Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU piekt in HW

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 03 jun 2017 16:48

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 feb 2018 23:36

CPU piekt in HW

CPU "piekt" tijdens spelen, gevolgd door geknetter door de boxen., niet constant, maar willekeurige momenten.
Bij vol werk of zachtjes spelen, komt het geregeld voor, als ik niet speel gebeurd het sowieso niét.
Wat kan dit veroorzaken ?
Setup;
CPU: I7 7700U
Geheugen: 64 GB
Soundcard: Asus Xonar Phoebus 7.1
Via Marantz versterker met passieve speakers. (Center, Rear, Front).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 feb 2018 23:42

Re: CPU piekt in HW

er draaien wellicht teveel en onnodige windows services op de achtergrond.

er kunnen er aardig wat uitgezet worden.

ben je in het bezit van het boek "Hauptwerk in de praktijk" van Evert-Jan
dat is eigenlijk een must voor elke HW starter

daar worden heel veel zaken erg duidelijk en gedetailleerd beschreven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 feb 2018 00:20

Re: CPU piekt in HW

Cpu pieken worden met name door de superfetch service veroorzaakt.
Verder heb ik ook mijn vraagtekens bij de soundcard. Is die wel echt geschikt voor meerkanaals asio music.
Het is volgens mij meer een gamers kaart.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 03 feb 2018 12:51

Re: CPU piekt in HW

Ik heb dat soort problemen ook gehad.
De bekende tips om bepaalde services in windows uit te schakelen hielpen niet.
Toen ik bij het inladen de orgelgeluiden niet mee liet laden was het opgelost.
Het was specifiek de z.g.n. organ noise.
Het rare was dat het per sampleset verschilde.
De meeste last had ik bij Haarlem.
Maar bij Utrecht helemaal niet.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 05 feb 2018 00:41

Re: CPU piekt in HW

Ik had zoveel uitgezet vanwege dat probleem, overgestapt op W7 scheelde een stuk, daar ook de nodige dingen uitgezet, en vooral geen netwerkadapters inschakelen, deze gaat gegarandeerd pieken en knapjes veroorzaken over je luidspeakers, en wat sommige sample sets betreft had ik dat probleem met ook Utrecht niet, maar sommige gratis set werd ik gewoon gek, die bleven kraken. Maar met het boek van Evert-jan kun je alles oplossen
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 05 feb 2018 22:30

Re: CPU piekt in HW

Ik heb alles terug gezet naar windows 7 en geen aanpassingen nog gemaakt in windows 7 geen netwerken uit enz geen piepen en krakken meer en veel sneller laadtijd en ontladen met M2 SSD
Geheugen volladen tot 61.5 van de 64 GB zonder problemen
Dat geld voor alle orgels ook gratis orgels uit polen.
Hier voor heb ik vier weken moeilijk zitten doen met windows 10 en er is nog iemand geweest is die veel van hauptwerk en computers af weet waar ook het boek van Evert-Jan is gebruikt dit had maar 80 gewerkt
Ik had nog een computer zaak gesproken van de technische kant die had ook veel klachten over windows 10
voor al na de laatste update.
Geef mij maar windows 7 en geen andere meer misschien met Hauptwerk 5 maar dat is afwachten

Eef
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 07 feb 2018 21:00

Re: CPU piekt in HW

Eef schreef:Ik heb alles terug gezet naar windows 7 en geen aanpassingen nog gemaakt in windows 7 geen netwerken uit enz geen piepen en krakken meer en veel sneller laadtijd en ontladen met M2 SSD
Geheugen volladen tot 61.5 van de 64 GB zonder problemen
Dat geld voor alle orgels ook gratis orgels uit polen.
Hier voor heb ik vier weken moeilijk zitten doen met windows 10 en er is nog iemand geweest is die veel van hauptwerk en computers af weet waar ook het boek van Evert-Jan is gebruikt dit had maar 80 gewerkt
Ik had nog een computer zaak gesproken van de technische kant die had ook veel klachten over windows 10
voor al na de laatste update.
Geef mij maar windows 7 en geen andere meer misschien met Hauptwerk 5 maar dat is afwachten

Eef


Zie Eef zo kom je al een heel eind, kijk ik werk met twee aparte schijven de eerste M2 voor W10. en de tweede, ssd kingston en daar draait W7 op met alleen HW en reaper, de enige updat van W7 die ik heb is het SP1 pack. Ik werk dan ook met een dualbootsystem. Maar superfetch uitschakelen in W7 en je internet-aptapters, geen virusscanner enz, je systeem niet instellen voor slaapstand of uitschakelen na zoveel uur, en je performance zetten op beste prestaties.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 feb 2018 21:30

Re: CPU piekt in HW

Het ontladen (dit is het vrijmaken van het geheugen - het orgel uit geheugen verwijderen - als je de PC gaat afsluiten of een andere orgel laden) valt niet te optimaliseren. Met de nieuwste versie van Windows10 (Fall Creators Update - 1709) is dit door Microsoft verslechterd. Daar valt niets aan te doen dan alle klagen bij Microsoft over dit fenomeen.

Op dit moment is de enige mogelijkheid om dit probleem te omzeilen op de vorige Windows 10 versie (1703) te blijven. En ook geen patches voor Meltdown e.d. installeren

Met het recept in mijn boek is ook Windows 10 te temmen.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 07 feb 2018 21:52

Re: CPU piekt in HW

bucanier

Die voor ik aan windows 7 begon had ik ook windows 10 nog op een andere ssd dus ik heb even op twee besturing
Getest dat ging hoofdzakelijk of ik mijn ssd m2 in windows 7 werken kun krijgen dat ging eerst niet met de drijver van Samsung 2.3 maar met de drijver 2.2 wel.
Daarna nog wat aanpassing gemaakt in windows maar hier zie ik geen winst in, ik kan met Utrecht volle werk spelen
zonder dat die in rood gaat als ik met 10 vingers op de toetsen speel met een redelijke snelheid dan tip die net rood aan maar geen bijgeluiden

Als ik Utrecht laad 915mb per sec tot 985 Mb en met een PCIe adapter van Asus dat vind ik niet slecht
Alleen jammer dat windows 7 wat langer tijd nodig heeft met opstarten volgens mijn gevoel.
Maar dat vind ik niet belangrijk tegen over de vorige storingen

Eef

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 07 nov 2018 19:09

Re: CPU piekt in HW

Ik heb hetzelfde probleem, zelfs als ik het klavier niet aanraak piekt mijn CPU af en toe. Nu zie ik dat sommigen terug gaan naar Windows 7, waarom niet naar Windows 8?
Ik heb het boek keurig gevolgd en de adviezen van forum genoten gelezen en doorgevoerd maar het lukt maar niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2018 19:17

Re: CPU piekt in HW

Willem

helaas zet Microsoft verschillende instellingen weer terug bij een update van Windows 10.
Wil je je PC instellingen houden zoals jij wilt en eerder hebt ingesteld, dan de PC niet aansluiten op internet.

Waar je even naar moet kijken of hetgeen in punt 5 en 6 op blz. 24 beschreven is nog goed staan en punt 19 op blz. 20 e.v..

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 07 nov 2018 19:34

Re: CPU piekt in HW

Bedankt voor je snelle reactie Evert-Jan ik loop het nog weer na. Heb vanmiddag internet verwijderd inclusief de drivers zowel in de bios als in apparaatbeheer, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 jan 2019 15:02

Re: CPU piekt in HW

Evert-Jan schreef:Het ontladen (dit is het vrijmaken van het geheugen - het orgel uit geheugen verwijderen - als je de PC gaat afsluiten of een andere orgel laden) valt niet te optimaliseren. Met de nieuwste versie van Windows10 (Fall Creators Update - 1709) is dit door Microsoft verslechterd. Daar valt niets aan te doen dan alle klagen bij Microsoft over dit fenomeen.

Op dit moment is de enige mogelijkheid om dit probleem te omzeilen op de vorige Windows 10 versie (1703) te blijven. En ook geen patches voor Meltdown e.d. installeren

Met het recept in mijn boek is ook Windows 10 te temmen.


Hallo Evert-Jan,

Ik zou graag terug willen naar Windows 10 versie 1703. 1709 is inderdaad erg traag met het leeg maken van het RAM geheugen. Helaas zijn de 10 dagen met herstelmogelijkheid verstreken. Is er een andere mogelijkheid?
Of moet je dan systeemherstel doen en alles opnieuw installeren?

Groet,
Arjan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jan 2019 17:08

Re: CPU piekt in HW

Hoi Arjan,

ik heb versie 1511 nog op een USB stick staan. Moet je wel opnieuw installeren en daarna de computer niet meer aan internet hangen (wel even om Windows te activeren natuurlijk).

Als je interesse hebt, stuur maar een PB met je mailadres.

Groeten
Pim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jan 2019 18:55

Re: CPU piekt in HW

@Pim
krijg je versie 1511 nog werk via internet geactiveerd? De houdbaarheidsdatum is verstreken.

Windows 10 houdbaarheidsdatum.jpg


@Arjan
In Windows 10 is 'herstelpunt' standaard uitgeschakeld. Dit moet je dus eerst (handmatig) aanzetten om terug te kunnen naar een oud herstelpunt. Als het niet aanstond heb je ook geen oud herstelpunt.
En de vraag is, of Microsoft dit niet weer uitzet als je een grote 1/2 jaarlijks update doet naar een nieuwe versie. Ik ben daar nog niet achter. Wel zet Microsoft heel veel instellingen, die je zelf hebt aangepast (bijv. n.a.v. mijn boek) weer naar de default waarden. Dus dat moet je elke keer bij een update controleren.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jan 2019 20:43

Re: CPU piekt in HW

@ Evert-Jan goede vraag, maar ja hoor dat gaat prima. Zeer recent nog gebruikt en geactiveerd, geen probleem.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 14 jan 2019 23:30

Re: CPU piekt in HW

Heren,

Is het geen probleem als ik naar een oudere versie ga dan ik eerst had (1703)?

Het wordt een hele klus om alles opnieuw te installeren. Ik vraag me af of het me dat waard is. Op zich draait het verder goed. Wel nog af en toe en glitch, maar niet alle keren dat ik speel.

Ik zou het alleen doen voor het sneller leegmaken van het geheugen. Nu moet je een aantal seconden wachten en soms reageert HW even niet.

Een update zal ik verder niet doen, want de PC hangt niet aan internet.

Groet,
Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 23:44

Re: CPU piekt in HW

Ik heb met het nu activeren van 1703 geen ervaring. Pim wel en bij hem werkt het dus.

Maar ik zou voor je zelf na gaan of het even wachten voor het sneller leegmaken van het geheugen van een orgel een hele herinstallatie waard is.
Klagen bij Microsoft voor dit issue: https://support.microsoft.com/nl-nl/contactus/ en op https://www.klacht.nl/microsoft/. Je kunt hier zoeken of het voor komt en je klacht er aan toevoegen: https://www.reddit.com/r/microsoft/
Als er maar genoeg zijn en ook grotere partijen, dan trekken zij zich probleem misschien aan.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jan 2019 00:04

Re: CPU piekt in HW

Voor het moment lijkt me dat inderdaad het beste. Zoveel wissel ik toch niet van set.

Een totaal nieuwe installatie kost uren. Daar kan ik nogal wat RAM's voor leegmaken. ;)

Groet,
Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2019 00:24

Re: CPU piekt in HW

Cheesecorner schreef:Een totaal nieuwe installatie kost uren. Daar kan ik nogal wat RAM's voor leegmaken. ;)

Arjan,

dat was mijn gedachte ook.
Ik zou de PC ook niet meer aan internet hangen. Bij een volgende update moet je gewoon op fora krijken of dit probleem n.a.v. die update meer of minder slechter is geworden.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com