Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 22 sep 2012 21:37

Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hallo hauptwerker,

Al geruime tijd, ongeveer 2 jaar, ben ik lid van dit forum maar nooit er actief mee bezig geweest. Zo langzamer hand wordt het dan toch eens tijd om me voor te stellen.
Mijn naam is Klaas Twigt en ik ben al ruim 2 jaar bezig met hauptwerk.

Door mijn plaatsgenoot en mede forumlid Anton ben ik in aanraking gekomen met Hauptwerk. Het was zoals blijkt bij meerdere leden op het forum voor mij ook “liefde op het eerste gezicht” voor hauptwerk.

Ik heb een Johannus opus 20 met midi aansluiting en ben begonnen met de free version van hauptwerk met Anloo als sample set. Na ongeveer een half jaar heb ik de advance versie aan geschaft en de sample set Velesovo en mijn installatie uitgebreid naar een surround opstelling met subwoofer.

Op een gegeven moment heb ik het plan opgepakt om zelf een speeltafel te bouwen. Veel inspiratie opgedaan door andere zelfbouwers op het forum.
De wens is een speeltafel met 4 houten klavieren en trekregisters. De eerste stap was zoeken en nog eens zoeken naar info.

De bouw heb ik opgesplitst in drie delen, de klavieren de trekregisters en de kast. Op dit moment ben ik zover dat de klavieren klaar zijn.

Het hout voor de klavieren komt van oude eiken meubels, en een plaatselijke aannemer/houthandel. De geleiderpennen, toetsveren etc . heb ik bij Laukhuff besteld. Voor het benodigde vilt ben ik terecht gekomen bij Marc Vogel, een cembalo bouwer die een mooie webshop heeft waar je alle mogelijke onderdelen kan bestellen.
De midi hardware komt bij midi-hardware vandaan en de kontakten heb ik via Peter van custom-made orgel.

Na vele uren werk zijn de klavieren nu gereed en kan ik aan de volgende fase beginnen.
Hier is een foto van de klavieren.

Foto klavieren.jpg


Voor de volgende fases zal ik te zijner tijd ook wat foto’s plaatsen. Als het geheel klaar is probeer ik een gedetailleerde foto sessie van de bouw te plaatsen. Dit kan alleen wel even duren want het is behoorlijk arbeids intensief en komt hoofdzakelijk op de zaterdag uurtjes aan en die zijn ook vaak nodig voor andere klussen.

Groeten Klaas.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Klaas Twigt op 03 nov 2012 23:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 22 sep 2012 21:55

Re: KLaas stelt zich voor

Klaas,
Alsnog welkom. En wat een prachtige klavierenblok heb je gemaakt. Chapeau.
Ik zie uit naar meer foto's ;-)

mvg,
bert

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 22 sep 2012 22:14

Re: KLaas stelt zich voor

Klaas, volgens mij ben jij de eerste zelfbouwer die eigenhandig zijn toetsen heeft gemaakt. Heel precies werken, neem ik aan, wil alles goed blijven lopen. Ik ben benieuwd wat voor zaagmachine je voor je toetsen hebt gebruikt. En wat je gebruikt als toetsbeleg (ben je soms ook zelf nog olifanten wezen schieten ;)?

Heel knap gedaan met materiaal 'van de kringloop'! Veel succes met de rest van je meubel, wat ongetwijfeld een peulenschil zal zijn voor zo'n goede timmerman.

Dirk1

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 sep 2012 22:19

Re: KLaas stelt zich voor

hoi Klaas,


van harte welkom uit Zwijndrecht op dit forum,

heb je de klavieren zelf gemaakt??, ze zien er erg mooi uit.

als het zelfbouw is, heb je dan eventueel wat info, of bouw tekening van de klavieren?

ik ben n.l. ook van plan om klavieren zelf te gaan bouwen

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 22 sep 2012 23:02

Re: KLaas stelt zich voor

Bert,
Er komen zeker meer foto's. In mijn eerste bericht was het even proberen hoe dit moet.


Dirk1,

Ik ben geen timmerman hoor, maar kom wel uit een meubelmakers familie schijnbaar krij je dan toch wat mee in je genen.
Het beste kan je de toeten zagen met een Lintzaag met fijn tand. Let wel op dat het zaagblad niet te smal is anders gaat hij zoeken omdat je in langs hout zaag.
Ik heb zelf helaas geen lintzaag dus het ik het met een decopeerzaag gedaan waar ik zelf geleiding bij had gemaakt. Dit is wel een zenuwe klus en vraag veel geduld en uithoudings vermogen.
Ivoor is iets te kostbaar en zelf op olifanten jagen iets te riskant.

Jan Wim,
De informatie heb ik uit de folders van laukhuff (op hun site) en het boek orgelbouwkunde van A.P Oosterhof. Hier staat veel info over de maten en de samenstelling van het klavier.
Verder heb ik een site gevonden waar in het principe van het maken van klavieren staat beschreven.
http://www.instructables.com/id/How-to- ... -keyboard/

Hierbij nog een detail foto van het klavier waar je de verschillende onderdelen kan zien.
de toetsen zijn van noestvrij grenen gemaakt. Het beleg van de onder toetsen in van eiken die met matte blanke lag zijn afgewerkt.
De boven toetsen zijn ook van eiken en eerst met zwarte waterbeits op kleur gemaakt en daarna ook met matte lak afgewerkt.

detail klavier.jpg


Bij diverse berichten zie ik dat de foto vergroot kan worden door er op te klikken. In mijn vorige bericht is me dat niet gelukt. Moet je hiervoor iets instellen?

Groeten Klaas
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 23 sep 2012 01:12

Re: KLaas stelt zich voor

Volgens mij werkt vergroten alleen bij iets grotere (vanaf zo'n 150 kilobyte?) foto's.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 sep 2012 09:37

Re: KLaas stelt zich voor

Hoi Klaas,

Ook een laat welkom uit Kruiningen, zag je wel met regelmaat hier actief zijn.

Volgens mij ben jij gewoon een demonstratie in geduld aan het geven :roll: maar ja, zo je zegt in de familie genen, je Pa zal het je wel een beetje met de paplepel ingegeven hebben.
Knap hoor, ik ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat!
We zullen het met interesse volgen en wellicht dat ik me een keer uitnodig, je woont tenslotte maar schuin tegenover mijn broer ;)
Heb jij ook een weerstand/drukpunt in je klavieren bedacht/gebouwd? Of koppel je het mechanisch? Want daar zie ik je nu ook nog wel voor aan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 24 sep 2012 15:46

Re: KLaas stelt zich voor

Hoi Klaas,

Echt heel leuk dat je zelf klavieren hebt gemaakt. Ook een droom van mij om dat (ooit) nog eens te realiseren.
Klavieren zien er op de foto's erg mooi uit. Enig idee hoeveel uur je er in hebt gestoken?
Komen er mechanische koppels op? Zou helemaal mooi zijn.....

Wellicht kom ik ze eens in het echt bekijken als dat mag, want ik woon in de buurt.

Groeten uit Kapelle,
Edwin

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 24 sep 2012 17:07

Re: KLaas stelt zich voor

Heel interessant Klaas, en het ziet er allemaal piekfijn uit.

Op de detailfoto zie ik bij de voorkant van de toetsen nog een aluminium strip met gaatjes, waar dient deze voor?
Je noemt ook in je eerste bericht dat de toetsen omhoog gehouden worden met veren.
Zitten die dan om de onderste pennen of dient daar juist die strip voor?
Heb je ook nog iets van een drukpunt kunnen simuleren?
Ik ben erg geintersseerd in de details, omdat ik ook overweeg om klavieren zelf te bouwen.

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 sep 2012 18:15

Re: KLaas stelt zich voor

Welkom op het forum, klaas!
aan de klavieren te zien ben je helemaal klaar voor Kampen! 8-)

Het wordt steeds mooier op het forum....leden die nu al zelfs klavieren zelf maken...straks nog pijpwerk.....oh nee, DIE heb je met Hauptwerk NIET nodig! ;)

Ron

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 24 sep 2012 18:29

Re: KLaas stelt zich voor

Hallo Henri,

Tussen het aluminium hoekprofiel en de toest zit een kompasveer die de toets omhoog drukt.
In de toets is een messing stift met draadeind gezet die door het aluminium hoekprofiel gaat, aan de onderkant zit een leren moertje waarmee je de hoogte van de toets afstel. Verder wordt de kracht van het veertje geneutraliseerd.
Anders zou er op het hoekprofiel 54 maal een kracht van ongeveer 125 gram drukken.
Binnenkort plaats ik nog meer foto's met wat uitleg.

Groeten, Klaas

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2012 18:45

Re: KLaas stelt zich voor

Klaas, ik sluit me aan, bij alle bewonderende woorden.

In de Laukhuff catalogus staan veel pennetjes en veren die op elkaar lijken. Wil je de bestelnrs die je gebruikte met ons delen ?

HGroet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 546

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2012 21:11

Re: KLaas stelt zich voor

RonD schreef:Welkom op het forum, klaas!
aan de klavieren te zien ben je helemaal klaar voor Kampen! 8-)

Het wordt steeds mooier op het forum....leden die nu al zelfs klavieren zelf maken...straks nog pijpwerk.....oh nee, DIE heb je met Hauptwerk NIET nodig! ;)

Ron



Hoi Ron,

In Karl Bormann Heimorgelbau staat hoe je kartonnen pijpen moet maken ;) ook leuk voor op het orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 sep 2012 21:27

Re: KLaas stelt zich voor

Hoi Ron

Als ik mij niet vergis dan zie ik op jouw (Hauptwerk)orgel pijpwerk. Voor de klank heb je het niet nodig maar het zit er wel op. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 17:42

Re: KLaas stelt zich voor

Nou...die gladde ronde tinnen pijpen in het front zijn juist heel functioneel voor de klankuitstraling.
En ik kan dat wel heel wetenschappelijk onderbouwen....maar uh...ik denk dat de meesten van jullie
dat dan NIET begrijpen! :roll: :lol: ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 sep 2012 00:00

Re: KLaas stelt zich voor

Heel simpel Ron, je krijgt er een rondere klank door ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 28 sep 2012 20:24

Re: KLaas stelt zich voor

Zoals reeds eerder aangegeven zal ik een begin maken een bouw verslag.

Het uitgangspunt is om een hauptwerk console te maken waarop ook de grote samplesets kunnen worden gebruikt verder kies ik er voor om het registreren niet via een touchscreen te doen maar met rek registers. Het wordt dan ook een console met 4 klavieren en aan elke zijde 40 trekregisters.

Voor de start van de bouw ben ik begonnen met het moeilijkste maar ook meest uitdagende onderdeel van de console: de 4 klavieren.
Dan de vraag wordt het een staart- of balans klavier. De keuze is op een staart klavier gevallen. Mij leek dit type klavier gemakkelijker te maken dan een balans klavier.

Voor de juiste maatvoering was het moeilijk om de benodigde gegevens te vinden. In het boek Orgelbouwkunde van A.P Oosterhof staat hierover veel info en een mooie tekening (welke Andre in een ander bericht heeft geplaatst), zo ook de site van Laukhuff.
Helaas was deze info niet voldoende, zo ontbrak onder andere de maatvoering voor de zwarte toetsen. Voor de ontbrekende gegevens heb ik de klavieren van een pijporgel ingemeten.
Na vele winteravonden gegevens verzamelen, vergelijken en tekenen had ik een drietal tekeningen voor het maken van de klavieren .

Als er mede forumleden zijn die ook klavieren willen bouwen en interesse hebben in deze tekeningen moeten maar even een PB sturen.
Voor het gebruikt van deze tekeningen stel ik wel een voorwaarde. Deze is dat ze alleen voor privé doeleinden mogen worden gebruikt.
Voor het maken van de toetsen heb ik als houtsoort grenen en eiken gebruikt. De basis van de toetsen zijn van grenen. De boven toetsen van eiken en het beleg van de ondertoetsen is gemaakt van stroken eiken van ongeveer 2mm dik .

Belangrijke vraag was welke methode voor het maken van de toetsen pas ik toe. Maak ik de toetsen uit latten van 22x22mm of zaag ik ze uit een plaat hout, de “oude beproefde methode” welke ik helaas pas later ontdekte. In eerste instantie koos ik voor de eerstgenoemde methode welke is mislukt. De maatvastheid van de toetsen lukt op deze manier redelijk, maar dan het positioneren van de toetsen op het klavier raam en het uitlijnen van de toetsen van de verschillende klavier t.o.v. elkaar. Dit was een regelrecht ramp.

Hierna was het een keer tot tien tellen, in een hoekje uithuilen en gewoon weer opnieuw beginnen volgens de in de tussentijd gevonden “oude beproefde methode”. Deze werkwijze bleek de juiste te zijn waarmee het resultaat is behaald dat op de foto in mijn eerste bericht is te zien.
V
oor zover tot nu toe het verslag , wordt vervolgd.

Groeten Klaas.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 29 sep 2012 20:52

Re: KLaas stelt zich voor

Hallo

Ik zag dat een aantal mensen nog wat vragen hadden gesteld waar ik nog niet op in ben gegaan.

Klaas, ik sluit me aan, bij alle bewonderende woorden.

In de Laukhuff catalogus staan veel pennetjes en veren die op elkaar lijken. Wil je de bestelnrs die je gebruikte met ons delen ?

HGroet, Gerrit uit Gouda


Gerrit,
Op mijn tekeningen heb ik een stuklijst staan met de artikel nummers. deze had ik in mijn vorige bericht als bijlage willen invoegen maar dat lukt niet. Om de een of andere reden krijg ik de melding dat mijn quota is bereikt.
Als je de gegevens wil hebben stuur me dan en PB met je email adres dan stuur ik ze naar je op.

Kees en Edwin jullie vragen of je eens langs kan komen. Dat is goed hoor, stuur dan vooraf even een PB dan kunnen we afspreken.

Zoals ik al in dit bericht aangaf kan ik geen bijlages toevoegen aan mijn berichten. In de eerste berichten ging dit wel. Op de zelfde wijze probeer ik nieuwe bijlagen toe te voegen maar dit lukt niet. Wie o wie kan mij uit de brand helpen.

Groeten, Klaas

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 29 sep 2012 22:34

Re: KLaas stelt zich voor

De vraag voor het invoegen van bij lagen bij Gert neergelegd En zover het er nu naar uitziet werkt het wee.
Bij deze voeg ik de tekeningen die ik gebruikt heb voor het maken van de klavieren toe deze horen bij de 1e aflevering van het bouw verslag.

tekening voor toetsen van een staartklavier.png

doorsnede klavieren.png

klavierframe.png


Groeten, Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 01 okt 2012 20:28

Re: KLaas stelt zich voor

Hier weer een aflevering

Het grenen hout voor de toetsen komt uit en plank van 20 cm breed en 2,5 cm dik die ik heb laten vlakken en op 22mm laten schaven. Daarna stukken van ongeveer 40 cm lengte gezaagd.
Deze stukken heb ik verlijmd zodat er vier platen ontstonden van ongeveer 40 bij 80 cm. (54 toetsen).
Plaat voor toetsen verlijmen.jpg


Daarna aan de linkerzijde haaks op de kop kant van de plaat een lat geplaatst die als nul maat voor het aftekenen van de zaag, boor en frees lijnen dient.
Voor de verschillende afstanden van de afteken lijnen heb ik maatblokjes gemaakt voor het aftekenen van de lijnen. Bij deze methode zijn de afstanden voor alle klavieren exact het zelfde.
Voor het frezen van de sleuven voor de klavier stiften van de onder en boven toetsen heb ik een mal gemaakt waarin de bovenfrees is geplaatst. Deze mal voor elke sleuf stellen op de aftekenlijnen en daarna de sleuf gefreesd met een 6mm frees. Hierdoor zijn de sleuven allemaal even groot en mooi op een lijn.
Sleuven freesen voor toetsstiften.jpg


Aan de achterkant van de plaat in de kopse kant van de plaat een sleuf gefreesd met een 12mm frees voor de opsluit lat van de toetsen.
In de bovenlip van de sleuf in de achterkant wordt een sleuf gefreesd met een 4 mm frees voor klavier (schanierpunt van de toets)
In het hart van deze sleuf wordt in de onderlip een gat van 4 mm geboord.
gaten voor stiften schanierpunt boren.jpg


De sleufgaten voor de klavierstiften in de onder- en boventoets met vilt beplakt. In de onderkant van de toetsplaat een sleuf van 8 x 1,5 mm gefreesd zodat het vilt hierin verzonken is.
vilt in sleuven lijmen.jpg


Wordt vervolgd, groeten Klaas
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 04 okt 2012 12:57

Re: KLaas stelt zich voor

Ziet er goed uit Klaas,
Ik volg het met belangstelling.
Wat zijn de kleine blokjes op je laatste foto? (vilt in sleuven lijmen.jpg )
Is dat om het vilt aan te drukken in de sleufgaten?

Ik ben nog druk bezig met het ontwerp, maar ga zaterdag alvast een mooie grenen tafel ophalen met erg weinig knoesten.
Die staan te kust en te keur op Marktplaats.

Ben benieuwd naar het vervolg...

Groeten,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 04 okt 2012 13:12

Re: KLaas stelt zich voor

Hallo Henri

De kleine blokjes zijn inderdaad voor het plaatsen van het vilt in de sleuven.
Het vilt als een U om het blokje zetten en dan in de sleuf schuiven.
Je kan het vilt dan goed positioneren en het wordt gelijk goed aangedruk voor het drogen van de lijm.

Ik ben benieuwd naar het verloop van je bouw proces en veel succes. Mijn ervaring is dat het soms een behoorlijke aanslag op je doorzettingsvermogen en vindingrijkheid doet, maar als het lukt is dit snel weer vergetenen en geeft het veel voldoening.
In de "volgende aflevering" zal ik wat foto's plaatsen voor het maken van het toetsen raamwerk

Groeten , Klaas
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 okt 2012 16:56

Re: KLaas stelt zich voor

Ik heb groot respect voor zoveel engelen geduld!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 04 okt 2012 19:43

Re: KLaas stelt zich voor

Engelen geduld heb je nodig Kees, soms zelf nog iets meer maar ja wie A zegt moet ook B zeggen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 okt 2012 20:35

Re: KLaas stelt zich voor

Jazeker, en wanneer je resultaat er eenmaal staat, dan mag je daar gewoon super trots op zijn! En vooral, van genieten!
T.z.t. hopen we nog wel van je te horen en hoop ik het in 't echie te komen zien/horen.
Veel succes verder!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com