Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gert Jan S stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 jan 2012 13:56

Gert Jan S stelt zich voor

Naam: Gert Jan Schipper
Woonplaats: Veenendaal
Organist: Adventkerk te Veenendaal op het Steendam orgel: http://www.orgelsite.nl/veenendaal2.htm

Ik ben afgelopen kerst begonnen met het bouwen van een computer gestuurd mdf gebakken instrument.
Ik hoop dat het ergens in maart gereed is.
Het moet een klein instrument worden, zodat ik het op diverse plekken kan zetten en het geen sta in de weg wordt.
Daarom heb ik gekozen voor een 27-tonig pedaal en klavieren tot g'.
Kast zo'n 1.20 breed en 1 meter diep (inclusief pedaal), registreren doe ik via een iPad.

Voor alvast wat foto's zie: http://tinyurl.com/7mjbubg
Laatst bijgewerkt door gjschipper op 28 jan 2012 12:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 19 jan 2012 00:19

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Dag Gert Jan,

De eerste foto's zien er veelbelovend uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat! En het registreren via de ipad, werkt dat goed? Is dat qua schermgrootte nog een beetje te doen?

En welkom nog bij de hauptwerkgroep ;)

Groeten,
Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 jan 2012 09:57

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Welkom vanuit Dordrecht, Gert Jan!

Je hebt een mooi modern orgel "onderhanden" met een zeer uitgebreide dispositie. Geweldig!

Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat van je eigen orgel. Ziet er heel compact uit en dat met 4 klavieren. Of worden het er 3, want zo te zien is er geen ruimte voor het 4e klavier?
'k Ben benieuwd hoe dat registreren straks gaat.
Als set wordt het zeker Kampen? ;)
Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jan 2012 10:22

Re: Gert Jan S stelt zich voor

RonD schreef:Welkom vanuit Dordrecht, Gert Jan!
Ziet er heel compact uit en dat met 4 klavieren. Of worden het er 3, want zo te zien is er geen ruimte voor het 4e klavier?
'k Ben benieuwd hoe dat registreren straks gaat.
Als set wordt het zeker Kampen? ;)
Gr. Ron


Ik probeer het inderdaad compact te houden, kan ik het orgel ook nog eens tegen een ander muurtje zetten. Vandaar ook geen touchscreens. Registreren gaat prima. Ervaring is dat een iPad een betere touch heeft dan de touchscreens die ik allemaal tot op heden heb 'beroerd'. Daarnaast vind ik het leesbaarder, compacter en kun je het neerzetten en neerleggen waar je maar wilt. Ik zie liever Pr8 dan Praestant 8 in cursief en in gekalligrafeerde letters. Tevens kun je een iPad gebruiken om je muziek te streamen naar je 'orgel' speakers, zodat je ook geen audio installatie meer nodig hebt. Daarnaast kun je met de iPad je pc starten (wake up on lan) en je pc overnemen middels een remote desktop programma. Dat zijn een aantal voordelen.

Zie voor meer info: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=3&t=8783
Zie voor een plaatje: http://organsamples.com/StopsScreenshot.jpg

Ik heb inderdaad 4 klavieren maar het wordt uiteindelijk een drie klaviers. En Kampen is niet m'n favoriet ...
Laatst bijgewerkt door gjschipper op 19 jan 2012 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jan 2012 13:50

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Hoi GJ,

Hoe heb je die zijkanten gemaakt, met die opleg aan de voorkant? Of heb je die laten maken door je schoonpa?
Zijn de klavieren al gereed?

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat!
Ook al weer zo compact. Ri. de toekomst, als 't geldschip nog es aanlegt hier..., heb ik wel ideeën voor een bovenkast opgedaan. Vooral Jaap's "Klop-model" zou mij wel aanspreken, temeer daar ik ook Klop-klavieren heb, maar dan wel een ander soort.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jan 2012 14:55

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Hoi GJ,

Hoe heb je die zijkanten gemaakt, met die opleg aan de voorkant? Of heb je die laten maken door je schoonpa?
Nee, m'n schoonpa doet er niks aan, uiteraard wel wat mondelinge adviezen gekregen. Ik heb losse stroken mdf erop gelijmd en vervolgens met een frees er langs gegaan.
De voorkant is een kant en klare strook gefreesd vuren-hout welke er ook op is gelijmt. En helemaal bovenin een kant en klaar bakstukje (of hoe je dat ook noemt), ook dit is gelijmt. Bij de fixet voor een paar euro gekocht.

Kees Hoekman schreef:Zijn de klavieren al gereed?
Nee, het midi spul is nog niet binnen. Ik heb al twee bestaande klavieren met midi die zijn wel speelklaar. De toetsen moet ik alleen nog strak zetten en de bakstukken in de beits.

Kees Hoekman schreef:Ik ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat!
Ik ook! :D
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jan 2012 12:38

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Weer een stapje verder:

hw.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 26 jan 2012 20:48

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Hoi Gert-Jan,

Dat heb je snel gefixt!
ziet er netjes uit zo. En ik herken wel wat elementjes terug :D

Komt er nog een lichtje in de lessenaar / muziekbak? Wel zo makkelijk btw.

Succes met de verdere afwerking!

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 jan 2012 10:19

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Edwin schreef:Dat heb je snel gefixt!
ziet er netjes uit zo. En ik herken wel wat elementjes terug :D
Komt er nog een lichtje in de lessenaar / muziekbak?
Ja, jouw orgel heeft model gestaan. Lichtje zit er inmiddels al in tevens nog een bovenkant (hoedje) voor de kast gemaakt. Foto's volgen nog wel.

groet,
Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 jan 2012 12:32

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Lampje in de kast gemonteerd. Lijstje om de lessenaar. En een hoed op de kast ...

Zie: http://tinyurl.com/7mjbubg
Avatar gebruiker

Berichten: 40

Geregistreerd: 13 nov 2011 00:16

Woonplaats: Veluwe

Bericht 28 jan 2012 18:43

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Beetje late reactie, maar ook een welkom vanuit Nunspeet!

Ik lees dat je registreer met een ipad. Ik heb zelf een Ipad 2 maar krijg het niet voor elkaar om de communicatie tussen hauptwerk en mijn ipad 2 voor elkaar te krijgen. Zou je mij stapsgewijs kunnen/willen vertellen hoe dat moet?

Groten, Leendert
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 jan 2012 09:50

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Het plan is om met een iPad te registreren. Dit heb ik ook werkend gezien. Ik heb alleen nog geen iPad. Ik heb het wel werkend op mijn Samsung Galaxy S.
Hiervoor heb ik de app touchosc geinstalleerd op mijn telefoon. En op mijn windows pc heb ik de touchosc bridge geinstalleerd. Daarna kon ik met de standaard layout al midi signalen verzenden naar hauptwerk. Registreren maar ook het volume bedienen. Let er wel op dat de poorten 8000 en 9000 van je pc open staan. Of de firewall uit zetten of de poorten op 'allow' zetten, in het desbetreffende domein.

Je kunt ook testen met het programma puredata. Volg dan deze procedure: http://hexler.net/docs/touchosc-getting-started-osc

Je kunt ook je hauptwerk display slepen naar je iPad. Je gebruikt dus je iPad als extra monitor. Hiervoor kun je de app 'air display' installeren, zie: http://avatron.com/apps/air-display Dan heb je dus gewoon je standaard layout van hauptwerk op je iPad.

Berichten: 546

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 jan 2012 10:26

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Hallo GJ,

het gaat wel werken,
ik heb een klant die het ook gedaan heeft en het werkt prima.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jan 2012 19:13

Re: Gert Jan S stelt zich voor

maar wat is het voordeel om met een ipad te gaan registreren?????????

voordat ik trekregisters had registreerde ik op een 17 inch scherm en dat is bv bij kampen al erg klein

en een ipad is maar 10 inch groot...............

maar het is misschien met een pennetje wel te doen, als ik het met mijn vingers moet doen dan activeer ik 4 registers te gelijk :lol:

maar eeerlijk is eerlijk ik heb het ook uitgeprobeerd met mijn ipad het is leuk om op afstand je orgel te bedienen, maar ik vindt het veel te klein persoonlijk


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 31 jan 2012 20:43

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Met een iPad kan je heel nauwkeurig 'touchen', ik zit er nooit naast. Daarnaast is het veel prettiger en directer dan een normale touchmonitor. Velesovo heb ik hier toegevoegd, de knoppen zijn op de iPad ongeveer 2 bij 1,2 cm, dat is groot genoeg voor je vingertop.

Velesovo.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2012 09:56

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Dag Jan Wim,

In het vierde bericht van deze thread zie je de argumenten die ik al heb benoemd. Ik kies voor een iPad omdat ik geen ruimte voor touchscreens heb, en ik het ook niet mooi vind staan. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je zelf een logische layout kan maken met leesbare registernamen, en de touch is gewoon beter.

En ik kan met 1 vinger echt geen vier registers tegelijk indrukken, zelfs geen twee registers ... 't Lijkt me wel lastig orgelspelen met zulke dikke vingers :)

GJ
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 01 feb 2012 10:42

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Mogge GJ!

Je orgel wordt steeds mooier! En wát een mooie klavieren heb jij! (die van je orgel bedoel ik... :lol: )
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 01 feb 2012 10:50

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Hallo Gert Jan,

Ik vind de lay out er mooi uit zien op de IPad en kan me voorstellen dat dit goed bruikbaar is.
Ik ben verder onbekend met dit fenomeen en heb er een vraag over.
Heb je naast je IPad ook een Apple computer nodig voor het manken van de lay out en communicatier of kan dat ook op een windows PC?

groeten,
Wout Vuyk
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2012 11:22

Re: Gert Jan S stelt zich voor

wout v schreef:Heb je naast je IPad ook een Apple computer nodig voor het manken van de lay out en communicatier of kan dat ook op een windows PC?


Je kunt het ook met een windows PC.
Om te kunnen communiceren met je pc (mac os of windows) heb je TouchOSC Bridge nodig, zie: http://hexler.net/software/touchosc
Om een layout te maken moet je TouchOSC Editor installeren op je mac of windows pc.
Om vervolgens deze layout toe te voegen op je iPad gebruik je de app Touchosc.

Op een Andriod tablet is de laatste optie nog niet mogelijk. Deze komt misschien wel op termijn.

vr.groet,
Gert Jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 01 feb 2012 12:33

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Bedankt voor je antwoord, ik ga me er zeker verder in verdiepen.
Ik was van plan om een launchpad aan te schaffen maar vind dit een veel mooiere oplossing terwijl de funtionaliteit m.i. gelijk is.
Bovendien ben je meteen van het probleem van de tekst aanbrengen af.

groeten,
Wout

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 01 feb 2012 15:08

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Inderdaad, daarnaast kan je ook heel makkelijk een volume slider opnemen in je layout en daarmee het general volume van Hauptwerk beïnvloeden. Eigenlijk net als het bekende trappedaaltje op een elektronisch orgel.

Ook handig is het maken van een paar "orgelbuttons" aan de zijkant bijvoorbeeld. Dan kan je je favoriete orgels inladen vanaf je iPad. Samenvattend:

in 1 schermlayout:

- registerknoppen
- volumeregeling
- laden van favoriete orgels
- setzer combinaties
- .... (alles wat met midi aan te sturen is in Hauptwerk. bijv. je pc afsluiten)
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2012 15:13

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Maarten schreef:Samenvattend:

in 1 schermlayout:

- registerknoppen
- volumeregeling
- laden van favoriete orgels
- setzer combinaties
- .... (alles wat met midi aan te sturen is in Hauptwerk. bijv. je pc afsluiten)


Zo'n iPad is zo gek nog niet :)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 feb 2012 18:14

Re: Gert Jan S stelt zich voor

gjschipper schreef:Dag Jan Wim,

In het vierde bericht van deze thread zie je de argumenten die ik al heb benoemd. Ik kies voor een iPad omdat ik geen ruimte voor touchscreens heb, en ik het ook niet mooi vind staan. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je zelf een logische layout kan maken met leesbare registernamen, en de touch is gewoon beter.

En ik kan met 1 vinger echt geen vier registers tegelijk indrukken, zelfs geen twee registers ... 't Lijkt me wel lastig orgelspelen met zulke dikke vingers :)

GJ


Hoi GJ,

je hebt gelijk met het getoonde ipad layout is het registreren wel te doen, ik had het uitgeprobeerd met kampan, en dat ging erg moeizaam dan worden de knoppen zo klein.

maar een ipad heeft wel een perfect touchsreen dat zeker

succses


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 feb 2012 14:52

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Van een klein bankje een grotere gemaakt:
bank.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 feb 2012 12:50

Re: Gert Jan S stelt zich voor

Het is zover. Na een aantal maanden geen orgel te hebben gehad, kan ik nu weer spelen. Zelfs met een extra klavier :) Nu nog een sampleset voor drie klaviers, je blijft bezig.

1.JPG

2.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com