Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Orgel studie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2017 23:52

Orgel studie

Op het Engelstalige forum is een gedeelte gewijd aan "performance practice".
Ik dacht dat het misschien wel leuk is om ook op dit forum er eens een topic aan te besteden.
Hoeveel uur studeren jullie per week/dag?
Studeer je op meerdere stukken te gelijk?
Zet je overal de vingerzetting bij?
Gebruik je een metronoom?
Etc.etc.

Zelf heb ik les van Aarnoud de Groen van wie ik enorm veel heb geleerd m.b.t. maatvoering, vingerzetting en laatst ook een les over registreren.
Helaas heb ik het de laatste tijd privé, in de kerk( verhuizing naar ander kerkgebouw met Hauptwerkorgel!!) en op mijn werk vrij druk gehad waardoor ik een aantal weken nauwelijks heb kunnen studeren, maar ik hoop dat binnenkort weer op te pakken.

Hoe pakken jullie je studie aan?
Wat voor tips hebben jullie?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 okt 2017 08:30

Re: Orgel studie

Leuk zo'n gedeelte om tips uit te wisselen. Bekijk ook regelmatig de engelse versie..

Zelf heb ik les gehad van Jan Wisse. Hij begeleid ook klavar-leerlingen. Ik heb heel veel van hem geleerd; studietips, technieken, voordracht, samenzang begeleiden enz. Hij laat je helemaal zelf de stukken uitkiezen, dus ben je niet verplicht om een stuk te studeren waar je totaal geen zin in hebt, maar soms geeft hij wel tips om bijvoorbeeld een boek pedaaloefeningen door te werken. (sommige leraren verplichten hun leerlingen bepaalde muziek/muziekstukken te leren en dat werkt niet bij iedereen echt motiverend.)

Ik hou echt niet bij hoeveel ik studeer/speel. Op het moment bijna niet natuurlijk, want ik heb nog geen orgel. Maar normaal gesproken zit ik, iedere dag, een paar uur per dag achter het orgel. Niet alles is regelrecht studeren, het grootste gedeelte is gewoon lekker spelen.. maar ook door gewoon te spelen kun je leren. Ga ik een keer een avond op het kerkorgel spelen, dan schrik ik iedere keer weer van de tijd ;) . Dus uren achter het orgel = Heel veel.

Voor de afwisseling studeer ik op meerdere stukken tegelijk.
Vingerzettingen zet ik er alleen bij als er een 'vingerbreker' in het stuk zit, en dat ook voor de pedaalzettingen. Als het niet echt nodig is zet ik er niks bij, dat leidt me alleen maar af..

Een metronoom gebruik ik alleen heel even op het begin om de snelheid te bepalen. Verder tel ik zelf. (fluisterend ;) )

-Ik bekijk een nieuw stuk eerst voor ik ga spelen. Ook probeer ik op internet een opname te vinden van een goede organist :!: Dan speel ik het een paar keer op de snelheid waarop het stuk hoort te komen. Als dat helemaal verkeerd gaat weet ik dat ik moet gaan studeren. ;)
-Dan speel ik het langzaam door, zo langzaam dat ik het foutloos kan spelen.
-Dan ga ik per hand het stuk oefenen. Eerst de rechterhand langzaam, en steeds iets sneller. Dan linkerhand. Dan pedaal. Allemaal door tot op redelijke snelheid.
-Dan ga ik combineren, L+R, L+P, R+P, L+R+P. En dat ook eerst langzaam, en steeds iets sneller.
Intussen haal ik de moeilijkere passages eruit, en geef ik die wat extra aandacht.

Eerst speelde ik op sokken, schoenen waren zo irritant groot! ik speelde steeds 2/3 pedaalnoten ipv 1. Nu speel ik toch op schoenen, en dat gaat met name bij de moeilijke pedaalstukken echt veel beter!

Soms gooi ik een moeilijk stuk aan de kant, kijk eer een paar weken (soms zelfs maanden) niet naar, en pak het dan weer opnieuw op. Verrassend hoe goed dat soms werkt!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 okt 2017 08:45

Re: Orgel studie

Ik heb ook een paar jaar de samenzang in kerkdiensten begeleid bij mn vriendin. Tips waar ik veel aan had waren bijvoorbeeld om een zetting als uitkomende stem te spelen of de melodie in een octaaf omhoog te verdubbelen(allebei vrij simpel, wel doeltreffend).
Ook de complete zetting in de linkerhand/rechterhand spelen, om zo met de andere hand te registreren.
Of de complete zetting omhoog of omlaag verdubbelen. Dus alle 3 of 4 noten in de linkerhand en dat kopiëren in de rechterhand. (op het begin is dat even wennen, daarna wel leuk om te doen, en het werkt ook goed).
Bij een onbekende psalm de melodie in het pedaal mee te spelen.
Niet wachten op de gemeente, maar de mensen 'dwingen' mee te zingen (dwingend spelen).
En natuurlijk alleen muziek spelen die je goed beheerst, je wil niet stilvallen tijdens de dienst ;)

Ohja, ik had altijd een extra muziek klaarstaan voor geval van nood. 1 keer gebeurde het dat de collectant vergat om de extra collecte op te halen. Toen we het laatste woord zongen, hoorde ik nog muntjes rinkelen terwijl ze al lang klaar hadden moeten zijn! Dus ik draai me half om en zie inderdaad nog iemand lopen. Toen moest ik dus ter plekke een wat langer naspel in elkaar spelen. :)

Ze hadden geen eigen dominee, dus af en toe kwam er een gast-dominee. Hier had ik nooit van te voren contact mee, dus wist ik de psalmen pas als ik de kerk in kwam. En dan nog een kwartier spelen over 1(of 2) van de te zingen psalmen. Meestal koos ik dan de 1e 2.

In verband met verhuizing kan ik daar nu helaas niet meer spelen, dus als er nog iemand een gemeente weet waar ze om een organist verlegen zitten..... ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2017 10:26

Re: Orgel studie

Hoi Anco

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Je biedt je aan als organist begrijp ik?
Ik weet niet of Den Haag te ver voor je is?
Ik zou je dan in kontakt kunnen brengen met onze coördinerend organist. Altijd fijn om nog iemand te hebben die af en toe kan/wil spelen op het mooie Hauptwerk orgel in onze kerk.

Groet Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 09 okt 2017 10:49

Re: Orgel studie

Hoi Jan,

Ik ben wel benieuwd hoe het met dat hauptwerk orgel in de kerk is (CGK Den Haag , begrijp ik) Is het al klaar en hoe bevalt het, zijn er klankvoorbeelden van?

groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 okt 2017 11:02

Re: Orgel studie

Loosman schreef:Hoi Anco

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Je biedt je aan als organist begrijp ik?
Ik weet niet of Den Haag te ver voor je is?
Ik zou je dan in kontakt kunnen brengen met onze coördinerend organist. Altijd fijn om nog iemand te hebben die af en toe kan/wil spelen op het mooie Hauptwerk orgel in onze kerk.

Groet Jan


Jan, bedankt voor het aanbod.
Inderdaad zou ik het wel leuk vinden om weer als organist aan de slag te gaan, maar Den Haag is ruim 1,5 uur rijden (enkele rit). Dus dat is toch iets te ver voor mij ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 09 okt 2017 12:39

Re: Orgel studie

Leuk onderwerp.

Dat studeren van eerst de handen appart dan pedaal en dan combineren. Is inderdaad een goede beproefde methode.
Die pas ik alleen toe als een stuk niet wil lukken.
Meestal ga ik er direct helemaal mee aan de slag.
Eerst een keer door heen ploeteren en dan opsplitsen in stukken (Afhankelijk van de moeilijkheid)
En bij de gedeeltes waar je met je vingers in de knoop komt, vingerzetting bij zetten.
Het tellen is niet mijn sterkste kant. Ik vertrouw het liefst op mijn gevoel voor ritme.
Maar dat bedriegt me nog wel eens en dan moet ik toch met de metronoom oefenen.

Wat ik ook waardevol vind is het oefenen in de kerk. Omdat daar de aanslag anders is blijft het beter in je motorieke geheugen hangen.
In het boekje van Jan van Gijn zie toppic Orgel studie is een privilege staan ook studie tips.
Toen ik mijn orgelles weer begonnen ben oefende ik iedere dag +/- 1 uur.
Momenteel is het een paarkeer (3 a 4x) per week.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2017 14:44

Re: Orgel studie

Alho schreef:Hoi Jan,

Ik ben wel benieuwd hoe het met dat hauptwerk orgel in de kerk is (CGK Den Haag , begrijp ik) Is het al klaar en hoe bevalt het, zijn er klankvoorbeelden van?

groet
Albert


Hoi Albert.

Afgelopen zondag was de eerste dienst met het nieuwe orgel.
De sampleset waar we voorlopig mee gestart zijn is het orgel van de Laurenskerk van SP wel truncated.
Klonk bij de demo bespelingen in een lege kerk erg goed. Bij de 1e dienst was het volume wat aan de zachte kant. Waarschijnlijk toch de absorptie van een volle kerk. Het orgel stond standaard op -17 dat is nu verhoogd naar -15.
Komende tijd gaan we ook wat samplsets uitproberen.

Wordt vervolgd.

Groet Jan

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 okt 2017 16:33

Re: Orgel studie

Ik ben net na een pauze van een paar jaar weer begonnen met lessen.
Het werkt voor mij idd goed om stukken op te knippen, eerst handen en pedaal apart dan afhankelijk van het stuk samen oefenen.
Eerst een stuk in het juiste ritme langzaam te spelen tot ik dat onder de knie heb en dan werken aan het tempo.
Vinger en voetzetting zet ik er ook wel bij, zeker voor de lastige passages en dat helpt echt enorm.
Het fijne is dat als je de noten beheerst, je je tijdens de les helemaal kan storten op afwerken en voordracht.

Ter voorbereiding op mijn 1e les in tijden had ik een paar stukken voorgewerkt, maar liep tegen een paar zaken op waar ik echt niet verder mee kwam. Dan is het heel verhelderend als een prof je problemen analyseert en je meteen goede studietips geeft. Werkt ook echt kom je dan thuis achter.....daar doe je het voor.

Soms moet je idd een stuk aan de kant leggen omdat het niet lukt, werkt dan frustrerend. Dan is een goede docent ook belangrijk. Die weet dan muziekstukken aan te geven als "tussenstap". Als je die dan beheerst blijkt ineens dat lastige stuk toch wel speel-/haalbaar.

Het is weer een genoegen om te mogen studeren/lessen. Ik kijk nu al weer uit naar de volgende les...

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 10 okt 2017 22:13

Re: Orgel studie

Hoewel het erg goed is voor zorgvuldig studeren, ben ik meestal te ongeduldig om een stuk in zijn geheel langzaam door te spelen. Hebben anderen dat ook? De moeilijk passages studeer ik wel op die manier, maar als ik een stuk in zijn geheel langzaam wil doorspelen, gaat als vanzelf al spoedig het tempo weer omhoog.
Vooral bij langere stukken. Ik ben nu met een fuga van Krebs bezig. Als ik die langzaam doorspeel ben ik meer dan een uur bezig met één keer het stuk te spelen...
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 okt 2017 22:38

Re: Orgel studie

Wat een leuk onderwerp: hoe studeer je!

Zelf heb ik, na misschien wel 20 jaar zonder orgeldocent geweest te zijn, sinds 2 jaar les bij Chiel Jan van Hofwegen.

Zijn devies is (kort samengevat): "ik kan je niet leren orgelspelen, maar ik kan je wel leren studeren."
En studeren is: langzaam beginnen, vingerzetting uitzoeken en uitschrijven, accenten en fraseringen kiezen.
Korte stukjes studeren, door deze te herhalen. Metronoom kan je eventueel gebruiken bij instuderen van lastige maatverdelingen, maar later niet meer.

in de praktijk studeer ik één stuk tegelijk. Wel eens geprobeerd er twee te doen, maar dan kreeg maar één stuk mijn echte aandacht.

Om mijzelf gemotiveerd te houden, probeer ik doelen te creëren, door me in te schrijven voor een masterclass, of een amateurspeelmoment in de Laurens of de Bavo. Dan heb je iets om naar toe te werken.
En van een masterclass pik je soms leuke tips op! (zoals gisterenavond van Cor Ardesch tijdens een masterclass Orgelbüchlein van Bach)

Verder vind ik het ook interessant om iets meer te begrijpen van het harmoniseren e.d. Daarvoor werk ik - onder leiding van Chiel Jan- de methode van Stephen Taylor door: The Lost Chord. Kan ik iedereen aanraden!
Vrij te downloaden via http://www.stephentaylor.nl

Ik hou de uren niet bij. Soms nul, soms uren per week. Net wat mogelijk is!

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 10 okt 2017 23:10

Re: Orgel studie

Als ik een stuk studeer. Wordt het stuk helemaal uitgepluisd. De vingerzetting wordt erbij gezet. Dat is altijd weer een hele puzzel omdat je van maat naar maat werkt. Voetzetting zet ik erbij als ik de mist in ga met de voeten. Zeer afhankelijk van het stuk. Om het zo maar te zeggen.
Als de vingerzetting uitgezocht is, dat is een proces van uitproberen wat je het makkelijkst pakt, want vingerzettingen zijn voor iedereen weer anders. Wat ik lekker vind spelen kan een ander wel waardeloos vinden.

Als alles uitgezocht is en alle valkuilen eruit gehaald zijn beginnen we aan het studeren van het stuk. Je speelt en speelt en kijkt waar je tegenaan loopt. De moeilijke passages speel je keer op keer. Bij mij kan dat uren zijn. Om een stuk goed te kunnen spelen heb je veel studie nodig. Daarnaast is het ook prettig als je een stuk op den duur kan dromen. Als de leraar de bladzijde omslaat moet je niet van de leg raken maar gewoon door kunnen spelen.
De leraar die ik heb is pietje precies en staat internationaal zeer goed aangeschreven.
Na vier jaar geen les gehad te hebben heb ik nu weer een jaar les en dan merk je dat een prof hele goede tips en trucs aan kan reiken. Je loopt soms klem met een stuk en dan help de leraar je weer op weg en kun je weer gaan stoeien met de muziek.
Gemiddeld studeer ik 1,5 tot 2 uur per dag. In de week van de les kan dat oplopen naar 3 uur per dag. Afhankelijk van het repetoire wat we onder handen hebben.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 12 okt 2017 08:51

Re: Orgel studie

Verder vind ik het ook interessant om iets meer te begrijpen van het harmoniseren e.d. Daarvoor werk ik - onder leiding van Chiel Jan- de methode van Stephen Taylor door: The Lost Chord. Kan ik iedereen aanraden!
Vrij te downloaden via http://www.stephentaylor.nl

Ik hou de uren niet bij. Soms nul, soms uren per week. Net wat mogelijk is![/quote]

Bedankt David voor de link naar the Lost Chord ! :)

Doe Chiel Jan de groeten ;)

Groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 okt 2017 10:55

Re: Orgel studie

Wat mij ooit enorm geholpen heeft bij het harmoniseren van psalmen (en andere liederen met een eenvoudig ritme) is de "8-5-3 methode". De basis van deze methode vind je trouwens ook op pagina 61 van The Lost Chord.

Ik heb dit gebruikt bij mijn orgelleerling, met wie ik bij nul begonnen ben. Ik heb hem eerst wat les gegeven uit Folk Dean, maar na enige tijd hebben we besloten om ons uitsluitend te richten op het improviseren/harmoniseren van psalmen, aangezien onze kleine gemeente nood had aan een nieuwe organist. Hij was 13 of 14 toen ik met hem begon, maar binnen 3 jaar is hij organist geworden. Hij harmoniseert nu alles ter plekke uit zijn hoofd, op een nette, correcte manier! Dit om te illustreren hoe krachtig deze methode is (ik moet er bij zeggen dat het ook een heel pientere jongen is met een haast fotografisch geheugen. Anderzijds is het een puber die zelfstandig echt niet heel gedisciplineerd studeert).

Mijn lesmethode is in het kort ongeveer als volgt:
* De toonladder in C
* Melodische en harmonische intervallen (prime, kleine/grote seconde, kleine/grote seconde, kwart, kwint, kleine/grote seconde, kleine/grote seconde septime, octaaf)
* Het bouwen van akkoorden (stapeling van 2 tertsen op iedere trap van de toonladder in C)
* Vierstemmige akkoorden in nauwe, gemengde en wijde liggingen, omkeringsakkoorden
* De grondtoon, incl. verdubbeling in de bas
* Grondligging/octaafligging (8), kwintligging (5) en tertsligging (3) van een akkoord.
* Systematisch instuderen van de vierstemmige nauwe liggingen van alle drieklanken in C: alle 8-, dan alle 5-, dan alle 3-liggingen achter elkaar, voor ieder akkoord 8-5-3, in stijgende en in dalende volgorde.
* Het verbod op parallelle kwinten en octaven
* Het harmoniseren van een psalmmelodie. De grote truc: alleen nauwe liggingen met grondtoon in de bas, en dan nooit 2x dezelfde ligging (dus nooit 2x een 8-ligging, 2x een 5-ligging, 2x een 3-ligging) achter elkaar. Zo vermijd je gegarandeerd verboden parallellen.
* Vergelijken van verschillende harmonisatiemogelijkheden. Akkoord op de 7e trap hoeft voorlopig niet gebruikt te worden.
* Tonica en dominant. Eindigen op een tonica-akkoord.
* Uitstapje naar de kerktoonsoorten (Dorisch, Mixolydisch, etc). In tegenstelling tot Stephen Taylor begin ik pas heel laat met de kwintencircel. Zonder voortekens/zwarte toetsen zijn de kerktoonsoorten veel makkelijker te begrijpen. Het is ook historisch iets correcter. Bovendien komen meer dan 2 of 3 voortekens niet of heel zelden voor in de psalmen.
* De voorgaande stappen instuderen voor de toonladder in G (psalmen met 1 kruis als voorteken)
* Het verhogen of verlagen van de terts in een akkoord. Modulaties.
* Geleidelijk introduceren en instuderen van de toonladders in F, D, en Bes (tot 2 voortekens).
* Geleidelijk aan steeds meer gebruik maken van omkeringsakkoorden, septiemakkoorden, doorgangs- en voorhoudingsakkoorden etc.

Diverse andere onderwerpen zoals de mineurtoonladder, uitkomend spelen, tegenbeweging, improviseren van een voorspel komen geleidelijk aan ook aan de orde.

Het belangrijkste in mijn methode is echter dat je de 8, 5, en 3-liggingen heel goed in je hoofd hebt zitten. Dat is een heel stevige basis voor het improviseren van koralen en een veilig vertrekpunt voor het ontdekken van steeds creatievere harmonisaties.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 12 okt 2017 12:24

Re: Orgel studie

Dag Josq,

De methode die je beschrijft wordt ook in het boekje “In goede harmonie” van Bert Matter en Peter Molenaar gebruikt, ik heb hier veel aan gehad!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 13 okt 2017 08:12

Re: Orgel studie

Leuk topcic!

Ik speel nogal vlagerig. Soms een paar dagen of soms een paar weken niet en dan opeens weer erg fanatiek. Omdat ik als dominee al bijna 20 jaar nauwelijks diensten begeleid, uitzonderingen daargelaten is de wekelijkse noodzaak er minder. Rond die uitzonderingen studeer ik flink. In de zomer draai ik mee in de orgelbespelingen in de Martinikerk Sneek en studeer ik altijd een serieus programma in (afgelopen zomer met afwisselend werken van Vierne en Bach/tijdgenoten), een enkele keer geef ik een concertje. Daarnaast was ik vorig jaar een keer zowel de voorganger als de organist (ik preekte over Johannes 6 waarin ik ook Le banquet celeste van Olivier Messiaen uitlegde wat ik daarna speelde) en speel ik soms in een vesper. In de aanloop naar zulke dingen studeer ik altijd fors.
Toen ik nog organist was, speelde ik overigens altijd literatuur voor en na de dienst, bij de collecte en tijdens de viering van brood en wijn. Ik red me wel in improviseren, maar vind nog altijd dat ik niet zo goed kan improviseren dan mensen als Bach, Mendelssohn, Frank en noem maar op het ooit hebben opgeschreven. Omdat in de kerk ook de kerkmuziek mag deugen, bewaar ik mijn improvisaties voor rond de samenzang, al grijp ik daar ook nogal eens naar literatuur. Zo was de wekelijkse kerkdienst voor mij een stok achter de deur om nieuwe orgelwerken in te studeren, uiteraard werken die passen bij de kleur van de zondag. Daardoor heb ik in de loop der jaren een behoorlijk repertoir opgebouwd, dat ik onderhoud door het geregeld door te blijven spelen.

Als jonge jongen studeerde ik ooit bij Cor de Haan. Daarna heb ik me 30 jaar door zelfstudie proberen verder te helpen. Dat leidde er toe dat je - zoals John Terwal ooit bij een kennismakingsles opmerkte - me wel de noten hoorde raken, maar geen verschil hoorde in hoe ik bijvoorbeeld Mendelssohn of Bach speelde. Vanaf 2004 studeerde ik jarenlang bij John Terwal. Sinds dit jaar studeer ik bij Kees Notrot op het fraai gerestaureerde orgel in de Martini in Bolsward. Naast thuis studeer ik ook geregeld op het gave Van Dam-orgel uit 1784 in Langweer, waar ik werk als predikant.

Vinger- of pedaalzettingen noteer ik alleen op plekken waar ik herhaaldelijk vastloop. Ik speel vrij gemakkelijk a prima vista. Lastige passages herhaal ik eindeloos en dan van langzaam naar snel. Ik ben een luie student die liever vanuit het geheel bezig is, dan analytisch via stem voor stem. Ik ben met veel muziek tegelijk bezig en ben de laatste maanden vooral terug Bachs triosonates ingedoken. Wat is dat toch afgrijselijk mooie muziek. In Langweer, waar de akoestiek spectaculair veel beter is geworden na de kerkrestauratie van het afgelopen jaar, klinken die bijzonder fraai. Ik ben de laatste jaren veel meer met de voordracht bezig, dan met de techniek. Thuis ben ik vaak te lui om schoenen aan te doen en meestal heb ik daar spijt van als ik zit te spelen.

Beneden staat een fraaie piano. Boven heb ik een orgelkamer waar ik een oude Domus aan Hauptwerkfree heb gekoppeld met een paar Philips MFB speakers. Oude Pekela en vooral Veendam zijn mij thuis goed genoeg.

O ja, ik heb een metronoom staan en gebruik dat heel soms, maar dan slechts in de beginfase van een nieuw werk eventjes om in het tempo te blijven.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 21 okt 2017 02:59

Orgel studie

Tja, over dit onderwerp valt bijzonder veel te zeggen, en iedere leraar, professor heeft zo zijn methode, zelf hanteer ik een oude methode die mij is aangeleerd door mijn toenmalige professor namelijk:

Eerst de volledige partituur overschrijven ( vroeger met de hand nu met het computerprogramma Sibelius) dit komt om dat toen ik studeerde van mijn toenmalige professor niet in de boeken of partituren iets mocht bijgeschreven laat staan met verschillen de kleuren werken.
Plus daarbij komt als je overschrijft er al een groot gedeelte van de partituur in je hoofd zit.

Boeken en partituren waren (zijn?) duur, dus was je er zuinig op en maakte je eerst van alles een werk copie (een boek of partituur in goede tot zeer goede staat heeft een grotere tweedehandsverkoop waarde).
Vervolgen werden op de werk copie de zettingen voor vingers en voeten genoteerd, daar en indien nodig.

Door het over schrijven kreeg je meteen al gevoel met de muziek en zag je ook waar de probleem punten waren.
Als je de probleem punten wist, studeerde je die probleem maten als eerst in en wel op de volgende wijze:
RH. eerst dan LH. vervolgens RH. met Ped. dan LH. met Ped. RH. en LH. samen vervolgen alles samen, de overige maten zonder problemen RH. met Ped. LH met Ped. daarna alles samen.

Alles werd geregistreerd met een simpele 8’ voet en soms een 4’ erbij het pedaal op 16’ al dan niet met of zonder 8’, of soms respectievelijk alleen een 8’, pas als het bepaalde werk volledig goed gespeeld werd ging men over tot het uitzoeken van de registratie soms werd er ook geëxperimenteerd op dat gebied.

Bijvoorbeeld: je wilt een groot werk van Johann Sebastiaan Bach gaan instuderen laten we zeggen BWV 538 en je gaat studeren met de registratie die je wilt gebruiken tijden een opnamen of live uitvoering, dan word je al heel snel moe van de te harde klank, bij studie is de klank ondergeschikt, dat is een probleem voor later, alsook is het een beloning voor de uitvoerder die na vele uren studeren en het werk er goed in zit je kan uitpakken met een goede bij passende registratie zonder dat je al teveel op de noten moet letten dus meer kan genieten van de muzikaliteit en de weelderige orgelklank.

Metronoom werd soms in het beging van een nieuw te studeren werk gebruikt daarna niet meer.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 okt 2017 11:35

Re: Orgel studie

Hoe studeren/spelen jullie polyritmen?

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com