Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

USB-midi hapering

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jun 2019 21:19

Re: USB-midi hapering

Ik hoop niet dat je voor de 2e (https://www.jaycar.com.au/usb-midi-interface/p/XC4934) US$ 29 betaald hebt.
Deze zijn voor nog geen 10 euro te koop op Marktplaats. Maar ze zijn nog geen cent waard. Aan de buitenkant zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar de binnenzijde (de electronica) is verschillend. Er zijn ook componenten weggelaten en ze functioneren slecht tot in het geheel niet. Zie ook http://www.frank-buss.de/midi/ , http://www.arvydas.co.uk/2013/07/cheap- ... -required/ en https://karusisemus.wordpress.com/2017/ ... modify-it/
Zoek ook even op ons forum, want er zijn meer personen die problemen hadden met deze kabel.

En BAX heeft een 60 dagen niet goed geld terug garantie voor de eerste. Die zou ik terug sturen.

Beide kabels gebruiken de ingebouwde Windows MIDI driver. En wordt nl. geen driver met de kabels meegeleverd. Crasht de driver, dan gaat HW ook onderuit, wat bij jouw het geval is.

Koop vervolgens bij Bax 2x een Roland um-one.
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... erface-mk2

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2019 12:05

Re: USB-midi hapering

De MIDI kabel wordt gevoed vanuit de USB poort van de PC.
Heb je in Windows --> Apparaatbeheer bij ELKE USB hub het eventueel geplaatste vinkje weggehaald bij de optie 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2019 13:55

Re: USB-midi hapering

Als oplossing kun je er een hub met een eigen voeding tussen zetten. Dan weet je zeker dat de randapparatuur zijn spanning krijgt. Deze met een geschakeld stekkerblok, waarop ook PC zit, aanzetten en dan de PC aan. Dan weet je zeker dat de USB voedingsspanning aanwezig is.

Als 1 fan op 100% gaat draaien en hij geeft 0 RPM aan, dan is de fan kapot. De uitleesmogelijkheid werkt dan niet en daarom draait op 100%.
Of de connector van die fan heeft slecht kontakt op het moederbord.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 jul 2019 22:52

Re: USB-midi hapering

Hallo,

Zoals je in mijn youtube (https://youtu.be/ydUhmmP9MMc) kunt zien heb ik drie MIDI_USB keyboards. Daarom heb ik mijn pedaal via MIDI-USB kabel, met de drie USB kabels van de keyboards op USB met eigen voeding aangesloten.
Om te beginnen start ik mijn Roland Octacapture, dan de PC en als Windows gestart is, wacht ik 10 seconden en start dan Hauptwerk op. Eigenlijk nooit problemen of hickups. De FCB1010 heb ik er later bij gekocht and via een Roland UM10 MIDI-USB kabel aangesloten.

Maar binnenkort zijn mijn Nektar keyboards te koop. Ik ga overstappen op Fatar klavieren, dus wordt alles anders.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 aug 2019 21:29

Re: USB-midi hapering

Als HW stopt is er communicatie met MIDI en audio driver om die te laten weten dat HW stopt.

Ik heb even in de log file gekeken. Toevallig had je 1 regel te veel gekopieerd, nl. de eerste:
2019-08-02-19-05-34: INF:5187 Could not initialize DirectSound device 'DirectSound: Primair geluidsstuurprogramma'. The device might be detached, turned off or its driver not installed properly. (Operating system message: DSERR_NODRIVER, code: -2005401480.)
Heb je het audio op het MB uitgezet??
Of je juiste driver geïnstalleerd?

Ik dacht dat je Window 10 gebruikte, maar zie in de logfile "Windows 8.x ver: 6.2.9200" en dat is Windows 8.0. Die wordt niet meer gesupport door HW (en ik denk ook niet meer door de meeste software/drivers). Het is 7, 8.1 en 10.
Keuze genoeg dacht ik waarbij in Windows 7 zou laten zitten (wil niet snel installeren op de processor en is end of support op 20 januari 2020).

Dit brengt me ook op het volgende, n.a.v. bovenstaande.
Heb jij op de Asrock z370m Pro 4 de laatste drivers van de fabrikant (ASROCK dus) zelf geplaatst?
Geldt ook voor de chipset drivers van dat moederbord en de laatste ASIO4ALL.
Microsoft maakt met de meegeleverde Windows 8/10 drivers soms een rommeltje en plaatsen dan een universele driver.

En ook de laatste BIOS versie geplaatst?
Ik zou het BIOS even terugzetten naar default instellingen en alleen deze 3 even disablen:
- Intel Turbo Boost Technology
- Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)
- Intel C-State

Doe jij aan overclocking op dat MB?

Welke USB apparaten zijn er nog meer gekoppeld dan behalve de versterker en de 2 UM-ONE MIDI kabels? Ik zie nl. 'hauptwerk_in', 'hauptwerk_out'. Wat is dat? En loopt het audio vanuit HW via Reaper naar de versterker of rechtstreeks van HW naar de versterker?
Als deze HW logfile het laatste is voordat e.e.a. crashte, dan zie ik dat dit niet meer gelogd wordt:
Stopping MIDI OUT port 'hauptwerk_out'.
Bij het andere orgel wordt dat wel gelogd bij stoppen.

Heb jij audio en MIDI op de USB2 poorten van de MB aangesloten om de meeste compatibiliteit te hebben? Rechtstreeks of via een powered hub?
En 'hauptwerk_out' en 'hauptwerk_in'?


Advies is om over te gaan naar HW 8.1 (frisse installatie doen en geen update o.i.d.!), bovenstaande mee te nemen in die installatie en dan opnieuw te testen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 aug 2019 11:08

Re: USB-midi hapering

Ik heb even bij mij op een W10 systeem gekeken (1903H1), en daar staat dezelfde Windows versie informatie als in jouw HW logfile.
Het is dus een bug in HW. Dat moest destijds gepatched worden omdat het niet onder Windows 8.1 werkte (wel onder 8.0). En daar is dit dus niet goed gegaan. Ik zal de bug aan MDA rapporteren.

Ik zou even bij die W10 versie blijven.

Nu je wat meer omschreven hebt: als het weer fout gaat zou ik het zelf gemaakte schilletje om HW even uitzetten of een aantal commando's richting HW even disabelen. Misschien geef je wel opdrachten aan HW terwijl deze bezig is een orgel uit het geheugen te verwijderen (zowel bij afsluiten HW als bij een andere orgel laden). En dan denk ik dat het eerder fout gaat bij grote orgels dan bij kleine orgels.
Wacht je prg wel totdat het orgel uit het geheugen weg is voordat een nieuwe opdracht wordt gegeven?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2019 10:27

Re: USB-midi hapering

Mooi dat je nu achter de oorzaak bent.
prestantt schreef:PS. Asrock Ultra Fast Boot is echt alleen voor het zeer snel te kunnen starten van Windows. Het starten van Windows wordt niet sneller.
Dit is alleen toepasbaar in Windows 8.x. Even in het boekje van het moederbord kijken. Bij mijn MB (geen Asrock) in de HTK-PC is dat zo.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 sep 2019 19:54

Re: USB-midi hapering

Waarom heb je als het oude MB defect gegaan is, niet hetzelfde merk en type gekocht als je had en dat wel goed werkte?

Weet je zeker dat alle geïnstalleerde software qua versie hetzelfde is in de oude situatie? Want waarom kan HW zijn MIDI data nu niet kwijt via hauptwerk_out terwijl dit eerder wel het geval was? En heb je de MIDI logging al eens aangezet om dit nader te bekijken (General settings --> General preferences)?

Waarom zet je eerst de Denon uit en sluit Reaper af voordat je HW afsluit? Deed je dat in de situatie met het vorige moederbord ook en wat was toen het effect?
Crashen van HW als de Denon uit staat kan ik niet begrijpen omdat Reaper er tussen zit en de Denon's door Reaper worden aangestuurd. Wel als je Reaper ook nog afsluit. HW kan crashen als de driver voor de geluidskaart crasht of Reaper eerder wordt afgesloten dan HW.

"Audio drivers present and number of output channels each provides: 'ASIO: ASIO4ALL v2' (2), 'Hauptwerk VST Link' (32)." geeft aan wat HW ziet aan beschikbare audio bij het opstarten. Dat wil niet zeggen dat die ook allemaal gebruikt worden; dat is immers afhankelijk wat jij geconfigureerd hebt.
Jammer dat je belangrijke delen in de logfile hebt weggelaten. Ik mis zo iets als
INF:5120 Starting audio output device 'Hauptwerk VST Link'.
Maar dat zul je vast wel ergens gevonden hebben nadat het orgel geladen is. Dan weet je zeker dat Reaper door HW wordt aangestuurd en niet ASIO4All.

Tussen 2 haakjes: als je maar 1 Denon gebruikt, is geen ASIO4All nodig maar kun je de Denon ASIO driver gebruiken.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com