Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 30 nov 2018 10:19

Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Ik kom op het forum verschillende items tegen die gaan over de combinatie van Hauptwerk, Reaper en Sonarworks.
Helaas, voor mij althans, gaan de verhalen die ik tegenkom vooral over technische aspecten.
Maar ik heb nog geen beeld van de concepten.

Kan iemand uitleggen wat Reaper en Sonarworks toevoegen aan Hauptwerk?
En dan vooral: waarom kom ik Sonarworks steeds tegen in combinatie met Reaper?

Groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 nov 2018 10:42

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Je hebt Reaper nodig om Sonarworks te laten werken. Zonder Reaper gaat het niet. Vandaar.
Sonarworks is een roomcorrectiesoftware die pieken en dalen in je frequentiespectrum corrigeert, zodat je een zo lineair mogelijke frequentiecurve krijgt. Die wordt vooral verstoord door je interieur (reflecties en uitdovingen) en wordt gecorrigeerd door de software die eerst al die reflecties en uitdovingen meet.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 nov 2018 12:29

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Nog iets minder technisch: je luisterruimte heeft een grote invloed op het geluid wat je hoort. Basnoten kunnen soms veel te hard klinken bijvoorbeeld. Of er mist een bepaalde helderheid bij sommige hogere noten.

Gelukkig valt dit gedeeltelijk te corrigeren. Dat kan met roomcorrectiesoftware. Je meet dan eenmalig met een microfoon een aantal testsignalen die uit je speakers komen, aan de hand daarvan wordt het geluid gecorrigeerd. Bij de meeste mensen geeft dit een aanzienlijke verbetering.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 nov 2018 12:52

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Ja, sorry, mijn antwoord was vrij technisch :-)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 30 nov 2018 18:41

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Dag Jaap,

Hoewel je het een technisch antwoord vind, helpt het me wel.
Het is voor mij best lastig om een beetje meer grip op het onderwerp te krijgen.
Ik begrijp dat je Sonarworks inzet als roomcorrectie-software.
Maar de keten Hauptwerk - Reaper - Sonarworks snap ik nog niet helemaal.

Klopt het dat je Sonarworks dan als plugin moet gebruiken?

En hoe moet ik dan de relatie tussen Hauptwerk en Reaper zien?

Groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 dec 2018 00:24

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Dag Jan,

Reaper is de host (moederprogramma) waarin Sonarworks als plugin zijn werk doet.Zonder host kan Sonarworks alleen draaien als "systemwide" programma wat alle windows audio behelst, dus inclusief de onboard geluidskaart. Reaper kan de audiostromen dirigeren vanuit HW naar Reaper en via plugins naar ieder gewenst uitgangskanaal. (dus via de externe geluidskaart). INn HW kun je instellen dat de audio naar Reaper moet en in Reaper kun je er dan van alles mee doen, voordat het naar je geluidskaart gaat. Dus bijv ook een delay (vertraging ) instellen zodat het geluid van je rearspeakers op hetzelfde moment bij je oren is als je frontspeaker. Je kunt in Reaper oook galm toevoegen en wel per kanaal verschillend (als je dat zou willen) middels een galmplugin.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 01 dec 2018 10:32

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Dag Jaap,

Fijn dat dit forum bestaat.
Met jouw reactie heb ik de puzzelstukjes op z'n plaats.
Hartelijk dank.

Groet,
Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 dec 2018 10:53

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

;) ;) dit gaat wel heel kort door de bocht, Sw/dirac/arc is niet puur louter een soort "equalizing" die alleen pieken en dalen neutraliseert die aangebracht worden door akoestische beinvloeding
:lol:

audio is complexer, stel we sluiten de "akoestiek" af!! dan zou bv. een correctie programma niet veel kunnen doen
probeer onderstaande test eens via je hoofdtelefoon.
https://preference-test.sonarworks.com
dit is een soort onderzoek (feedback) waarin je eigenlijk kan aangeven wat nu jouw persoonlijke smaak/voorkeur van muziekbeleving is, dan merk je dat er "zonder" akoestiek ook al verschillen zijn, die niet louter berusten op alleen wat bootsen en dempen van bepaalde frequentie stammen, maar dat altijd fase(overall fase) net zo belangrijk is.
laat staan dat je dan ook nog eens de "echte" akoestische verminking erbij moet aanpakken

Correctie is en blijft een hulpmiddel, en geen doel,
er zijn ook gebruikers van deze software die totaal audio/speaker regels aan de laars lappen, en vervolgens correctie software de boel laten repareren,


de enige juiste methode is en blijft akoestisch filteren, dan wordt namelijk je eigen akoestiek "ingebakken" in een crossover filter.


nu zal dit jammer genoeg niet voor iedereen een oplossing zijn, dus zal correctie een second alternatief kunnen zijn


het is en blijft een ingewikkelde materie die niet te vangen is in 1 zin

wil je het concept beter begrijpen is deze video m.i heel duidelijk

https://www.youtube.com/watch?v=peQq6BX ... showinfo=0


als ik Bach zijn citaat nu eens heel licht aanpas naar het virtuele orgel ;)

Het enige wat men hoeft te doen is de juiste toetsen aanslaan op het juiste moment en het instrument speelt vanzelf

volgens Bach was het simpel de juiste toon op het juiste moment, Bach had toen niet kunnen indenken dat honderden jaren later die bewering ook exact nodig zou zijn om audio "fouten" in de weergevers te repareren

namelijk:
Het enige wat men hoeft te doen is de juiste toetsen(frequentie zonder versmering) aanslaan op het juiste moment(Tijds/fase delay) en het instrument(audio) speelt vanzelf(zonder vorm fouten)


generaal kan correctie software de fase/timing tussen speakers wel corrigeren, maar op driver niveau lukt dit ook niet met software.
timing vs fase gemeten met een ADAM monitor.jpg


Bach was blijkbaar naast organist ook een audiofiel …………………….. zou de Bach speaker?...……...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 dec 2018 17:24

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Hmm... https://www.deqx.com/products/ start bij 3000 dollar. Inderdaad niet voor iedereen... of zijn er alternatieven?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 dec 2018 19:08

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

josq schreef:Hmm... https://www.deqx.com/products/ start bij 3000 dollar. Inderdaad niet voor iedereen... of zijn er alternatieven?

Jos alternatieven zijn er ;) , microfoon, dsp met delay, en bi-amping
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 dec 2018 19:21

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Zou dat hele gebeuren aan correctie ooit nog eens integreren in Hauptwerk? Dat zelfs Jip en Janneke er overweg mee kunnen? Ik merk dat er duidelijk op verschillend niveau over wordt gepraat... Zoals Graaf Jan en veel nieuwkomers nu er vragen over stellen.

Met mijn eigen oren heb ik gehoord dat er duidelijk verschil waarneembaar is tussen wel of geen correctie, dus het lijkt me echt wel de moeite waard voor een ontwikkelaar om daar mee aan de slag te gaan. Of denk ik nu te kortzichtig/ is de tijd er nog niet rijp voor?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 dec 2018 20:36

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Harm schreef:Zou dat hele gebeuren aan correctie ooit nog eens integreren in Hauptwerk? Dat zelfs Jip en Janneke er overweg mee kunnen? Ik merk dat er duidelijk op verschillend niveau over wordt gepraat... Zoals Graaf Jan en veel nieuwkomers nu er vragen over stellen.

Met mijn eigen oren heb ik gehoord dat er duidelijk verschil waarneembaar is tussen wel of geen correctie, dus het lijkt me echt wel de moeite waard voor een ontwikkelaar om daar mee aan de slag te gaan. Of denk ik nu te kortzichtig/ is de tijd er nog niet rijp voor?


Hoi Harm

Dat heb ik enige jaren geleden al eens op het Engelstalige forum gevraagd aan Martin Dyde nadat ik Toendertijd (nog met Arc2 en nu Dirac!) bemerkte hoe veel verbetering dit aan het geluid gaf.
Martin antwoorde toen dat hij dit niet van plan was dit te gaan toevoegen omdat hij niet onnodig meer complexiteit wilde toevoegen aan Hauptwerk. Dus dat beantwoord je vraag denk ik.
Trouwens het Engelstalige Hauptwerk publiek omarmt roomcorrectie software niet in dezelfde mate als de Nederlandstalige Hauptwerk gebruikers.
Diegenen overzee die het wel doen zijn er echter wel altijd erg enthousiast erover.
Nederlandse hauptwerk gebruikers wonen in ons kleine landje dichter bij elkaar en bezoeken elkaar vaker , horen de voordelen van roomcorrectie en zijn dus sneller geneigd om het zelf toe te passen.


Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 dec 2018 20:44

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

De HW gebruikers op het Engelse forum zijn ook meer voorstander van meerdere frontspeakers ipv 1 hoge kwaliteit speakerpaar. Soms wel een hele wand vol. En dan wordt roomcorectie al snel ingewikkeld om toe te passen.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 dec 2018 20:59

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Loosman schreef:
Harm schreef:Zou dat hele gebeuren aan correctie ooit nog eens integreren in Hauptwerk? Dat zelfs Jip en Janneke er overweg mee kunnen? Ik merk dat er duidelijk op verschillend niveau over wordt gepraat... Zoals Graaf Jan en veel nieuwkomers nu er vragen over stellen.

Met mijn eigen oren heb ik gehoord dat er duidelijk verschil waarneembaar is tussen wel of geen correctie, dus het lijkt me echt wel de moeite waard voor een ontwikkelaar om daar mee aan de slag te gaan. Of denk ik nu te kortzichtig/ is de tijd er nog niet rijp voor?


Hoi Harm

Dat heb ik enige jaren geleden al eens op het Engelstalige forum gevraagd aan Martin Dyde nadat ik Toendertijd (nog met Arc2 en nu Dirac!) bemerkte hoe veel verbetering dit aan het geluid gaf.
Martin antwoorde toen dat hij dit niet van plan was dit te gaan toevoegen omdat hij niet onnodig meer complexiteit wilde toevoegen aan Hauptwerk. Dus dat beantwoord je vraag denk ik.
Trouwens het Engelstalige Hauptwerk publiek omarmt roomcorrectie software niet in dezelfde mate als de Nederlandstalige Hauptwerk gebruikers.
Diegenen overzee die het wel doen zijn er echter wel altijd erg enthousiast erover.
Nederlandse hauptwerk gebruikers wonen in ons kleine landje dichter bij elkaar en bezoeken elkaar vaker , horen de voordelen van roomcorrectie en zijn dus sneller geneigd om het zelf toe te passen.


Groet Jan


Jan, duidelijk! Oftewel: onbekend maakt onbemind. Ik kan me namelijk voorstellen dat veel mensen, die (redelijk) tevreden zijn over hun setup EN schrikken van alle technische communicatie uiteindelijk afhaken.
Feit is dat een bezoekje aan een gecorrigeerde setup voor een leek meer zegt dan alle goedbedoelde communicatie over dit onderwerp. (Waar ik dus alle energie die erin gestoken wordt zeer zeker niet wil afkraken!) En mensen die het mooi vinden als ik, maar nog even niet tot uitvoering kunnen overgaan is het droom-correction ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 30 dec 2018 17:56

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Hauptwerk, Reaper en ARC2.5,
Geachte forum leden,
De enthousiaste verhalen in dit forum hebben mij ertoe aangezet om te overwegen een Room Correction systeem aan te schaffen.
Allereerst natuurlijk Reaper, de licentie hiervoor kost $ 60,-.
Vervolgens denk ik dan aan ARC 2.5, momenteel in de aanbieding bij Thomann, voor € 115,-, inclusief microfoon.
Er zijn natuurlijk alternatieven voor ARC maar die zijn aanzienlijk duurder.
Als ik werkelijk voor deze prijs slaag dan is het zeker de moeite waard om het te proberen, of zie ik iets over het hoofd?
Mijn Hauptwerk systeem is beschreven in de rubriek “Even voorstellen” viewtopic.php?f=7&t=2454&hilit=langerak&start=25.
Graag verneem ik uw mening.
Met de beste wensen voor 2019!
Jaap Langerak.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2018 23:14

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Hoi Jaap

Arc2.5 is zeker de moeite waard. Er zal absoluut een verbetering hoorbaar zijn.
Arc heeft wel een vervelende bug in de software.
Als je alleen Arc in een stereo opstelling gebruikt werkt het perfect
Mocht je 2 instanties van arc gebruiken dus als je ook de rears uitmeet dan wil het wel eens gebeuren dat de filtersettings van een van de twee niet gesaved wordt.
Op zich niet een heel groot probleem, met 2 muisklikken staat het weer goed maar toch wel hinderlijk.
Geef ook de uiteindelijke luister curve in Arc een lineaire curve lopend van +2db in het laag tot -2db in het hoog.
Dan klinkt het nog natuurlijker.

Succes ermee.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 30 dec 2018 23:27

Re: Hauptwerk, Reaper en Sonarworks

Hoi Jan,

Bedankt voor je antwoord, ik ga ARC gebruiken in een stereo opstelling!
Het zal wel even tijd kosten om met de programma's te leren omgaan, ik zal ongetwijfeld nog vaker een beroep doen op dit forum.

Ik ben benieuwd!
Groeten,
Jaap.

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com