Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
5
56%
Tevreden, aanbevolen.
1
11%
Neutraal
3
33%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 9

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 mei 2012 02:11

Stem: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

hoi,

leuk om te lezen dat deze set eindelijk beschikbaar komt. tot 30 juni inschrijven voor 395 euro. sinds 3 jaar wacht ik al op deze set. Prijsje valt ook mee. leuk om dit in Beijing te lezen.

mvg,
Paul
Laatst bijgewerkt door pahasoft op 05 feb 2013 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 mei 2012 10:41

Re: arlesheim

Hier de complete nieuwsbrief:
Dear customer,

OAM is happy to announce the completion of the Arlesheim Johann Andreas Silbermann sample set.

The DVD set includes three DVDs and a 16-page booklet with many (some historic) images and detailed information about J.A. Silbermann, church, instrument and restoration history.

http://www.organartmedia.com/en/silbermann-metzler.html

The French style organ of Arlesheim – the only Silbermann instrument remaining in Switzerland – currently comprises 36 stops, divided over three manuals (Great, Choir, Echo) and Pedal. German influences include the full compass 16-foot Pedal and certain stops such as the Sifflet 1‘.

Silbermann‘s later works, which include this instrument, have Mixtures with a higher composition causing them to sound brighter and sharper. J. A. Silbermann expanded the concept of the French half-compass Echo division to include the full compass by adding a Fagott 8‘ to the bass along with a Prestant, Nazard and Doublette. The treble is comprised of a Cornet composé.

A landmark restoration and reconstruction of the instrument, along with additions to the Pedal division, took place in 1959-1962 by the Swiss Metzler company. Additional work followed in 1981-2005.

The Arlesheim organ is currently considered the most important work of Johann Andreas Silbermann and allows the interpretation of most European Baroque and early Romantic organ literature.

This famous organ is especially well-known by the complete Bach recordings of Lionel Rogg/CH in 1970. The church has a wonderful warm and rich acoustics with up to 5 s reverberation.

A lot of mostly live played sound demos is already available on the ConcertHall site, please search for "silbermann-metzler"

http://www.contrebombarde.com/concerthall/home/browse

Technical details:
HW3/4 version
Samples 24-bit, 48 kHz
Multi-loops (up to 9)
3 Release layers (short, medium, long attack)
Original tremulant samples for all ranks (except Bourdon16, Fourniture and Cymbale)

Display: 1280*1024
Memory requirements:
Standard 4500 MB (16-bit compressed, all loops) up to 7900 MB (24-bit compressed, all loops)

Several display modes: Full console, optimized single touch page, dual monitor touch pages

http://www.organartmedia.com/en/silberm ... r/135.html

The following features can be activated/configured (extended mode) and deactivated (default authentic mode) by control switches
- Extended compasses (invisible): Manuals: C-e3, Pedal: C-f1

Introductory price until June, 30, 2012: 395.- Euro, (outside EU: 331,93 Euro) , 435.- Euro afterwards

Special offer for customers of the European Master Works Series 375.- (315,13) Euro (Trost/ Hus-Schnitger/A. Silbermann)

Shipping will start about mid of June, order processing and shipping due to sequence of the orders.

I would be happy again to receive your order!
If you have any specific questions, please contact by contact@organartmedia.com.

With best regards
H. Maier

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 19 mei 2012 23:37

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Wie helpt me op weg, wat zijn de verschillen met Ebersmunster ?
Met andere woorden, wat voegt deze set (behalve 7 registers) toe ?

WiBo

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 20 mei 2012 12:17

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Meer te kiezen zou ik zeggen .

grt ceess
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 mei 2012 16:47

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Belangrijk Hauptwerk-technisch verschil is volgens mij dat Arlesheim niet met tremulant gesampeld is.
De akoestiek in Arlesheim in royaler. Ik dacht 7 seconden versus 3.

De klank van Arlesheim komt op mij in de demo's op contrebombarde wat 'snijdender' over dan het orgel in Ebersmünster, dat ik wat grondtoonrijker vind, zo op het eerste gehoor vind ik Ebersmünster wat warmer.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 21 mei 2012 03:24

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

hoi,
Original tremulant samples for all ranks (except Bourdon16, Fourniture and Cymbale)

volgens mij Zijn dan toch ook in bij deze Sampleset aparte opnames voor tremulanten.

voor mij was dit orgel een reden om hauptwerk te kiezen. toen ik een jaar of 20 was heb ik een paar uur op het orgel zelf mogen spelen. wat een ervaring was dat. ook plaatoponame van ewald Kooiman in de Bach serie geeft een mooi orgel (tenminste dat is mijn mening).

Mvg,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 mei 2012 22:14

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Blij dat er hier een paar kenners zijn.

Ik heb altijd grote bewondering gehad voor de sets van de professor, maar bezit er zelf niets van. Arlesheim schijnt dus al 4 jr geleden te zijn gesampled. Tevens doet prof Mayer niet mee in het surround geweld, en kun je schijnt het niets veranderen aan bv de release tails. Niet dat ik dat perse zou willen; een perfecte balans tussen spelpositie en luisterpositie behoeft verder geen aanpassingen wat mij betreft.

1. Heeft iemand al ervaring met deze set?
2. En wat is verstandig mbt het aansturen van de achterspeakers vanuit een stereo sampleset??
3. Als je Anloo al erg mooi vindt, voegt het dan nog een extra dimensie toe?? Dit gezien vanuit het spelen van het Orgel-Buchlein ed.

Gezien de interessante prijs tot 30/6 en de grote voldoening die mij het spelen van de eenvoudige Bach-literatuur schenkt, ben ik er serieus in geinteresseerd.

Alvast bedankt voor reakties,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 31 mei 2012 15:55

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Het lijkt me dat er nogal wat verschillen zijn tussen Anloo en Arlesheim:
- Arlesheim is een synthese tussen Franse en Midden/Zuid-Duitse orgelbouw (De Elzasser Silbermannen waren familie van de Saksische Silbermann), maar juist die synthese geeft de orgels een heel eigen geluid. Niet te vergelijken met de Noord-Duitse school van Schnitger, waar Anloo in staat.
- Arlesheim (gepleisterde kerk denk ik) heeft veel meer galm dan Anloo (zandstenen kerkje, dempt veel meer).

Wat het ideale Bach-orgel is... Da's een goede vraag. Ewald Kooiman heeft inderdaad in Arlesheim opgenomen meen ik. Bach werkte in midden-Duitsland, in dat opzicht is Freiberg of Waltershausen dichter bij Bach gelegen dan Arlesheim of Ebersmünster. Maar Bachs grote voorliefde was voor het Noord-Duitse orgel, de traditie waarin Anloo dus staat.
Maar ja, wat zegt dat allemaal. Bach is zo universeel...
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 31 mei 2012 16:11

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Wat mij betreft is Freiberg ook een prima "Bach" orgel, alleen merk ik dat ik het orgel voor "Het ideale Bach orgel" net iets te klein vind. En dan met name de Pedaal, daar mis ik dan (voor de koralen) een 4' register in.

Verder klinkt het misschien raar qua geografische ligging, maar ik heb geen echt frans barok orgel aangeschaft, omdat ik vind dat Freiberg al veel van deze eigenschappen heeft. Ik speel graag Clerambault op Freiberg en met goed registreren kom je een heel eind.
Maar ja.. Als je dan gaat voor opgenomen tremulanten, dan valt Freiberg weer af.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 mei 2012 23:59

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Karel, nav je reply eens op contrebombarde geluisterd, en daar kwam ik meteen al jouw Boehm-interpretatie op Freiberg tegen.........
Ook kan ik mij helemaal vinden in de Fr barok-mogelijkheden die dit orgel biedt. Nu heb ik dus weer het keuze-probleem...

Maar mijn uiteindelijke keuze wordt er wel meer overwogen van ( hoop ik) :mrgreen:

Bedankt voor je reaktie en - niet door mij te benaderen - interpretaties!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 01 jun 2012 09:56

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Hoi Geert,

Bedankt voor je complimenten.
Ik wil nog wel even aangeven dat Freiberg niet echt specifiek Frans is.
Je kunt een heel eind komen en het komt goed in de richting. Je hebt een mooie snerpende Cornet, je kunt een echo Cornet samenstellen enz. Maar ik speel op Freiberg in principe veel Bach, Buxtehude enz.

Voor de afwisseling vind ik franse barok leuk om te doen en dan is Freiberg goed genoeg. Speel je veel franse barok en ga je daar echt voor, dan denk ik dat je beter in de echte franse orgels kunt gaan zoeken.


Groetjes, Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 01 jun 2012 10:49

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Toevallig- nou toevalig ,heb ik als samples freiberg,ebens munster en st maximin.
als de volgorde van frans naar duitse barock is dan komt voor mij stmaximin absoluut op de eerste plaats ,gevolg door ebenmunster -kun je twee kanten mee uit- en dan freiberg wat een echt duits barock orgel is en zeker geen fransorgel.
wat me opvalt is dat op stmaximin duite choral bewerkingen het ook erg goed doen.
Arlesheim klinkt ook prachtig maar laat ik voorlopig schieten,het heeft in mijn geval niet de onderscheidende meerwaarde gezien ebersmunster.

groet cees
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jun 2012 12:37

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

waarop Daniel Chorzempa drie Bachconcerten ,,nach Vivaldi" speelt. De keuze van het orgel voor dit klankbeeld is een onbetwistbare: het Silbermann-orgel in de Domstiftskirche te Arlesheim, het instrument dat wel een kopie lijkt van dat in de Parochiekerk te Ebersmünster. Allebei weergaloos mooie orgels.......... Daniel Chorzempa behandelt deze(Bach's) werken eindeloos. Zeer exact en ingetogen brengt hij verkwikkende muziek ten gehore. Het vederiicht klinkende Silbermann-orgel lijkt voor deze muziek te zijn gemaakt.

Zomaar eens wat "zitten googelen op Arlesheim".....het is heel opvallend dat veel toporganisten zich zeer lovend uitlaten als het gaat om het vertolken van Bach-werken op Arlesheim.
En als ik de vele opnames van dit orgel beluister stijgt dat voor mij toch wel uit bovende wat "koudere Noordduitse"orgels (en ook Freiberg). (Mijn gevoel hierbij hoor!)
Arlesheim klinkt in mijn oren toch warmer, zonder zijn enorme "graviteit" en "doorzichtigheid" te verliezen....een breede, warme orgelklank, maar toch "zilverachtig" in z'n vulstemmen en met schitterende tongwerken.

Wel zou ik - ivm een mogelijke aanschaf - eens uitgebreider willen horen/lezen wat (buiten de grootte van de orgels) nu werkelijk het verschil in klank is tussen Arlesheim en Ebermunster.
Gr Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jun 2012 12:50

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Ja, Ron, ik herken deze analyse.....getriggerd door het beschikbaar komen van Arlesheim, ben ik nu richting Ebersmunster aan het verkennen, omdat ik - zal wel psychologisch te verklaren zijn, iets in de kindertijd ofzo - van het orgel meer de warme klanken waardeer dan het analytisch scherpe gebeuren.
En dan is Ebersmunster lijkt het wel warmer dan Arlesheim. Maar de klavieromvang is slechts tot d...

wellicht ga je voor het orgel en kijk je dan wat er op te spelen is, en dat zal nog best veel zijn schat ik in, van de muziek tot zeg 1750??

De omschrijving van Sanderman vond ik zeer de moeite waard; zou mooi zijn als hij nu eens focust op Arlesheim tov Ebersmunster.....

Voor de Fr Rom heb ik Caen al, en verder heb ik dan nog Forcalquier maar dat vind ik best een lastig instrument....

Blijft de natuurlijk alleen door mijzelf te beantwoorden vraag, of het bespelen van Ebersmunster zo ontzettend veel meer plezier geeft tov Anloo dat het E 400 waard is, even afgezien van de opmerkingen dat ik die twee niet mag vergelijken omdat het zulke verschillende orgelstijlen zijn......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 01 jun 2012 15:21

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Volgens mij zijn de Mixturen van Arlesheim sowieso hoger samengesteld dan die in Ebersmünster.
Maar ook ik zou wel benieuwd zijn naar een 'vergelijkend warenonderzoek' van bijv. Dick...
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jun 2012 16:11

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Ja Geert....volgens mij kan je Anloo en Arlesheim niet met elkaar vergelijken.....totaal verschillende sets in kwaliteit...van twee totaal verschillende orgels.....zo verschillend als mijn orgel (sorry...onze orgels) en een digitale hometrainer ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 01 jun 2012 20:31

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

jaco schreef:Volgens mij zijn de Mixturen van Arlesheim sowieso hoger samengesteld dan die in Ebersmünster.
Maar ook ik zou wel benieuwd zijn naar een 'vergelijkend warenonderzoek' van bijv. Dick...

Daar wordt aan gewerkt. Ik heb Arlesheim al even binnen en er is al aardig wat demomateriaal opgenomen. Nu het verhaal nog. Maarre... beetje druk momenteel, dochter gaat trouwen. Nog ff geduld ;)

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 jun 2012 17:44

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Hoi,

Nog even ongeduldig wachten op de postbode; de set zou vandaag zijn verstuurd. Hopelijk dus van het weekend hier thuis. Dongle-update kan ik reeds aanvragen bij Milan. Dus we zijn in business :D

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 27 apr 2011 20:55

Woonplaats: Vroomshoop

Bericht 16 jun 2012 20:56

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Vandaag het orgel binnengekregen. Werkelijk fantastisch instrument om te bespelen.
Ik heb nog even stukje ingespeeld vooral de tremulanten zijn mooi gesampeld
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7497

Zeker een aanrader! :D

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 jun 2012 22:06

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Hoi,

Hehe ook vandaag de set ontvangen en geinstalleerd. Ging zonder problemen (gelukkig).

Meteen even wat op contrebombarde geplaatst:
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7542
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7541

Zoals ik gewend ben van OrganArt is dit ook weer een prachtige sampleset, waar ik zeker veel plezier mee zal beleven!

Mvg,
Paul.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 29 aug 2012 19:16

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Dick Sanderman heeft weer mooie opnames (met registratie vermelding) gemaakt op deze sampleset.
Ook geeft hij uitleg en een vergelijking tussen Arlesheim en Ebersmunster.
Lees en luister: http://pcorgan.com/SampleSets1761Arlesheim.html

Afgelopen zaterdag stond er in het RD een leuk artikel over vader en zoon Sanderman: http://www.refdag.nl/muziek/dick_en_leo ... k_1_669715
Veel organisten zullen jaloers zijn op zo'n zoon.
Overigens: Dick heeft me verzekerd dat deze nieuwe opnames van hemzelf zijn en niet van Leonard... :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 aug 2012 09:47

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Mag ik zo vrij zijn, de hr Sanderman bij deze hartelijk te bedanken voor de fraaie toevoeging zowel tekstueel als kwa muziekvoorbeelden betreffende Arlesheim......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 31 aug 2012 12:34

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Geert schreef:Mag ik zo vrij zijn, de hr Sanderman bij deze hartelijk te bedanken voor de fraaie toevoeging zowel tekstueel als kwa muziekvoorbeelden betreffende Arlesheim......

HG

Geert

Ja hoor, dat mag 8-)
Graag gedaan.

groet,
Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 31 aug 2012 12:37

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Ik vind de typering die Dick geeft over Arlesheim (algemener) t.o.v. Ebersmunster (specifieker) overeenkomen met hoe ik de ingespeelde muziek beluister.
De recensie en bespeling zijn zeer verhelderend. Daarvoor ook mijn dank.
Omdat ik al een 'basisset' bezit, weet ik nu dat ik moet gaan sparen voor Ebersmunster... Want dat vind ik me toch een prachtset!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 aug 2012 14:35

Re: 1761 J. A. Silbermann, Arlesheim, Switzerland (36/3+P)

Helemaal mee eens, Jacco...en ook istie veel warmer van toon - als je daarvan houdt natuurlijk.

Maar die opm van Dick over een meer volwaardig 3e manuaal is ook wel weer een overweging, temeer omdat Ebersmunster dus maar tot d loopt....nouja, ik heb er niet zo,n studie opzitten, maar Bach gaat kennelijk nooit hoger?? Dus echt een punt is het dan niet.

Je zou ze wel allebei willen hebben, maar hebzucht is de gesel van deze tijd sprak hij terwijl hij verder typte op zijn Ipad ( ook niet echt nodig...)

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com