ik heb ze er opgeplakt met high-tack. tijdens het drogen testen dat je de read contacten hoort klikken . klikten ze niet ? kwestie van het magneetje verschuiven. want dit kan tijdens het drogen



hee high-tack... ik gebruik hier honderden stuks van per jaar goed spul is dat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 25 aug 2017 22:51

Re: Bestaande pedalen midificeren

Jan Wim schreef:
Bucanier schreef:ik heb ze er opgeplakt met high-tack. tijdens het drogen testen dat je de read contacten hoort klikken . klikten ze niet ? kwestie van het magneetje verschuiven. want dit kan tijdens het drogen



hee high-tack... ik gebruik hier honderden stuks van per jaar goed spul is dat



inderdaad super spul
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 aug 2017 23:53

Re: Bestaande pedalen midificeren

Er zijn ook magneetjes met een gaatje in het midden die ge vast kunt zetten met een schroefke. Die vind ik erg handig. Te koop bij o.a. Gino midi.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 07 sep 2017 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 29 aug 2017 17:21

Re: Bestaande pedalen midificeren

Bucanier schreef:
Jan Wim schreef:
Bucanier schreef:ik heb ze er opgeplakt met high-tack. tijdens het drogen testen dat je de read contacten hoort klikken . klikten ze niet ? kwestie van het magneetje verschuiven. want dit kan tijdens het drogen



hee high-tack... ik gebruik hier honderden stuks van per jaar goed spul is dat



inderdaad super spul


Wat is high tack?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2017 18:23

Re: Bestaande pedalen midificeren

https://www.kitcentrum.nl/nl/webshop/pr ... 290ml-pst/

deze kit(lijm) wordt vaak industrieel gebruikt, onder de meest bizarre omstandigheden betoont deze lijm superieur te zijn, en dat is geen loze reclame kreet.

ik heb dozen vol van dit goedje, dus gebruik ik het ook voor hobby, maar voor licht werk zijn er natuurlijk genoeg andere producten
High Tack is voor een contactje plakken een beetje erg oversized :lol: :lol:


maar wil je ooit iets plakken in de toekomst waar een gewone montage kit faalt, of je moet gaan klemmen, dan zou ik zeker naar high-Tack kijken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 sep 2017 10:44

Re: Bestaande pedalen midificeren

Nog even een vraag aan Jaap: waar haal je die dunne koperstrips vandaan?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 07 sep 2017 17:37

Re: Bestaande pedalen midificeren

Dag Jaap,

Dat is geen koperen strip, ik gebruik vaak smalle stroken printplaat voor deze doeleinden!
Een bedrijf in Kampen dat voor mij altijd mijn PCB's maakte leveren deze op maat afgeknipte stroken op verzoek.
Maar ik heb in mijn werkplaats nog een door hun afgekeurde plaat staan (tweezijdig koper) die voor dit werk nog prima te gebruiken zijn.
Dit materiaal is lekker simpel ingebruik, b.v. met een kleine ondiepe zaagsnede of groef ontstaan geïsoleerde koperen vlakjes in deze stroken.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 sep 2017 23:42

Re: Bestaande pedalen midificeren

JacoP schreef:Dag Nico,

Dat ziet er fraai uit en gemakkelijk te installeren al met al een prima oplossing!
Maar hoe gebruik je dit systeem bij een concaaf of radiaal concaaf pedaal?


Vandaag ben ik gezellig bij Nico op bezoek gegaan met mijn concaaf pedaal. En dat was op afspraak zodat Nico de spulletjes al voor me bij elkaar verzameld had. Op mijn pedaal bekeken hoe het gemonteerd kan worden en het mooie is dat bij mijn pedaal het naar achter uitstekende deel van de stok naar buiten toe verlengd zijn aan de onderzijde. De bovenzijde van de stokken lopen dus concaaf maar de onderzijde recht. Ga zondag proberen het in elkaar te draaien. Eerst de printjes uitgelijnd op de pedaaltoetsen op de lat schroeven, dan de magneetjes op de pedaalstokken en vervolgens de lat met haakse beugels op de pedaal monteren. Met slobgaten is in X- en Y-richting de lat op de goede positie te brengen.

Bedankt, Nico, voor je goede service
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 18 sep 2017 21:35

Re: Bestaande pedalen midificeren

Mijn "nieuwe" pedaal doet het. De spulletjes van Nico Goes (www.gino-midi.nl) zijn geweldig eenvoudig te gebruiken. Een halve dag klussen en klaar is Kees (uh, Fred)
Op de volgende foto zie je dat ik de strip op een eiken latje gemonteerd heb en verspreid over het pedaal een aantal toetsen met dubbelzijdige tape van een magneetje heb voorzien:
Afbeelding
Toen bij testen alles werkte, heb ik de magneetjes vastgeschroefd en met een tweede eiken lat (in de bouwmarkt is 2.40 m standaard dus had ik twee latten van 1.20 m) heb ik de andere magneetjes uitgelijnd. Toen het pedaal aangesloten en getest. Er bleken twee toetsen, de hoogste Cis en Dis, niet aan te spreken. Blijkbaar waren de verlengstukhoutjes van het pedaal niet haaks. Kwestie van de magneetjes 1-1,5 mm op te schuiven. En toen werkt alles.
Zie het resultaat:
Afbeelding resp. Afbeelding

Eindelijk kon ik nu Cantilene spelen, want daarvoor is het benodigde bereik de lage C tot hoge D. https://youtu.be/ZC5bQb31pTs
Laatst bijgewerkt door FredM op 19 sep 2017 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 sep 2017 23:15

Re: Bestaande pedalen midificeren

Mooi gedaan Fred! Ziet er goed uit, die pedalen. Nu nog echte zwelpedalen.... ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 okt 2017 13:17

Re: Bestaande pedalen midificeren

Hoi Jaap,

De Behringer werkt redelijk. Echte zwelpedalen zijn kostbaar heb ik gezien, tenzij je electronica knutselaar bent. En dat ben ik niet.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 okt 2017 17:35

Re: Bestaande pedalen midificeren

Voor zwelpedalen hoef je toch geen electronica-kennis te hebben??
Het zijn gewoon potmeters en er komt helemaal geen electronica bij te pas.........en duur zijn ze ook al niet, bv die goedkope versie van Fatar.
En daar kan je dan altijd nog een fraai houten plaatje overheen zetten........

Het is natuurlijk WEL handig, als je over een Midi encoder beschikt met ingang(en) voor zwelpedaal.........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 12 okt 2017 19:24

Re: Bestaande pedalen midificeren

GerritPasterkamp.jpg
Dit is natuurlijk ook een oplossing die bij mij al zes jaar zonder problemen zijn werk doet.
Mijn klavieren zijn ook allemaal keyboards uit de kringloop, waar de midi nog intact is.
Alles werkt al jaren perfect! Altijd welkom op Urk om dat eens te bekijken/horen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 okt 2017 21:26

Re: Bestaande pedalen midificeren

FredM schreef:Hoi Jaap,

De Behringer werkt redelijk. Echte zwelpedalen zijn kostbaar heb ik gezien, tenzij je electronica knutselaar bent. En dat ben ik niet.

Echt fluitje van een cent Fred. Als jij mij een willekeurig zwelpedaal geeft, midificeer ik dat tegen kostprijs voor je. (schuifpotmeter, stukje lasdraad, 2 boutjes en kunststof hoeklijntje van 12 cm). Ik denk € 7,50,- totaal.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 okt 2017 21:44

Re: Bestaande pedalen midificeren

@ Jaap:

Waar zou jij op dit pedaal de reedcontacten plaatsen? Het gat van de veer zit vlak onder de toets en er is geen ruimte voor een gaatje voor een reedcontact...

Afbeelding (490 x 320 pixel) (1).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com