Bijgeluiden van pedaalklavier reduceren.
Veel mensen die Hauptwerk gebruiken hebben een Laukhuff pedaal (vlak of concaaf).
Deze pedalen zijn meestal voorzien van een bladveer (tevens scharnier) en een pedaalveer aan de voorzijde.
Om te beginnen staan veel toetsen vaak te zwaar af geregeld door de dubbele vering.
Een volgende werkwijze geeft goede resultaten :
gebruik de bladveer alleen als scharnier door de schroef zover aan te draaien dat de toets net niet meer rammelt.
de pedaalveer minder sterk afregelen door met een rondbektang het oog vast te klemmen en de vrije uiteinde behoedzaam naar de toets drukken, dan loslaten
de afstand meten einde veerpoot naar onderkant toets als je de gewenste toetsdruk hebt gevonden, wel de onder- en boventoetsen afzonderlijk testen ( verschil in massa )
dan alle veren van de toetsen op de gewenste spanning afregelen. (als de toets naar boven komt zonder te stuiteren is het in de meeste gevallen goed)
om te voorkomen dat schroeven los gaan zitten voor het vastschroeven in het schroefgat met een dun draadje wat houtlijm aanbrengen.
Omdat de pedaaltoetsen in rust altijd onder veerspanning wordt het bovenste vilten of rubberen dempingskussen langzaam maar zeker steeds stugger en ontstaat er meer lawaai.
Wanneer bovengenoemde werkzaamheden nog niet voldoende helpen is er hieronder nog een aanvulling.
Voor een nog lager geluidniveau heb ik de volgende oplossing bedacht :
haal de bovenste vilten of rubberen dempingskussen met een scherp mes weg en maak het hout zo schoon mogelijk
plak op de vrijgekomen plek een zelfklevend magneetschijfje 15 - 20 rond en 2mm dik
verwijder de toetsen en boor aan de bovenzijde in het midden ( waar de toets tegen de bovenzijde stuit ) een gat van 10mm en 10mm diep
druk in het gat een magneet van 10mm rond en 5 - 10mm hoog
vooraf alle magneten aan één zijde merken met een merkstift o.i.d. omdat het magneetschijfje en de ronde magneet met de noordpool of de zuidpool naar elkaar geplaatst moeten worden.
Door het gebruik van magneten die elkaar afstoten ontstaat een onzichtbaar en onhoorbaar stootkussen.
Magneten zijn verkrijgbaar bij :
http://www.supermagnete.nl/index.phpAan de zijkant van de toetsen tussen toets en geleidingsstokjes is inderdaad een schijfje kernlaken het duurzaamste. (als je wat nodig heb laat het weten, ik heb nog een aardig stuk liggen)
Om de slijtage nog meer te verminderen is het slim om de geleidingsstokjes met fijn schuurpapier of staalwol glad te schuren en vervolgens goed met grafietpoeder insmeren.
(in de orgelbouw gebruiken we vloeibare grafiet op alcoholbasis)
Hierdoor verminderd de wrijving en slijtage
Veel succes!
Met vriendelijke groeten,
Jaap Patijn