Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 23:22

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:2.en zorg ervoor dat de luchtverplaatsing van de speakers overkomt met die van de pijpen.

Dat gaat dus nooit lukken. Er is een groot verschil hoe het geluid geproduceerd wordt bij HW en dus speakers en bij een echt orgel.
Een orgelpijp brengt lucht in trilling, waardoor je de klank dan hoort. Een speaker verplaats de lucht, die je vervolgens hoort.
Bij een speaker heb je een bepaalde hoeveelheid energie (= versterker vermogen) nodig om die lucht verplaatst te krijgen en zo een bepaald volume te krijgen. Zet je die energie/dat vermogen lager, dan gaat het hoorbare volume sneller naar beneden dan bij echt orgel. De lucht laat zich niet zo gemakkelijk meer verplaatsen.
Trillende lucht draagt het geluid beter, ook bij gebruik van een enkele zachte stem.

Vandaar dat in geval van de sample set Dudelange bij de zwelkast dicht al snel veel minder hoorbaar was dan dat wat ik bij het echte orgel in Dudelange gehoord heb. Kortom: er is te veel dynamiek. Daardoor klonk het pedaal bij een dichte zwelkast ook te hard terwijl het bij Jan Hage thuis tijdens zijn voorbereiding en het programmeren van de setzer veel beter geklonken zal moeten hebben; vandaar ook die registratie keuzes.
Eigenlijk zou Voxus de "dichtstand zwelkast" in HW als minder dicht moeten configureren om de dynamiek realistischer te laten zijn.

In een grote kerk als de Dom zal HW nooit een pijporgel kunnen vervangen. Ik een kleine kerk met veel minder akoestiek en minder m3 inhoud is de kans groter.

Het was wel een mooi experiment. Nog 2 concerten te gaan .......


helemaal correct Evert-Jan
daarom schreef ik ook :het enige wat enigzins realistisch zou kunnen klinken is:
HW zal nooit een pijporgel kunnen vervangen of evenaren, omdat het 2 verschillende werelden zijn
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 feb 2018 23:28

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Omgekeerd zou ik thuis ook niet de dynamiek en luchtverplaatsing willen van een pijporgel... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2018 23:53

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Jaap380 schreef:Omgekeerd zou ik thuis ook niet de dynamiek en luchtverplaatsing willen van een pijporgel... :D



ik ook niet Jaap ;) , maar daar is nu juist HW voor gemaakt
en m.i. niet andersom HW in een kerk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 05 feb 2018 09:43

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Dag allemaal,

Afgelopen vrijdag was ik ook van de partij. Een mooie ervaring. Fantastische organist.
Persoonlijk vond ik jammer dat Haarlem (al meteen bij het eerste akkoord) zo tegenviel. Bij mij thuis klinkt Haarlem echt fantastisch. Geen goede reclame voor een geweldige sampleset!
Bij mij thuis klinken de mixturen helder en geven het zo karakteristieke briljante geluid. In de Dom leek alles zo dof.
Ik heb de uitleg gelezen over speakers etc., maar vraag me toch af of er niet meer mogelijk is met een uitgebalanceerd speakerfront.

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 feb 2018 20:45

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Voor wie er zaterdag bij wil zijn is het leuk om ter voorbereiding een opname (met toelichting Frans-Engels ondertiteld) van het echte orgel in Dudelange te bekijken. Deze kwam ik achteraf op het spoor. Ingespeeld door Philippe Delacour. Echt een knap staaltje en een schitterende bloemlezing van het orgel.

Je moet er wel de tijd voor nemen hij duurt bijna 2 uur! Alle muziekstijlen komen langs, Indrukwekkend.

En ook als is er kritiek geuit op de opstelling in de Domkerk: het is zeker een ervaring om erbij te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=eurwEE8zHBQ
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 07 feb 2018 00:59

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Ik ga uiteraard 9 maart naar Utrecht. Ben benieuwd hoe het daar klinkt. En leuk om Marco, Marien , enz. eens persoonlijk te ontmoeten. Het is een geweldige sample-set, zeker voor mij, die standaard met (Focal Classic) koptelefoon speel.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 13 feb 2018 19:03

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Zijn er afgelopen zaterdag nog mensen geweest?
En wat waren jou ervaringen ?

ik ben beniewd
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 mei 2015 17:27

Woonplaats: Montfoort

Bericht 16 feb 2018 17:39

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Vrijdag twee weken geleden (waar blijft de tijd :-) ) ook aanwezig geweest bij de presentatie van Mixtuur / Voxus in de Dom.
Dudelange kwam inderdaad het beste uit de verf, met name omdat volgens mij het volume hoger was dan bij de andere samples. Met name van Haarlem verwachtte ik meer maar deze kwam best zacht uit de boxen waardoor het niet optimaal klonk.
Met maar zes geluidsbronnen (2 zuilen, 2 boxen en 2 subs) was het geluid best mooi.
Als je dezelfde geluidsdruk wilt horen als bij een echt orgel, zullen er meer geluidsbronnen nodig zijn. En ja, dan is het: kosten en baten, hé.... :-)

Wat is de Domkerk toch steeds weer een mooie kerk.
Ik heb genoten, zeker ook van het spel van Jan Hage!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 maart 2018 18:20

1912/2002 Stahlhuth/Jann orgel, Dudelange (78/4+P)

gerritteunis schreef:Waar kan ik de info vinden van dit orgel op Forum.


Kijk op https://www.voxusorgans.com/nl/product/dudelange en daar vind je alle informatie. Afgelopen vrijdag avond was er een presentatie van de sample-set op het Mixtuurorgel dat voor de laatste avond in de Domkerk was opgesteld vanwege restauratie aan het orgel en het pleisterwerk er achter, van de Domkerk. Uiteraard ben ik naar die bijeenkomst geweest, al was het alleen al om de nodige "internetvrienden", zoals Aarnoud de Groen, Marco den Toom, Marien Stouten en Roland van den Berg, nu eens persoonlijk te ontmoeten. Het was een geweldige avond en ter gelegenheid daarvan heb ik een muziekje met passende titel gespeeld op de sample-sets van beide orgels (Utrecht, Dudelange)

https://youtu.be/hQewpV2L1GU
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 12 maart 2018 18:50

Re: 1912/2002 Stahlhuth/Jann orgel, Dudelange (78/4+P)

En wat waren de bevindingen van Dudelange in de dom?
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 maart 2018 21:50

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Ha Fred en anderen,

Ik ben ook geweest en vind het lastig om een goed beeld te vormen van het sampleset op basis van dit presentatieconcert, ben te bang dat ik met een oordeel het vele werk en de kwaliteit van de opnames ernstig te kort doe!
Wat ik ervaren heb: met klein registreren klinkt het in de enorme galmbak van de Dom verrassend goed en helder. Bij forse registratie vond ik het snel een brei aan geluid worden. Draagkracht ontbrak het niet aan, maar detail gaat dan snel verloren in de enorme galm van de Dom. Mijn oren/hersenen hadden even tijd nodig om te wennen aan het geluid en gedurende de avond vond ik het steeds beter klinken. Conclusie voor mij: ik vond het helemaal zo gek nog niet en het sample an sich heeft wel mijn interesse gewekt.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Groet,
Marien

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 maart 2018 18:50

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Onder de titel "Gaat het gesamplede orgel niet voorbij aan de elementaire kwaliteit van het échte orgel?" schrijft Jurjen de Vries op Orgelnieuws.nl o.a. over het Hauptwerkorgel in de Domkerk en 'luidspreker-orgels'.

Zie http://www.orgelnieuws.nl/gaat-gesamplede-orgel-voorbij-aan-elementaire-kwaliteit-echte-orgel/

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 maart 2018 19:08

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Tja, het valt te vrezen dat er van 2 kanten ontevreden puristen zijn... Pijporgelpuristen zullen zich helemaal kunnen vinden in het betoog van de Vries. En audiofiele puristen zullen opmerken dat een galmrijke ruimte zoals de Dom helemaal niet geschikt is om een (nat) sampleset te demonstreren. Ik reken mezelf tot zulke puristen.

Misschien moeten Hauptwerk- en samplesetverkopers de koppen bij elkaar steken om samen een op maat gemaakte studioruimte te bouwen waar samplesets zonder enig kwaliteitsverlies in al hun glorie beluisterd en bespeeld kunnen worden.

En de Dom? Misschien had die deze periode uitsluitend gebruikt kunnen worden voor andere instrumenten, en dan weer meer orgelconcerten als het orgel klaar is!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 maart 2018 19:39

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

ik ben het redelijk eens met Jurjen

een sampleset kan hooguit "realistisch" klinken om zo een pijporgelsound thuis te simuleren.

maar andersom??. een sampleset inzetten om zo een pijporgelsound in een kerk te simuleren, is een beetje de wereld op zijn kop.
je krijgt 2x een verminking, eerst een origineel digitaal vastleggen wat altijd verlies oplevert.
Daarna ga je deze kopie van een orgel weer ten gehore brengen in een andere ruimte die akoestisch zo geheel anders is dan de samplebron, plus moet het door een speaker worden weergegeven die nooit het origineel kan evenaren.

en toch blijven HW verkopers het proberen??

kijk maar hoeveel moeite je thuis al moet doen om akoestiek e,d, te neutraliseren.
even een stap zijwaarts:
ik vind persoonlijk HW gebruik in een kerk een grote misser, volg dan liever het voorbeeld van Andre Kaptein
zo red je een orgel van de sloophamer en het klinkt gewoon als een echt pijporgel.
viewtopic.php?f=5&t=2519&start=25
maar dat is mijn persoonlijke visie






@Jos, de gemiddelde showroom heeft vaak al een systeemplafond en vloerbedekking, wat akoestisch al beter is dan de gemiddelde woonkamer.
het is een kleine investering om wanden te dempen, zo zou een showroom vrij simpel akoestisch neutraal moeten zijn.
al dan niet aangevuld met correctie.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 11:06

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 maart 2019 19:15

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Jan Wim schreef:https://www.rd.nl/muziek/jan-hage-hauptwerk-geen-re%C3%ABel-alternatief-voor-een-kerkorgel-1.1551415


Jammer dat het hele artikel niet toegankelijk is als je geen online RD-abonnement hebt. Maar ik heb het in de papieren krant gelezen. Toch is Jan Hage niet uitgesproken negatief over Hauptwerk. Dat vindt ik dan toch wel weer bijzonder van zo'n prof-organist. Ik vindt dat hij het heel evenwichtig heeft verwoord.

Misschien dat het RD het artikel beschikbaar wil stellen voor het forum?

Berichten: 8

Geregistreerd: 27 sep 2019 21:05

Bericht 30 sep 2019 22:07

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

Nog een keer proberen met HW, maar dan nu in een kleinere kerk, met minder akoestiek, Cunerakerk Rhenen. Welkom op 12 oktober 2019 om 20:00 uur. Concert door Shean Bowers van Bath Abbey met muziek van Britse bodem, www.klassiekaanderijn.nl.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 okt 2019 22:52

Re: Hauptwerkorgel in de Domkerk, Utrecht

kadr schreef:Nog een keer proberen met HW, maar dan nu in een kleinere kerk, met minder akoestiek, Cunerakerk Rhenen. Welkom op 12 oktober 2019 om 20:00 uur. Concert door Shean Bowers van Bath Abbey met muziek van Britse bodem, http://www.klassiekaanderijn.nl.

Helaas, maar dan vond ik de HW opstelling in de Dom toch veel beter!
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mario en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com