Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 18 nov 2016 20:16

1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Sonus Paradisi start met opname Ibach orgel zie BN de Stem.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 nov 2016 20:28

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Dat is geweldig nieuws. Echt een pracht instrument. In 2011 is het geheel gerestaureerd en gereconstrueerd. Het staat er echt geweldig bij. Qua klank is het een orgel met een eigen identiteit en vele mogelijkheden. Zeker een aanwinst in het aanbod voor Hauptwerk. Heerlijke akoestiek.

http://www.orgelnieuws.nl/ibach-orgel-bergen-op-zoom/
https://www.youtube.com/watch?v=rpWQacXNk1I (wat slechte kwaliteit)

Ik kijk er met veel verwachting en spanning naar uit.

Groeten, Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 18 nov 2016 20:40

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Laatst bijgewerkt door Peter op 12 sep 2017 18:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 11 sep 2017 16:53

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Er is een "gratis" very wet sample verkrijgbaar; en als je het leuk vind, kost het 100 euros.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 sep 2017 17:47

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 12 sep 2017 19:17

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

is iets om over na te denken, klinkt heel mooi
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 15 sep 2017 14:39

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Hallo allemaal,

Iemand deze sampleset al gedownload en bespeeld ?

Zo ja , wat vind je ervan ?

vriendelijke groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 15 sep 2017 15:16

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Bij Andree Bovenschen beluisterd; vooral de direktheid en duidelijkheid van de pijp-aanspraak trof mij, terwijl er toch zo,n idd zeer lange nagalm aanwezig is. Heel mooi orgel. En goed opgenomen sampleset.
Want de herkenning van een instrument of pijp zit hem toch vooral in het aanspraakgedeelte van de golfvorm; dat is bv bij Utrecht veel minder uit de verf gekomen.

Wel vind het het jammer, dat er enerzijds wel een zwelwerk aanwezig is, maar anderzijds geen tremulant......het lijkt daarin wel de tegenhanger van het nabijgelegen Tholen....haha.

Overigens vind ik het persoonlijk wel verstandig, als je deze set ook eens beluistert met speakers voor de gewone man zeg maar, want bij Andree word je wel heel erg verwend door die KEF zuilen.......

HG

Geert

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 16 sep 2017 18:26

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Zie http://www.pcorgan.com/SampleSets1864BergenOpZoom.html voor een aantal opnames (uit nieuw boek van Nico de Mes). Ondanks de grote nagalm is het 'directe geluid' nog goed te horen.

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 18 sep 2017 08:08

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Inderdaad een mooie masjien...

Tijdens het spelen hoor je eigenlijk weinig van de akoestiek en dat maakt voor dit kleine prijsje de set heel bruikbaar.
Maar ik heb eigenlijk het gevoel dat die akoestiek niet echt mengt in het totaal geluidsplaatje.
Het maakt op mij de indruk(ongetwijfeld onterecht...) van een kunstmatig toegevoegde galm.


Johan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 sep 2017 09:34

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Hier zou je wel een punt kunnen hebben.....je kunt weliswaar de diverse amplitudes afregelen, maar de tijd tot de eerste reflektie natuurlijk niet. Ik had ook al een btje de indruk dat de galm er achteraan komt zeg maar....maar moet er meteen bij zeggen dat ik er niet aan geregeld had.

Juist met convolution reverb toevoeging kan je daar veel meer in regelen.......!!

Benieuwd naar andere ervaringen......

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 sep 2017 10:31

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Jiri geeft op zijn website ook aan dat de reflecties van het geluid relatief langzaam zijn. Dus dan krijg je het effect dat het lijkt als of de akoestiek "erachter geplakt is".

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/major-european-schools/bergen-op-zoom-ibach-organ.html, tabje Features
Wet-Distant - This particuar St. Gertrudis church offers an unusual long reverb characterized by a high envelopment (very slow decay) and relatively slow reflections. We liked this very much and therefore we employed an additional microphone pair to capture the sound of the organ at great distance. This recording contains very high portion of the diffuse reverberated sound. We did not intend to make this public and it served for a comparison only when creating the surround variant. However, we believe that there may be organists who may love the feeling of envelopment as much as we do, and therefore we decided to release this variant publicly as well. It is not suitable for practicing music, since the response of the tracker is not as immediate as one would need, but it may be liked for free improvisations while the spirit moves with the reverb to the endless space around.


Je kunt beter de Surround Demo installeren als je Bergen op Zoom wilt testen en de Wet/distant versie vergeten.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 sep 2017 20:35

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

De akoestiek is in de kerk ook wel heel bijzonder. Het orgel staat in het lage gedeelte van de kerk (het schip). Het schip is in 1972 uitgebrand, waarbij het 18e eeuwse Del Haye orgel verloren is gegaan. Het is niet in originele staat herbouwd, maar het schip heeft een plat dak gekregen en is een flink stuk lager geworden dan voor de brand. Zie de diverse plaatjes op internet.

Het transept en koor hebben nog wel de oude hoogte, of eigenlijk moet ik zeggen het dubbele transept. Want waar het koor ophoud is nog een transept. In de kerk heb je ook het gevoel (gehoor) dat het pas in het transept en koor begint te galmen. Heel apart effect. Ik vermoed dat dit effect hoorbaar zal zijn in de sampleset.

Desalniettemin is het nog steeds een indrukwekkend kerkgebouw met een rijke geschiedenis en een heel mooi hoofdorgel, twee koororgels en twee kistorgels. Ben je in de buurt, dan is een bezoek aan deze kerk zeker de moeite waard. En de stad Bergen op Zoom is één groot openluchtmuseum met de vele monumentale gebouwen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 sep 2017 15:12

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Jan Leendert schreef:De akoestiek is in de kerk ook wel heel bijzonder. Het orgel staat in het lage gedeelte van de kerk (het schip). Het schip is in 1972 uitgebrand, waarbij het 18e eeuwse Del Haye orgel verloren is gegaan. Het is niet in originele staat herbouwd, maar het schip heeft een plat dak gekregen en is een flink stuk lager geworden dan voor de brand. Zie de diverse plaatjes op internet.

Het transept en koor hebben nog wel de oude hoogte, of eigenlijk moet ik zeggen het dubbele transept. Want waar het koor ophoud is nog een transept. In de kerk heb je ook het gevoel (gehoor) dat het pas in het transept en koor begint te galmen. Heel apart effect. Ik vermoed dat dit effect hoorbaar zal zijn in de sampleset.

Desalniettemin is het nog steeds een indrukwekkend kerkgebouw met een rijke geschiedenis en een heel mooi hoofdorgel, twee koororgels en twee kistorgels. Ben je in de buurt, dan is een bezoek aan deze kerk zeker de moeite waard. En de stad Bergen op Zoom is één groot openluchtmuseum met de vele monumentale gebouwen.


deze uitlegging legt een heleboel uit wat betreft de akoustiek in de kerk; dat is blijkbaar geen optimale situatie geworden na de brand.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2017 21:39

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Ik heb de surround demo aangepast zodat het wat bruikbaarder wordt om op te spelen en e.e.a. uit te testen. Zowel de Bourdun 16' als Prestant 16' zijn naar het pedaal verhuisd ipv manuaal 2 resp. manuaal 1. De knoppen zitten nog wel origineel (man. I en II).

Het originele installatiebestand "BergenOpZoomSurround_Demo.CompPkg.Hauptwerk.rar" (de derde (kleine) download) niet installeren in Hauptwerk als je BoZ nog niet geïnstalleerd hebt maar de bijlage installeren. Vervolgens het orgel laden en de registerinstellingen maken als gewenst.

Heb je BoZ wel geïnstalleerd, dan de bijlage installeren (menu file --> install).
Omdat HW dit niet als een update ziet van wat je al geïnstalleerd heb, moet je het orgel laden via menu Organ --> load organ, adjusting..... . In dit geval hoef je niets aan te passen, alleen OK klikken. Het orgel gaat door de lange laadroutine en beide 16 voeters zitten op het pedaal en alle oude, eerder gemaakte registerinstellingen zijn actief.


Je moet ook het minipaneeltje Mastercouplers pedaal op het scherm zetten. Dan kun je het pedaal koppelen aan manuaal 1 en 2. Standaard heeft BoZ alleen een P-I koppel.

Dit alles geeft meer flexibiliteit. Want de 16 voeters op het manuaal is toch zwaar en beperkend als je geen pedaalstem hebt.

De dispositie van de surround demo set wordt dan als volgt:

Man. 1
Principal 8'
Gemshorn 8'
Gross Gedackt 8'
Viola da Gamba 8'
Octaaf 4'

Man. 2
Principal 8'
Bassethorn 8'
Rohrflaut 8'
Octav 4'
Flaut dolce 4'
Flautino 2'
Mixtur III
Fagot-Oboë 8'

Pedaal
Prestant 16'
Bourdun 16'


Edit 22-9-2017: Octaaf 4' op manuaal 1 toegevoegd
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 sep 2017 14:36

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

adri schreef:
Jan Leendert schreef:De akoestiek is in de kerk ook wel heel bijzonder. Het orgel staat in het lage gedeelte van de kerk (het schip). Het schip is in 1972 uitgebrand, waarbij het 18e eeuwse Del Haye orgel verloren is gegaan. Het is niet in originele staat herbouwd, maar het schip heeft een plat dak gekregen en is een flink stuk lager geworden dan voor de brand. Zie de diverse plaatjes op internet.

Het transept en koor hebben nog wel de oude hoogte, of eigenlijk moet ik zeggen het dubbele transept. Want waar het koor ophoud is nog een transept. In de kerk heb je ook het gevoel (gehoor) dat het pas in het transept en koor begint te galmen. Heel apart effect. Ik vermoed dat dit effect hoorbaar zal zijn in de sampleset.

Desalniettemin is het nog steeds een indrukwekkend kerkgebouw met een rijke geschiedenis en een heel mooi hoofdorgel, twee koororgels en twee kistorgels. Ben je in de buurt, dan is een bezoek aan deze kerk zeker de moeite waard. En de stad Bergen op Zoom is één groot openluchtmuseum met de vele monumentale gebouwen.


deze uitlegging legt een heleboel uit wat betreft de akoustiek in de kerk; dat is blijkbaar geen optimale situatie geworden na de brand.


Akoestisch zal de situatie voor de brand zeker veel beter zijn geweest (ik was toen 4 jaar dus weet het niet uit ervaring helaas), maar al ervaar je de galm nu wat uit de verte, dan is het toch nog steeds een mooi effect in de enorme kerkruimte. Het orgel klinkt live echt geweldig, en dan met nadruk op 'geweld'. De opnames op de site van SP en op deze site klinkt het naar mijn beleving veel liefelijker dan in het echt. 'Merck toch hoe sterk' (het lied over Bergen op Zoom) van Cor Kee is er prachtig op te vertolken. Het geweld van de tongwerken laten de geschiedenis van deze vestingstad herbeleven.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 sep 2017 18:14

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Evert-Jan schreef:Ik heb de surround demo aangepast zodat het wat bruikbaarder wordt om op te spelen en e.e.a. uit te testen. Zowel de Bourdun 16' als Prestant 16' zijn naar het pedaal verhuisd ipv manuaal 2 resp. manuaal 1. De knoppen zitten nog wel origineel (man. I en II).

Het originele installatiebestand "BergenOpZoomSurround_Demo.CompPkg.Hauptwerk.rar" (de derde (kleine) download) niet installeren in Hauptwerk als je BoZ nog niet geïnstalleerd hebt maar de bijlage installeren. Vervolgens het orgel laden en de registerinstellingen maken als gewenst.

Heb je BoZ wel geïnstalleerd, dan de bijlage installeren (menu file --> install).
Omdat HW dit niet als een update ziet van wat je al geïnstalleerd heb, moet je het orgel laden via menu Organ --> load organ, adjusting..... . In dit geval hoef je niets aan te passen, alleen OK klikken. Het orgel gaat door de lange laadroutine en beide 16 voeters zitten op het pedaal en alle oude, eerder gemaakte registerinstellingen zijn actief.


Je moet ook het minipaneeltje Mastercouplers pedaal op het scherm zetten. Dan kun je het pedaal koppelen aan manuaal 1 en 2. Standaard heeft BoZ alleen een P-I koppel.

Dit alles geeft meer flexibiliteit. Want de 16 voeters op het manuaal is toch zwaar en beperkend als je geen pedaalstem hebt.


Beste Evert-Jan,
Volgens de info op de site van SP is toch de gehele set free download in WET? Als ik deze dispositie zie, dan blijkt het toch maar een deel te zijn? Of begrijp ik iets niet goed?
Groeten, Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 sep 2017 18:30

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Jan

Het is de surround demo versie die is aangepast. Deze versie is niet super wet, maar hier hebben de microfoons op een normale, voor SP standaard plaats t.o.v. het orgel gestaan. En je kunt de interne mixer gebruiken voor de direct of diffuse opname en eventueel rear.
Deze demo versie vond ik niet handig met 2 16' stemmen op het manuaal en geen (zelfstandige) stem in het pedaal. Vandaar dat ik ze voor mij zelf verhuisd heb en dit nu ook op het forum heb gezet.

De (super) wet versie is het volledige orgel en kun je gratis proberen. Daar kun je niets aan akoestiek regelen dan alleen een truncate van de release samples.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 sep 2017 19:53

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Evert-Jan schreef:Jan

Het is de surround demo versie die is aangepast. Deze versie is niet super wet, maar hier hebben de microfoons op een normale, voor SP standaard plaats t.o.v. het orgel gestaan. En je kunt de interne mixer gebruiken voor de direct of diffuse opname en eventueel rear.
Deze demo versie vond ik niet handig met 2 16' stemmen op het manuaal en geen (zelfstandige) stem in het pedaal. Vandaar dat ik ze voor mij zelf verhuisd heb en dit nu ook op het forum heb gezet.

De (super) wet versie is het volledige orgel en kun je gratis proberen. Daar kun je niets aan akoestiek regelen dan alleen een truncate van de release samples.


Dank je Evert-Jan,
Is helemaal duidelijk. Ik heb niet goed gekeken. Er is idd een surround-demo en een wet-distant-full versie.
Dank je voor de aanpassing van 16' naar het pedaal. Geeft zeker een meerwaarde aan de demo!! Ik ga het uitproberen.
Groeten, Jan

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 22 sep 2017 11:16

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Het lukt mij niet om de bestanden te downloaden van de Surround demo.
Elke keer mislukt het bij zo'n 50%/60%. Ik heb het vanmorgen geprobeerd m.b.v. de Free Download Manager.
Dit gaat ook weer mis, er staat dan 'server op afstand gesloten verbinding'.
Iemand enig idee hoe ik de bestanden wel kan downloaden?

Bvd. Hubèrt

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2017 12:22

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Hubèrt

Als Free Download Manager (FDM) tijdens het gestopt is (en het bestand is nog niet volledig binnen), kun je links boven met de ► (start download) knop de download opnieuw starten. FDM zoekt dan uit waar hij gebleven is en gaat vanaf daar verder.
Daarom heet het een downloadmanager. En de SP site ondersteunt dit.

Dus ik zou het gewoon opnieuw proberen.
En de PC moet met een kabel met je router/modem verbonden zijn, dus niet draadloos werken bij downloads!!

Verder: als je de Wet set al eerder volledig gedownload hebt, hoef je het "Bergen op Zoom, Surround demo pack1" niet te downloaden. Dat is de Core file en geldt zowel voor wet als voor surround.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 22 sep 2017 14:45

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Evert-Jan schreef:Ik heb de surround demo aangepast zodat het wat bruikbaarder wordt om op te spelen en e.e.a. uit te testen.


Leuke aanpassing, Evert-Jan. Ik heb er net wat op zitten spelen. Klinkt stukken beter dan de 'wet'-versie die ik eerder heb geprobeerd. En naast de registers die je al noemt, blijkt de Octaaf 4' op het eerste manuaal het ook te doen.

Knap dat je die registers hebt kunnen verplaatsen. Ik heb in het xml gekeken, maar ik snap er eerlijk gezegd niet veel van.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2017 16:19

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

ajongbloed schreef:Klinkt stukken beter dan de 'wet'-versie die ik eerder heb geprobeerd.
Daarom heb ik het ook gedaan. Je krijgt zo een betere indruk van de te leveren sample set.
En bedankt voor testen van alle registers van manuaal 1. Ik heb de Octaaf 4 in het lijstje hierboven toegevoegd.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 feb 2018 14:32

Re: 1864 Ibach orgel Gertrudiskerk Bergen op Zoom (42/III+P)

Op 8 febr. 2018 heeft de surround versie een update gekregen in de default mixer setting.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/major-european-schools/bergen-op-zoom-ibach-organ.html
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com