Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hallo allemaal...

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 sep 2017 18:37

Hallo allemaal...

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus wil ik me even voorstellen.
Ik ben Willem Verschoor en sinds m'n jonge jaren speel ik orgel.
Hoewel ik bijna altijd een orgel heb gehad is het spelen wel erg minder geworden.
Nu probeer ik de draad weer wat op te pakken door weer wat muziek onder uit te kast te trekken en te gaan spelen. En ook door op internet wat rond te kijken.
Ik heb op een Monarke orgel staan (zie bijlage) waar ik op zich goed tevreden over ben. Daarnaast heb ik onlangs de free versie van Hauptwerk op m'n laptop gedownload en aan het experimenteren geslagen. Ook leuk om te doen.
Ik hoop op dit forum meer informatie te vinden en wellicht ervaringen uit te wisselen.
Nog vragen? Stel ze gerust! :)
Met vriendelijke groet, Willem
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 22 sep 2017 19:33

Re: Hallo allemaal...

Welkom hier op het forum, Willem.
Heel fijn dat je de draad van orgelspelen weer oppakt. Orgelspelen blijft altijd mooi werk, maar je moet er wel e.e.a. voor doen en blijven doen (o.a. studeren en verdiepen..)

Je hebt een mooi Monarke orgel, is dit ook een digitaal orgel met midi uitgerust ? Zoja, dat kun je het dus meteen als console voor HW of GO gaan toepassen. En dan je nieuwe hobby gaan uitbouwen.... van goed, beter tot best. Laat je verrassen.

Wat is het bouwjaar van je Monarke ? En wat is de dispositie ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 sep 2017 23:30

Re: Hallo allemaal...

Dag Marius,
Ik merk inderdaad dat je het bij moet houden. Veel muziek die ik vroeger gemakkelijk speelde zijn nu vingerbrekers geworden... Ik moet echt een stap terug en gewoon beginnen met de dingen die wel te doen zijn.

Mijn orgel is inderdaad volledig digitaal met alle midi aansluitingen die nodig zijn. Zoals ik al zei heb ik de Free versie van Hauptwerk inmiddels op m'n laptop en die kan ik ook aansluiten op het orgel. Dat werkt allemaal prima inclusief toewijzen van registers aan de registerstokken, zweltrede enz.

Het orgel is van 2005 en in 2006 nog een keer aangepast.
De dispositie is niet groot (21 stemmen) maar ik hou ook van kleinere registratie. Daarentegen hou ik wel heel erg van grote galmen. Heerlijk wegdromen in de mystiek van een grote ruimte :) Hiervoor heb ik een extern quadrofonisch galmsysteem van Roland (Roland RSS-303) staan.
Dit is nog wel een probleempje voor me. Een sampleset vinden met ongeveer de dispositie van mijn orgel, maar dan wel met een ruime galm. Kleinere orgels staan meestal in kleinere kerken.
Of ik moet gewoon mijn extern galm systeem blijven gebruiken.

De dispositie staat in de bijlage.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 23 sep 2017 00:26

Re: Hallo allemaal...

Mooi. Precies zo met een laptop ben ik een aantal jaren terug ook begonnen. Kwam er al snel achter dat dit een probeer opstelling was met matige geluidskwaliteit. De volgende stap is een desktop Intel PC. 2e stap een hoogwaardige externe geluidskaart. 3e stap - een hele belangrijke - hoogwaardige boxen met zeer lage harmonische vervorming en minstens 70 W rms vermogen met dito stereo versterker (zo heb ik dit). Of actieve luidsprekers die je zo op de geluidskaart aansluit. Lees op het forum meer wat goed audio spul is. Ik ben wars van een touchsreen op een mooi orgel. Maar meningen mogen verschillen natuurlijk. Let op dat je een PC hebt waar minstens 16 gB ram in kan. Want orgel samples met nagalm zijn altijd groot van sample bestanden.
Succes verder. Je kunt bijv. de Demo van Laurenskerk Rotterdam eens proberen. Die heeft heel wat nagalm.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 sep 2017 08:18

Re: Hallo allemaal...

Dit is nog wel een probleempje voor me. Een sampleset vinden met ongeveer de dispositie van mijn orgel, maar dan wel met een ruime galm. Kleinere orgels staan meestal in kleinere kerken.


Dag Willem,

Uit de dispositie van een groot orgel kun je natuurlijk ook de dispositie van je huidige orgel samenstellen. Denk dan bijvoorbeeld aan het Sonnenorgel van Goerlitz. Mooi opgenomen en een ruime galm!

Een kleiner orgel met mooie galm is bijvoorbeeld het orgel in Arlesheim. Een kwalitatief goed set.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 sep 2017 14:55

Re: Hallo allemaal...

Marius55 schreef:Mooi. Precies zo met een laptop ben ik een aantal jaren terug ook begonnen. Kwam er al snel achter dat dit een probeer opstelling was met matige geluidskwaliteit.

Ik vind het ook niet ideaal dat je telkens je laptop moet aansluiten enzo. Een definitieve vaste opstelling zal veel beter zijn...
Wat geluidskwaliteit betreft: ik heb een USB audio device aan de laptop die ik aan een audio ingang van het orgel hang. Hierdoor klinkt het gewoon over de orgel luidsprekers en kan ik m'n Roland RSS-303 ook gewoon gebruiken :)
Dit is geluidstechnisch niet ideaal, maar voor mij op dit moment goed genoeg.

Marius55 schreef:Je kunt bijv. de Demo van Laurenskerk Rotterdam eens proberen. Die heeft heel wat nagalm.

Ik dacht dat ik die al gedownload had maar dat dat niet paste in het geheugen van m'n laptop. Dat zal ik weer moeten nakijken, m'n geheugen laat me vaak in de steek...
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 sep 2017 15:00

Re: Hallo allemaal...

Peter schreef:Uit de dispositie van een groot orgel kun je natuurlijk ook de dispositie van je huidige orgel samenstellen. Denk dan bijvoorbeeld aan het Sonnenorgel van Goerlitz. Mooi opgenomen en een ruime galm!

Een kleiner orgel met mooie galm is bijvoorbeeld het orgel in Arlesheim. Een kwalitatief goed set.

Dag Peter, bedankt voor je suggesties! Ik moet me daar nog helemaal in verdiepen.
Zelf had ik ook al bedacht dat je uit een groter orgel natuurlijk een selectie kan maken die ik aan mijn registerknoppen verbindt. Maar dan zit je natuurlijk nog wel met de intonatie. Het originele orgel is met meer registers tot een geheel geïntoneerd. Een selectie daarvan is nog geen geheel.
Ik weet nog niet wat eventueel de mogelijkheden in Hauptwerk zijn om intonaties aan te passen, en of ik dat wel wil/kan.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 23 sep 2017 16:28

Re: Hallo allemaal...

Hierdoor klinkt het gewoon over de orgel luidsprekers .....
Ik heb de fullrange speakers van het orgel vervangen door Bowers & Wilkins basreflex boxen achter het sier pijpwerk. Echt een hele verbetering in geluidskwaliteit, veel helderder en meer details. :D Vanuit de fabriek zijn deze electronische orgels voorzien van een voorversterker - equalizer en voor een gemiddelde huiskamer voor- geïntoneerd, echter als je de input audio plug gebruikt heb je hier niets aan. Wel loopt de Subwoofer en de nagalm mee.

Ik weet nog niet wat eventueel de mogelijkheden in Hauptwerk zijn om intonaties aan te passen, en of ik dat wel wil/kan.
Hierover is al veel gediscussieerd, lees ff daar verder.....

Hoe heb jij je Monarke registers stom kunnen krijgen als je samples spselt ? Ook met Johannus Intonat software ? Anders hoor je 2 tonen bij elkaar...Monarke + Sample toon. Ik heb de in- / uitschakeling van de Johannus registers weergaven geprogrammeerd onder een duimpiston drukknop (drukknop tussen de klavieren). Dat werkt perfect.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 sep 2017 17:26

Re: Hallo allemaal...

Marius55 schreef:Hoe heb jij je Monarke registers stom kunnen krijgen als je samples spselt ? Ook met Johannus Intonat software ? Anders hoor je 2 tonen bij elkaar...Monarke + Sample toon. Ik heb de in- / uitschakeling van de Johannus registers weergaven geprogrammeerd onder een duimpiston drukknop (drukknop tussen de klavieren). Dat werkt perfect.

Mijn orgel heeft 10 'intonaties' die ik kan kiezen via het menu. In de 10e heb ik alle stemmen via de Johannus intonatie software uitgezet. 1 t/m 9 zijn dus nog gewoon Monarke.

Berichten: 414

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 23 sep 2017 20:36

Re: Hallo allemaal...

Dag Willem,

Welkom! Als je een orgel wilt bespelen met een grotere dispositie dan je Monarke, is een tablet wellicht een idee. Zelf gebruik ik de registerknoppen van mijn Johannus, maar voor orgels met grote dispositie een iPad. Kun je waarschijnlijk op de lessenaar kwijt en werkt zeer direct.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 sep 2017 23:30

Re: Hallo allemaal...

Cheesecorner schreef:Als je een orgel wilt bespelen met een grotere dispositie dan je Monarke, is een tablet wellicht een idee.

Dag Arjan, ik zag inderdaad op YouTube een filmpje met zoiets voorbij komen. Lijkt me een praktische oplossing. Echter kwam ik ook hier ergens op het forum een beschrijving tegen van hoe je dat moet doen. Dat zag er niet eenvoudig uit. Daar moet ik eerst moed voor verzamelen :?
Op m'n lessenaar heb ik trouwens niet veel ruimte. Die zit ingebouwd in het meubel. Als ik 4 A4-tjes naast elkaar zet is ie helemaal bezet... En hoogte heb ik ook niet over op de lessenaar.
Eerst maar eens kijken of ik een leuk sampleset kan vinden van een orgel met redelijk dezelfde dispositie als mijn orgel. Maar ik vind het lastig zoeken. Nergens kun je gemakkelijk disposities van beschikbare samplesets vergelijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 feb 2019 16:34

Re: Hallo allemaal...

Even voorstellen... vervolg:
Hallo, inmiddels is het al weer even geleden dat ik voorzichtig begon met HW op mijn laptop.
Na 't een en ander geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk besloten toch een HW pc aan te schaffen.
Het is een pc met i7 processor, 32GB ram en 2x SSD van 500GB.
Naast diverse free samplesets heb ik ook Utrecht aangeschaft. Hiervan heb ik een selectie van de register toegekend aan mijn houten trekregisters zodat ik ook zonder scherm kan spelen. Ik miste alleen een Vox Celeste maar daar heb ik zelf een oplossing voor gevonden ;)
Voor het uitgebreidere werk dacht ik via mijn iPad (via teamviewer) te gaan registreren, maar omdat ik vaak last heb van slecht zicht en een iPad niet zo heel groot is had ik moeite om registernamen te lezen. Dus heb ik uiteindelijk toch ook maar een 22" touchscreen aangeschaft en deze via een verstelbare arm aan mijn orgel bevestigd. Dit werkt veel beter!
Als luidsprekers heb ik 2 Dynaudio speakers L en R naast het orgel staan. Dit vind ik niet ideaal omdat het geluid teveel langs me heen gaat. Voor overige luisteraars in de woonkamer is het wel mooi (maar die zijn er zelden :lol: ). T.z.t. wil ik nog een oplossing zoeken via luidsprekers achter de sierpijpjes achter de deurtjes boven mijn lessenaar. Voorlopig speel ik veel op mijn koptelefoon wat ik erg goed vind klinken.
Ik merk dat ik er weer steeds meer lol in ga krijgen om te spelen.
Hier nog een paar foto's van mijn orgel zoals het nu is:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 02 feb 2019 16:55

Re: Hallo allemaal...

Dat ziet er leuk uit zo , en die luidsprekers zal het niet aan liggen , welke geluidskaart is er nu aanwezig?
Avatar gebruiker

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 02 feb 2019 17:20

Re: Hallo allemaal...

Mooi orgel! Ik kan me voorstellen dat je veel speelplezier beleeft!

Jammer eigenlijk dat je met de koptelefoon op moet spelen terwijl je een set flinke speakers hebt staan. Misschien dat je de luidsprekers iets meer naar voren moet zetten tijdens het spelen, zodat het geluid je wat directer bereikt. Als je ze op wieltjes plaatst, dan is dat misschien eenvoudig te realiseren.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 feb 2019 17:32

Re: Hallo allemaal...

lub schreef:... welke geluidskaart is er nu aanwezig?

Oh, dat vergat ik nog te vermelden. Dat is een Native Instruments - Komplete Audio 6.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 feb 2019 17:38

Re: Hallo allemaal...

Jan Leendert schreef:... Jammer eigenlijk dat je met de koptelefoon op moet spelen terwijl je een set flinke speakers hebt staan. Misschien dat je de luidsprekers iets meer naar voren moet zetten tijdens het spelen, zodat het geluid je wat directer bereikt. Als je ze op wieltjes plaatst, dan is dat misschien eenvoudig te realiseren.

Nah, dat is denk ik niet zo eenvoudig. Zoals je op de foto ziet staan ze ergens op om op hoogte te komen zodat (in ieder geval rechts) het geluid over de monitor heen komt. (normaal heb ik de deurtjes dicht, anders zitten ze daar weer achter :? )
Ze staan al zover naar voren dat ze voor de speler 'in het zicht' staan. Maar het zijn geen near field speakers zodat je veel last hebt van hotspots, dus iets minder op de oren gericht is dan wel fijner.
Maar zoals ik al aangaf zie ik dit als een tijdelijke opstelling.
En trouwens, ik vind het geen probleem om op koptelefoon te spelen hoor (Sennheiser HD580)!

gr. Willem

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com