DEEL II Akoestisch Filterennu hebben we dus het akoestisch filteren behandeld, dit is de enige juiste methode om je speaker te filteren deels met je eigen woonkamer akoestiek.
dan krijgen we nu het 2e deel wat zich meer richt op groepsdelay, fase, "tijdafstemming" en "fase-uitlijning"
wat heel vaak geheel onterecht als het zelfde afgedaan wordt, terwijl het 2 zaken zijn, wel zijn ze beiden aan elkaar verwant, maar het zijn 2 concepten.
waar het 1e deel van deze topic nog redelijk te volgen is voor een "leek" (althans dat hoop ik)
zal het 2e deel toch onvermijdelijk taaier van karakter zijn, maar het is een wezenlijk onderdeel van het geheel.
zowel analogie als terminologie zal ik gebruiken om het leesbaar en volgbaar te houden.
in het 1e deel is het fase gedrag al besproken tijdens het filteren, waar je op moet letten, en hoe je kan zien d.m.v een meting of de drivers in fase spelen.
nu meer het antwoord op waarom is fase dan zo belangrijk? ik kan je alvast uit de droom helpen dat veel fabrieks speakers niet faserein de fabriek verlaten.
dit vertaald zich onder andere in een afwijkend lineair gedrag, waarvan de uitkomst alleen middels een roomcorrectie kan worden glad getrokken, maar de onderliggende oorzaak kan je daarmee niet verhelpen.
heel vaak krijgt de akoestiek direct de schuld, terwijl de speaker niet altijd zo onschuldig is als het lijkt
laat ik een poging wagen, ik heb internet afgestruind om iets visueels neer te zetten, maar dat valt tegen
dan eerst maar analogie.
als voorbeeld een estafette.
De "lopers" worden uitgelijnd op één startpunt.
Straks zullen alle lopers direct starten vanuit een "eigen" start positie.
De race begint met het schot van een startpistool, dat is het moment van tijd uitlijning tussen diversen drivers.
Indien de lopers met dezelfde snelheid rennen, zijn ze allemaal in fase uitgelijnd (hun radiale positie op de baan) en de tijd is uitgelijnd (de verstreken tijd plaatst ze op dezelfde afstand vanaf de start).
Maar.......als 1 hardloper sneller gaat dan de andere loper, (lopen zowel fase als tijd uit balans).
Als het verschil een volledige ronde bereikt, wordt de fase (opnieuw) uitgelijnd, maar de tijd niet.
(bij een speaker kan je max 360 graden uit fase lopen, vandaar dat na 1 rondje de fase opnieuw loopt).
Het is een estafettewedstrijd, wat betekent dat de eerste loper(woofer) van elk team het stokje moet afstaan aan de tweede loper(tweeter).
Het
kritieke element hier is dat de twee lopers in 1 team in fase moeten worden uitgelijnd om de overdracht te maken. De tweede loper kruist de eerste op het aangewezen radiale ontmoetingspunt (de fase) ongeacht de tijd (het ene team staat misschien voor op het andere team, maar de overdracht vindt
plaats op dezelfde plaats).
Elke overdracht is een "crossover"(filter helling) van het stokje naar een ander lid van het team.
Mijn 3-wegs speaker is dus ook als een estafette, met de volgende lopers ( tweeter, middentoon en woofer) die de drivers besturen via de crossover.
Bij elke cross-over moeten ze in fase worden uitgelijnd om te voorkomen dat ze het stokje (geluid) op de grond laten vallen en de race verliezen (uitdoven).
een uitgedoofde frequentie is verloren, zelfs correctie software kan dit niet meer oplossen
opnieuw zien we in dit stadium dat Intoneren totaal niets te maken heeft met corrigeren.
voordat ik weer dreigmail krijg ik ben niet anti-intonatie
eerst corrigeren , daarna pas intoneren, andersom toepassen is ondenkbaar en volstrekt onlogisch
nu wat terminologie:
faseverschuiving, fasevertraging, fase-uitlijning
Faseverschuiving:Faseverschuiving is een frequentie-afhankelijke vertraging, gekwantificeerd in graden 0-360.
FasevertragingFasevertraging is hetzelfde gekwantificeerd maar dan in msec.
Fase-uitlijningFase-uitlijning is het proces van fase-aanpassing op een bepaalde frequentie en locatie.
Groeps delay: waarover later meer
we hebben nog een kreet als Tijdsverschuiving
dit is frequentie onafhankelijk, tijdsvertraging veroorzaakt "fase-offset"
als vb. 1 msec vertraging veroorzaakt een fase-offset van:
3600 graden bij 10 kHz
360 graden bij 1 kHz
36 graden bij 100 Hz.
de snelheid van het geluid door de lucht is als he ware een "akoestische delay"
nu komen er direct wat manco's naar boven drijven
stel we hebben een subwoofer die we statisch op tijd kunnen zetten.
de sub geeft een bereik weer van 20-70Hz
maar tussen het laagste en hoogste bereik kan met gemak 30msec verschil optreden
kijk maar naar een waterfall-plot.
dit geheel laat ik even rusten ,de oorzaken van Laag Frequent-fasevertraging zijn een complexe mix van elektro-akoestiek gedrag en filters .
dit is stof van een
erg ingewikkeld niveau, wat ik niet beheers, daar is mijn IQ niet op gebouwd
je mag in je handen knijpen van geluk als je een sublaag krijgt wat verspreid over een aantal octaven niet meer afwijkt dan 0,5msec.
wordt vervolgd.....