Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1755 De Backer, Gapinge, Nederland

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
15
54%
Tevreden, aanbevolen.
7
25%
Neutraal
4
14%
Ontevreden, spijt van aankoop.
2
7%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 28

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 jan 2012 23:30

1755 Gapinge Torenkerk

Het sampleset van Gapinge is af. Volgende week (exacte dag nog niet bekend) is het te downloaden.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 jan 2012 15:41

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Je mag best een link vermelden, wel zo handig voor de lezer...
Zie: http://www.voxusorgans.com/gapinge

Voor de duidelijkheid: Aankondigingen van samplesets mogen zonder terughoudendheid gedaan worden, het is namelijk een uniek product.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 27 jan 2012 17:22

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Zoals beloofd: vanaf nu in het sampleset van Gapinge te downloaden op de hierboven gelinkte website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 jan 2012 18:13

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Ik heb de set toegevoegd aan mijn lijst op: http://www.pcorgan.com/SampleSets.html

Er staan op de site gegevens over het orgel.
Maar ik mis technische gegevens over sampleset, zoals:

Wat is het geheugengebruik (bij standaard 16-bit instelling)?
Werkt de set met Hauptwerk free?
Is het een surround set?

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 27 jan 2012 18:18

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Geheugengebruik hoor je nog. Het sampleset werkt met Hauptwerk-free. Er zijn 2 ODF-files, 1 voor HW3 en 1 voor HW4. Het is een stereo-set.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 27 jan 2012 19:09

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Prestant 8voet
De Prestant 8 functioneert bij mij slechts op 2 octaven. Vanaf de centrale C en dan 2 octaven naar rechts.

De Cornet werkt idem zo. Dit is echter volgens mij wel de bedoeling. Van de Prestant lees ik niets bijzonders.

Mijn vraag: Is het de bedoeling dat de Prestant 8 het maar 2 octaven doet?

Met vriendelijke groet
Arend Lichtenberg.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 jan 2012 19:17

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Ja, dat klopt. Die prestant is discant.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 27 jan 2012 22:16

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Zojuist even het voorspel psalm 37 beluisterd. Wat mij opvalt, en dat hoor ik in meer sample sets: soms komen er tonen in voor van pijpen die ofwel behoorlijk ontstemd zijn, ofwel een ernstig intonatiegebrek vertonen. In dit voorbeeld is er sprake van een lelijk ontstemde pijp op a1 (is die prestant dubbelkorig, of zweeft hij ten opzichte van een fluit?). Ik ben nog geen gebruiker van hauptwerk en weet ook niet of dit soort dingen vanuit het programma is te verbeteren dus als ik domme dingen zeg hoor ik het wel. Maar mij lijkt zo'n ontstemde toon vooralsnog onbruikbaar. Zeker in de dry sets komen naar mijn smaak teveel ontstemmingen voor. Ik kan goed begrijpen hoe dat komt. Zelfs als een orgel net is gestemd, zullen er door lichte schommelingen in de temperatuur tijdens het opnemen van de hele set (dat zal uren, soms zelfs dagen in beslag nemen), stemmingsverschillen optreden. En waar orgelpijpen bij samenklanken een bepaalde tolerantie hebben (de tonen trekken naar elkaar toe), gebeurt dat in een luidspreker niet. Mijn vraag: is er bij de makers van samplesets aandacht voor dit probleem? Worden de opgenomen tonen achteraf nog "gestemd", zodanig dat bijvoorbeeld een toon met een 8-4-2 registratie strak staat?(-hoe het dan moet met een samengestelde vulstem is uiteraard weer een ander probleem; die moet gewoon goed gestemd zijn voor hij wordt opgenomen).

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 27 jan 2012 22:32

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Hallo Lucas,

Sampleset makers hebben veel te bewerken aan hun opnames. Héél veel.
In versie 1 van Hauptwerk moest ook de stemming worden gecorrigeerd om het probleem zoals jij dat schetst te voorkomen.
Het is sinds versie 2 van Hauptwerk dat sampleset makers zich hiermee niet meer hoeven bezig te houden; Hauptwerk doet dat automatisch (als je dat tenminste wilt!).
De orgels komen uit jouw luidsprekers precies zoals ze zijn opgenomen. Dat is dus nooit in een perfecte stemming.
Maar dat is de kracht van Hauptwerk, dat dit voor je gedaan wordt zodra je een temperament kiest. Gelijkzwevend (equal),Werckmeister, Kirnberger, middentoon? Het kan allemaal.

Degene die psalm 37 heeft opgenomen heeft er voor gekozen om de oorspronkelijke stemming te gebruiken; hij had ook een andere kunnen kiezen, en dan had jij de ontstemde Prestant niet gehoord.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 27 jan 2012 23:16

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Je kan toch goed merken dat Anton docent is. Had het niet beter uit kunnen leggen.

Wanneer je bijvoorbeeld de 2 ergste ontstemde tonen zou bijstemmen, dan zijn er weer 2 andere tonen die als 'de 2 ergst ontstemd' kunnen worden benoemd. Zo blijf je dus aan het stemmen. Daarom is de stemming in de OriginalTuning precies zoals deze was tijdens de opnames.

Wanneer je je stoort aan de onzuiverheden, dan zou ik adviseren om bij Gapinge in Hauptwerk de Werckmeister III stemming te kiezen.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 28 jan 2012 00:49

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Bedankt voor het antwoord, ik begrijp dat Hauptwerk onstemde tonen dus inderdaad corrigeert. Daarom schreef ik al: misschien zeg ik iets doms omdat ik het programma onvoldoende ken. Wat me nog wel interesseert: hoe werkt dat eigenlijk bij samengestelde vulstemmen? Als die pijpen onderling zweven, lost Hauptwerk dat dan ook op?
Overigens begrijp ik nog niet waarom een orgel dan niet wordt opgenomen meteen na een stem/onderhoudsbeurt, zodat ontstemmingen zoals die a1 in de opname in ieder geval niet kunnen voorkomen. Het zou me niet verbazen als hier sprake was van een intonatieprobleem, vuil of een insect dat zich in de buurt van de kernspleet bevindt. Dan is er dus meer aan de hand dan alleen een (fors!) stemmingsprobleem. Het gaat me echt niet om minieme stemmingsschommelingen die inderdaad nauwelijks zijn te vermijden.
Soms hoor je ook schorre tongen, bijvoorbeeld in Marcussen Moerdijk in de Dulcian 16 vt, de klinkende toon c1, en g#0 bijvoorbeeld.
Kwestie van voorkeur? Ik zou zeggen: de een vind deze auto lekker rijden en de ander die, maar een lekke band moet gewoon worden gerepareerd... ;)

Nog even voor de duidelijkheid: ik wil hier zeker niet even een het werk van een sample-maker afkraken, ik ga slechts af op een detailpuntje waar ik wat vragen bij had (heb). Mijn interesse in Hauptwerk wordt alleen maar groter.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 28 jan 2012 01:31

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Voor samengestelde vulstemmen gaat dit niet op. Wel is het beperkt mogelijk om deze met speciale software te corrigeren. De vraag is ook weer: hoe ver ga je hierin?

In de praktijk staat een pijporgel nooit 100% goed gestemd, alleen kort na een generale stemming. Inderdaad is het ideale om direct na een generale stemming de opnames te maken. Maar dat is praktisch niet altijd in te plannen. Bovendien als de opnames over meerdere nachten uitgesmeerd worden zijn er altijd kleine verschillen.

Gapinge was ons eerste testorgel, bij de opnames in 2009 hadden we in gedachten om de opnames alleen te gebruiken om te kijken of we een sampleset konden maken. Vandaar geen generale stemming van te voren. Het liep anders, we kunnen nu iedereen voor een laag bedrag laten kennis maken met onze kwaliteit. Hier nog wel een stereo-sampleset, de volgende samplesets worden surround. Maar de stereoweergave is wel zo dat je echt het idee hebt dat je zelf achter het orgel zit. Met 4 verschillende release samples (lange sample, portato, staccato en short) klinkt het realistisch. Verder zit er een windmodel in en een berekende tremulant. Helaas was de tremulant defect, anders hadden we ook opnames gemaakt met de tremulant (wat wel gedaan is bij de komende samplesets).

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 30 jan 2012 19:41

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Goedenavond,

vorige week gapinge gedownload. Leuke sampleset om er bij te hebben. Vanwege de grootte van het sampleset zal k hem beperkt gebruiken.

Maar dit sampleset zegt wel iets over de kwaliteit van de toekomstige samplesets van Voxus. Heldere samples en een mooie layout.

Voxus ga vooral door met het maken van samplesets!

Gr.

Jacob
Groet,

Jacob

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 03 maart 2012 07:31

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Jacob,
Ik ben het helemaal met je eens.

Voor deze set heb ik een pagina gemaakt, daarop geef ik mijn mening.
Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1755Gapinge.html

Zijn er ook anderen die de set hebben?

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 03 maart 2012 11:31

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Jazeker, ik heb hem ook. Het is voor mij erg moeilijk om hem fatsoenlijk te bespelen, maar het klinkt erg goed. En voor die prijs, ik kon het echt niet laten liggen.

Trouwens: Hebben jullie het rolletje pepermunt al gezien? :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 maart 2012 11:40

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Ben op slag verliefd geworden op de intimiteit die dit orgeltje biedt. Goed om even bij te komen van al het geweld van de zo ( te?) gemakkelijk in huis te halen Caen's, Kampens, etc.....

Voor mij hoeft het helemaal niet in surround; nmm komt de kracht van dit instrument juist heel goed tot uiting in de direktheid van de stereo-weergaven.

Belooft wel iets voor de toekomst......

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2012 12:18

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:38, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 03 maart 2012 15:19

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Kwaliteit wordt alleen maar beter....

Gaginge hebben we geprobeerd zo weer te geven dat je zelf achter de speeltafel van dit kabinetorgel zit. Zowat met je oren in het orgel. Je hoort dat iedere pijp zijn eigen plaats heeft in het orgel/stereobeeld. De grotere orgels klinken uiteraard van iets verder weg. Gapinge klinkt in het echt ook zo (warm) als op het sampleset. De foto van de kerk geeft een vertekend beeld: het voorste gedeelte van de kerk (ca 2/3) is in gebruik als ontmoetingsruimte, de rest is ingericht als kerk. Er zitten in tussenschot in waar ook het orgel tegenaan is geplaatst. Vandaar de kleine akoestiek, wat voor een kabinetorgel helemaal niet erg is. Het echte orgel staat overigens te koop....
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 03 maart 2012 22:07

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Ik ben ook de gelukkige bezitter van dit set.
Ik beleef er heel plezier van. Kan er soms uren achtereen mee spelen. Zo puur. Verveelt niet.
Het is steeds weer een uitdaging om er de beperkingen om te gaan.
Ik heb het pedaal als aanhangend in gebruik.
Het laagste octaaf van de holpijp heb ik geleidelijk (naar laagste tonen) wat harder gezet zodat bij pedaalgebruik het een mooie aanvulling is. De laagste komen zelfs een beetje 16-voeterig over.
Speel regelmatig uit Koraalboek van Martin de Boer. Hierin staan verschillende voorspelen voor manualiter die hier erg mooi op klinken ( bijv Ps 129)
Van harte aanbevolen

Hans de Graaf

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 maart 2012 14:17

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Hallo Marien,

Even kleine opmerking. Dit orgeltje is geen kabinetorgel maar een ((Zeeuws) huis)positief. Beide verschijningsvormen hebben een eigen ontwikkeling gehad naast elkaar. Vaak worden ze samen met de hogere secretaire orgels kabinetorgels genoemd, dat is dus eigenlijk onjuist. Maar het blijven mooie instrumentjes. Het is denk ik een erg mooi initiatief om dergelijke orgeltjes ook op te nemen.

Weet je ook wat ze vragen?
mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 maart 2012 19:57

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Hans, kan je even aangeven, hoe je dat doet in HW, een pedaal aanhangen??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2012 20:02

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

hoi Geert,

gaat erg simpel

bij HW4
tablad Organ Keyboards
en dan Pedal select in de linkerzijden
vervolgens auto detect met je pedaal
en klaar is het............


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 05 maart 2012 23:54

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Ik kijk net op het forum en zie dat Jan Wim het al heeft opgelost
Bedankt Jan Wim, voor de snelle reactie. Kan Geert er zo snel mogelijk van genieten.
Groet
Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 maart 2012 00:01

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Wat dom van mij, Jan-Wim.......

Omdat het pedaal dus grafisch niet wordt weergegeven ( logisch; het IS er helemaal niet....) had ik er niet aangedacht dat het toch geimplementeerd was, maar dat je het dus even via organ kb's moet invoeren......

Hartelijk dank......

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 06 maart 2012 09:15

Re: 1755 Gapinge Torenkerk

Geert schreef:Hans, kan je even aangeven, hoe je dat doet in HW, een pedaal aanhangen??

Afbeelding
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com