Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2019 12:01

Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Voor hen die op HW 4.2.1. willen blijven of nog niet weten of ze over zullen gaan naar HW5, enkele tips.

Download, nu deze nog beschikbaar zijn en je ze niet meer op je eigen PC/backup hebt staan, alle HW4 installatiebestanden (RAR files) van encrypted sample sets en eventueel ook de HW4 encrypted demo's die je gebruikt (ook in composite/samengestelde orgels zoals ZurekV).
De niet beveiligde sample sets blijven wel beschikbaar omdat deze ook in HW5 zonder aanpassingen werken.

Dit geldt voor het programma zelf, Hauptwerk 4.2.1 Full version. Deze moet je downloaden van:
http://www.downloadhauptwerk.com/win (Windows versie) of http://www.downloadhauptwerk.com/osx (Mac versie).
Kies altijd de Full installer versie. En check de MD5 checksum (via het programma op http://www.winmd5.com)
Download ook direct de Hauptwerk USB Key Drivers, die op die download pagina staat.

Als HW5 uit komt, zullen al deze downloads waarschijnlijk niet meer beschikbaar zijn.
Kijk dus goed na wat je niet (meer) hebt. Als je PC crasht, zul je ze nodig hebben.

HW Free bestaat niet meer in V. Er komt wel een evaluatieversie waardoor HW5 voor korte duur getest kan worden. Hoelang die 'duur' is, weet ik niet.

Installeer geen HW5 als je bij HW4.2.1. wilt blijven, ook niet om even te proberen. Installatie overschrijft het HW4.2.1 programma. Als je dan terug wilt om toch bij HW4.2.1 te willen blijven, moet je HW5 eerst de-installeren en dan HW4.2.1 opnieuw installeren.

Probeer ook geen orgel op te starten in HW5. Dat orgel werkt dan niet meer in HW4.2.1 (de ODF is nl. aangepast), en dan moet je die sample set ook opnieuw installeren om het werkend te krijgen.

De installatie van HW4.2.1 onder MacOS Catalina geeft wel wat problemen.
Zie mededeling van Brett (10 okt. 2019): http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... na#p132608
Zie ook http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 65#p132565 en hier http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 91#p132591 voor mogelijke oplossingen door HW gebruikers.
En support van HW4 op Catalina wordt eigenlijk niet meer gegeven. MDA schrijft op facebook: "H4 will not be Catalina compatible. H5 will be. Moving forward H4 will no longer be supported." Men wil dat je overgaat naar HW5.
Maak daarom een goede backup van de disk.


LET OP:
Sinds 8 januari 2020 worden er geen HW4 licenties van de ene HASP dongle naar de andere HASP dongle overschreven.
Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=10&t=18188

Dat betekent dat handelen in HW4.x dongle beveiligde sets daardoor geëindigd is.



Zie ook de bijlage.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 nov 2019 12:24

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Precies! Goede tips, Evert Jan !!

Voor de MAC users: Catalina moet je sowieso even in de parkeerstand zetten; ik heb al diverse mensen gesproken die ineens niet meer al hun muziekapps en hardware ( de wat oudere Audio Devices) konden draaien, omdat Catalina, zoals Apple al geruime tijd waaarschuwt, NIES meer doet met 32 bits drivers of apps........

Als je wilt overstappen op HW5 met een Mac, kan je dus het beste eerst goed deze 32 bits zaken checken, nieuwe drivers opsnorren, en/of hardware vervangen die niet aan de eisen voldoet. Vervolgens upgraden naar Catalina en HW5 installeren.

Ik heb nu een volledige kloon gemaakt van mijn HW4 ( Mojave) mac. Eerst de SSD met het OS en de apps overgezet met TIme Machine. Vervolgens de HDD met plm 700 Gigabytes aan HW bestanden etc gewoon overgekopieerd, waarbij ik WEL in de nieuwe mac eerst de naam van dit volume gelijk heb gemaakt aan de naam in de oude mac.

EN: Het werkt!! Allles draait, de juiste monitoren worden aangestuurd, mn registratie-hardware, werkelijk alles draait gewoon op deze kloon. Hulde aan Mac OS.......

Nu kan ik dus de oorspronkelijke pc gewoon upgraden naar HW5 en in de overgangsfase altijd teruggrijpen op HW4.

Eea kan natuurlijk ook met windows PCs worden gedaan. Ik zou zeggen, diegenen die hun twijfels hebben, en beschikken over een reserve PC, klonen die boel........

HG
Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2019 13:06

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Bedankt voor de aanvullingen en jouw stappenplan, Geert.
Jij hebt er dus al de nodige uren in zitten.

Ook HW421 Full installer nog gedownload of had je die nog liggen? Want als je PC crasht, ........

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 nov 2019 14:27

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Beste allemaal.

Wat je misschien ook kunt doen is een tweede windows instaleren op een andere partitie van je hard schijf C:/ zodat op de eerste partitie Hauptwerk 4 draait en op de tweede partitie windows hauptwerk V en/of visa versa.
Zo heb je de twee en kan je op een rustige manier kennis leren maken met Hauptwerk V, maar als je wilt studeren of spelen en niet te veel wil bezig zijn met de technische kant van Hauptwerk V gebruik je de versie 4.

Het is maar een idee.

Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 nov 2019 14:59

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

En is virtual machine een optie?
Of zijn er dan nog ergens onderwater verbanden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2019 16:07

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Ik heb ooit met een virtuele machine gespeeld, alleen niet met HW maar met Logic (ook HASP dongle). Dat werkte jaren geleden niet. USB ondersteuning is wel beter geworden met VMWare.

Voor mij zelf heb ik een batch file gemaakt om te kunnen switchen. Je hebt echter wel schijfruimte nodig.
Probleem is echter, als je overgaat naar HW5, de HASP HW4 dongle leeg is. Alles zit nl. in iLok.
Dus je hebt er niet veel aan als je wilt switchen.
Wel om HW5 een uit te proberen (evaluatie periode). Want dan kun je terug als het je niet bevalt.
De optie van Willem is dan ook toepasbaar.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2019 10:03

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

geert01 schreef:Als je wilt overstappen op HW5 met een Mac, kan je dus het beste eerst goed deze 32 bits zaken checken, nieuwe drivers opsnorren, en/of hardware vervangen die niet aan de eisen voldoet. Vervolgens upgraden naar Catalina en HW5 installeren.


Mooie bijdrage Geert.
Catalina heb ik nog niet aan gesnuffeld omdat mijn hardware dan een aanpassing nodig heeft vermoed ik (mac pro 2010 bouwjaar 2012).
Ik draai op High Sierra naar volle tevredenheid en ik wacht af of HW5 daarmee compatible is. Ik verwacht het wel maar heb hierover nog geen bericht gelezen.

EDIT: Martin Dyde geeft aan dat HW5 supports en compatible is met/vanaf OS 10.13.6 (High Sierra) en 10.14 (Mojave) en 10.15 (Catalina). HW5 werkt niet onder Mac OS 10.10 of eerder, mogelijk wel onder 10.11 en 10.12 maar hiervoor geldt geen officieel support ondersteuning.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=10&t=17833

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 01 dec 2019 20:00

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Downloaden HW 4 wil niet meer.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 dec 2019 23:11

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Is nog gewoon beschikbaar: http://www.downloadhauptwerk.com

Dat het via de website niet lukt is omdat men de websites verhuisd heeft. De (dynamische) link is niet goed meegekomen.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 02 dec 2019 20:07

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

De downloadpagina bestaat nog wel, maar na het invullen van je gegevens word je, zonder download, doorverwezen naar de home page van Hauptwerk.

Groet,
Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 dec 2019 21:00

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

De rechtstreekse downloadlink van 'InstallHauptwerk_v4.2.1.003.exe' werkt ook niet meer. Dat betekent dat het bestand niet meer op de server staat.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 dec 2019 09:45

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Dit is nog simpel onderling op te lossen met Wetransfer.

Ik was nog net op tijd voor alle downloads. Ook van SP staat bijna alles al veilig op de NAS.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 dec 2019 15:57

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Het bestand is net te groot voor WeTransfer (2,4 GB).
Je moet er dus een multi-Zip or multi-Rar file van maken en aan de ontvangstzijde eerst uitpakken zodat de installer weer 1 bestand wordt

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 dec 2019 17:42

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Dankje, zelf niet aan gedacht, goeie tip voor de Wetransfer gratis versie met max 2 Gb.

Brengt me gelijk op het idee om het dan via de betaalde versie via de zaak te doen.
Daar is ook een veel grotere upload snelheid en hij kan langer op WetransferPRO blijven staan.
Én alles staat ook daar op de NAS.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 dec 2019 22:41

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Misschien via FTP (Filezilla) onderling versturen. Ik heb gelukkig de HW installer, beschrijving en USB driver op mijn werk in de Cloud gezet
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 dec 2019 14:33

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Zet het in OneDrive (gratis 5GB opslag) of Google Drive en deel het bestand. Dan hoef je niet steeds opnieuw te uploaden en de link te delen.

Gr. Marien
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 04 dec 2019 15:22

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

mariendewilde schreef:Zet het in OneDrive (gratis 5GB opslag) of Google Drive en deel het bestand. Dan hoef je niet steeds opnieuw te uploaden en de link te delen.

Gr. Marien


Dat is een heel goed idee!
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2019 17:09

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

FredM schreef:En als ik nog eens het Sonnenorgel zou willen kopen, kan ik die misschien tweedehands overnemen van iemand die wel voor de upgrade gegaan is.
Het Sonnenorgel is een dongle beveiligde sample set en die is omgezet naar HW5.
Bij Sonus Paradisi zullen beveiligde HW4 sets niet meer te koop zijn nadat HW5 uitgekomen is. Helaas.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 dec 2019 20:59

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Precies!...Evert Jan dat wilde ik ook al roepen; het lijkt mij vanaf nu onmogelijk om nog iets op je HW4 dongle te laten bijschrijven.........iets anders is het natuurlijk, als je de dongle ook overneemt ??

Ben wel ZEER benieuwd of nieuwe onbeveiligde en met name free sets nog gewoon worden uitgebracht compatible met HW4, of moet daarvoor de ODF ernstig worden aangepast ???

Als huidige HW4 sets gewoon in HW 5 geladen kunnen worden, zou je verwachten, dat nieuwe onbeveiligde sets ook zowel in 5 als 4 geladen kunnen worden.....nouja, lasdit nu nog niet bekend is, komt dat nmm wel spoedig aan het licht..

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2019 21:28

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Geert,

Martin Dyde schrijft hier (http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 17#p133617) dat MDA na 31 maart 2020 geen HW4 sample sets meer "bijschijft" op de HASP dongle. Vanaf dat moment is het dus zeker einde verhaal voor het kopen van encrypted sample sets.

De huidige onbeveiligde, niet encrypted HW4 sample sets zijn in HW5 te laden
Encrypted HW4 sets, waaronder ook demo sets, moeten door de sample set maker in het nieuwe formaat overgezet worden om in HW5 geladen te kunnen worden. HW5 laadt nl. geen HW4 encrypted sets.

Of nieuwe onbeveiligde en met name gratis sets in HW5 werken, is afhankelijk van de sample set maker.
Ik verwacht dat er nieuwe tags aan de ODF zijn toegevoegd (bijv. surround gerelateerd). Als een sample set maker die gebruikt in zijn ODF, dan is de set niet in HW4 te laden.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 dec 2019 21:42

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

FredM schreef:En als ik nog eens het Sonnenorgel zou willen kopen, kan ik die misschien tweedehands overnemen van iemand die wel voor de upgrade gegaan is.

Tweedehands beveiligde sets overnemen zal straks ook niet meer gaan als je nog HW4 gebruikt. Er worden immers geen licenties meer op je dongel bijgeschreven.

Overigens vraag ik mij af of dat niet in strijd is met de EU-regels. Was het niet zo dat de leverancier verplicht is mee te werken aan een eventuele verkoop? Dan mag MDA het overzetten van licenties dus niet zo maar stop zetten.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 dec 2019 22:13

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Dat is denk ik een flink grijs gebied Gerrit,
Zou een sampleset een Persoonlijk recht zijn, dan was het juridisch denk ik klip en klaar, maar er staat expliciet "een niet-exclusief persoonlijk recht"

dus zowel de set producent , als MDA verlenen beide geen persoonlijk recht, in hoeverre dit in strijd is met de EU regels met betrekking op het digitale medium/verkeer

onderstaande is een gedeelte van de Terms and Conditions, valid from 2019-03-20

"Sonus Paradisi s.r.o., as the licenser, grants to you, the licensee, a non-exclusive personal right to use this Sample Set in accordance with the terms contained in these terms and conditions."


GT:
Sonus Paradisi s.r.o., als licentiegever, verleent u, de licentienemer, een niet-exclusief persoonlijk recht om deze Sampleset te gebruiken in overeenstemming met de voorwaarden in deze algemene voorwaarden.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 dec 2019 23:40

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Jan Wim schreef:Dat is denk ik een flink grijs gebied Gerrit,
Zou een sampleset een Persoonlijk recht zijn, dan was het juridisch denk ik klip en klaar, maar er staat expliciet "een niet-exclusief persoonlijk recht"

dus zowel de set producent , als MDA verlenen beide geen persoonlijk recht, in hoeverre dit in strijd is met de EU regels met betrekking op het digitale medium/verkeer

onderstaande is een gedeelte van de Terms and Conditions, valid from 2019-03-20

"Sonus Paradisi s.r.o., as the licenser, grants to you, the licensee, a non-exclusive personal right to use this Sample Set in accordance with the terms contained in these terms and conditions."


GT:
Sonus Paradisi s.r.o., als licentiegever, verleent u, de licentienemer, een niet-exclusief persoonlijk recht om deze Sampleset te gebruiken in overeenstemming met de voorwaarden in deze algemene voorwaarden.

Een niet-exclusief persoonlijk recht is nog steeds een persoonlijk recht, toch? Niet-exclusief wil alleen maar zeggen dat hetzelfde persoonlijke recht ook aan anderen gegeven kan worden. Anders zou er maar één exemplaar verkocht kunnen worden.

Maar waar het om gaat is dit: volgens de EU-regels, bevestigd door de hoogste EU-rechter, is software met een oneindige licentie bezit van de gebruiker, in die zin dat hij die licentie mag doorverkopen. En degene die het auteursrecht heeft op de software mag dat niet alleen niet verbieden of verhinderen, hij moet zelfs actief meewerken aan die verkoop als de gebruiker daarom vraagt.

En als er in licenties iets staat wat in strijd is met deze regels, dan is dat ongeldig.

(Ik heb op dit forum al eerder gezegd: ik denk dat dit een van de redenen is waarom steeds meer software tegenwoordig verhandeld wordt met een eindige licentie, dus op abonnementsbasis. Dan zijn deze regels niet van toepassing.)

Ik denk dus dat als een HW4-gebruiker een sampleset wil verkopen aan een andere HW4-gebruiker, MDA verplicht is daaraan mee te werken door de licentie over te zetten van de ene naar de andere dongel. Daar mogen ze niet zomaar mee stoppen. Maar ik ben geen jurist, dus ik laat me graag corrigeren door iemand die er meer verstand van heeft.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 05 dec 2019 00:34

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

Maar moet MDA dan mee werken om verouderde software te verkopen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 dec 2019 15:13

Re: Wat te doen als je HW4 wilt blijven gebruiken

anco.marijs schreef:Maar moet MDA dan mee werken om verouderde software te verkopen?

Een sampleset is toch geen software?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com