Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Donau Orgue SHaDri Console

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 23 okt 2012 13:16

Donau Orgue SHaDri Console

Geachte Hauptwerk Liefhebbers,

Mijn vorig Hauptwerk project was een groot Heyligers kerkorgel wat ik uitgebreid heb naar 4 klaviers:
http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=5&t=331

Dat was een nogal GROOT orgel en paste niet bij mij thuis in de woonkamer, helaas. Toen ik de console van Patijn orgelbouw zag ontstond het idee om nu eens een KLEINE console te bouwen.

De naam van het console word "SHaDri".

Ik blijf bij Midi-Boutique in combinatie met WiRa voor het pedaal. Werkt altijd en zit heel eenvoudig in elkaar. Uiteraard blijf ik ook bij Heyligers onderdelen. Met het demonteren van een oude Heyligers heb je voor een zachte prijs houten klavieren met goede contacten en vrijwel altijd een concaaf pedaal. Tevens is het soldeerwerk heel simpel (1 draadje per toets + 1 aarde per klavier) in tegenstelling tot matrixen, diodes, etc.. waarover ik vaak bij anderen lees.

Ontwerpen doe ik naar tevredenheid in SketchUp. Om een voorproefje te geven hier alvast een indruk van het ontwerp...

Afbeelding

Volgende foto's volgen snel...

Groet, Donau Orgue
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 okt 2012 15:14

Re: Donau Orgue SHaDri Console

ziet er wel een beetje basic uit :shock:
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 23 okt 2012 18:06

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Ik ben benieuwd naar de 'onthulling'.
Teun
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 25 okt 2012 15:08

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Hierbij het volledige ontwerp:

Afbeelding

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2012 15:43

Re: Donau Orgue SHaDri Console

De 2 zijsteunen aan weerszijde van de lessenaar zijn vermoedelijk voor 2 touchscreens.
Mijn idee is dat deze te ver weg zitten als je tijdens het spelen de registratie wilt wijzigen.
Maar ik zie ook knoppen boven het 3e manuaal. Misschien heb ik het wel verkeerd en zijn het 2 planken om de luidsprekers op te zetten.
Misschien kun je dat even toelichten.

Verder lijkt het mij dat de 2 zwelpedalen te ver naar rechts zitten. Ga maar eens op zo'n orgel zitten spelen om te kijken of dat wel de ideale plaats is.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 16:11

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Wanneer de rechtse Generaal is en de linkse Swell, dan is er niets aan de hand.
In b.v. Dordrecht zit de zwel helemaal rechts van het pedaal, dat staat wel wat schuin en bedient heel prettig.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2012 18:07

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Kees Hoekman schreef:In b.v. Dordrecht zit de zwel helemaal rechts van het pedaal, dat staat wel wat schuin en bedient heel prettig.
De zwelkast in Dordrecht is later toegevoegd en toen zat waarschijnlijk het mechaniek de juiste plaating van de zweltrede in de weg.
Bij orgels waar de zwelkast onderdeel uitmaakt van de nieuwbouw zit deze toch meer naar links.
En in HW zijn tredes vrij programmeerbaar. De 2e kun je ook voor het totale volume van HW gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 18:13

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Dat zal wel zo zijn ja, dat denk ik wel. Toch is de zit daar niet vervelend hoor.
Ik bedoelde met Generaal ook het Totaal volume, heb het niet helemaal duidelijk verwoord.
Het staat i.i.g. niet zo mooi nu op dit voorbeeld, dan wanneer het wat meer in het midden zit. Dat vind ik ook.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2012 18:35

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Even een foto opgezocht: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl/orgbase/ad/Dordrecht%20-%20Grote%20Kerk%202010-3.jpg (met dank aan Piet Bron)
De zweltrede staat schuin en zit boven c'
Ik denk dat het pedaal van de SHaDri Console tot f' zal lopen en dan staan de tredes ook nog recht......
Maar Johan moet zijn eigen ideeen daarover maar in gedachten houden bij het maken van de console.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 18:43

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Ja, maar juist die schuine stand maakt het gemakkelijk.
En zeker, Johan moet dat zelf maar bezien. Doch esthetishc staat iets meer naar het midden toch naar mijn idee sowieso mooier, doch smaken verschillen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 27 okt 2012 17:58

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Lijkt wel een speeltafel van Rieger waar ik afgelopen week in de St.Sebastian in Budapest op heb mogen spelen.

Gr.

Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 27 okt 2012 20:12

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Ik ga me er even in mengen. Leuk al die reacties...

Is trouwens niemand benieuwd naar de betekenis van SHaDri?

Doel van de console is om een kleine, eenvoudige, generieke MIDI-speeltafel te bouwen. Dus invulling van componenten wilde ik helemaal vrij laten aan de gebruiker. Bij mij weet je nooit hoe lang ik hem hou.

Componenten in of buiten het orgel
Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee om de PC (+ evt. subwoofer) een eind uit de buurt van de console te houden. Dat maakt voor het spelen niet uit. De PC kan in een kast een paar meter verderop en een evt. Sub kan in de hoek van de kamer. Er hoeft dan maar 1 kabelgeleider van het orgel naar de PC. Kun je ook makkelijk bij de PC.

Speakers
Kunnen geplaatst worden waar je wilt. Zoals in de afbeelding hieronder heb ik Genelec bedacht om aan de muur te schroeven. Lijk me prima werkzaam. Ik heb nu nog een Syrincs set (helemaal geweldig), de topjes/speakers daarvan kunnen bovenop de zijwangen. Nadeel van Syrincs is dat je een Subwoofer naast het orgel hebt staan, bovendien hoeft een sub voor mij niet zo.

Touchscreens
Blijven ondingen die touchscreen monitoren. Er is eigenlijk nergens goed ruimte voor die dingen of het word er niet mooier op. Eén zo'n touchscreen is mij voldoende en die zal ik denk ik aan de zijkant van het orgel monteren met een flexibele beugel, zodat ie alle kanten op kan.

Bedieningspaneel (boven het 3e klavier)
Het ontwerp leent zich ook voor 4 klavieren. Ipv van dit bovenplankje kan dus later ook nog een 4e klavier geplaatst worden, maar dat wilde ik nu niet omdat ik voor klein ga. Het bovenplankje ga ik nu gebruiken voor het plaatsen van mijn geluidskaart (Saffire Pro 24 DSP) + batterij aan drukknopjes en 1 of 2 draaiknoppen voor functies in Hauptwerk + USB aansluitingen + aan/uit-knop.

Zwelpedaal
Ik heb er 2 getekend, maar 1 is volgens mij ook wel voldoende. Ik speel graag Kampen, daar zit er helemaal niet één op. Volume regel ik via de geluidskaart en ik heb dus ook nog draaiknoppen op het bedieningspaneel. In de vorige afbeeldingen kon je dat niet goed zien, maar de zweltredes zitten niet helemaal rechts van het orgel. Ze zitten boven G t/m C. De romp van de orgelkast zit namelijk bovenop het midden van het pedaal. De ruimte in die romp is 85cm (net zoveel als de klavieren), daarom moet de zwel wel uiterst rechts, anders zou mijn joekel-pc er niet in passen.

Dordrecht
Wat een fraaie speeltafel is dat! Schuin pedaal is top-uitvinding, misschien ook wat voor mij, of één die je kunt draaien.

Vraag
Als ik de zweltrede achterweg laat kan ik ook een draaipotmeter op het bedieningspaneel gebruiken als zwel. Of is dit een belachelijk idee? (ik ben niet zo'n orgelexpert)

Gebruiksgemak
Het orgel zoals ontwerpen heb ik best flink over nagedacht. Alle afstanden van klavieren, pedaal en bank op elkaar afgestemd (afgekeken van Heyligers) en een zo simpel/klein mogelijk console te bouwen. Dat m'n zweltrede dan iets naar rechts zit, dat neem ik voor lief. Op de toporgels is ook genoeg aan te merken. De registers van Kampen zitten nu ook niet bepaald op een praktische plek. Of probeer in Anloo maar eens een CD te produceren binnen 15 minuten, of een koptelefoon aan te sluiten. Of als je lekker zit te spelen op Freiberg binnen 2 minuten op de bank van Haverhill aanwezig te zijn. Allemaal mogelijk met mijn amateur orgel!

Rieger
Ik ben erg benieuwd naar foto's van die speeltafel van Rieger. Ik kon ze zo niet vinden in Google. Iemand?

Afbeelding

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 okt 2012 20:25

Re: Donau Orgue SHaDri Console

hierbij een voorbeeld

mvg

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 20:27

Re: Donau Orgue SHaDri Console

'Beam of light, a cloud' ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 27 okt 2012 21:00

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Kees Hoekman schreef:'Beam of light, a cloud' ;)


Dag was niet de bedoeling ervan, maar gelukkig klinkt het niet verkeerd!
Nog een keer raden?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 21:06

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Systeem Hauptwerk het Derde Project?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 okt 2012 21:09

Re: Donau Orgue SHaDri Console

jdkwant schreef:Vraag
Als ik de zweltrede achterweg laat kan ik ook een draaipotmeter op het bedieningspaneel gebruiken als zwel. Of is dit een belachelijk idee? (ik ben niet zo'n orgelexpert)
Natuurlijk kan dat, maar voor een draaiknop het je een hand nodig en daar kun je dan niet mee spelen. Voor een zwelpedaal heb je een been nodig en die is vaker vrij (probeer een choral van César Franck maar eens te spelen met de draaiknop als zwel).

jdkwant schreef:Gebruiksgemak
Het orgel zoals ontwerpen heb ik best flink over nagedacht. Alle afstanden van klavieren, pedaal en bank op elkaar afgestemd (afgekeken van Heyligers) en een zo simpel/klein mogelijk console te bouwen. Dat m'n zweltrede dan iets naar rechts zit, dat neem ik voor lief.
Je gaf ook aan dat je niet zo'n orgelexpert bent. Ik zou dan aan een expert vragen naar de positie van het zwelpedaal (zeker als je in gedacht hebt, het orgel na verloop van tijd weer te verkopen).
En Kampen heeft inderdaad geen zwelpedaal; maar Mytyas (zie foto van André) heeft er 2 (die trouwens ook op een andere positie zitten). Ik zou op internet zoeken naar foto's van speeltafels en dan letten op de lokatie van het zwelpedaal.

Nog een advies: ik zou de monitor links zetten. Omdat de linkerhand meer rusten kent en je dus met die hand makkelijker kan registreren. Ook op pijporgels zit het knoppenpaneel (er er maar 1 is) altijd links.

Om je met beide laatste punten op weg te helpen (knoppenpaneel en zweltredes) een foto die ik dit jaar gemaakt heb van de speeltafel van de gedachtniskirche in Berlijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 27 okt 2012 21:12

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Kees Hoekman schreef:Systeem Hauptwerk het Derde Project?


Nog één poging, dan verklap ik het!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 21:46

Re: Donau Orgue SHaDri Console

IK pas...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 27 okt 2012 22:19

Re: Donau Orgue SHaDri Console

SHaDri =
S - Ha - Dri =
S - H - Dri =
S - H - Drie =

Steiger Hout Drieklaviers
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 22:26

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Dit kon ik natuurlijk nooit raden... Wel een goeie!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 27 okt 2012 23:37

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Evert-Jan schreef:Nog een advies: ik zou de monitor links zetten. Omdat de linkerhand meer rusten kent en je dus met die hand makkelijker kan registreren. Ook op pijporgels zit het knoppenpaneel (er er maar 1 is) altijd links.


Evert-Jan bedankt. Goed advies, ga ik zeker doen!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 13 nov 2012 00:34

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Hierbij even wat foto's van de vorderingen...

Pedaal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste Klavier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Console:

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 nov 2012 10:23

Re: Donau Orgue SHaDri Console

Hallo Johan,

Mooi model geworden. Wel iets totaal anders dan je vorige orgel. Heerlijk compact.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 13 nov 2012 11:49

Re: Donau Orgue SHaDri Console

jdkwant schreef:
Evert-Jan schreef:Nog een advies: ik zou de monitor links zetten. Omdat de linkerhand meer rusten kent en je dus met die hand makkelijker kan registreren. Ook op pijporgels zit het knoppenpaneel (er er maar 1 is) altijd links.


Evert-Jan bedankt. Goed advies, ga ik zeker doen!

Afbeelding
Hier gaf ik jaren geleden een concert: ook het registerpaneel links. (Kempten, St. Mang)
(Het vijfde klavier was trouwens vrijwel onbespeelbaar, dan kwam je hand klem te zitten tussen de lessenaar en het klavier...)
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com