Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 maart 2011 06:37

1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1719Anloo.html voor:
    - Impressie van mij
    - Opnames van mij
    - Schermvoorbeelden
    - Foto's
    - Google locatie
    - Links
Wat is jouw mening over deze sampleset?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 maart 2011 10:43

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Anloo is een opname van vrij dichtbij. Daardoor klinken de registers heel 'close' en hoor je alle details.
Ik vind dat heel aantrekkelijk.
Anloo heeft twee nadelen voor mij:
1) er is één galmstaart.
Daarom laad ik het orgel droog en voeg ik er zelf galm aan toe. Of ik het laad het orgel droog en gebruik het ook zo.

2) het klinkt te strak in het volle werk; te perfect.
Er zijn temperamenten in omloop waarbij je het gehele orgel gelijkzwevend kunt krijgen maar 'slightly stretched'; een heel klein beetje er naast gestemd dus. Dat helpt.
Ook heb ik zelf in de diverse registers het orgel wat aan mijn smaak aangepast. In de advanced versie van hauptwerk kan dat. Bijvoorbeeld de Brightness van de Scherp omlaag, het volume van de Trompet omhoog, de brightness en de tuning van de Vox Humana gevarieerd per pijp enz.

Vanwege deze manier van 'behelpen' blijft het sampleset bij mij op de eerste plaats staan!

Anton

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 07 maart 2011 22:07

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Zoals gewoonlijk heb ik alleen sets van orgels die ik in het echt ook ken. Het orgel van Anloo is het in echt niet veel anders, zelfs de tremulant is heel goed gedaan. Dat het allemaal te strak klinkt, begrijp ik wel, maar in het echt is dat ook wel zo. Je moet beseffen dat het geen echt historisch orgel is. Het is een reconstructie. Het grootste deel van het pijpwerk is gewoon nieuw en dat verklaart mogelijk dat strakke. In het echt is het eigenlijk ook zo. Wel kan je de tunign error iets hoger zeten, dat maakt het iets levendiger.

De klank is inderdaad ook heel direct. Ik houd ervan, ik hoef niet zo nodig veel galm te hebben. Ik studeer het meest op dit orgel en Oude Pekela.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 10 maart 2011 12:41

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Kan de topicnaam worden aangepast? De orgelmaker heette geen Rademaker maar Radeker.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 maart 2011 13:04

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Bedankt Dick.
Dat was een beetje dom van Gert.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 maart 2011 13:51

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 maart 2011 14:15

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Interessant uitgangspunt, Peter.
Op de orgelbank ervaar ik dat het geluid van de pijpen vanachter het pijpenfront komt. Ik gebruik Anloo dan ook als huiskamerinstrument met uitgebreide dispositie!

Op mijn orgel wordt ook Anloo geinstalleerd, naast grotere sets en zoals jij het omschrijft is ook precies mijn reden om het aan te schaffen.
De Quintadeen 16 voet is veranderd in een 8 voet waar ik zeer over te spreken ben. De tremulant van het pedaal klinkt nu op het borstpositief en niet meer op het pedaal.

Ook iets om "in m'n achterhoofd te houden", want een 8' is dan inderdaad bruikbaarder, evenals de tremulant op het Borstwerk.

Weer wat opgestoken en ik ben benieuwd naar je aangepaste layout.
gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 10 maart 2011 16:44

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Peter ik ben ook zeer beniewd, ik bespeel Anloo zelden. Echt alleen om te studeren dan, maar niet om zo vrolijk iets te gaan spelen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 maart 2011 17:52

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 maart 2011 18:28

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Dick schrijft:
Kan de topicnaam worden aangepast? De orgelmaker heette geen Rademaker maar Radeker.

Eigenlijk is het toch een Van Eeken orgel, een reconstructie naar Radeker en Garrels omdat een deel van het originele orgel in de werkplaats van Van Eeken in vlammen is opgegaan?
Zie:
http://reliwiki.nl/index.php?title=Anlo ... _St_Magnus

Op deze site staat ook welk pijpwerk nog origineel is en welk nieuw (1999).
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 10 maart 2011 22:35

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Anton Heger schreef:Dick schrijft:
Kan de topicnaam worden aangepast? De orgelmaker heette geen Rademaker maar Radeker.

Eigenlijk is het toch een Van Eeken orgel, een reconstructie naar Radeker en Garrels omdat een deel van het originele orgel in de werkplaats van Van Eeken in vlammen is opgegaan?
Zie:
http://reliwiki.nl/index.php?title=Anlo ... _St_Magnus

Op deze site staat ook welk pijpwerk nog origineel is en welk nieuw (1999).

Op mijn beurt ken ik de sample set niet, maar het echte orgel wel. Een zeldzaam pure klank. Ik was er een keer met een groep leerlingen, we deden als excursie een rondje Groningen (Krewerd, Zeerijp, Farmsum) en pakten op de terugweg Anloo mee. Je zou misschien verwachten dat Farmsum de favoriet was, een heel toegankelijk orgel waarop je veel verschillende muziek kwijt kunt, met een weldadige akoestiek eromheen. OK, Farmsum viel ook zeker in de smaak. Maar toen we in Anloo zaten, waren ze er niet achter weg te sláán. Die klank heeft iets bijzonders, iets wat fascineert en wat blijft boeien. Een razend knappe prestatie van Henk van Eeken.

en ondertussen zit ik de Sauer uit Stuttgart te installeren, something completely different ;)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 maart 2011 22:50

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Die klank heeft iets bijzonders, iets wat fascineert en wat blijft boeien.

En dát heeft de sampleset voor mij ook.
Gewoon droog, zonder galm, puur, direct, verslavend...
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 dec 2011 20:12

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Geachte forumleden, en dan speciaal Anton Heger en Peter,

als nieuwbakken forumlid en groot liefhebber van de Anloo set, zou ik heel graag de genoemde aanpassingen ter hand willen nemen. Ik ben als electronicus wel enigszins bekend met de pc-wereld, maar welke zaken ik zou moeten aanpassen in het ODF dat is mij volkomen vreemd.

Is er ergens een link naar instrukties??

Alvast bedankt voor de aandacht,

m. vr.gr.

Geert Molenaar

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 dec 2011 21:13

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Hallo Geert,

Het ODF bestand wat je laadt als je een orgel opstart, is een tekstbestand in XML-formaat.
Met XML-marker kun je dit bestand inlezen en dan krijg je op het scherm de structuur van de Orgel-Definitie-File te zien.
Dit bestand bevat verschillende segmenten met elk hun eigen functie in het definieren van het orgel.
Je kunt dit bestand ook editten, maar als je een fout maakt moet je wel weer terug!
Alle veranderingen dit ik in de loop van de tijd heb doorgevoerd in mijn orgels zijn dus feitelijk veranderingen in de ODF.
Ik weet geen link waar dit staat uitgelegd.
Ik heb het anderen een paar keer voorgedaan en daarna was het hen ook duidelijk, maar 'even' een handleiding schrijven is niet mogelijk, helaas!

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 dec 2011 21:36

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Handel Anton, handel! ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 dec 2011 21:51

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Geert schreef:Is er ergens een link naar instrukties??
Geert
Hier is de officiële handleiding: http://www.hauptwerk.com/clientuploads/documentation/CODM/HauptwerkCustomOrganDesignModuleUserGuide.pdf
Het is niet iets wat je op een namiddag doet. Bij Hauptwerk worden 6 voorbeeld xml files geleverd (van St. Anne); ik zou daar mee beginnen
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 05 dec 2011 21:56

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

mag ik vragen wat jullie dan zoal veranderen?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 05 dec 2011 23:42

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Ook ik heb de set van Anloo.
Ik ken het echte orgel niet, maar vind de sampleset in z'n prijsklasse een topper.
Ik ervaar ook dat deze set inspireert. De droge akoestiek vind ik daarbij geen gebrek. De ruigheid van dit orgel spreekt me aan.
In dat opzicht zou ik de Quintadeen 16´ juist niet willen missen. In het plenum vind ik dit een bijzonder passend register. Dat plenum heeft iets onverzettelijks, heel stoers, wat me treft.
(zeker omdat het orgel oorspronkelijk geen zelfstandig pedaal had, is die 16-voeter wel logisch).

De Tremulant in het pedaal vind ik niet per sé mooi, maar is bedoeld voor uitkomend spel met de Cornet 4'.
Een prachtige combi is bijvoorbeeld de begeleiding op de Dulciaan of Vox Humana en dan dus de c.f. in het pedaal.

Ik vind het enige minpunt dat de Fluiten in verhouding tot de Prestanten wat zacht zijn, die heb ik een fractie meer volume gegeven.

Groet,
Jaco
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2011 21:16

Re: 1717 Radeker en Garrels, Magnuskerk, Anloo

Anton, bedankt voor je reaktie

Ik had al wel eens met XML-marker in het ODF gekeken, en eens een samplefrekwentie aangepast aan een geluidskaart.
Het ziet er wel logisch uit, allemaal, dus ik ga gewoon eens experimenteren.

Zou wel interessant zijn, als dit meer wordt gedaan door forumleden, om er een documentje van te maken.

Alleen, gezien sommige threads op dit forum, loop je wel snel de kans op weer zo'n principiele discussie over of je nu wel of niet in een virtuele kopie van een orgel veranderingen moet/mag aanbrengen. Ik vind zelf bv, het kombineren van registers uit diverse heel verschillende instrumenten, zoals dat wel gedaan wordt, heel erg fout........-:)

HG

Geert

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com