Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ik stel me even voor...

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 12

Geregistreerd: 28 feb 2019 08:09

Bericht 07 maart 2019 09:09

Ik stel me even voor...

Hallo mensen ik ben Bernhard Lokhorst en stel me graag bij deze even voor,
ik heb zelf geen Hauptwerk-orgel maar ben van plan om op een boerderij
met dit project te starten. Ik wil dit boven de stal van de boerderij doen,
en heb hier informatie voor nodig. Ik begrijp dat er op deze website de enige
voorwerpen-/producten hiervoor beschreven zijn maar ik ben A-Technisch.
Zou iemand mij hierbij van dienst kunnen zijn?

Ten eerste vraag ik dan ook:
''Kan het orgel voor ongeveer € 5000,- helemaal Hauptwerk zijn?''

Ten tweede vraag ik:
''Is er genoeg ruimte boven de stal?''
;)
En ten derde:
''Wie kan-/wil mij helpen bij de opbouw van het orgel?''

Ik probeer maar wat, misschien ga ik tegen de forumregels in maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen.
Ik wil nog wel even zeggen dat ik uit Genemuiden (Ov) kom en ik wil graag meer weten over Hauptwerk en wat ik allemaal kan doen om het voor een LOW BUDGET in elkaar te ''zetten'' ;)

Met vriendelijke groet,
BarryGeelmuyden.

PS: Als er om foto's gevraagd word doe ik dit z.s.m.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 maart 2019 11:37

Re: Ik stel me even voor...

Van harte welkom Barry!

Met een budget van EUR 5000 kun je zeker een goede start maken, en je kunt veel dingen ook meteen goed doen. Belangrijkste tips: Marktplaats, geduld, en advies vragen op dit forum!

Grove schatting:
Licentie Hauptwerk Advanced: 700
2e-hands elektronisch orgel met MIDI: 1000-2000
2e-hands pc met 32 GB RAM: 500
Goede geluidskaart (bijv RME): 1000
Goede speakers: de rest van je budget

Er zijn voldoende gratis samplesets om in de beginperiode maanden plezier te hebben. Uiteindelijk is het wel de moeite om ook een of meer goede commercieel samplesets aan te schaffen, hiervoor eventueel EUR500-1000 budgetteren. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je in de loop van de tijd steeds meer aankoopt.

Ik ga er vanuit dat je speakers wilt gebruiken en niet alleen hoofdtelefoon. Dan is het erg de moeite waard om te kijken of je de akoestiek van je luisterruimte kunt optimaliseren. Wat dat betreft is het misschien wel een heel mooie gelegenheid dat je hiervoor de ruimte boven de schuur kunt inrichten. Een paar tips: zo min mogelijk beton en glas en andere gladde/reflecterende oppervlakken. Hout, tapijten en gordijnen (liefst zo dik mogelijk) hebben een gunstig effect. Hoe groter de ruimte, des te beter.

De plaatsing van je speakers kun je alvast plannen: symmetrisch opgesteld, op ongeveer 1 meter afstand voor je in een gelijkzijdige driehoek. Het beste plaats je ze op of iets boven oorhoogte.

Berichten: 12

Geregistreerd: 28 feb 2019 08:09

Bericht 08 maart 2019 10:14

Re: Ik stel me even voor...

Bedankt voor het hartelijk welkom. Ik ga het proberen maar het heeft veel, heel veel tijd nodig om dit te kunnen realiseren. En toch, ik ga dit echt proberen omdat zoals je zei, dit de moeite waard is.

Bedankt voor je reactie ik ga hiermee aan de slag, ik citeer, Grove schatting:
Licentie Hauptwerk Advanced: 700
2e-hands elektronisch orgel met MIDI: 1000-2000
2e-hands pc met 32 GB RAM: 500
Goede geluidskaart (bijv RME): 1000
Goede speakers: de rest van je budget
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 maart 2019 11:24

Re: Ik stel me even voor...

Welkom Barry!
Als je low budget wilt starten en geen geld wilt verspillen, kun je ook overwegen je geld aan goede hardware uit te geven en te starten met het gratis GO (GrandOrgue) en een gratis sampleset, zoals bijvoorbeeld Friesach van Pjotr Gabrowski.
Ik weet niet wat voor orgels jouw voorkeur hebben, maar het is op een gegeven moment wel prettig als je je geheugen kunt uitbreiden naar minimaal 64GB Ram. Dus investeer toekomstbestendig in een pc met een moederbord wat 64GB Ram kan hebben. En € 500,- voor en tweedehands PC lijkt me te krap. € 1000,- lijkt me reeeler.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 maart 2019 12:32

Re: Ik stel me even voor...

Jaap380 schreef: En € 500,- voor en tweedehands PC lijkt me te krap. € 1000,- lijkt me reeeler.

Heb pas een tweedehands pc met 64GB RAM op de kop getikt voor een kleine EUR 600. Dus 32 GB kan nog goedkoper, zie bijvoorbeeld https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... b-ssd.html voor een heel nette kandidaat op het eerste gezicht, slechts EUR 400.

64GB is inderdaad wat toekomstbestendiger, maar moeilijker verkrijgbaar. Maar met geduld lukt het wel.

Eigenlijk heb je ook nog iets van een touchscreen nodig, dat was ik in mijn vorige post vergeten.

Hauptwerk Advanced is m.i. gewoon zijn geld waard, al was het alleen maar omdat er veel meer (gratis) samplesets voor beschikbaar zijn dan voor GrandOrgue.

Voor wie echt low budget wilt: keyboard, oude pc met een stuk of 8 GB RAM, GrandOrgue, pc-speakertjes en droge gratis sets zoals Pitea en Burea. Dan klinkt het niet geweldig maar kun je wel voor 100-200 euro klaar zijn.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com