Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen:het orgel van PeterK

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 06 aug 2018 14:53

Even voorstellen:het orgel van PeterK

Beste deelnemers aan dit forum,

Graag stel ik mijn orgel aan jullie voor. Het gaat om een Monarke Van Eyck. Het instrument is uitgerust met 24 luidsprekerkanalen en 24 versterkers. Het heeft 33 stemmen. Het had aanvankelijk twee klavieren. Na een poos met Hauptwerk gespeeld te hebben met een snelle laptop en een externe geluidskaart en een koptelefoon, was ik zo enthousiast geworden over Hauptwerk en het realiteitsgehalte van de door mij gebruikte samplesets, dat ik het orgel met Hauptwerk heb laten uitbreiden.

Om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te kunnen bereiken zijn de Fane breedbandluidsprekers in het orgel vervangen door Kef inbouwluidsprekers met een dubbele conus, waarvan er één speciaal voor hoge tonen is. De oorspronkelijke Monarke versterkers werden vervangen door modernere high end versterkers. Ook de voeding werd vervangen. De Monarke subwoofers die achter het orgel staan zijn wel gehandhaafd.

Het orgel werd uitgebreid met een derde klavier.

In het orgel is een 'Haarlem PC' geplaatst met een snelle I7 processor en 128 Gb intern geheugen.

Om 24 kanalen analoge uitgangen te hebben van goede kwaliteit is gekozen voor twee RME geluidskaarten die in het orgel zijn ingebouwd.

Aan de rechterzijde van het orgel is een 19 inch touchscreen monitor bevestigd voor de bediening van Hauptwerk.

Het Monarke orgel kan nog steeds bespeeld worden zoals het was, via de trekregisters en de vaste combinaties en de setzer. De Monarke mixerborden worden niet meer gebruikt. Alles loopt nu via de RME geluidskaarten.

De trekregisterknoppen worden alleen voor het Monarke orgel gebruikt. Hauptwerk wordt bediend door middel van het touchscreen.

Er zijn ook nog twee surround kanalen. Daarvoor zijn twee Adam A7X studiomonitoren gebruikt. Het signaal gaat digitaal richting die studiomonitoren en wordt via een aparte DA converter analoog gemaakt.

Ook voor de hoofdtelefoon is er een aparte DA converter ingebouwd die vanuit de RME een digitaal binnen krijgt. (De 2 RME geluidskaart en hebben 24 analoge uitgangen en daarnaast nog aardig wat digitale uitgangen. De analoge uitgangen worden gebruikt voor de 22 luidsprekerkanalen in het orgel en voor de twee subwoofers buiten het orgel).

Hardwarematig is het orgel nu klaar. Maar aan het inregelen moet nog het ern en ander gebeuren.

De ombouwer heeft de sampleset van het orgel in de Sint Bavo te Haarlem goed ingeregeld. Dat orgel klinkt nu heel goed op deze configuratie. Dat wat de kracht is van Monarke: veel kanalen en daardoor een mooie menging van de registers en het niet dichtslibben van het geluid bij een stevig plenum, wordt nu ook bij Hauptwerk bereikt. Het geluid blijft transparant bij registers toevoegen komt er ook echt wat bij. Het orgel van Haarlem klinkt spectaculair.

Door het gebruik van veel luidsprekerkanalen komen de klanken en de diverse registers van alle kanten en onstaat de suggestie van op een levend instrument te spelen.

Andere orgels klinken op dit moment nog niet zo goed als zou kunnen. Het wachten is nog op een versie van Dirac die met 24 kanalen uit de voeten kan.

Verder moet nog het programma Cantabile geïnstalleerd worden en het convolutie nagalm programma Altiverb. Dat is nodig om het Monarke orgel van nagalm te voorzien. De oorspronkelijke nagalm van Monarke doet het niet meer omdat de mixerborden buiten gebruik zijn.

Ook moet er in Totallmix (software die hoort bij RME) nog een mix gemaakt worden voor het gebruiken van een hooftelefoon.

Al bij al is er nog werk te verrichten maar het wordt bijzonder mooi.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2018 17:06

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

de beschrijving ziet er buitengewoon goed uit Peter.
er is niet bezuinigd op de audio, wat zich vertaald in realisme.

maar waarom zou je wachten op 24 kanaals dirac?? je hebt nu al zoveel prof. investering gedaan.
dan zou ik lekker al je kanalen manuaal afregelen , met FAB pro bv. in reaper


welke Kef's heb je gebruikt?


ps Altiverb werkt ook gewoon met reaper
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 06 aug 2018 22:25

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Hoi Jan Wim,

Dank je wel voor je reactie. De Kef luidsprekers zijn van het type Ci160QR.

Ik ben bang dat zonder room correctie de meeste orgels geïntoneerd moeten worden. Ik heb op zich wel een ruime woonkamer, 45 vierkante meter, maar zonder intonatie klinken de meeste orgels toch niet optimaal ondanks het feit dat er wel goede componenten in het orgel zitten. Met een goede roomcorrectie is het waarschijnlijk in een keer voor alle orgels opgelost.

Ik heb elders in het forum gelezen dat intonatie over het algemeen niet het gewenst resultaat geeft. Bij het orgel van Haarlem ben ik er zelf wel tevreden over. Maar daar heeft degene die mijn orgel heeft verbouwd urenlang aan gewerkt.

Reaper ken ik nog niet. Daar moet ik eens wat over lezen. Tot op heden gebruikte ik bij Monarke Altiverb als plugin bij Cantabile. Dat werkte goed.

Op dit moment klinkt het orgel van Zoblitz ook heel mooi. Dan hoor je goed de detaillering in het geluid en door de vele kanalen komt elke toon uit een andere hoek. Dat maakt het klankbeeld levendig en transparant.

Het orgel van Stade klinkt juist helemaal niet goed. Daar moet veel aan geïntoneerd worden. Klinkt nu alsof het in een koekblik geplaatst is.

Kortom... er is nog veel werk. Helaas heeft degene die mijn orgel heeft verbouwd kennelijk alweer allerlei andere projecten lopen. Het afwerken van mijn orgel komt er maar niet van en is jammer genoeg een kwestie van hele lange adem. Dat vind ik wel jammer.
Laatst bijgewerkt door PeterK op 06 aug 2018 22:35, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2018 22:31

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Peter,

Het manueel afregelen van het geluid is gelijk waardig aan roomcorrectie.
Het is dan niet nodig om het orgel geheel handmatig te gaan intoneren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 06 aug 2018 22:39

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Hoi Jan Wim,

Zelf heb ik geen idee hoe dat moet. De software die bij de RME geluidskaarten zit ziet er razend ingewikkeld uit. Het is sowieso complex omdat er twee geluidskaarten in het orgel zitten en omdat er ook veel kanalen zijn.

Ik hoop dat degene die mijn orgel heeft verbouwd een en ander op enig moment toch zal afwerken. Ik heb trouwens gezien dat hij wel echt aan het intoneren is geweest voor wat betreft het orgel van Haarlem. Dat deed hij in Hauptwerk zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2018 22:49

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

hoi Peter, het is te hopen dat je intoneer en verbouw hulp een amateur is en geen prof. bedrijf,

maar het is niet zo netjes om iemand met een half afgewerkt orgel achter te laten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 06 aug 2018 23:02

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ha Jan Wim,

Dat klopt.
Laatst bijgewerkt door PeterK op 10 aug 2018 12:45, in totaal 4 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2018 23:04

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:Ha Jan Wim,

Dat klopt. Dat vind ik ook. Ik noem geen naam want ik wil niemand beschadigen maar het is wel zeer teleurstellend. Als ik dit tevoren had geweten zou ik niet met betrokkene in zee zijn gegaan.



het is goed om geen naam te noemen, het moet geen klopjacht worden, verre van dat zelfs

maar ben je zelf technisch in staat om e.e.a af te maken. of ben je echt afhankelijk van derden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 06 aug 2018 23:14

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ha Jan Wim,

Ik ben afhankelijk van derden. Ik kan dit zelf niet afwerken helaas. Weet je misschien iemand die me tegen betaling verder zou kunnen helpen?

Dat zou heel fijn zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2018 00:01

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:Ha Jan Wim,

Ik ben afhankelijk van derden. Ik kan dit zelf niet afwerken helaas. Weet je misschien iemand die me tegen betaling verder zou kunnen helpen?

Dat zou heel fijn zijn.



welke hoek van het land woont jouw orgel?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 00:17

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Hoi Jan Wim,

Ik woon vlakbij Baarle-Nassau, net over de Belgische grens.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 07:16

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Het orgel is Hardwarematig gezien nu wel klaar. Het gaat alleen nog om het goed inregelen en afstellen en om een mix te maken die gebruikt kan worden voor de hoofdtelefoon.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2018 08:31

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:Het orgel is Hardwarematig gezien nu wel klaar. Het gaat alleen nog om het goed inregelen en afstellen en om een mix te maken die gebruikt kan worden voor de hoofdtelefoon.



dat is op zich niet zo schokkend, denk dat alleen de HW-ers in die landstreek wat dunner bezaait zijn net over de grens vrees ik.

ikzelf kan je wel helpen maar de tijd ontbreekt me op het moment, maar als je geduld kan opbrengen tot het eind najaar/begin winter
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 09:14

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ha Jan Wim,

Het zou fantastisch zijn als je dat wilt doen. Ik kan op zich spelen nu. Ik vind het niet erg om te wachten tot het eind van het najaar/begin van de winter. Vanzelfsprekend zal ik al je kosten vergoeden en je voor je hulp betalen.
Laatst bijgewerkt door PeterK op 07 aug 2018 09:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 09:21

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ik heb zojuist een privé bericht gestuurd met mijn contact gegevens. Heb je dat ontvangen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2018 11:11

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:Ik heb zojuist een privé bericht gestuurd met mijn contact gegevens. Heb je dat ontvangen?



Nog niets ontvangen Peter,

Even voor de beeldvorming , je orgel heeft nu 22 front kanalen in gebruik
Waardoor je 11 stereo kanalen krijgt deze worden aangestuurd door 11 versterkers?

Vervolgens gebruik je 1 stereo kanaal voor 2 subwoofers ik neem aan dat deze actief versterkt worden.?

En je gebruikt 1 digitale uitgang die je omvormd naar analoog voor stereo surround ook actief versterkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 11:30

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Er zijn 24 versterkers van 100 watt in het orgel. 22 van die versterkers zijn verbonden met de Kef luisprekers in het orgel; de andere 2 versteken zijn verbonden met de 2 subwoofers die achter het orgel staan.

In Hauptwerk zijn groepen van versterkers aangemaakt voor hoofdwerk, zwelwerk en positief en pedaal.

De samplesets zijn mono geïnstalleerd. Als ik bijvoorbeeld op het hoofdwerk een toets indruk met een prestant 8 dan klinkt de prestant ddor een bepaalde luidspreker. De toets daarnaast komt dan door een andere luidspreker. Als er stemmen bijgeregistreed worden klinken die ook weer door andere luidsprekers.

Ik probeer nog een keer een privé bericht te sturen met mijn contact gegevens.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2018 11:32

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:Er zijn 24 versterkers van 100 watt in het orgel. 22 van die versterkers zijn verbonden met de Kef luisprekers in het orgel; de andere 2 versteken zijn verbonden met de 2 subwoofers die achter het orgel staan.

In Hauptwerk zijn groepen van versterkers aangemaakt voor hoofdwerk, zwelwerk en positief en pedaal.

De samplesets zijn mono geïnstalleerd. Als ik bijvoorbeeld op het hoofdwerk een toets indruk met een prestant 8 dan klinkt de prestant ddor een bepaalde luidspreker. De toets daarnaast komt dan door een andere luidspreker. Als er stemmen bijgeregistreed worden klinken die ook weer door andere luidsprekers.

Ik probeer nog een keer een privé bericht te sturen met mijn contact gegevens.


Oke maar dan zijn dat mono versterkers? Of wellicht de bestaande monarke versterkers?

Edit ik zie dat je in je openingspost schrijft dat de originele monarke versterking eruit gehaald is en vervangen zijn door HIgh end versterkers,

Dus de subwoofers zijn dan passief

Als je nog voor mij kan achterhalen:
-Wat merk en type van de subwoofers is

-En merk en type van de gebruikte versterking
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 aug 2018 11:42, in totaal 3 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 11:38

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ja de subwoofers zijn passief. Alleen de surround boxen zijn actief. Het zijn inderdaad mono versterkers.

Berichten: 5124

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2018 11:42

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:De samplesets zijn mono geïnstalleerd. Als ik bijvoorbeeld op het hoofdwerk een toets indruk met een prestant 8 dan klinkt de prestant ddor een bepaalde luidspreker. De toets daarnaast komt dan door een andere luidspreker. Als er stemmen bijgeregistreed worden klinken die ook weer door andere luidsprekers.

Weet je zeker dat de sample sets mono geinstalleerd zijn?

Het klinken van naast elkaar liggende tonen/toetsen uit verschillende speakers is een standaard HW functionaliteit: 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled' en is niet het gevolg van mono installeren van sample sets.
Dit is in te stellen bij menu General Settings | Audio Outputs Groups en dan de optie 'Output allocation within group' .

Berichten: 14

Geregistreerd: 16 jan 2016 15:30

Bericht 07 aug 2018 11:57

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

Ja ze zijn zeker mono geïnstalleerd. Maar doordat binnen de diverse groepen de toetsen en registers over de beschikbare kanalen worden verdeeld, ontstaat toch een beeld waarbij het geluid van alle kanten komt en wordt de suggestie gewekt dat het gaat om pijpen die op verschillende plaatsen staan, die tot klinken komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 jan 2019 15:13

Re: Even voorstellen:het orgel van PeterK

PeterK schreef:... Aan de rechterzijde van het orgel is een 19 inch touchscreen monitor bevestigd voor de bediening van Hauptwerk. ...

Dag Peter, mag ik je vragen hoe dit bevestigd is? Ik ben zelf ook bezig te kijken hoe ik een touchscreen monitor kan combineren met mijn Monarke. Maar wil liever geen schermarm o.i.d. aan mijn Monarke meubel schroeven...
Gr. Willem

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com