Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Computer loopt vast

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 14 sep 2017 10:14

Computer loopt vast

Beste mede-hauptwerkers,

Tot voor kort maakte ik gebruik van een goed werkende hauptwerk-pc. Gezien de geringe hoeveelheid werkgeheugen heb ik mijn pc omgebouwd. Een ander moederbord en ander werkgeheugen (24Gb).
Helaas, na de installatie blijkt de pc onregelmatig vast te lopen. Ongeacht of er gebruik wordt gemaakt van enig programma, opeens staat de computer volledig vast. Ik kan op dat moment niets meer doen dan de computer gedwongen uitzetten en opnieuw opstarten, met de hoop dat zich dit niet herhaald. Er zijn periodes van dagen dat er niets aan de hand is; andere momenten staat de pc om de havenklap vast. Zeer frustrerend!
Er zijn 2 situaties: óf de computer staat vast op het voorstaande scherm, óf de computer laat een blauw scherm zien, zoals in de bijlage is te zien. De pc is al helemaal doorgelicht, máár zonder externe geluidskaart, muis en toetsenbord.
De geluidskaart heb ik intussen gewisseld voor een ander exemplaar, zonder resultaat.
Kan iemand van jullie aan de hand van de codes op het blauwe scherm zien waarom dit gebeurt?
Alvast bedankt voor het meekijken en denken.

Mijn excuus, het bericht staat in een verkeerd deel van het forum. Mogelijk kan de beheerder dit wijzigen?
En, het lukt niet een foto toe te voegen, er wordt aangegeven dat het bestand te groot is. Wil iemand mij aanwijzingen geven hoe een fotobestand JPEG te verkleinen zodat ik hem wel toe kan voegen?

M.v.g.,

Mario

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2017 21:41

Re: Computer loopt vast

Je kunt het plaatje online resizen: bijv. http://resizeimage.net/
Kies daar optie 4 en als grote de langste maat 800px kiezen. Dit invullen in het betreffende vakje. Andere maat hoeft niet, wel het vinkje bij 'Keep Aspect Ratio'

En misschien dat je ook de samenstelling/merk onderdelen van je PC even kan noemen

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 14 sep 2017 22:56

Re: Computer loopt vast

Zie bijlage voor afdruk blauw scherm.
Gegevens computer: is de afbeelding afdoende?

Groet, Mario
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2017 17:52

Re: Computer loopt vast

Blue screen: codes 0x000000101 0xfffff880030f9180 (Secondary Processor clock interrupt)

Ik heb even gegoogled, bijv.:
- http://www.carrona.org/bsodindx.html#0x00000101
- https://superuser.com/questions/407351/ ... ezes-a-lot

Probleem is dat een hardware watchdog af gaat omdat een interrupt signaal niet ontvangen wordt.
De oorzaak kan van alles zijn. Het wordt dus afvinken.

Deze stappen moet je echt stuk voor stuk controleren op betreffende ASUS website.
1. Is de laatste BIOS geïnstalleerd?
2. Zijn de laatste versie van ALLE drivers geïnstalleerd?

Verder:
3. Is Windows up to date?
4. Heb je ook ASUS software in Windows draaien? Bijv. ASUS Ai-Suite. Deze verwijderen met Revo Uninstaller
(https://www.revouninstaller.com/downloa ... rtable.php)
5. Heb je het systeem niet overgeklokt? Dan weer terug naar de normale situatie.
6. Heb je in Windows de instelling op "Hoge Prestaties" gezet? Schakel dat even uit om te kijken of het dan wel goed blijft gaan (je kunt in HW dan wel tikken in het audio krijgen, maar het is maar even een testperdiode)
7. Draai een geheugen test. Download de ISO versie http://www.memtest.org/#downiso en brandt die op CD. Start de PC vanaf de CD op en laat het systeem gedurende een nacht testen.

Publiceer alle resultaten van alle bovenstaande zaken even op het forum.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 15 sep 2017 19:37

Re: Computer loopt vast

Evert-Jan,

Bios: up to date
Windows: up to date
Drivers: up to date
Asus software: nee
Systeem: niet overklokt

Geheugen (stress)test meerdere malen uitgevoerd.
Processor (stress)test uitgevoerd.

Voor wat betreft prestatie-instelling: waar vind ik die?

Mario

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 sep 2017 20:16

Re: Computer loopt vast

Alle kabels gecontroleerd? Je schrijft dat het is gekomen na ombouw van de pc, misschien zit er ergens een stekker net niet lekker. Verder kan het idd van alles zijn, ook een slechte voeding of erger: een teken dat de CPU op zijn einde loopt.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 15 sep 2017 21:03

Re: Computer loopt vast

De computer is inwendig uitvoerig gecontroleerd op losse connectoren en soldeerpunten.
Enige wat ik niet heb vervangen is de uitwendige firewire-kabel naar de geluidskaart?
Het gebeurt soms ook wel dat voor het vastlopen, er onderbrekingen en vertragingen te horen zijn tijdens het spelen, hoewel het vastlopen ook bij de computer met niet actief hauptwerk programma optreedt.

Mario

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2017 23:22

Re: Computer loopt vast

mario schreef:Voor wat betreft prestatie-instelling: waar vind ik die?

Ga naar Start --> Configuratiescherm --> Energiebeheer
vaak staat Energiebeheerschema maar voro HW moet dat op "Hoge Prestaties" staan. Indien dat niet op het
scherm staat klik dan eerst op "Aanvullende schema’s weergeven"
klik vervolgens op "De schema-instellingen wijzigen"

Normaal zou daar voor HW moeten de volgende instellingen staan:
- Energiebeheer voor processor --> minimale processor status --> instellen = 100%
– Energiebeheer voor processor --> maximale processor status --> instellen = 100%.

Zet de minimale waarde eens op 25% en kijk het dan even aan.

Andere vragen:
- Draaien alle ventilatoren op voldoende snelheid zodat chips, waar de fan boven hangt, niet te warm wordt?
- Is de voeding in de kast hetzelfde gebleven bij de MB wissel? Kan de voeding voldoende energie leveren (omdat het nieuwe moederbord meer verlangt)?
- Staan er naast HW ook andere prg's op?
- Staat er ook een virusscanner op?
- Hebt je ook draadloos netwerk op die PC?

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 16 sep 2017 10:57

Re: Computer loopt vast

Prestatie-instellingen ga ik checken /aanpassen.
Ventilatoren lijken het goed te doen. O.a. hoger toerental bij zwaardere belasting pc.
Geen andere programma's.
Hangt nooit aan interrnet. Dus geen scanner noodzakelijk?
Geen draadloze verbinding.
Voeding is gelijk gebleven. Geen idee hoe je controleert hoe zwaar deze is en of het voldoende is voor de huidige configuratie.

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 sep 2017 14:15

Re: Computer loopt vast

Een fan, die boven de chipset hangt, hoor je niet boven de CPU fan uitkomen. En als die eerste stil zou staan of te langzaam

draait, heb je wel een probleem. Dus niet alleen op het geluid af gaan maar meten = weten.
De snelheid e.d. kun je testen met HW monitor: https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html.
Speccy laat nl. alleen de CPU fan zien en niet de andere fans (wel temperaturen).
Download de zip file, uitpakken en runnen. Je ziet ook direct de temperaturen van e.e.a.

Als de PC nooit aan internet hangt geen virusscanner installeren. De signatures files zijn nl. ook nog altijd out dated dus een virusscanner heeft totaal geen zin en is nooit actueel.

Op de voeding staat toch een merk en type nummer? Even de kast open maken ..............

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 16 sep 2017 19:47

Re: Computer loopt vast

Processor-status aangepast.
Firewire kabel geluidskaart vervangen.

Nu voorlopig even uitproberen.

Bedankt voor de support.

Groet, Mario

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 26 sep 2017 23:18

Re: Computer loopt vast

Gisteren na 10 dagen zonder problemen (iedere dag getest) prestatie-instellingen weer terug gezet. Ben benieuwd!

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 05 okt 2017 17:24

Re: Computer loopt vast

Nog steeds geen probleem gehad. Vandaag de firewire kabel terug gewisseld.

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 okt 2017 17:48

Re: Computer loopt vast

Waarom zou je die terugplaatsen als het geheel nu werkt?
Een kabel kan toch niet de prijs zijn.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 05 okt 2017 17:54

Re: Computer loopt vast

Ik wil graag weten wat de oorzaak is. De kosten zijn het inderdaad niet.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 25 aug 2018 12:07

Re: Computer loopt vast

Beste allemaal,

Na een aantal weken is het probleem toch weer opgetreden. Ik heb er een tijd geen aandacht aan besteed.
Maar, vanmorgen dacht ik, ik duik er weer eens in (in de computer :( ).
Nu kom ik er achter dat als ik 1 van de 6 geheugenbankjes in de houder beweeg, loopt de computer vast!
Na het bankje verplaatst te hebben, verplaats ik ook het probleem. Dus lijkt het mij in het bankje zelf te zitten.

Op marktplaats kom ik het type geheugen niet tegen. Misschien dat iemand van jullie nog iets ongebruikts heeft liggen en mij blij wil maken door dat te verkopen?

Mmmmmmhhh, aanraden van Dick Boogaard de contacten van het bankje gegumd. Daarna teruggeplaatst. Ik kan nu bewegen wat ik wil, hij blijft het doen.....................

Kingston KVR 1066D3N7/4G
Het betreft een bankje van 4 Gb.

B.v.d.,

Mario
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2018 11:10

Re: Computer loopt vast

mario schreef:Mmmmmmhhh, aanraden van Dick Boogaard de contacten van het bankje gegumd. Daarna teruggeplaatst. Ik kan nu bewegen wat ik wil, hij blijft het doen.....................

Kingston KVR 1066D3N7/4G
Het betreft een bankje van 4 Gb.

B.v.d.,

Mario

Bedoel je nu dat het probleem opgelost is, of dat je nog steeds een nieuw geheugenbankje zoekt?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 03 sep 2018 16:57

Re: Computer loopt vast

Ha Jaap,

Sinds de reparatie draait hij zonder problemen!
Dus ik denk inderdaad dat het niet meer nodig is. Bedankt voor de aandacht.

Groet, Mario

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com