Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Correctie bij muziekinstallatie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 12:20

Correctie bij muziekinstallatie

Goedemiddag allen,

Ik heb een vraag. Mijn collega heeft een muziekinstallatie en vindt zijn weergave m.n. de bassen wat tegenvallen (te nadrukkelijk aanwezig). Nu gebruikt een deel onder ons (ik zelf ook) Sonarworks voor een verbeterde weergave. Is iets dergelijks ook toe te passen op een muziekinstallatie, zonder toevoeging van geluidskaart?

Hij heeft:
-Yamaha RN 402d
-Monitor Audio luidsprekers BRONZW05

Ik hoor graag!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 aug 2019 14:27

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Volgens mij werkt het niet buiten een PC om. Dus de PC moet in je audio-keten zitten.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 15:36

Re: Correctie bij muziekinstallatie

je moet ergens in de keten tijdelijk een pc toevoegen, die geluid over de te corrigeren speakers laat horen.
Dit doe je niet met Sonarworks o.i.d maar met REW .
Zodra de filter lijst compleet is over je dit in een standalone dsp in, en kan de pc losgekoppeld worden van de audio installatie.

Dus ja het is mogelijk, alleen wat omslachtig, en je moet in een dsp er tussen hangen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 17:25

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Jan Wim schreef:je moet ergens in de keten tijdelijk een pc toevoegen, die geluid over de te corrigeren speakers laat horen.
Dit doe je niet met Sonarworks o.i.d maar met REW .
Zodra de filter lijst compleet is over je dit in een standalone dsp in, en kan de pc losgekoppeld worden van de audio installatie.

Dus ja het is mogelijk, alleen wat omslachtig, en je moet in een dsp er tussen hangen


Top, als ik het goed begrijp dient er een DSP versterker aangeschaft te worden zoals bijvoorbeeld deze?
https://www.venderparts.nl/pioneer-deq- ... gJli_D_BwE

En dan het stappenplan:

1. DSP versterker aansluiten en bijbehorende software installeren,
2. REW installeren op zijn laptop.
3. Metingen (met de Sonarworks microfoon) verrichten zoals REW voorschrijft (en jij elders uitgewerkt hebt?)
4. Met geactiveerde verbeteringen laten spelen.

Verbeter gerust als het niet klopt ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 18:13

Re: Correctie bij muziekinstallatie

de door jouw geselecteerde dsp is automotive variant en niet zo geschikt voor hifi thuis


dit is een betere variant, en dan het liefst digitaal aansluiten
https://www.bax-shop.nl/equalizer/behri ... -equalizer

vanuit de dsp kan je de monitors speakers aansluiten

En dan het stappenplan:

1. DSP versterker aansluiten en bijbehorende software installeren,
2. REW installeren op zijn laptop.
3. Metingen (met de Sonarworks microfoon) verrichten zoals REW voorschrijft (en jij elders uitgewerkt hebt?)
4. Met geactiveerde verbeteringen laten spelen.

Verbeter gerust als het niet klopt ;)


1.heeft geen software nodig
2.correct, mits de laptop een geluidskaart heeft?
3.correct
4.correct

note: vanuit REW moet je de correcties wel handmatig in de DSP invoeren, dit kan zowel links rechts apart
of stereo afhankelijk van hoe je de meting in REW uitvoert
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 18:55

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Right, ik kan niet in z'n portomonnee kijken, maar zal het voorleggen ;)

Laptop geluidskaart: red je dat met onboard jack mic en headtel. in- en uitgang? Of adviseer je dan even een vaste pc met wat luxe geluidkaart?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 19:00

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Right, ik kan niet in z'n portomonnee kijken, maar zal het voorleggen ;)

Laptop geluidskaart: red je dat met onboard jack mic en headtel. in- en uitgang? Of adviseer je dan even een vaste pc met wat luxe geluidkaart?


ja de laatste optie, je hebt namelijk een mic. ingang nodig voorzien van 48v

wil je/kan dat niet dan kan de DSP overweg met een eigen weging d.m.v roze ruis , je kan dan de microfoon achter in de dsp pluggen, en vervolgens gaat de dsp zelf proberen te corrigeren, maar deze methode vind ik redelijk onbetrouwbaar, en vaak zit deze vorm van auto correctie er flink naast.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 19:04

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Ok, kan met mn HW-PC wel.

Nog even een vraagje voor mijn concrete beeldvorming, de DSP neemt niet de functie over van zijn huidige versterker maar stuurt er een gecorrigeerd signaal naar?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 19:10

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Ok, kan met mn HW-PC wel.

Nog even een vraagje voor mijn concrete beeldvorming, de DSP neemt niet de functie over van zijn huidige versterker maar stuurt er een gecorrigeerd signaal naar?


in een studio is de normale route als volgt DSP-Versterker

vandaar mijn opmerking het liefst digitaal aansluiten
want hoe wordt nu de versterker voorzien van signaal? via cd speler?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 19:18

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Hij heeft nu een cd-speler met tulup aan zijn versterker, analoog dus. In de nieuwe situatie moet waarschijnlijk geript worden?

Ik ga op kraamvisite ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 19:24

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Hij heeft nu een cd-speler met tulup aan zijn versterker, analoog dus. In de nieuwe situatie moet waarschijnlijk geript worden?

Ik ga op kraamvisite ;)



vaak heeft een cd speler ook een digitale aansluiting optisch wellicht of coax

anders even een foto schieten als je op de kraam bent ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2019 19:49

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Als je dan roomcorrectie nastreeft dan zou ik eerder de receiver verkopen en dan gaan voor een receiver waar audysey of Dirac roomcorrectie is ingebouwd. Die zijn zeker te vinden.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 22:11

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Loosman schreef:Als je dan roomcorrectie nastreeft dan zou ik eerder de receiver verkopen en dan gaan voor een receiver waar audysey of Dirac roomcorrectie is ingebouwd. Die zijn zeker te vinden.

Gr Jan


Even wat op Audyssey gegoogled, dat is dus echt roomcorrectie. Wel handig onder "1 motorkap"

@Jan Wim: je hebt duidelijk gemaakt dat Room Correctie niet hetzelfde is als Acoestisch Filteren. Waarom zou je meer richting Acoestisch Filteren sturen? Puur omdat je dan meer disciplines tegelijkertijd tackelt?

Als ik zo e.e.a. lees optimliseert Room Correctie op bepaalde luisterpunten. Acoestisch Filteren zou over de gehele luisterruimte een prachtig gebalanceerde klank geven, klopt dat?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 aug 2019 22:19

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Jan Wim schreef:
Harm schreef:Hij heeft nu een cd-speler met tulup aan zijn versterker, analoog dus. In de nieuwe situatie moet waarschijnlijk geript worden?

Ik ga op kraamvisite ;)



vaak heeft een cd speler ook een digitale aansluiting optisch wellicht of coax

anders even een foto schieten als je op de kraam bent ;)


cdspeler.jpg


Dr zit coax op zo te zien, tis voor mij verders onbekend dat digitale gebeuren 8-)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 22:48

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:
Jan Wim schreef:
Harm schreef:Hij heeft nu een cd-speler met tulup aan zijn versterker, analoog dus. In de nieuwe situatie moet waarschijnlijk geript worden?

Ik ga op kraamvisite ;)



vaak heeft een cd speler ook een digitale aansluiting optisch wellicht of coax

anders even een foto schieten als je op de kraam bent ;)


cdspeler.jpg


Dr zit coax op zo te zien, tis voor mij verders onbekend dat digitale gebeuren 8-)


Nr.3 kan via coax of toslink de dsp in, en van daaruit het liefst digitaal de versterker in
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2019 22:53

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:
Loosman schreef:Als je dan roomcorrectie nastreeft dan zou ik eerder de receiver verkopen en dan gaan voor een receiver waar audysey of Dirac roomcorrectie is ingebouwd. Die zijn zeker te vinden.

Gr Jan


Even wat op Audyssey gegoogled, dat is dus echt roomcorrectie. Wel handig onder "1 motorkap"

@Jan Wim: je hebt duidelijk gemaakt dat Room Correctie niet hetzelfde is als Acoestisch Filteren. Waarom zou je meer richting Acoestisch Filteren sturen? Puur omdat je dan meer disciplines tegelijkertijd tackelt?

Als ik zo e.e.a. lees optimliseert Room Correctie op bepaalde luisterpunten. Acoestisch Filteren zou over de gehele luisterruimte een prachtig gebalanceerde klank geven, klopt dat?



Ik weet niet wat het budget is? Audyssey en Dirac zijn vrij prijzig.

Akoestisch filteren staat kwalitatief boven full range correctie.
Maar dat kan alleen bij bi/tri-amping
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 31 aug 2019 19:01

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Aan de speakereigenschappen te zien kan hij bi-ampen.
Feitelijk is de enige uitgaaf die DSP (met nog wat diverse kabels).

Ik zal het voorleggen... bedankt zover!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 31 aug 2019 23:03

Re: Correctie bij muziekinstallatie


Ik weet niet wat het budget is? Audyssey en Dirac zijn vrij prijzig.

Akoestisch filteren staat kwalitatief boven full range correctie.
Maar dat kan alleen bij bi/tri-amping


Is dat niet allemaal overkill ? Het kan toch ook veel eenvoudiger en zonder extra kosten.?

Gebruik Hauptwerk als VSTi met Cantabile Lite (gratis) als host en een VST equalizer (b.v. Van Tokyo Dawn Labs, ook gratis, Zie website KVR) en je oren i.p.v een microfoon. Dat zou ik eerst eens proberen voordat je dure apparatuur en software aanschaft. Het gaat toch om wat je hoort en niet om wat je meet.
Groet Bas.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2019 08:22

Re: Correctie bij muziekinstallatie

BasKb schreef:

Ik weet niet wat het budget is? Audyssey en Dirac zijn vrij prijzig.

Akoestisch filteren staat kwalitatief boven full range correctie.
Maar dat kan alleen bij bi/tri-amping


Is dat niet allemaal overkill ? Het kan toch ook veel eenvoudiger en zonder extra kosten.?

Gebruik Hauptwerk als VSTi met Cantabile Lite (gratis) als host en een VST equalizer (b.v. Van Tokyo Dawn Labs, ook gratis, Zie website KVR) en je oren i.p.v een microfoon. Dat zou ik eerst eens proberen voordat je dure apparatuur en software aanschaft. Het gaat toch om wat je hoort en niet om wat je meet.
Groet Bas.


Ik ben bang Bas dat je het start bericht niet goed gelezen hebt, of ik heb het verkeerd Begrepen dat kan ook......
Maar ik heb eruit opgemaakt dat het juist om een niet HW gebruiker ging, die puur alleen zijn audio installatie wil Corrigeren.


Jou laatste opmerking is deels waar, de TS is n.l niet tevreden over zijn geluid, dus schort er iets aan. Om een eerlijk inzicht in complexe problemen te krijgen zal er gemeten moeten worden.
De uitkomst van die meting kan zijn dat je uit eindelijk besluit om iets breed of smalbandig aan te pakken.
Breedbandig zou je nog op het gehoor kunnen tunen, maar smalbandig corrigeren zonder meting is absoluut onmogelijk.
en een meting is een grafische weergave van wat jij hoort uiteindelijk.
Dat wil niet zeggen dat een ongecorigeerde speaker niet "goed" kan klinken, maar welke mate van acceptatie heeft ons gehoor/brein daar aan verleend?
Voor mij is meten weten, de uit slag van een meting bepaald welke vervolg keuze nodig kan zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 02 sep 2019 18:24

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Jan Wim schreef:Ik ben bang Bas dat je het start bericht niet goed gelezen hebt, of ik heb het verkeerd Begrepen dat kan ook......
Maar ik heb eruit opgemaakt dat het juist om een niet HW gebruiker ging, die puur alleen zijn audio installatie wil Corrigeren.


Dat zou zomaar kunnen. Ik heb in mijn argeloosheid verondersteld dat iemand die op dit forum advies zoekt over zijn HiFi die HiFi installatie gebruikt om de audio uit Hauptwerk of GrandOrgue af te spelen.
Als je daarvoor niet de meest geschikte luidsprekers heb heb je goede kans op resonanties in de bas (met een kleine letter b).
Maar of het nu wel of niet voor gebruik met Hauptwerk is. Ik vind dat we op dit forum wel hard van stapel lopen met advies over meet- en correctie materiaal zonder de situatie te kennen.

Jan Wim schreef:Jou laatste opmerking is deels waar, de TS is n.l niet tevreden over zijn geluid, dus schort er iets aan.


Ja, maar dat kan je kennelijk ook horen zonder het te meten. Het zou zomaar kunnen zijn dat iemand zijn budget beter kan besteden aan een goede/betere geluidsinstallatie of (voor het muziekrepertoire van zijn keuze) beter geschikte geluidsboxen en daarmee een beter resultaat behaalt dan aan correctiesoftware en-apparatuur, nog afgezien van de vakkennis om daar deskundig mee om te gaan.

Jan Wim schreef:Om een eerlijk inzicht in complexe problemen te krijgen zal er gemeten moeten worden.

Misschien toch eerst beter eens kijken of er wel een complex probleem is.
Jan Wim schreef:De uitkomst van die meting kan zijn dat je uit eindelijk besluit om iets breed of smalbandig aan te pakken.
Breedbandig zou je nog op het gehoor kunnen tunen, maar smalbandig corrigeren zonder meting is absoluut onmogelijk.
en een meting is een grafische weergave van wat jij hoort uiteindelijk.
Dat wil niet zeggen dat een ongecorigeerde speaker niet "goed" kan klinken, maar welke mate van acceptatie heeft ons gehoor/brein daar aan verleend?
Voor mij is meten weten, de uit slag van een meting bepaald welke vervolg keuze nodig kan zijn.


Voor mij draai je de zaak om. Meten kan nuttig zijn als je een probleem zonder meten niet kan oplossen. En: Ik wil niet zeggen dat een goede luidspreker met enige correctie niet nog beter kan worden, maar correctie is geen panacee. Een slechte luidspreker wordt met correctie niet ineens een goede.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 02 sep 2019 18:30

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Vanavond gaat de kogel door de kerk, mijn collega komt met zijn speakers even een bezoekje brengen om te luisteren met Sonarworks... met eigen cd ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2019 21:39

Re: Correctie bij muziekinstallatie

BasKb schreef:
Jan Wim schreef:Ik ben bang Bas dat je het start bericht niet goed gelezen hebt, of ik heb het verkeerd Begrepen dat kan ook......
Maar ik heb eruit opgemaakt dat het juist om een niet HW gebruiker ging, die puur alleen zijn audio installatie wil Corrigeren.


Dat zou zomaar kunnen. Ik heb in mijn argeloosheid verondersteld dat iemand die op dit forum advies zoekt over zijn HiFi die HiFi installatie gebruikt om de audio uit Hauptwerk of GrandOrgue af te spelen.
Als je daarvoor niet de meest geschikte luidsprekers heb heb je goede kans op resonanties in de bas (met een kleine letter b).
Maar of het nu wel of niet voor gebruik met Hauptwerk is. Ik vind dat we op dit forum wel hard van stapel lopen met advies over meet- en correctie materiaal zonder de situatie te kennen.

Jan Wim schreef:Jou laatste opmerking is deels waar, de TS is n.l niet tevreden over zijn geluid, dus schort er iets aan.


Ja, maar dat kan je kennelijk ook horen zonder het te meten. Het zou zomaar kunnen zijn dat iemand zijn budget beter kan besteden aan een goede/betere geluidsinstallatie of (voor het muziekrepertoire van zijn keuze) beter geschikte geluidsboxen en daarmee een beter resultaat behaalt dan aan correctiesoftware en-apparatuur, nog afgezien van de vakkennis om daar deskundig mee om te gaan.

Jan Wim schreef:Om een eerlijk inzicht in complexe problemen te krijgen zal er gemeten moeten worden.

Misschien toch eerst beter eens kijken of er wel een complex probleem is.
Jan Wim schreef:De uitkomst van die meting kan zijn dat je uit eindelijk besluit om iets breed of smalbandig aan te pakken.
Breedbandig zou je nog op het gehoor kunnen tunen, maar smalbandig corrigeren zonder meting is absoluut onmogelijk.
en een meting is een grafische weergave van wat jij hoort uiteindelijk.
Dat wil niet zeggen dat een ongecorigeerde speaker niet "goed" kan klinken, maar welke mate van acceptatie heeft ons gehoor/brein daar aan verleend?
Voor mij is meten weten, de uit slag van een meting bepaald welke vervolg keuze nodig kan zijn.


Voor mij draai je de zaak om. Meten kan nuttig zijn als je een probleem zonder meten niet kan oplossen. En: Ik wil niet zeggen dat een goede luidspreker met enige correctie niet nog beter kan worden, maar correctie is geen panacee. Een slechte luidspreker wordt met correctie niet ineens een goede.


Bas
als je een diagnose wilt maken van een speaker kan je dit niet zonder metingen bepalen.
Zodra iemand niet tevreden is over geluid En daar gaat het hier over in deze topic, zul je nu eenmaal moeten meten op locatie.

in de speakerwereld is een controlemeting noodzakelijk, zoals een arts bloeddruk e.d. basis zaken bij een patient in kaart brengt.
Zo hoort een controle meting tot de basis uitrusting van een checkup, deze controle meting bestaat uit
a. frequentie meting
b. impedantie meting
c. vervormings meting
d. decay en fase meting

Laten we nu eens aub stoppen om te vertellen dat deze zaken allemaal op het gehoor te beoordelen zijn........
Dat is absoluut onmogelijk, deze standaard controlemeting zal direct zichtbaar maken of de technische zaken van de speaker inorde zijn.

De vervolgstap middels deze uitkomst is bepalen wat er aan gebrekken opgelost kan worden.

Waar dit in de speaker wereld volkomen normaal is, loop je hier op het organisten forum regelmatig tegen beweringen aan, die volkomen haaks op metingen en uitvoering daarvan staan.

Ik denk dat de grondslag van deze dwaling geheel te wijten is aan het feit, dat veel mensen HW teveel zien als een pijporgel, terwijl het 100% onderhevig is aan technische audio regels .

hoe moet ik bv. een groupdelay beoordelen op het gehoor..................dat kan toch niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2019 21:46

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Vanavond gaat de kogel door de kerk, mijn collega komt met zijn speakers even een bezoekje brengen om te luisteren met Sonarworks... met eigen cd ;)



en dan............... is niet de juiste methode, jouw collega heeft bij hem thuis een probleem.
Nu komt hij met de speakers naar jouw woning, waar dat probleem helemaal niet aanwezig hoeft te zijn, of minder, kan juist weer een ander probleem zijn.
en omdat hij in zijn eigen setup geen SW kwijt kan, is het leuk om te demonstreren wat SW kan, maar is je collega nog niet geholpen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 02 sep 2019 21:58

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Ik was wat kort door de bocht met de uitspraak "kogel door de kerk".
De intentie was te laten horen wat een programma doet met de weergave van speakers...
Nu, dat heeft hij vanavond gehoord!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2019 22:29

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Ik was wat kort door de bocht met de uitspraak "kogel door de kerk".
De intentie was te laten horen wat een programma doet met de weergave van speakers...
Nu, dat heeft hij vanavond gehoord!

;)

dat is een goede actie Harm, ons brein en gehoor is gevoelig voor pakweg de 1e 40/60msec
binnen dat Tijdsvenster moet zowel de technische en akoestische zaken kloppen. Denk aan de transienten e.d.
Room correctie kan dit aardig corrigeren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com