Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wit orgel van knutselaar

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 14 feb 2012 23:05

Wit orgel van knutselaar

Knutselaar stelt zich voor.
Deze knutselaar woont in Bodegraven en speelt zelf geen noot… Ik heb wel een vrouw die orgel speelt en onze tweede zoon zit op orgelles. Ons oude orgel was een Johannus Opus 220. Dit orgel begon kuren te krijgen. Na een artikel in de krant over Hauptwerk en een bezoek op deze site, stond mijn voorkeur vast, het volgende orgel is met Hauptwerk!
Daar ik zelf MTS elektronica heb gevolgd en na een bezoek aan de site http://www.gino-midi.nl begon het te kriebelen. Eerst heb ik de Small-midi interface gekocht en de soldeerbout opgestookt. Toen de interface leek te functioneren (testen zoals hr. Goes beschrijft) ben ik op zoek gegaan naar een oud orgeltje op Marktplaats om daar de klavieren uit te slopen. Echter hier bood iemand een kast aan met 3 klavieren. Deze was snel gekocht. Hierna had ik echter een probleem dat de kleine interface geschikt was voor maar 2 klavieren. Dus dan maar de grote broer aangeschaft.
De BIGMIDI biedt voldoende aansluit mogelijkheden voor maximaal 6 klavieren en heeft 6 ingangen voor volumeregelaars. Op de ingangen zijn de zwelpedalen aangesloten en hebben de volgende functies: 1.Volume voor het gehele orgel, 2. Zwelwerk 3. Crescendo Hiervoor is het schema enigszins aangepast zodat wel met de gebruikelijke LDR’s gewerkt kan worden. Dit zal ik tzt op het forum plaatsen.
Het gehele orgel is met een druktoets in te schakelen. Voor de liefhebbers zal ik ook tzt het schema plaatsen. Uitschakelen gaat via het scherm.
In de kast zijn de computer en versterker onder gebracht.
Het geheel is in wit/grijs geschilderd, zodat het een geheel vormt met de rest van het interieur.
Wat zou ik de volgende keer anders doen?
Het hout was in verschillende kleuren. Tevens stond een deel in de meubelwas. Deze was had ik niet goed verwijderd, waardoor de verf niet goed hechte en los liet. Dus bij een oud orgel eerst goed afbijten en weer geheel opnieuw de verf opzetten.
De klavieren die in het orgel zaten waren niet voorzien van goede contacten. Deze waren scheef, krom en geoxideerd. Met de toetsprintplaten van Goes zijn makkelijk de klavieren van nieuwe contacten te voorzien. Groot aandachtspunt is wel de afstand tussen de contacten en de contactrail. Dit dient goed uitgemeten te worden alvorens de rail op de print vast te solderen.
De toegepaste componenten zijn relatief goedkoop en ik hoop dat er meer zelfbouwers komen.
Grote stimulans is dat Hr. Goes nu ook professionele printplaten levert. Ik heb de printplaten nog grotendeels zelf gemaakt, maar gezien de kosten, raad ik dat af. Tevens wordt de bouwtijd aanzienlijk verkort.
In de kast is het volgende ondergebracht:
Computer met Intel CPU i7 950
HD 1000Gb, RAM 6Gb
Mobo Asrock X58 Extreme
Windows 7
Touchscreen Medion AKOYA 21,5 inch
Midi kabel: E-MU 1x1
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 feb 2012 23:13

Re: Nieuw orgel

Hallo Knutselaar,

neem aan dat het je echte naam niet is?

maar van harte welkom op dit forum, je hebt een mooi strak orgel gemaakt zie ik perfect.

ik wens je heel veel speelplezier,

wat zijn de samplesets die je bespeelt??

vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 14 feb 2012 23:42

Re: Nieuw orgel

Jan Wim schreef:Hallo Knutselaar,

neem aan dat het je echte naam niet is?

maar van harte welkom op dit forum, je hebt een mooi strak orgel gemaakt zie ik perfect.

ik wens je heel veel speelplezier,

wat zijn de samplesets die je bespeelt??

vriendelijke groet

Jan Wim


Misschien heet hij Kees Nutselaar of Karel Nicolaas Utselaar.. Hij speelt zelf in ieder geval niet, dat schreef hij tenminste.
Mevrouw Utselaar speelt wel..
Laatst bijgewerkt door Roland op 15 feb 2012 02:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 feb 2012 00:19

Re: Nieuw orgel

Welkom op de site, meneer Knud Selaar.
Knud is een Deense naam...betekent "verwarring".....en zo u kunt zien is het forum danig in verwarring. ;)
Groet uit Dordrecht, Ron

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 feb 2012 01:27

Re: Nieuw orgel

RonD schreef:Knud is een Deense naam...betekent "verwarring"


Zo noemen ze in Denemarken de baby's die sterke gelijkenissen
vertonen met diegene die de vader niet zou moeten zijn..

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 16 feb 2012 13:49

Re: Wit orgel van knutselaar

Jan Wim schreef:Hallo Knutselaar,

neem aan dat het je echte naam niet is?

maar van harte welkom op dit forum, je hebt een mooi strak orgel gemaakt zie ik perfect.

ik wens je heel veel speelplezier,

wat zijn de samplesets die je bespeelt??

vriendelijke groet

Jan Wim


Mijn echte naam noem ik liever niet op internet.
Op dit moment hebben we nog geen sampleset. Wel een aantal demo's. De keuze is echter niet makkelijk...en bruin moet het ook kunnen trekken.


Groeten,
Knutselaar
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 16 feb 2012 22:56

Re: Wit orgel van knutselaar

Beste knutselaar,

Tijdens wat surfen op deze site kwam ik deze week uw artikel en foto's tegen.
U heeft inderdaad een erg mooi en strak orgel gebouwd en in zo'n korte tijd. Zeker gezien het feit dat u ook de toetscontacten hebt vervangen.
Ook leuk dat de GINO-MIDI interface een onderdeel van uw project is geworden.

Hartelijke groet

Nico Goes

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 25 feb 2012 20:21

Re: Wit orgel van knutselaar

beste knutselaar,

Hoe bevalt de BIGMIDI interface? Ben namelijk van plan dat ook aan te schaffen! Wat doe je precies met het LCD schermpje naast het klavier?

gr Jacco

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 02 maart 2012 22:53

Re: Wit orgel van knutselaar

Hoi Jacco,
de interface werkt goed. Ik heb zelf nog de printplaten geëtst maar die zijn nu kant en klaar te bestellen. Lijkt nu wel een bouwpakket.
Met het lcd scherm kan je transponeren, kanalen instellen en de soorten midi boodschappen wijzigen. De derde toets werkt ook als panic toets. Handig als een contact blijft hangen.
Voor uitgebreide beschrijving zie de website.
Als je kan solderen en de bouwbeschrijving volgt moet het lukken.

Groeten en knutselse,
Knutselaar

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com