Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 25 nov 2018 20:58

Re: Sonarworks

Geweldig, Jaap, daar maak ik graag gebruik van.
Kan ik je orgel ook een keer in het echt zien. Dan ga ik nu Sonarworks bestellen, en stuur je een PB-tje.

Gr.,
Auke

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 maart 2019 17:38

Re: Sonarworks

Sonarworks heeft een kleine update gehad Reference v4.2, voor de HW-gebruiker niet echt van belang.


Date of release: 26/2/2019


Plug-in
A notification added in several DAWs that reminds users to turn off calibration when rendering is detected. A list of supported DAWs can be found here.


Systemwide
Output device changes handled more consistently, remembers the choice you make about which devices to calibrate and what volume is preferred
The menu bar icon on OSX is now updated and adjusts its appearance in dark mode as well
Settings are now more conveniently accessible from the main UI; look for the cog icon in the top-right corner
Context menus have been added or improved for tray and menu bar icons on Windows and Mac respectively; easier to find essential Systemwide functionality
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 mei 2019 13:17

Re: Sonarworks

Ik heb zelf eerst Arc2 en jaren later Dirac roomcorrectie toegepast.

Bij beide plugins doe je de metingen met de omnidirectionele microfoon naar boven gericht liefst met een 90graden calibratie file.

Voordeel van deze meetmethode is dat je veel meer de invloed van de ruimte op het geluid meet en dus ook de reflecties en dat is toch wat we willen met onze Hauptwerk orgels.

Sonar works richt de mic. meer op de speakers en meet dus toch met deze meetmethode minder de ruimte er omheen.
Voor de lagere frequenties zal dat wel wat minder een probleem zijn omdat die van nature al een omnidirectioneel karakter hebben maar ik vraag mij dus af of Arc2 en Dirac met deze meet methode niet veel beter aansluiten bij onze setups en eigenlijk een beter resultaat geven?

Zowiezo vindt ik het een groot voordeel met Dirac dat je meerdere kanalen gelijk kunt uitmeten ( in mijn geval 4 front en 2 rear) in één plugin en dat de timing gelijk wordt gecorrigeerd, helaas hangt er echter wel een ander prijskaartje aan Dirac.

Groet Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 13 mei 2019 16:18

Re: Sonarworks

Hoi Jan,

Arc 2 voldoet voor mij ook prima, wat is de toegevoegde waarde van Dirac?

Groet Albert
.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2019 20:36

Re: Sonarworks

Loosman schreef:Ik heb zelf eerst Arc2 en jaren later Dirac roomcorrectie toegepast.

Bij beide plugins doe je de metingen met de omnidirectionele microfoon naar boven gericht liefst met een 90graden calibratie file.

Voordeel van deze meetmethode is dat je veel meer de invloed van de ruimte op het geluid meet en dus ook de reflecties en dat is toch wat we willen met onze Hauptwerk orgels.

Sonar works richt de mic. meer op de speakers en meet dus toch met deze meetmethode minder de ruimte er omheen.
Voor de lagere frequenties zal dat wel wat minder een probleem zijn omdat die van nature al een omnidirectioneel karakter hebben maar ik vraag mij dus af of Arc2 en Dirac met deze meet methode niet veel beter aansluiten bij onze setups en eigenlijk een beter resultaat geven?

Zowiezo vindt ik het een groot voordeel met Dirac dat je meerdere kanalen gelijk kunt uitmeten ( in mijn geval 4 front en 2 rear) in één plugin en dat de timing gelijk wordt gecorrigeerd, helaas hangt er echter wel een ander prijskaartje aan Dirac.

Groet Jan


Hoi Jan beide methode zowel omni als tip richting speaker zijn exact het zelfde, bij beide varianten moet je wel de voorschriften aanhouden, dus bij SW tip richting conus, en Dirac omni.
De mate van ijking en registratie van het geluids spectrum wordt bepaald door de bijbehorende software.en niet door de stand van de microfoon.

ik heb afgelopen jaren grondig verschillende producten getest, waarbij Dirac boven staat, direct gevolgd door SW
Als 3e komt Arc, het grote voordeel van Dirac is het totaal pakket, maar daar houd het ook wel een beetje bij op.
Dirac staat niet in verhouding prijs kwaliteit, plus dat er nog steeds geen VST uit gebracht is, deze blijft steken in de beta versie,
SW staat kwalitatief net onder Dirac, maar is veel gunstiger geprijsd, nadeel is dat je bij rear 2 meet sessies moet maken
1voor front en 1 voor rear.
En je moet als gebruiker 1malig je front rears op tijd zetten.

Maar het prijs verschil is absurd tussen laats genoemde partijen.

Arc doet wat je mag verwachten , maar blijft achter bij Dirac en SW, en Arc zit nog steeds met een onnodige bug.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 mei 2019 23:03

Re: Sonarworks

Alho schreef:Hoi Jan,

Arc 2 voldoet voor mij ook prima, wat is de toegevoegde waarde van Dirac?

Groet Albert
.


Hoi Albert.

Arc2 werkt perfect bij een stereo opstelling. Heb jarenlang met genoegen Arc gebruikt.
Voordeel van Dirac is dat hij ook een multichannel configuratie kan uitmeten en timen.
Tevens corrigeert Dirac ook de impuls respons ( soort naijlen van een geluidsimpuls)
Hetgeen de kwaliteit nog verder verbeterd.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 mei 2019 23:17

Re: Sonarworks

Hoi Jan Wim

Een microfoon neemt aan de achterkant toch minder geluid op dan aan de voorkant!
In mijn optiek neem je dan in Sonar works het geluid toch met wat meer richtingsgevoeligheid op waardoor je reflecties/ resonanties vanaf de achterkant van de mic.(kamer) wat minder goed waarneemt dan via een omni opname.
Hoeveel zoiets evt. afdoet aan de correctie weet ik niet.
Misschien zijn de verschillen moeilijk waarneembaar? Ik vermoed echter dat er wel vershillen zijn met deze manier van registreren.
Zowiezo zie je grote verschillen in de calibratie curves van 90 graden t.o.v. 0 graden dus er gebeurt wel wat hoe je de mic. positioneert.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 mei 2019 06:36

Re: Sonarworks

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Een microfoon neemt aan de achterkant toch minder geluid op dan aan de voorkant!
In mijn optiek neem je dan in Sonar works het geluid toch met wat meer richtingsgevoeligheid op waardoor je reflecties/ resonanties vanaf de achterkant van de mic.(kamer) wat minder goed waarneemt dan via een omni opname.
Hoeveel zoiets evt. afdoet aan de correctie weet ik niet.
Misschien zijn de verschillen moeilijk waarneembaar? Ik vermoed echter dat er wel vershillen zijn met deze manier van registreren.
Zowiezo zie je grote verschillen in de calibratie curves van 90 graden t.o.v. 0 graden dus er gebeurt wel wat hoe je de mic. positioneert.

Groet Jan


Hoi Jan,
Geluid is trilling en alles voor of net Na de 1e reflectie is zeker voor hw gebruik van belang.
Stel je zit orgel te spelen , en de speakers zijn pointing gericht, wat in feite je oren ook zijn, onze Oren staan niet naar een plafond gericht, maar zijn uiterst gevoelig voor geluid dat van voren komt, wat absoluut niet wil zeggen dat wij geluid van achter minder kunnen horen. Maar het veranderd wel.
Zou je jouw gedachte m.b.t mic. Positie doortrekken dan zou bv. Een Dirac goed zijn in room nodes en minder in speaker correctie? Omdat de zijkant van de microfoon de conus ziet en niet de tip.

De lage tonen zijn zwaar omni en omhullen de luisteraar, deze zijn zowat in ieder mic. Positie te meten.
Daar in tegen zijn de hoge frequenties heel gericht en kort van golf lengte, deze moet je dus ook heel gericht gaan corrigeren, hierbij is het eigenlijk onmogelijk om dat perfect omni te meten.
Dit wordt dan ook software matig gecorrigeerd in bv. Dirac.

Dus nogmaals zodra de ijking en software op elkaar afgesteld is, en je eigen aan de meet voorschriften van de fabrikant houd, is er geen probleem.
Zie het maar als in de muziek, druk toets 37 in is het dan een Cis of een Des? Dit kan je pas bepalen als je de muziek notatie of stemming erbij hebt, zo ook met roomcorrectie, je kan pas een mic. Positie bepalen als je weet hoe de software en ijking zich tot elkaar verhoud.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2019 06:24

Re: Sonarworks

Sonarworks heeft een update gemaakt v4.3
Hierin zijn de filters verbeterd en op sommige punten zelfs herschreven, dit komt nog meer de latency en transient ten goede
Ook deze update is gratis te downloaden voor gebruikers van deze software

edit toegevoegd release note incl. translate vertaling wat er erg krom uitrolt ;)

Reference 4.3.3 release notes

Date of release: 08/08/2019

Systemwide
•Default output device take-over logic updated. Systemwide will stay the default system output device by default. When new system output device is selected, Systemwide will take-over and calibrate the new device. This can be disabled in Systemwide Settings -> Audio. When feature disabled, a new alert is implemented when system output device is changed. This too can be disabled from Systemwide Settings -> Notifications. For more info regarding this feature please see this article.
•New alert when other apps take exclusive access to the audio device that is currently active in Systemwide. Alert can be disabled from the alert itself or by visiting Systemwide Settings -> Notifications
•Alerts in dark theme have been updated with the dark theme colors as well
•Latency menu expanded further, showing Internal Buffer, Internal Processing and Output Device latency
•Test tones normalized between left and right channels
•Added alert that informs user that the audio playback engine can’t be started and a new button in Systemwide Settings -> Audio t
•hat restarts the engine
•[Win] Added support for Windows 1903 update
•[Win] Added support for multi-channel format devices (configured with more than 2 channels)
•Peak indicators added for the level meters
•Added a new view in the setup guide that prompts users to return to Systemwide after launching Measure
•Log files older than 7 days are now automatically deleted on Systemwide launch
•Removed the timer for “New device found” alert – now it will be open indefinitely, until the user acts on it. Alert can be disabled by using the checkbox in the alert itself or by visiting Systemwide Settings -> Notifications
•Safe headroom now turns on by default when loading a profile in an empty state
•Some scaling issues fixed for multiple display setups
•Some missing hover states for buttons implemented
•[OSX] Target curve switching performance updated
•[OSX] Fixed a bug that caused Systemwide to close very slowly
•[Win] Fixed a bug which caused Systemwide to misbehave when unsupported devices are connected. Problem was caused by devices that have a Mono Audio Channel setup in Windows Speaker Setup.
•[OSX] Fixed a bug that caused HDMI and Thunderbolt devices to appear by their connection type instead of device name
•[OSX] Fixed a random volume spike when launching on boot
•[OSX] Fixed a bug regarding clock sources for some audio devices that caused audio artifacts
•[OSX] Fixed volume logic in cases when switching to a device with a different sample rate
•[OSX] Fixed a rare bug that crashed Systemwide when tray icon clicked
•Fixed a crash that occurred when updating to 4.3 and migrating settings

Plugin
•When pressing “Add headphones” in Plugin, Systemwide is opened in the HP selection screen. Selected headphone profile is automatically loaded in the Plugin.
•Fixed a bug that prevented Reference license activation from Plugin in Avid Pro Tools

Measure
•3 new alerts implemented in the speaker distance measurement stage in the following cases:◦Mono signal detected from speakers
◦User is standing at the wrong speaker or speakers are set up in reverse
◦No signal from left or right speaker

•When Measure crashes a link to the log file is displayed, making it more convenient for the user to report the issue to Sonarworks support team
•Fixed a bug during activation that caused incorrect email address processing if special characters included
•Fixed a bug that allowed multiple instances of Measure to be opened when launching from Plugin or Systemwide
•Fixed a bug that caused microphone calibration data to appear incorrectly


Referentie 4.3.3 release-opmerkingen

Datum van uitgave: 08/08/2019

Systemwide
• Standaard overnamelogica van uitvoerapparaat bijgewerkt. Systemwide blijft standaard het standaardsysteemuitvoerapparaat. Wanneer een nieuw systeemuitvoerapparaat wordt geselecteerd, zal Systemwide het nieuwe apparaat overnemen en kalibreren. Dit kan worden uitgeschakeld in Systeembrede instellingen -> Audio. Wanneer de functie is uitgeschakeld, wordt een nieuwe waarschuwing geïmplementeerd wanneer het systeemuitvoerapparaat wordt gewijzigd. Ook dit kan worden uitgeschakeld via Systeembrede instellingen -> Meldingen. Raadpleeg dit artikel voor meer informatie over deze functie.
• Nieuwe waarschuwing wanneer andere apps exclusieve toegang krijgen tot het audioapparaat dat momenteel actief is in Systemwide. De melding kan worden uitgeschakeld via de melding zelf of door Systeembrede instellingen -> Meldingen te bezoeken
• Waarschuwingen in het donkere thema zijn ook bijgewerkt met de donkere themakleuren
• Latentiemenu verder uitgebreid met interne buffer, interne verwerking en latentie voor uitvoerapparaten
• Testtonen genormaliseerd tussen linker- en rechterkanalen
• Melding toegevoegd die de gebruiker informeert dat de audio-afspeelmotor niet kan worden gestart en een nieuwe knop in Systeembrede instellingen -> Audio t
• hoed start de motor opnieuw
• [Win] Ondersteuning toegevoegd voor Windows 1903-update
• [Win] Ondersteuning toegevoegd voor apparaten met meerdere kanalen (geconfigureerd met meer dan 2 kanalen)
• Piekindicatoren toegevoegd voor de niveaumeters
• Een nieuwe weergave toegevoegd in de installatiehandleiding die gebruikers vraagt ​​terug te keren naar Systemwide na het starten van Measure
• Logbestanden ouder dan 7 dagen worden nu automatisch verwijderd bij het opstarten van Systemwide
• De timer verwijderd voor de melding "Nieuw apparaat gevonden" - deze is nu voor onbepaalde tijd open totdat de gebruiker erop reageert. Melding kan worden uitgeschakeld door het selectievakje in de melding zelf te gebruiken of door Systeembrede instellingen -> Meldingen te bezoeken
• Veilige hoofdruimte wordt nu standaard ingeschakeld bij het laden van een profiel in een lege status
• Sommige schaalproblemen opgelost voor meerdere weergave-opstellingen
• Enkele ontbrekende zweeftoestanden voor knoppen geïmplementeerd
• [OSX] Schakelprestatie van doelcurve bijgewerkt
• [OSX] Probleem opgelost waardoor Systemwide heel langzaam werd afgesloten
• [Win] Een bug gerepareerd die ervoor zorgde dat Systemwide zich slecht gedroeg wanneer niet-ondersteunde apparaten zijn verbonden. Probleem werd veroorzaakt door apparaten met een Mono Audio Channel-instelling in Windows Speaker Setup.
• [OSX] Probleem opgelost waardoor HDMI- en Thunderbolt-apparaten werden weergegeven op basis van hun verbindingstype in plaats van de apparaatnaam
• [OSX] Een willekeurige volumepiek opgelost bij het opstarten tijdens het opstarten
• [OSX] Probleem opgelost met betrekking tot klokbronnen voor sommige audio-apparaten die audio-artefacten veroorzaakten
• [OSX] Vaste volumelogica in gevallen waarin wordt overgeschakeld naar een apparaat met een andere samplefrequentie
• [OSX] Een zeldzame bug gerepareerd die systeembreed crashte toen het pictogram in het systeemvak klikte
• Een crash opgelost die zich voordeed bij het updaten naar 4.3 en het migreren van instellingen

Inpluggen
• Wanneer u op "Hoofdtelefoon toevoegen" in Plug-in drukt, wordt Systemwide geopend in het selectiescherm van HP. Het geselecteerde hoofdtelefoonprofiel wordt automatisch in de plug-in geladen.
• Een bug opgelost die de activering van de referentielicentie van Plugin in Avid Pro Tools verhinderde

Maatregel
• 3 nieuwe waarschuwingen geïmplementeerd in de meetfase van de luidsprekerafstand in de volgende gevallen: ◦Monosignaal gedetecteerd door de luidsprekers
SerGebruiker staat bij de verkeerde luidspreker of luidsprekers zijn omgekeerd ingesteld
◦Geen signaal van linker- of rechterluidspreker

• Wanneer Measure crasht, wordt een link naar het logbestand weergegeven, waardoor het voor de gebruiker gemakkelijker is om het probleem aan het supportteam van Sonarworks te melden
• Fout opgelost tijdens activering die onjuiste verwerking van e-mailadressen veroorzaakte als speciale tekens werden gebruikt
• Een bug gerepareerd waardoor meerdere exemplaren van Measure konden worden geopend bij het opstarten vanuit Plugin of Systemwide
• Een bug gerepareerd die ervoor zorgde dat microfoonkalibratiegegevens onjuist werden weergegeven
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 09 aug 2019 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 aug 2019 14:08

Re: Sonarworks

Betekent dit dat een nieuwe meting, na installatie van de update, verbetering teweegbrengt?
Zo ja, dan licht ik weer even de buren in :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2019 14:27

Re: Sonarworks

try it Harm even het oude profiel saven, voordat je een nieuwe sessie start.


Edit vanwege de nieuwe structuur van systemwide en filteropbouw, moet er bij de v4.3 een nieuwe meting gemaakt worden om optimaal de update te benutten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 aug 2019 14:23

Re: Sonarworks

Zojuist nieuwe metingen verricht en niet echt noemenswaardige verbeteringen opgemerkt (met mijn subjectieve oren ;) )
Mijn versie is overigens nu 4.3.4.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 aug 2019 23:06

Re: Sonarworks

Harm schreef:Zojuist nieuwe metingen verricht en niet echt noemenswaardige verbeteringen opgemerkt (met mijn subjectieve oren ;) )
Mijn versie is overigens nu 4.3.4.


De grote winst zit met name in een lagere latency, dus als het goed is kan je t.o.v de vorige versie een beter faserein item kiezen met een lagere latency.
Nu heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt, dat niet iedereen even gevoelig is qua fase, er zijn zelfs mensen die fase fouten niet horen, of eigenlijk herkennen.
Dus zal per gebruiker het resultaat ook verschillend uitvallen.
Aan de andere Kant is deze update een fijn tuning, wat natuurlijk geen grote verschillen kan maken t.o.v de vorige versie.
want immers was je systeem al getuned.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 maart 2020 20:32

Re: Sonarworks

Ben nu maar (tijdelijk) overgegaan naar Sonarworks. De reden is dat Dirac niet meer goed werkte.
Als ik metingen deed dan crashte Reaper continue.
Dirac belooft al jaren V2 en die is er nu, maar nog niet echt multichannel.
In ieder geval was ik Dirac zat, het duurt te lang, ze zetten er maar geen vaart achter helaas.
Voor mijn nieuwe setup wilde ik de kanalen uitmeten. Nu loop ik tegen het volgende aan.
Graag zou ik de metingen via Reaper doen omdat ik daar via de Hp crossover mijn sub op de front kanalen heb aangesloten, zodat ik dan in één meting mijn front+sub als combi kan meten.
Helaas accepteerd Sonarworks niet dat ik de mic via mijn Motu 828 aansluit en het geluid via asioreroute via Reaper weergeef.
Sonar works accepteert alleen metingen en geluid weergave via één en hetzelfde asio apparaat.
Lastig allemaal of weet iemand een workaround

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 maart 2020 12:54

Re: Sonarworks

Ha Jan, wel lastig. Ik weet het niet precies meer. Ik had er geen last van en ik werk ook met rearoute i.p.v. VST. maar ik liet mijn sub gewoon filteren. (nu heb ik geen sub meer).
Auke Jongbloed heeft mijn Motu 828 destijds geleend om Sonarworks te draaien. Misschien weet hij het nog?
Wat bedoel je met Hp crossover? Is dat een plugin in Reaper?
Misschien kun je dat crossover omzeilen door het filter van de sub te gebruiken?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com