Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

advies versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 feb 2018 15:41

Re: advies versterker

Alex

om het weer wat inzichtelijk te krijgen

als een orgel(analoog) opgenomen wordt, vind er als het ware een soort "verminking" van het signaal plaats
omdat het digitaal wordt.

thuis moet het digitale bestand weer terug vertaald worden naar hoorbare muziek.
dus als het ware vind er opnieuw een "verminking" plaats.

de mate van de 2e "verminking" bepaal jezelf in de audioketen.

waarbij je voor ogen moet houden , dat je met flinke investeringen ongeveer terug kan komen op het niveau van wat de microfoon registreerde tijdens de opname.
niets meer en niets minder.
iedere concessie zal je alleen verder van dat punt brengen.




de tegenpool is je gevoel/budget

jij zelf bepaalt uit eindelijk waar je mee tevreden bent, dat is niet in cijfers, metingen of vervormingen aan te geven.
dit wordt bepaald door geld, gevoel, emotie, en je brein (psycho-akoestiek)





(ik laat de ruimte akoestiek, en nabewerking van de set even hier buiten)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 feb 2018 19:28

Re: advies versterker

Alles wat hier geschreven wordt is waar.
Maar als ik kijk naar de geluidskaart, luidsprekers en het volume, dan hoort daar ook een dito versterker bij. Alles wat beter is dan de rest van de keten, komt niet tot z'n recht.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 feb 2018 20:07

Re: advies versterker

Jaap380 schreef:Alles wat hier geschreven wordt is waar.
Maar als ik kijk naar de geluidskaart, luidsprekers en het volume, dan hoort daar ook een dito versterker bij. Alles wat beter is dan de rest van de keten, komt niet tot z'n recht.



zeker Jaap dat is een feit.
maar je kan de beredenering ook omdraaien

je komt ergens op een punt zoals Alex dat je iets gaat vervangen.dan heb je de keuze ga je een aantal levels hoger of niet.

ben het roerend met je eens dat uiteindelijk de hele keten gelijkwaardig moet zijn.

maar stel dat Alex nu alleen de Denon zou kopen, dan heeft de audioketen tot en met de LS klem al een flinke update gehad.
dan kan je altijd na een aantal jaren nog eens een keer de speakers aanpakken.

ik zelf heb ook alles verspreid over een periode van 3,5 jaar naar een hoger niveau gebracht.
terwijl het evenwicht in de audio keten zeker in de begin fase totaal niet in balans was.



p.s Jaap ik ben nog steeds nieuwsgierig wat het volume met de setup te maken heeft :oops:
althans ik meen te lezen dat je met volume decibels bedoelt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 09 feb 2018 21:03

Re: advies versterker

Helaas laat de bankrekening het niet toe om alles in 1 keer te doen. Daarom is b.v. de Denon inderdaad de 1e stap en wie weet in de toekomst de speakers.

Wat betreft het huidige volume zo laag, ik kan het natuurlijk een stuk hoger zetten, maar dan horen ze het enkele straten verderop denk ik :lol: . Het volume komt op deze manier al heel flink uit de speakers.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 feb 2018 22:22

Re: advies versterker

We rollebollen over de straat om jou advies te geven :lol:

Inderdaad moet je ergens beginnen als je een level hoger wilt. Dat heb ik overigens Alex niet horen zeggen....
Met dat lage volume bedoelde ik dat audio op laag volume wel prima kan klinken, maar bij hoger volume toch door de mand valt door vervorming, schetteren, vermindering van basweergave etc. Dat kan aan meerdere zaken liggen, maar een versterker die niet krachtig genoeg is om je speakers aan te sturen, maakt meer kapot dan een versterker die de belastbaarheid van de speakers makkelijk kan geven.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 feb 2018 01:22

Re: advies versterker

off topic sorry Alex

@Jaap een versterker ziet geen speaker watt/ vermogen.
Versterking ziet impedantie, en die is zonder een C-netwerkje nooit constant,het enige wat invloed heeft is de RMS, de gevoeligheid van de speaker bepaald de geluidsdruk.
de speaker heeft alleen een maximaal belastbaar vermogen
zo ook de kreet pmpo versterker vermogen, dat is puur een verzinsel van de marketing.

Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.
en alleen bij een zuivere sinustoon.


Juist bij digitaal moet het volume open, bij analoog zou je wel inderdaad vervorming kunnen horen.

dat is een algemene opsomming

maar als wij de hauptwerk praktijk er bij pakken.
gemiddeld zit een speler op 1 meter afstand van de speaker.
dan is de enige schade die 50watt veroorzaakt, niet een defect aan je speaker, maar aan je gehoor ;)
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 10 feb 2018 10:08, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 10 feb 2018 09:50

Re: advies versterker

Zou dit iets kunnen zijn?
https://www.bax-shop.nl/versterkers/mon ... versterker

Dit is met usb ingang waardoor ik mijn geluidskaart kan overslaan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 feb 2018 10:11

Re: advies versterker

alexm12 schreef:Zou dit iets kunnen zijn?
https://www.bax-shop.nl/versterkers/mon ... versterker

Dit is met usb ingang waardoor ik mijn geluidskaart kan overslaan.



Nee Alex dat kan niet
de usb in dit geval dient alleen als een streaming, het is geen usb DAC.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 11 feb 2018 20:57

Re: advies versterker

anco.marijs schreef:En dat werkt wel alleen bij stereo 1 versterker. Surround of Multi-ampen werkt niet zonder geluidskaart. Is al eens geprobeerd hier, maar dat gaf problemen.


Is niet helemaal waar: surround lukt niet bij de Denon (ik meen omdat de ASIO-driver van Denon er niet op is ingesteld).
Ik heb hier surround via twee digitale versterkers die met USB zijn aangesloten op mijn computer. Geen geluidskaart bij betrokken, de twee versterkers functioneren als geluidskaart.
Over multi-ampen kan ik geen uitspraak doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 11 feb 2018 23:25

Re: advies versterker

Gisteren weer flink aan het zoeken geweest.

Inmiddels twijfel ik tussen de volgende opties

Denon pma 60
Marantz pm7005

Onkyo 9030 / 9050 / Marantz pm6004 of Denon pma 720 ae in combinatie met Native Instruments Komplete Audio 6

Wat zouden jullie adviseren/ wat geeft de beste geluidskwaliteit
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 feb 2018 08:36

Re: advies versterker

ajongbloed schreef:
anco.marijs schreef:En dat werkt wel alleen bij stereo 1 versterker. Surround of Multi-ampen werkt niet zonder geluidskaart. Is al eens geprobeerd hier, maar dat gaf problemen.


Is niet helemaal waar: surround lukt niet bij de Denon (ik meen omdat de ASIO-driver van Denon er niet op is ingesteld).
Ik heb hier surround via twee digitale versterkers die met USB zijn aangesloten op mijn computer. Geen geluidskaart bij betrokken, de twee versterkers functioneren als geluidskaart.
Over multi-ampen kan ik geen uitspraak doen.

Dat wist ik niet, ik dacht dat het helemaal niet lukte. Welke versterkers gebruik jij dan?


alexm12 schreef:Gisteren weer flink aan het zoeken geweest.

Inmiddels twijfel ik tussen de volgende opties

Denon pma 60
Marantz pm7005

Onkyo 9030 / 9050 / Marantz pm6004 of Denon pma 720 ae in combinatie met Native Instruments Komplete Audio 6

Wat zouden jullie adviseren/ wat geeft de beste geluidskwaliteit

Uit je laatste rijtje ga je weer met een geluidskaart werken. En ik ken die jij noemt niet dus kan niks zeggen over kwaliteit daarvan. Maar waarschijnlijk moet je je geluidskaart toch ook in het duurdere segment zoeken als je goede kwaliteit wil. Maar als je alleen stereo speelt zou ik kiezen voor een versterker met usb dac.
Dus de Denon pma60 of de Marantz pm7005.
Zijn allebei goede versterkers, ik kan me ook niet voorstellen dat ze veel voor elkaar onder doen.
Alleen is de Marantz hier iets goedkoper en iets krachtiger. Die extra kracht zou goed van pas kunnen komen als je in de toekomst voor andere speakers gaat die iets meer vermogen nodig hebben(iets minder gevoelig zijn)

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 12 feb 2018 16:11

advies versterker

Misschien is deze wat Cambridge Audio CX60

Test Conclusie (niet door mij gedaan) Cambridge Audio CX60:

Een aangename verrassing in de test. De Cambridge CX A60. Een orkest verpakt in een elegant gestylde versterker. De muzikaliteit van de CX A60 is ongeëvenaard. Of je nu nieuwe of oude muziek luistert, de Cambridge perst alle muziek uit je nummer. De combinatie met de B&W CM6S2 geweldig. We horen de harmonie, ritme en dynamiek. De Cambridge zou iets meer open mogen klinken, maar daar hoor je ons niet over klagen. Het gebrek van de phono versterker, valt totaal in het niets door de ingebouwde Dac. De diepte en details die hoorbaar zijn, kan geen enkele andere Dac in deze test overtreffen. De prijs, 799 euro, is natuurlijk een koopje voor een heel orkest.

Willem.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 12 feb 2018 19:11

Re: advies versterker

anco.marijs schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat het helemaal niet lukte. Welke versterkers gebruik jij dan?


Ik heb 2 Chineesjes, de SMSL AD18.
Die had ik eerst rechtstreeks aan Hauptwerk gekoppeld. Tegenwoordig heb ik er nog Reaper tussen zitten en dat werkt erg goed. Als audio driver gebruik ik ASIO4ALL, en dat werkt perfect. Ook in grote registraties op Haarlem of Dudelange.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 feb 2018 09:01

Re: advies versterker

Willem Orlando schreef:Misschien is deze wat Cambridge Audio CX60

Test Conclusie (niet door mij gedaan) Cambridge Audio CX60:

Een aangename verrassing in de test. De Cambridge CX A60. Een orkest verpakt in een elegant gestylde versterker. De muzikaliteit van de CX A60 is ongeëvenaard. Of je nu nieuwe of oude muziek luistert, de Cambridge perst alle muziek uit je nummer. De combinatie met de B&W CM6S2 geweldig. We horen de harmonie, ritme en dynamiek. De Cambridge zou iets meer open mogen klinken, maar daar hoor je ons niet over klagen. Het gebrek van de phono versterker, valt totaal in het niets door de ingebouwde Dac. De diepte en details die hoorbaar zijn, kan geen enkele andere Dac in deze test overtreffen. De prijs, 799 euro, is natuurlijk een koopje voor een heel orkest.

Willem.

Hoo wacht even, ook deze versterker heeft geen usb-dac ;)
De usb aansluiting die er op zit is alleen voor streamen (bluetooth) Wil je een Cambridge met usb-dac dan moet je een duurder model pakken; de cxa80.
Met deze cxa60 heb je alsnog een hoogwaardige (dure) externe geluidskaart nodig...

ajongbloed schreef:
anco.marijs schreef:Dat wist ik niet, ik dacht dat het helemaal niet lukte. Welke versterkers gebruik jij dan?


Ik heb 2 Chineesjes, de SMSL AD18.
Die had ik eerst rechtstreeks aan Hauptwerk gekoppeld. Tegenwoordig heb ik er nog Reaper tussen zitten en dat werkt erg goed. Als audio driver gebruik ik ASIO4ALL, en dat werkt perfect. Ook in grote registraties op Haarlem of Dudelange.

Interessant.. Ik ken ze niet. Is de geluidskwaliteit vergelijkbaar met de bovengenoemde Denon en Marantz?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 feb 2018 12:38

Re: advies versterker

Anco,

de bezorg chinees heeft niet dezelfde kwaliteit als de japanner.
waarbij ik niet wil zeggen dat het troep is, maar je hoort zeer zeker verschil.

het is op die markt ook gewoon keihard vechten, denon heeft een naam hoog te houden.

en natuurlijk er is als je duizenden euro's besteed ,zeker nog wel wat mooiers te vinden dan de denon-pma, maar tot nu is prijs kwaliteit dik inorde, en zijn er weinig in die prijsklasse gelijk waardig

het enige min-punt is het beschikbaar vermogen, maar zolang je er geen 5-weg aan knoopt is het geen probleem
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 13 feb 2018 21:20

Re: advies versterker

De SMSL AD18 kost ~125 euro, de Denon PMA-60 kost 599
Met zo'n prijsverschil is er ongetwijfeld ook een kwaliteitsverschil. Het voordeel voor mij is dat ik met 2 AD18's een surroundopstelling heb, me een (externe) geluidskaart heb bespaard, en dus alle gelegenheid heb om door te sparen. Als Denon ooit het driverprobleem oplost en er wel twee tegelijk aangestuurd kunnen worden, kan ik een stepup overwegen.
Tot die tijd vermaak ik me prima met de AD18's.
Als je alleen stereo speelt is het de moeite waard om nu nog even door te sparen.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 13 feb 2018 22:06

Re: advies versterker

Ik heb besloten voor de Marantz te gaan.
Ik zal mijn bevindingen over een tijdje eens laten weten. Allen bedankt voor het advies.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 feb 2018 19:41

Re: advies versterker

Sinds gisteren heb ik de Marantz pm 7005. 1 ding is zeker, de klank is een flinke vooruitgang.

Helaas heb ik nog wel een behoorlijke vertraging. Op welke stand ik de buffersize ook zet, dat maakt weing tot niets uit. Ik gebruik de Asio driver van Marantz.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2018 20:06

Re: advies versterker

alexm12 schreef:Sinds gisteren heb ik de Marantz pm 7005. 1 ding is zeker, de klank is een flinke vooruitgang.

Helaas heb ik nog wel een behoorlijke vertraging. Op welke stand ik de buffersize ook zet, dat maakt weing tot niets uit. Ik gebruik de Asio driver van Marantz.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?


dat ligt denk ik aan de beschikbare driver van Marantz Alex
heb je al Asio4all geprobeerd?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 feb 2018 20:28

Re: advies versterker

Nog niet nee. Kan ik de Marantz driver er dan op laten staan, of beter verwijderen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2018 23:15

Re: advies versterker

alexm12 schreef:Nog niet nee. Kan ik de Marantz driver er dan op laten staan, of beter verwijderen?


Beter is om de oude eerst te verwijderen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com