moed verzameld ga een nieuwe poging doen
na mijn technisch verhaal gaat het na 2a3 berichten weer over een rugwerk en plaatsing daarvan
ik hoop dat plaatjes wat meer vertellen
ik zal het proberen heel basic en jip en janneke te houden.
ik heb een plaatje van het hoofdorgel Laurenskerk genomen, nu wat zien we een pijporgel
mooi, maar hoe kan ik dat thuis in de kamer krijgen? qua formaat en gewicht enz. niet uitvoerbaar .
het idee ontstaat om het op te nemen en speelbaar te maken voor hauptwerk.
dat doen we met een microfoon(laat meer kanaals even rusten is weer een andere discussie)
de microfoon bestaat uit 2 exemplaren die volgens een bepaalde opstelling en afstand hart op hart, het geluid kunnen
opnemen.
dus die microfoon zetten we ergens in de kerk zodat het hele orgel "gezien"kan worden door de microfoon.
willen wij die microfoon zien draaien we ons om met het gezicht dus van het orgel af.
kijk nu zien wij ook opeens geen orgel meer
dit beeld moet je vasthouden de microfoon "ziet" namelijk ook
geen orgel.
al het analoge pijporgel geluid wordt via het elektronische kapsel van de microfoon omgezet naar informatie.
nu de orgelpijp zend deze informatie naar de microfoon.
vanuit alle lagen links,rechts, hoog, laag, dichtbij, vederweg enz.
heel simpel heb ik dit even getekend met kleurlijnen.
Organ_in_St._Lawrence_Church_(16088512927).jpg
nu al die verschillende informatie, waarbij ik het bewust informatie noem en geen orgelpijp, komt terecht bij de microfoon.
de microfoon gaan we voorstellen als 1 rechte lijn zie groenebalk in de foto. waarop alles een plaatsje krijgt.
opnieuw heel simpel onderstaand plaatje is wat de microfoon aan informatie opslaat, een heel divers landschap, wat op het 1e gezicht totaal geen samenhang heeft, maar er zit een militaire nauwkeurigheid achter.
nu zijn we denk ik ondertussen wel genoeg los geweekt van het echte orgel en zien we uiteindelijk niets anders meer dan eindeloze cijfer combinaties ontstaan.
einde orgel
echter de microfoon en het circus wat daar aan vast zit is intussen enorm druk bezig.
alle "pijp" informatie wordt gelabeld, alles wordt nauwkeurig vastgelegd, afstand van geluid, vanuit welke hoek het geluid de microfoon bereikt, komt het geluid van boven of beneden links of rechts enz. enz.
er is niet een informatie bestandje wat geen label krijgt.
nu maak ik een enorme reuzenstap en op een dag ploft de sampleset kant en klaar op de deurmat.
dan is de vraag hoe kunnen wij thuis de groene balk (rechte lijn) van de microfoon terug simuleren??
het aller eenvoudigst is een hoofdtelefoon, qua groene balk is dat de absolute winnaar, alleen er kleven wat ongemakken aan die ons brein en oren op langere termijn niet zo goed kunnen hebben.
dan een 2e alternatief een set stereo speakers, maar daar kleven feitelijk weer geheel andere ongemakken aan. Maar die zijn wel langer vol te houden.
even terug naar de hoofdtelefoon, de groene balk is nog compleet en het opgenomen orgel projecteert daar erg mooi op. dus waarom zouden we die groenebalk slopen??
waarom zouden we b.v het rugwerk van die groenbalk afhalen, en al zou dat mogelijk zijn ergens anders terug plakken??
dat is m.i. een beetje raar, en getuigt niet van "respect" naar het echte orgel
nee het is ook niet nodig het klinkt gewoon oke, net of je erbij bent in de kerk tijdens de opname.
waarom bestaat de behoefte bij speakers dan wel om b.v een rugwerk opeens achter of onder je te laten klinken?
dat is net zo vreemd als dat we het bij de hoofdtelefoon zouden doen!!!!buiten het feit je moet extra investeren in meerkanaals geluidskaart, meer speakers, evt,versterking enz..
zeker voor ons zuinige hollanders opmerkelijk.
ik staak hier even het verhaal, en wil graag vragen waarom laten we bij een hoodftelefoon de groenebalk wel in tact
en gaan we met speaker weergave rommellen??
en probeer dan te "denken" zoals de microfoon dat kan, die weet niet wat een rugwerk is, of wat een bazuin is, hoofdwerk enz.
ik trek thuis het geluid graag uitelkaar omdat....................................................................................
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.