Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 10 sep 2017 09:53

nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 sep 2017 11:59

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

KAn nix vinden op zijn website over nieuwe samplesets in de toekomst.......kan je iets specifieker zijn??
HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 10 sep 2017 12:02

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Onderaan staan wazige beelden, ga daar heen met je muis
en klik daar op, dan zie je: Has not been released yet of iets dergelijks :D

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 12 sep 2017 17:06

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Deze sampleset is zeer de moeite waard, voor 3 klavieren en pedaal.
Pas heb ik deze geïnstalleerd omdat ik een andere PC heb met meer RAM geheugen.

https://www.piotrgrabowski.pl/cracov-john-cantius.html
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 sep 2017 17:33

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

John Cantius is zeker niet slecht, maar kwestie van smaak. Ik ben meer van romantiche orgels en het orgel van de Domkerk Utrecht en Bovenkerk Kampen zijn mijn toppers. Helaas is de sample-set Bovenkerk Kampen me ca. tweemaal te duur. Anders had ik die wellicht ook aangeschaft.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 sep 2017 19:04

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

FredM schreef:John Cantius is zeker niet slecht, maar kwestie van smaak. Ik ben meer van romantiche orgels en het orgel van de Domkerk Utrecht en Bovenkerk Kampen zijn mijn toppers. Helaas is de sample-set Bovenkerk Kampen me ca. tweemaal te duur. Anders had ik die wellicht ook aangeschaft.


Ja Kampen is peperduuur, en vergeleken met andere sets gewoon TE duur. Ik heb hem wel, geniet er veel van, maar het is wel een erg natte set. En ook niet perfekt. Het pedaal is veels te dun en toch zwaarder in werkelijkheid.

John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 12 sep 2017 22:23

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.

Dit begrijp ik niet. Wat is het vreemde ervan ? Wil je het uitleggen ?
Het heeft 40 registers over 3 klavieren en pedaal en alle koppels zijn aanwezig, ook 2 tremulanten en voldoende tongwerken. Ik zie wel veel kleinere orgels waar je inderdaad weinig mee kunt, - bijv. de demo Laurenskerk Rotterdam met 20 registers - maar deze ...? :?
Ik vind dat Piotr Grabowski uitstekend werk heeft verricht. :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 sep 2017 23:45

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Marius55 schreef:
John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.

Dit begrijp ik niet. Wat is het vreemde ervan ? Wil je het uitleggen ?
Het heeft 40 registers over 3 klavieren en pedaal en alle koppels zijn aanwezig, ook 2 tremulanten en voldoende tongwerken. Ik zie wel veel kleinere orgels waar je inderdaad weinig mee kunt, - bijv. de demo Laurenskerk Rotterdam met 20 registers - maar deze ...? :?
Ik vind dat Piotr Grabowski uitstekend werk heeft verricht. :D


Meningen kunnen verschillen maar dit orgel inspireert me totaal niet; ook al is de sampling ervan erg goed.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2017 14:30

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Meningen kunnen zeker verschillen.

Martijn heeft hier een review van het orgel/sample set geschreven: viewtopic.php?p=23580#p23580
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 sep 2017 16:05

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Dank je wel, Evert-Jan.

100% Frans-romantisch orgel? Dat zeker niet. Eerder Duits met een Frans tintje. Het meest Frans zijn nog de grondstemmen van het Hoofdwerk. De tongwerken missen het Franse vuur, de Plein-Jeu is wel erg sterk en helder en domineert het tutti. Op het Positief staat een Clarinette maar dit is een labiaal Klarinet! Een leuk karakteristiek register (met kenmerkende trage aanspraak!) wat het in een Duits-romantisch orgel goed doet maar hier misplaatst is. Evenals de Dolce 4, een register uit de Duitse strijkers familie. Een Fluit 4 ontbreekt echter, onmisbaar voor de Cornet decomposée. De Cromorne klinkt aardig maar mist de Franse body. De Fugara 4 van het Récit is sterk en staat goed in verhouding met de Hoofdwerk Gamba maar is geen partner voor de Aeoline welke zacht is. Te zacht voor de Franse fond van het Récit. Aansluiting naar de strijkers mixtuur is er dan vanuit de grondstemmen niet. De Doublette doet er dan nog een stapje bij kwa volume. De Hautbois is een duitse hobo welke wat sterker is maar heeft absoluut niet het franse karakter. Ook hier bij de Trompetten geen Frans vuur.
De Pedaal labialen zijn traag (evenals vele andere pijpen) in de aanspraak, vlot spel is niet echt mogelijk. De Octave heeft relatief veel streek, in combinatie met de gedisponeerde Violoncelle is dat overbodig.
De aanspraak van het pijpwerk verraad een barokke achtergrond wat betreft zaken als kernfase. Klankvorming en intonatie zijn veelal uit de Duits-romantische school genomen.

Nu over de sample set: een nette set, keurig verzorgd en ook nog gratis. Ondanks de ruime akoestiek een goede opname met voldoende detail. Puik werk.


Ik heb dat hele forum staartje nog eens doorgenomen, maar gelukkig zijn er overwegend positieve reacties. Ik dacht eerst: Nou, dat ligt hm dus aan mijn oren. maar heb nu besloten toch NIET naar de oorarts te gaan. :D

Nog even hier mijn opmerkingen aangaande de bovenstaande review van Martijn:
Plein-Jeu is wel erg sterk en helder en domineert het tutti.

voor de Aeoline welke zacht is

De Doublette doet er dan nog een stapje bij kwa volume

De Octave heeft relatief veel streek,


Dat is allemaal te intoneren, dat is bij mij inmiddels gedaan en dan klinken de verhoudingen veel beter !
Vrijwel elke sample set mankeert iets aan, zowel de gehele registers als sommige tonen, die dan weer te zwak en dan weer (bijna schreeuwend) overheersend zijn. Om mooi te kunnen spelen is intoneren haast wel noodzaak.
Soms zijn er tractuur en register geluiden, die teveel hoorbaar zijn. Dat geluid zet is zo mogelijk gewoon uit.

Gelukkig heeft ieder zijn smaak en idee ! Ook fijn dat ieder op zo'n forum zijn gedachten kan uiten.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 sep 2017 19:58

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Marius55 schreef:Dat is allemaal te intoneren, dat is bij mij inmiddels gedaan en dan klinken de verhoudingen veel beter !
Vrijwel elke sample set mankeert iets aan, zowel de gehele registers als sommige tonen, die dan weer te zwak en dan weer (bijna schreeuwend) overheersend zijn. Om mooi te kunnen spelen is intoneren haast wel noodzaak.
Soms zijn er tractuur en register geluiden, die teveel hoorbaar zijn. Dat geluid zet is zo mogelijk gewoon uit.

Gelukkig heeft ieder zijn smaak en idee ! Ook fijn dat ieder op zo'n forum zijn gedachten kan uiten.


Beste Marius,

De kritiek is niet gericht op het werk van de sample set maker, maar op het werk van de orgelbouwer. Op de trage aanspraak is meer kritiek geweest, dit is een 'feature' van het orgel. In hauptwerk doe je daar niets aan. Net als aan ongelijke aanspraak en andere intonatie gebreken. In hauptwerk kan je daar niets aan doen. Gelukkig kan je inderdaad volume verhoudingen makkelijk aanpassen en daarmee zaken corrigeren/compenseren. Maar van een duitse Aeoline kan je geen franse Gambe maken, in het echt kan dat niet en in hauptwerk al helemaal niet. De mengelmoes van duitse en franse registernamen geven wel weer dat er van alles bij elkaar gezet is zonder naar de samenhang te kijken.

met vriendelijke groet,
Martijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 sep 2017 20:25

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Ha Marius,

jouw citaat:
Vrijwel elke sample set mankeert iets aan, zowel de gehele registers als sommige tonen, die dan weer te zwak en dan weer (bijna schreeuwend) overheersend zijn

dat verschijnsel is overduidelijk jouw akoestiek die dit veroorzaakt, dat is geen mankement van samplesets
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 sep 2017 22:23

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

dat verschijnsel is overduidelijk jouw akoestiek die dit veroorzaakt, dat is geen mankement van samplesets

Hoi Jan-Wim,
Dat betwijfel ik. Mijn akoestiek in de woonkamer heeft niet zoveel invloed als je zou denken. Op zeer lage geluidsniveaus beoordeel ik de volumes en regel ik e.e.a. bij. Als ik er een akoestisch dode kamer van zou maken, of in het vrije open veld, dan zijn er nog veel tonen die ik wil bijstellen in volume om het wat gelijkmatiger te maken. De tonen van het Johannus orgel zelf is weer TE gelijkmatig - is met een softwarematige equalizer ingesteld. Ook de hoog- laag verhoudingen zijn mooi gemaakt, beter dan menige sampleset.

Maar van een duitse Aeoline kan je geen franse Gambe maken, in het echt kan dat niet en in hauptwerk al helemaal niet. De mengelmoes van duitse en franse registernamen geven wel weer dat er van alles bij elkaar gezet is zonder naar de samenhang te kijken.

Hoi Martijn,
Daar geef ik je gelijk in, toonveranderingen kunnen niet in HW en ook niet in GO. Met intoneren bedoel ik alleen volumes bijstellen, en dat gaat gelukkig wel. En dat er Duitse en Franse registers bij elkaar gezet zijn, is idd jammer van het orgel.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 sep 2017 22:46

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Marius, ik ben zelf niet bekend met GO wellicht dat daar de samplesets klinken zoals je omschrijft schreeuwerig en soms weer te zwak, zitten er in GO sets echt fouten , dan moet je dit ook via de koptelefoon terug horen.wat ik betwijfel....
het blijft m.i. Puur akoestiek, volume verschil maakt niet uit als er uitdoving / verdubbeling plaats vind

Als je bv. op 80cm afstand van je speakers zit , dan zit je naar 80cm akoestische invloed te luisteren.

En je hebt denk ik met fase fouten te maken, wat uitdoving en stapeling geeft.


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 sep 2017 23:00

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Dank voor je opmerking. Ik zal eens onderzoeken of gemaakte correcties op dezelfde toonhoogtes voorkomen bij andere samplesets. Fase fouten zouden toch niet willekeurig optreden maar in een logisch patroon ?
En ik zal de koptelefoon eens opzetten.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 okt 2017 13:01

Re: nieuwe orgels van Piotr Grabowski in de nabije toekomst

Marius55 schreef:
John Cantius is een vreemd orgel waar je weinig mee kunt als je goed wilt registreren. Leuk dat het gratis is, maar kopen zou ik het nooit.

Dit begrijp ik niet. Wat is het vreemde ervan ? Wil je het uitleggen ?
Het heeft 40 registers over 3 klavieren en pedaal en alle koppels zijn aanwezig, ook 2 tremulanten en voldoende tongwerken. Ik zie wel veel kleinere orgels waar je inderdaad weinig mee kunt, - bijv. de demo Laurenskerk Rotterdam met 20 registers - maar deze ...? :?
Ik vind dat Piotr Grabowski uitstekend werk heeft verricht. :D


Piotr's werk is prima; daar gaat het niet om; het orgel valt me gewoon niet in de smaak en inspireerd me persoonlijk totaal niet.
Kwestie van smaak: ik hou van orgels die de improvisatie 'woede' in mij wakker schudden.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com