Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio drop-outs

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 03 jul 2019 20:42

Audio drop-outs

Goedendag,

Mijn kennis blijkt te kort te schieten om mijn audio probleem op te lossen.

Ik heb:
ASRock moederbord
Intel i7 - 6-core processor
2 SSD schijven
128 GB geheugen
RME Fireface UC audio interface
KRK speakers
Mixtuur speeltafel
Windows 10

Na installatie in 2016 draaide dit systeem naar wens al was mijn verwachting qua snelheid voor het laden van sample sets wel wat hoger dan in de praktijk.

Als ik mij goed herinner ben ik begonnen met Windows 8 maar toen Windows 10 enige tijd beschikbaar was heb ik een upgrade naar Windows 10 uitgevoerd. Ik vond toen dat de orgels zelf iets langzamer laadde. Deze combinatie heeft in voor geruime tijd prima gedraaid.

Tot ongeveer begin dit jaar.

Ik weet nu niet meer wat de volgorde geweest is maar ik heb een Windows 10 update gedaan en de Fireface UC USB driver een nieuwere versie geïnstalleerd. Vraag me niet waarom, ik heb gewoon een tik dat ik altijd alles op de laatste versie wil hebben omdat ik denk dat alles dan beter werkt, maar niets is minder waar want daarna begon de ellende.

De ellende bestaat uit klikken en kraken, soms een paar minuten spelen en de audio valt helemaal uit en dan moet ik de Pc helemaal opnieuw opstarten om weer geluid te krijgen. Als ik een kwartiertje gespeeld heb dan wordt de audio steeds stabieler en werkt het weer prima.

Ik heb wijzigingen doorgevoerd in de EUFI en in Windows 2 register keys aangepast om alle cores op max te laten draaien en soms werkt het wat beter maar ik krijg het geluid, direct na opstarten, niet strak. Het enige positieve resultaat is dat de kleinere orgels die ik nu laad bloedsnel klaar staan, maar ja daar heb je wat aan.

Deze week heb ik een mini PC, soort NUC model wat ik nog had staan opnieuw geïnstalleerd met Windows 10 en Hauptwerk en deze aangesloten op de speeltafel en het geluid werkt perfect.

Ik heb al vele malen gegoogled maar ik krijg nergens hetzelfde probleem laat staan een oplossing en ik word inmiddels wel lichtelijk gestoord van dit probleem.

Mijn vraag is of iemand eerder met dit probleem te maken heeft gehad of weet hoe dit opgelost kan worden of iemand weet die dit voor mij op zou kunnen lossen en met een positief resultaat hoeft dit ook niet gratis te zijn.

Vol verwachting hopen op goed een geod bericht......

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2019 21:08

Re: Audio drop-outs

Bij de services moet je Superfetch (in de laatste W10 versies Sysmain geheten) uitzetten en daarna de PC herstarten.
Grote kans dat het voorbij is (omdat eerste W8.1 er op stond en je waarschijnlijk de BIOS aanpassingen al gedaan hebt en dit nu opnieuw gedaan hebt).

Verder in W10 het volgende aanpassen (geldt ook voor andere Windows versies):
druk op de Windows logo toets en toets R. Tik daarna control.exe in en druk op de Enter toets
- zet, als 'Weergeven op' 'Categorie' staat (rechts boven in het scherm), deze op 'Grote pictogrammen'
- kies het pictogram Energiebeheer
- vaak staat Energiebeheerschema op "Gebalanceerd". Zet het op "Hoge Prestaties". Indien dat niet op het scherm staat klik dan eerst op "Aanvullende schema’s weergeven"
- klik vervolgens op "De schema-instellingen wijzigen"
- zet zowel "Het beeldscherm uitschakelen na" als "De computer in slaapstand zetten na" op 'nooit'

Ga nu naar "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen" en kies voor de volgende instellingen:
- Harde schijf --> harde schijf uitzetten na --> instelling (minuten) = 0 (dit wijzigt in 'nooit' als de muis elders wordt neergezet, hetgeen ook de bedoeling is)
- Instellingen voor de bureaubladachtergrond --> diashow --> onderbroken
- Slaapstand --> slaapstand na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
- USB-instellingen --> instelling voor selectieve USB-onderbreking --> instelling = uitschakelen
- PCI-express instellingen --> Link Status energiebeheer --> instelling = uitgeschakeld
- Beeldscherm --> beeldscherm uitschakelen na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
- Energiebeheer voor processor --> minimale processorstatus --> instellen = 100%
- Energiebeheer voor processor --> maximale processorstatus --> instellen = 100%.

Als dit gedaan is, de PC opnieuw starten.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 04 jul 2019 10:05

Re: Audio drop-outs

Beste Evert-Jan,

Hartelijk dank voor de tips, die ga ik vandaag nog doorvoeren. Sommige zoals de energiebeheer instellingen had ik ook al uitgevoerd en de Sysmain had ik ook al ergens gelezen maar ik ga het allemaal nalopen. HD heb ik niet, ik 2 M2 SSD's. Het zou trouwens handig zijn als MS eens een slim versie van W uit zou brengen, een basis install zonder al de ergelijke poespas die ik trouwens ook zoveel mogelijk verwijderd had.

Het gekke is wel dat op een veel eenvoudiger systeem gewoon direct goed werkt. Ik heb een mini Zotac PC voor muziek streaming. Daar had ik vorige week de laatste versie van W10 op geïnstalleerd, HW en andere benodigde driver erop, aangesloten en het werkte perfect zonder ook maar iets aan te passen in W10. Dan denk ik dat er toch iets in de hardware zit en heb ik spijt dat ik zo'n supersonisch moederbord en processor met zo veel geheugen aangeschaft heb.

Ik laat het resultaat weten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jul 2019 12:34

Re: Audio drop-outs

Nieuw of updaten is niet altijd beter. Zo is in de laatste 2 W10 versie het verwijderen van een orgel uit het geheugen (als je een nieuw orgel wil laden of HW wilt afsluiten) alleen maar langzamer geworden t.o.v. eerdere versies.

In "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen" staat echt harde schijf, ook al zit er een SSD in (in mijn PC tenminste). Maar ook een SSD mag niet uitgezet worden.
Met het 'supersonisch' moederbord en de processor in je HW PC is niets mis mee. Alleen zou ik het zelf beperkt hebben tot 64 GB RAM, met de optie later in de lege geheugen banken extra RAM te plaatsen, als dat nodig is.

Ik denk dat je mini Zotac PC overgedimensioneerd is voor muziekstreaming. Misschien zit er niet zo veel geheugen in maar wel een i5 of zelfs een i7 processor, waardoor je kleine orgels kunt bespelen zonder problemen.
Een Raspberry Pi 3 of 4 is voor streaming genoeg. Alleen voor het geluid moet er betere D/A convertor opgezet worden.

Als er na de controle nog tikken in het audio zitten, moet je de netwerkkabel losmaken/WiFi uitzetten en dan opnieuw testen.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 04 jul 2019 13:33

Re: Audio drop-outs

Net weer getest. PC aan, HW start automatisch en voor testen load Pekela. Behalve het starten na van HW na W10 gaat het allemaal razendsnel. Twee registertjes aan, ongeveer 10 seconden krakelig geluid en dan stilte.

Heb gisteren een paar tonen opgenomen met HW. Nadat het geluid uitvalt probeer ik deze in W10 af te spelen maar daar komt ook geen geluid uit. Ik moet de PC dan opnieuw opstarten en dan werkt het weer en de kans is dat het dan gewoon blijft werken. Het lijkt alsof óf de USB driver óf de ASIO driver uit het geheugen klapt, en als deze door het opstarten opnieuw geladen is werkt het weer. De logbestanden van W10 geven ook geen bijzondere foutmeldingen op systeem of applicatieniveau.

Als ik netwerk gebruik dan gebruik ik WiFi en dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd, beide netwerk en WiFi devices disabled. Ik heb de opties van je eerdere bericht ook allemaal nagelopen en deze settingen ook aangepast. De Sysmain stond inderdaad ook al uit. Heb nu ook in energiebeheer de HDD's en de andere settings angepast. Nu moet ik weer even wachten voordat ik weer kan testen.

Ik heb er ook al over gedacht om een andere audio interface te proberen, met andere software een Scarlett 6i6 bijvoorbeeld om te zien of dit wél werkt.

Nieuw of update is inderdaad niet altijd beter, dat begrijp ik. Voordat ik dit allemaal ging testen had ik schone W10 installatie gemaakt met de 1903 release. Het unloaden leek bij mij juist wél weer wat sneller te gaan. Bij grote orgels doe ik gewoon een Ctrl-Shift-Esc en kill het HW process dan ben je er in een seconde vanaf :o .

Tuurlijk is de Zotac overkill maar ik vergat erbij te zeggen dat ik deze ook gebruik voor Bluray weergave en wat andere zwaardere klusjes. Ik heb inderdaad nog een Pi 3 op de plank liggen maar als je zoveel problemen heb met HW kom je werkelijk nergens meer aan toe plus dat ik ik er ondertussen ook helemaal klaar mee ben.

Voor streaming zit ik trouwens nog steeds te wachten op een USB Stick PC van een crowdfunding actie. Die had ik jaren geleden al moeten krijgen maar het lukte niet om ze gefabriceerd te krijgen. Kreeg pas nof bericht dat het ding in augustus toch geleverd gaat worden. Intel heeft ze ook maar deze had een zwaardere proc en meer geheugen. Misschien worden ze in de toekomst nog beter zodat je er HW op kan draaien, maar dat zal nog wel even duren. Ik heb trouwens een losse HiFi DA converter.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 jul 2019 17:26

Re: Audio drop-outs

Bij mij veroorzaakte intels speedstep en xmp ( overclocking) dropouts.
Probeer eens in je Bios deze zaken uit te schakelen en alles inclusief je geheugen op een vaste klok snelheid te zetten.
Dat geeft de meest stabiele / betrouwbare configuratie voor Hauptwerk.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jul 2019 18:11

Re: Audio drop-outs

wfveennl schreef:Nadat het geluid uitvalt probeer ik deze in W10 af te spelen maar daar komt ook geen geluid uit.
Er kan maar 1 programma gebruik maken van de ASIO driver. HW en een mediaplayer gelijktijdig afspelen wil niet. Wie het eerst komt houdt contact met de ASIO driver. Je moet in dat geval HW dus stoppen.

wfveennl schreef:Bij grote orgels doe ik gewoon een Ctrl-Shift-Esc en kill het HW process dan ben je er in een seconde vanaf :o .
Dit zal een keer mis gaan. HW slaat bij het unloaden van een orgel de orgelinstellingen op (directory HW/USerData/Config0-OrganSettings voor HWconfig0). En bij het afsluiten van HW zelf doet HW dat ook voor eigen instellingen (HW/USerData/Config0-GeneralSettings).
Als je HW kilt zoals jij doet, dat gebeurt dat opslaan niet.
De kans is dan dat HW en/of een orgel niet meer wil opstarten.
Vergelijk het met de Windows PC, waarbij je bij afsluiten van de PC altijd de 230 V stekker uit het stopkontakt trekt ipv een shut down te doen. Ook dat zal een keer mis gaan bij opstarten.


Ter completering van wat Jan hierboven schrijft dit op disable zetten:
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
- Intel C-State
Je hebt dat misschien al gedaan maar ik zou het toch even controleren.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 04 jul 2019 19:28

Re: Audio drop-outs

Loosman schreef:Bij mij veroorzaakte intels speedstep en xmp ( overclocking) dropouts.
Probeer eens in je Bios deze zaken uit te schakelen en alles inclusief je geheugen op een vaste klok snelheid te zetten.
Dat geeft de meest stabiele / betrouwbare configuratie voor Hauptwerk.

Groet Jan


Beste Jan,

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is het geheugen op een vaste kloksnelheid te zetten. Ik heb ook met allerlei processor instellingen gespeeld. Iedere keer een optie wijzigen en weer proberen. Soms denk je dan positief resultaat te hebben behaald maar en het is dan wel wat beter maar toch nog niet helemaal. Dan verander ik nog maar weer eens een andere instelling en dan ben ik toch weer terug bij af. Heel erg frustrerend.

Evert-Jan schreef:Er kan maar 1 programma gebruik maken van de ASIO driver. HW en een mediaplayer gelijktijdig afspelen wil niet. Wie het eerst komt houdt contact met de ASIO driver. Je moet in dat geval HW dus stoppen.


Beste Evert-Jan,

Bij het afspelen is HW inderdaad afgesloten. De test was tevens bedoeld om te horen of de problemen ook opgenomen worden of dat het probleem puur in de overdracht naar de Fireface zit. En omdat ik het gemaakte bestand ook niet af kon spelen toen ik geen geluid had heb ik nog steeds de indruk dat óf de USB driver óf de ASIO driver uit het geheugen gegooid wordt.

Netjes afsluiten doe ik in elk geval als ik instellingen heb gewijzigd en als ik eerder al aangaf, na een schone 1903 installatie is het bij acceptabel geworden. Is het trouwens niet zo dat je instellingen bij het laden van het orgel ingelezen worden? Als je een instelling wijzigt is dit in het geheugen en moet het weggeschreven worden, maar als er niets veranderd is is e toch geen vuiltje aan de lucht als het het process killed?
De stekker van de PCV eruit ken ik ja...

De laatste opties die je noemt ga ik nog en keer checke in de EUFI ik twijfel alleen of deze dezelfde termen gebruikt worden. Ik snap niet waarom ze daar ook niet een betere toelichting bij geven.

Beide bedankt en morgen ga ik weer testen... wordt vevolgd dus.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 05 jul 2019 20:17

Re: Audio drop-outs

Beste Jan, Evert-Jan,

Ik heb vandaag in de UEFI gekeken maar er zijn wel bijna 30 verschillende instellingen voor het geheugen, dus daar moet ik eerst eens dieper induiken plus dat ik de specs van het geheugen nog op moet zoeken.

De processor instellingen heb ik wel nagelopen en hier en daar nog aangepastmaar ik was te druk vandaag om het nog serieus te testen, dus dan komt een deze dagen. Ik had in elk geval weer dat na het laden van orgel het ongeveer 2@3 min. bespeelbaar was en weg as het geluid weer. Ik word er hopeloos van...

Dank voor de suggesties tot nu toe en ik laat weten hoe het gaat.

Vriendelijke groet.
Willem.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2019 21:17

Re: Audio drop-outs

Je kunt ook HWiNFO - Professional System Information and Diagnostics downloaden

Kies de PORTABLE versie for Windows op https://www.hwinfo.com/download/
Uitpakken en de 64 bits versie starten. Het 1e scherm is belangrijk. Als de 4 groene balkjes (bij 4 core processor) stabiel blijven staan, dan loopt de processor op constante snelheid en dat niet de oorzaak van de klikken.

Staan er ook fouten in de Activity.log file als er geen audio meer is?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 jul 2019 21:29

Re: Audio drop-outs

Misschien overbodig maar heb je in de bios ook de audio uigeschakelt en in Windows de geluiden uitgezet.

Gr Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 06 jul 2019 13:16

Re: Audio drop-outs

Otie om in de UEFI (BIOS) geluid uit te zetten ben ik nog niet tegengekomen, Windows geluiden staan wel uit.Heb later vanmiddag pas weer tijd om er naar te kijken.

Mvg.,
Willem.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 06 jul 2019 19:09

Re: Audio drop-outs

Vanmiddag heb de Fireface UC verwisseld met een Scarlet 6i6 en weg zijn alle problemen. Ik ben niet iemand die direct staat te juichen maar ik heb het al enkele malen getest en het werkt perfect maar ik ga het eerst nog een paar dagen aankijken voordat ik er echt vertrouwen in krijg.

Misschien klopt mijn vermoeden dat mijn hardware/software een probleem heeft met óf RME USB driver óf met de RME ASIO driver.

Ik zal over enkele dagen nog weer een update geven. Voor nu nogmaals bedankt voor alle tips.

Mvg., Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jul 2019 00:10

Re: Audio drop-outs

Vreemd hoor.
RME is bekend om zijn goede en stabiele drivers.
Zelf heb ik ook jarenlang een RME ucx gehad zonder enige problemen(echter niet in een win 10 omgeving)

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 09 jul 2019 11:33

Re: Audio drop-outs

Ik heb RME tech support een mail gestuurd om te zien of zij een oplossing hebben.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 12 jul 2019 09:10

Re: Audio drop-outs

Nee, maar zit er wel over te denken. Heb een reactie van RME gekregen om andere software en soundplayers te testen. Maar als je al zo lang aan het troubleshooten bent dan wordt je er helemaal zat van. Het is weldaad als je gaat studeren dat er gewoon geluid uit komt zonder dat het wegvalt enz. De UC ga ik wel weer eens testen onder HW 5.

In elk geval bedankt voor alle tips.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jul 2019 20:43

Re: Audio drop-outs

Wat je ook nog kan proberen is met Revo uninstaller beide geluidskaart drivers grondig deinstalleren dus incl.
register sleutels en dan de driver van de Rme opnieuw installeren dat wil ook nog weleens helpen.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jochum en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com