Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 24 nov 2011 06:59

Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Een paar weken geleden is een nieuw koraalboek met psalmen + voorspelen uitgekomen van Marco den Toom.
Het leuke daarvan is dat hij alle voorspelen heeft voorgespeeld op een mp3-cd. Hij heeft daarbij 6 Hauptwerk samplesets gebruikt.
Marco heeft me toestemming gegeven om 25 voorspelen op PCorgan te plaatsen, luister op: http://www.pcorgan.com/Luister6.html#MarcoDenToom

Als je luistert met het boek erbij, heb je eigenlijk soort orgelles, heel leerzaam om te horen hoe hij registreert en de accenten legt. Zoals Marco in zijn voorwoord al aangeeft, kun je sommige voorspelen ook wat langzamer uitvoeren dan hij doet.

3 gewone cd's werd blijkbaar te duur. Maar er staat nergens dat je voor eigen gebruik geen 'gewone' cd's mag maken.
Ik heb dat zo gedaan:
- Met het programma Switch ( http://www.nch.com.au/switch/ ) de mp3's geconverteerd naar .wav
- Met de .wav files kun je vervolgens eenvoudig een 'normale' cd maken.

Het is geen goedkoop boek (E 62,95 inclusief verzendkosten), maar je hebt daarvoor wel:
- 150 kwaliteits-muziekstukken waarbij alles ook is voorgespeeld
- 3 uur muziek op mp3-cd
- 'orgelles' door te luisteren met het boek erbij

Zie ook een interview met Marco en twee recensies in het RD: http://www.refdag.nl/muziek/interviews/ ... n_1_600804
Ik begrijp nooit waarom componisten zich altijd moeten 'verdedigen' dat ze nog een koraalboek toevoegen.
Wat mij betreft zijn er nooit genoeg van dergelijke boeken.

Aanbevolen!
Met een kantekening: Een klein deel van voorspelen (toccata achtige) zijn te moeilijk voor de gemiddelde amateur (zoals ik), de verleiding is groot (afgelopen zondag ben ik er weer voor gevallen) om dergelijke voorspelen toch te spelen. Wat mij betreft hadden die 'toccata achtige' voorspelen (bijv: ps 21, 56, 67, 99, 118, 146) er niet in gehoeven. Als je een voorspel niet goed beheerst moet je het niet spelen, anders wordt het een rommeltje... Bovendien klinken dergelijke voorspelen in een kerk zonder akoestiek vaak niet zo goed als thuis op je Hauptwerk orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 25 nov 2011 13:47

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Hoi Gert,

ik heb het boek ook ontvangen en alvast het e.e.a. doorgenomen. Ik ben er erg blij mee. Die Toccatines vind ik wel wel weer leuk maar inderdaad lang niet voor elk orgel/kerk geschikt.
Wat mij ook opviel is dat ook niet alles (super) Romantisch is wat vele wellicht van Marco zouden verwachten. Sommige harmonisaties zijn echt Barok of modern getoonzet dus die afwisseling zit er dus ook al in.

Ik wilde Marco zelf al benaderen maar nu jij al contact met hem hebt en Psalmen mag plaatsen is het wellicht beter om het centraal te houden maar ik kreeg via kennissen de vraag of ik wist welke registraties Marco heeft gebruikt bij de diverse orgels. Nu kan ik het meeste wel raden maar ik wilde vragen of Marco misschien de registraties heeft opgeslagen. Als dat zo zijn is het voor veel mensen een extra toegevoegde waarde als hij deze beschikbaar zou willen stellen hier bij jou op de site. Zou je dat eens willen voorleggen?

Groeten
Christian

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 nov 2011 07:36

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Nu kan ik het meeste wel raden maar ik wilde vragen of Marco misschien de registraties heeft opgeslagen. Als dat zo zijn is het voor veel mensen een extra toegevoegde waarde als hij deze beschikbaar zou willen stellen hier bij jou op de site. Zou je dat eens willen voorleggen?
Ik heb het bij hem nagevraagd, maar hij heeft ze niet meer. Ik heb ook het idee dat het van echte organisten vaak een beetje 'beroepsgeheim' is.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 23 dec 2011 22:03

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Het nieuwe koraalboek van Marco den Toom blijft lastig openstaan. Bij het 'rode koraalboek van Dick Sanderman' heb ik dit opgelost door hem te 'ontbinden', vrij rigoureus heb ik er een losbladig boek van gemaakt...

Om de een of andere reden (waarschijnlijk andere manier van inbinden) blijft het koraalboek van Cor van Dijk wel beter openstaan.

Een doeltreffende manier om 'blijven openstaan' te bevorderen is het gebruik van paperclips. Zowel links als rechts, boven en beneden 'clip' ik zo'n 20 pagina's aan elkaar, dan gaat het een stuk beter.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 dec 2011 22:58

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Tja Gert. Een boek moet open blijven, maar ik heb dat destijds heel simpel opgelost met de koraalboeken van Dick Sanderman, buig het gewoon een keer door de rug heen. Alles zit nog vast en wanneer je dat een paar maal hebt gedaan blijft alles nog steeds vastzitten en het is gemakkelijker dan losse bladen.(vind ik...)
Losbladig of de ringbundels, slijt mij veel te hard.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 24 dec 2011 14:06

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Mijn moeder naaide vroeger veel en dat bracht mij zo'n 15 jaar geleden op het volgende idee: neem een stuk naai-elastiek, wikkel het om de lessenaar en bind de uiteinden aan elkaar. Elk boek dat je er tussen steekt blijft open staan. Je moet alleen opletten dat het elastiek niet over de noten valt en het is even wennen met omslaan, maar dat heb je zo onder de knie: vingers achter het elastiek, duim eronder en dan met duim en wijsvinger de punt van de bladzijde pakken.

Na een tijdje gaat de rek uit het elastiek. Eerst kun je het nog een paar keer strakker vastbinden, maar na een paar jaar moet je het elastiek vervangen.

Helaas, het werk niet bij alle lessenaars. Niet overal kun je er iets omheen wikkelen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 24 dec 2011 14:24

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Misschien ligt het aan mij hoor, maar moet een uitgever niet een product leveren waar je zonder aanpassingen en hulpmiddelen, gewoon mee kunt doen waar het voor bedoelt is?

Overigens begin ik ondertussen ook te begrijpen waarom sommige uitgevers over gegaan zijn op een verticale uitgave van een psalmenboek. En dat al midden vorige eeuw!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 dec 2011 14:26

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Ja ja, dat is het meest ideale. Maar...., ik kreeg een dergelijke bundel thuis, maar wat denk je, met plastic ringband... Niet te sterk materiaal dus en je raadt het al, veel losse pagina's.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 jun 2012 21:29

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Deze week heb ik nog vier psalmen (psalm 6, 14, 20 en 61) opgenomen uit het koraalboek van Marco den Toom.
De Sampleset Dom Utrecht past goed bij dit koraalboek, of is het andersom?
In de Orgelvriend van deze maand stond een recensie van Dirk-Jan Honing over dit boek. De recensie is positief getoonzet. Een paar grappige citaten:
...
"De romantici als zodanig staan tegenover de zogeheten 'barokjongens': organisten die een afkeer hebben van alles wat naar populair orgelspel riekt en zich veelal bekwamen in de koraalvariaties van Pachelbel. Ik zeg bewust "tegenover", want de romantici vinden de barokjongens maar schoolse toetsenprikkers en de barokjongens vinden de romantici maar amateuristische orgelslopers. Zo, dan bent u ook weer op de hoogte van de onderlinge verhoudingen."
...
"Ten slotte nog een tip in de richting van de 'barokjongens': U kunt gerust uit dit koraalboek spelen, als u maar aan niemand laat merken dat u ervan geniet." GvG: Ik herken de vooroordelen wel en beschouw mezelf (als amateur met beperkte kennis) als een 'romanticus'. Veel mensen bij ons uit de kerk zullen dit niet herkennen omdat ik vanwege het neo-barokke Van Vulpen orgel (en beperkte akoestiek) meestal muziek van Sanderman, Van Twillert en Niewenhuijse speel.

Positief:
- Boek is uiterst verzorgd en blijft goed openstaan (GvG: ik vind van niet, maar dat los ik op met paperclips).
- Cd met mp3 voorspelen.
- Kundige organist.
- Als 'bovengemiddeld' sterke voorspelen worden genoemd ps 22, 38, 61 en 70.

Negatief:
- Teveel onzorgvuldigheden in notatie (o.a. in psalm 50 staat de 2e regel twee keer achter elkaar).
- De 'barokjongens' zullen de koraalharmonisaties waarschijnlijk niet mooi vinden.
- Als 'ondergemiddeld' zwakke voorspelen worden genoemd ps 27, 49 en 129.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 jan 2017 22:16

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Hallo luitjes,

Ik ben ook een amateur maar ben toch de uitdaging aangegaan tot vertolking van de psalmen uit Marco's boek. De eerste zes staan inmiddels op mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/fmlk4u2.

Ik heb ook veel psalmen uit het boek van Simon Landsman gespeeld, maar gemiddeld is Marco's muziek lastiger maar mooier door de modern/romantische stijl in de meeste gevallen. Als ik het boek doorblader zien sommige stukken er veel eenvoudige uit dan ze zijn. Misschien is het de typografie van het notenschrift dat het vertekende beeld geeft.

Ik heb trouwens contact opgenomen met marco, want ik heb de CD niet bij het boek gekregen. Helaas zat die CD alleen bij de eerste druk en zijn ze allemaal uitverkocht :( Da's dus balen. Wie biedt hulp?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 25 jan 2017 08:17

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Hallo Fred,

Ik heb alle 150 MP3-tjes een keer gekopieerd van de originele CD die ik bij het koraalboek heb gekregen. Indien gewenst kan ik ze beschikbaar maken via Dropbox of iets dergelijks.

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 27 jan 2017 13:58

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

k ben ook een amateur maar ben toch de uitdaging aangegaan tot vertolking van de psalmen uit Marco's boek.
Ik heb ze beluisterd, goed gedaan, Fred. Mooi gespeeld hoor. :D

Ik heb alle 150 MP3-tjes een keer gekopieerd van de originele CD die ik bij het koraalboek heb gekregen. Indien gewenst kan ik ze beschikbaar maken via Dropbox of iets dergelijks

Heel graag Gerald, de stijl van deze psalmen spreekt me wel aan. Ik geef me hierbij op.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 jan 2017 14:41

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Wellicht volstaat anders een berichtje aan Marco zelf. Hij vindt het vast ook aardig, dat je zijn boek kocht.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jan 2017 22:05

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

He Kees leuk je weer te "zien" op het forum
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 30 jan 2017 12:32

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Kees Hoekman schreef:Wellicht volstaat anders een berichtje aan Marco zelf. Hij vindt het vast ook aardig, dat je zijn boek kocht.


Hoi,

Ja, Marco is op de hoogte en blij met mijn youtubes van zijn psalmen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 30 jan 2017 13:50

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Ja tuurlijk, is goede reclame!
;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 30 jan 2017 13:51

Re: Koraalboek psalmen Marco den Toom op PCorgan

Jan Wim schreef:He Kees leuk je weer te "zien" op het forum

:)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com