Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 apr 2012 17:20

1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Gert: Dit onderwerp is een vervolg van: viewtopic.php?f=6&t=379


Verrassing: er is dus op Contrebombarde reeds een mooi stuk te beluisteren, speciaal geschreven voor dit orgel.......

En de score waar de regsitraties bij stan, is ook te donwloaden als pdf.......fraai!!

Zoek bij nieuwste entry's of bij hoofdwerk.

Klinkt goed.......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 11 apr 2012 23:55

Re: Utrecht Domkerk

Er staat nog meer 'lekkers' klaar voor de tremulantliefhebbers ;)

Grt. Christian

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 12 apr 2012 00:01

Re: Utrecht Domkerk

Heb hem gezien en gehoord Christian, prachtig gespeeld op een prachtig gesampled orgel!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 apr 2012 00:20

Re: Utrecht Domkerk

Deze eerste opnames klinken werkelijk heel mooi!
Volgens mij ben ik al verkocht 8-)

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 12 apr 2012 23:07

Re: Utrecht Domkerk

Wat mij opvalt is dat dit sampelset veel verder weg is opgenomen als de andere sets van Jiri,bijvoorbeeld Zwolle klinkt veel dichterbij en dus meer detail in de sampel.
Ik hoop dat dit geen tweede Kampen word met het spelen van staccato want dat zou ik wel jammer vinden.
Als ik de demo van Tholen beluister dan hoor ik veel meer detail,natuurlijk is de ruimte ook veel anders dan de Dom van Utrecht met z'n enorme galm,maar toch had het wel dichterbij mogen klinken van mij,maar goed het zijn nog maar demo's dus we wachten het wel af.
Overigens wel leuk dat er nu twee mooie sampelsets aan zitten te komen met gesampelde tremulanten en in surround!
mvg,
Lub

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 13 apr 2012 14:30

Re: Utrecht Domkerk

lub schreef:Wat mij opvalt is dat dit sampelset veel verder weg is opgenomen als de andere sets van Jiri,bijvoorbeeld Zwolle klinkt veel dichterbij en dus meer detail in de sampel.
Ik hoop dat dit geen tweede Kampen word met het spelen van staccato want dat zou ik wel jammer vinden.


Dat viel mij ook op Lub! Staccato spelen? Je bedoelt zeker snelle toccata's spelen?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 apr 2012 16:13

Re: Utrecht Domkerk

De set is beschikbaar: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... model.html

Prijs: 538 Euro. Dus een aantal van jullie zaten er aardig in de buurt met jullie inschatting.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 13 apr 2012 16:42

Re: Utrecht Domkerk

Marien schreef:
lub schreef:Wat mij opvalt is dat dit sampelset veel verder weg is opgenomen als de andere sets van Jiri,bijvoorbeeld Zwolle klinkt veel dichterbij en dus meer detail in de sampel.
Ik hoop dat dit geen tweede Kampen word met het spelen van staccato want dat zou ik wel jammer vinden.


Dat viel mij ook op Lub! Staccato spelen? Je bedoelt zeker snelle toccata's spelen?


Onder andere ja , maar ook met het volle "werk" word het al moelijk om een koraal snel te spelen de baskant krijgt dan de overhand en de treble valt dan gedeeltelijk weg door de grote ruimte.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 16:45

Re: Utrecht Domkerk

heb de order geplaatst bij Johan van der Waal van Dijk,

dus ik ben erg benieuwd.....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 16:47

Re: Utrecht Domkerk

lub schreef:Wat mij opvalt is dat dit sampelset veel verder weg is opgenomen als de andere sets van Jiri,bijvoorbeeld Zwolle klinkt veel dichterbij en dus meer detail in de sampel.
Ik hoop dat dit geen tweede Kampen word met het spelen van staccato want dat zou ik wel jammer vinden.
Als ik de demo van Tholen beluister dan hoor ik veel meer detail,natuurlijk is de ruimte ook veel anders dan de Dom van Utrecht met z'n enorme galm,maar toch had het wel dichterbij mogen klinken van mij,maar goed het zijn nog maar demo's dus we wachten het wel af.
Overigens wel leuk dat er nu twee mooie sampelsets aan zitten te komen met gesampelde tremulanten en in surround!
mvg,
Lub



Hoi Lub,

er zit meer galm ik denk ik omdat Utrecht ook 6 sec nagalm heeft, maar het voordeel is ten opzichte van Kampen dat je surround dan misschien iets kan terug schroeven.



groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 13 apr 2012 16:51

Re: Utrecht Domkerk

Hoi Jan Wim,

Maar bij de demo's op de site van Jiri staat wet dus ik neem aan dat dat alleen de front sampels zijn!
Wel mooie demo's voor de tremulant liefhebber.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 17:14

Re: Utrecht Domkerk

ja klopt alleen die van chrsitiaan zijn gemixd met surround opgenomen

ik vind het mooi , omdat ik veel koraal bewerkingen speel :oops:
sorry voor de niet tremu liefhebbers.

ik ben benieuwd hoe het klinkt eenmaal speelklaar

misschien is een iets grotere afstand ook wel nodig i.v.m met de versmelting van de tremulant stemmen
hoe dan ook, ik vind het beter klinken dan Kampen, de opnames zijn mijn inziens beter van kwaliteit/bewerking. weinig ruis
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 13 apr 2012 17:26

Re: Utrecht Domkerk

Toch jammer dat het halve orgel ook met tremulant gesampled is. Anders had er zo € 100 van de prijs af gekund. Nu betaal ik indirect mee aan wansmaak ;) .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 17:31

Re: Utrecht Domkerk

petervdzwaag schreef:Toch jammer dat het halve orgel ook met tremulant gesampled is. Anders had er zo € 100 van de prijs af gekund. Nu betaal ik indirect mee aan wansmaak ;) .




zo zie je maar smaken verschillen
maar hauptwerk moet zo dicht mogelijk bij het origineel blijven dus ook de tremulanten.

deze zijn toch niet voor niets ooit in het orgel aangebracht :roll:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 13 apr 2012 17:43

Re: Utrecht Domkerk

Helaas...
Kampen heb ik indertijd gekocht en weer afgeschreven: vanwege de ruimtelijke afstand had ik het gevoel geen contact te hebben met het orgel.
De details in het geluid werden ook opgeslokt door de ernorme galm.

Nu krijg ik het gevoel dat het met Utrecht hetzelfde is.
Kan iemand die vergelijking eens voor me maken?
Want in dat geval valt Utrecht voor mij af.

Ik hoop en ga er van uit dat Voxus dat met Tholen beter doet.
Toch?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 apr 2012 18:02

Re: Utrecht Domkerk

sorry voor de niet tremu liefhebbers

Nou...je bent wel erg snel verliefd, Jan Wim :roll:
Volgens mij....als er een set komt met alleen maar tremulanten......koop je hem nog! :lol:
Trouwens.....nu komt het erop aan....je "Hauptbouwwerk".......oftie niet uit elkaar trilt met al die "bibbers". ;)

Kampen heb ik indertijd gekocht en weer afgeschreven:

Ik speel graag "voor de fun"bepaalde muziek op Kampen....studeren doe ik op een ander direkter set.
Ik hoop dat Utrecht (al is het maar iets) direkter is.....als ik de demo's zo beluister is dat wel zo (met name het Rugwerk).

Ik hoop en ga er van uit dat Voxus dat met Tholen beter doet.

ik denk niet BETER, maar ANDERS. Kwestie van smaak.
Ron

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 13 apr 2012 18:17

Re: Utrecht Domkerk

[*]Ik denk niet BETER, maar ANDERS. Kwestie van smaak.

Persoonlijk denk ik ook dat het een kwestie van smaak is.
De demo's geven aan dat het een mooie sampleset is. Zelf wacht ik op het sampleset van Tholen.

Gr. Jacob
Groet,

Jacob
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 apr 2012 18:29

Re: Utrecht Domkerk

[quote="RonD
Nou...je bent wel erg snel verliefd, Jan Wim :roll: Ron[/quote]

het is ook lente Ronny! :P
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 13 apr 2012 18:38

Re: Utrecht Domkerk

Anton Heger schreef:Helaas...
Kampen heb ik indertijd gekocht en weer afgeschreven: vanwege de ruimtelijke afstand had ik het gevoel geen contact te hebben met het orgel.
De details in het geluid werden ook opgeslokt door de ernorme galm.

Nu krijg ik het gevoel dat het met Utrecht hetzelfde is.
Kan iemand die vergelijking eens voor me maken?
Want in dat geval valt Utrecht voor mij af.

Een concessie aan de 843Trem-liefhebbers, misschien? Die hebben oha graag een wollige klank. Hij presenteert het orgel ook als "Dutch-Romantic". Misschien heeft Cribo hem opgestookt om de microfoons wat verder weg te zetten ;)

Dit zegt Jiri er zelf over:
"The ogan is positioned in the back wall of the Transept in the centre. Perhaps because of this position, the sound is rather diffused. This sample set is therefore really very "wet", unlike other sample sets from the Sonus Paradisi collection."

Het lijkt mij ook wat te 'wet' naar mijn smaak, maar misschien valt het mee. Ik vind de nagalm van Kampen trouwens ook onnatuurlijk klinken, en dat heb ik hier niet. Er komt vast wel een demo-versie, ben benieuwd!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 apr 2012 18:43

Re: Utrecht Domkerk

Mensen

De Domkerk staat op de site van Sonus Paradisi.
538.80 euro.!!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 18:45

Re: Utrecht Domkerk

Kees Hoekman schreef:[quote="RonD
Nou...je bent wel erg snel verliefd, Jan Wim :roll: Ron


het is ook lente Ronny! :P[/quote]

Utrechtse vlinders in mijn buik denk ik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 apr 2012 18:50

Re: Utrecht Domkerk

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 13 apr 2012 18:53

Re: Utrecht Domkerk

Is er een centraal Utrecht topic mogelijk?

Er lopen nu een aantal over dit sampleset en misschien overzichtelijker in één...

Misschien een aantal samenvoegen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2012 19:11

Re: Utrecht Domkerk

Peter schreef:Als ik de demo van Utrecht beluister krijg ik af en toe het idee dat ook een bekende nederlandse elektronische orgelbouwer in deze kerk opnames gemaakt heeft. De klank geeft niet altijd het gevoel van een realistische weergave, maar meer een elektronische.
Dat het Barokke rugwerk wat directer overkomt heeft denk ik te maken met de opstelling van de microfoons. Het hoofdwerk zit te ver weg van de microfoons om een gedetailleerde opname te kunnen maken.

Mbt ANDERS - BETER / Utrecht - Tholen kan dat een persoonlijke smaak zijn, maar dat gaat niet helemaal op.

Naar mijn smaak is een gedetailleerde opname beter. Als je regelmatig mechanische orgels bespeelt zul je waarschijnlijk meer voor het detail gaan en niet voor de klank in de kerk.

Met het sampleset van Tholen heb ik de ervaring dat ik tijdens het spelen met een aantal [u]alleen gefilterde registers, zonder windmodel,[u] de beleving had in de kerk zelf het orgel te bespelen. In vergelijking met het set van Caen, dat ik op dezelfde speeltafel speelde is de kwaliteit van Tholen vele malen hoger!


Als je regelmatig mechanische orgels bespeelt zul je waarschijnlijk meer voor het detail gaan en niet voor de klank in de kerk.



denk dat je daarmee een punt hebt Peter,
ik zelf speel nooit live op een mechanisch orgel, vandaar dat mijn voorkeur dan ook voor de luister positie uitgaat

maar tholen hoort ook tot mijn favo's als hij uitkomt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 apr 2012 21:43

Re: Utrecht Domkerk

Ben wel zeer benieuwd of er een mooi orgel overblijft als je de release-tails wat inkort.........

Dat zou de al te wet bevonden klank ( dus of je in de kerk zit) wellicht ten goede komen. En dan kan je er altijd nog je - door sommigen nep genoemde - convolution op loslaten....... :roll:

Ik vind het jammer dat er geen DRY bijgeleverd wordt.....zou ook een stuk goedkoper zijn uitgevallen! Tis toch wat kommercieler geworden rond Jiri is mijn indruk.

Toch maar besteld! Tis ook zo,n mooie dispositie en breed inzetbaar!

tegen de tijd dat Tholen beschikbaar komt, zijn we hopelijk hersteld van deze aderlating.... :mrgreen:

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com