Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
10
59%
Tevreden, aanbevolen.
4
24%
Neutraal
3
18%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 17

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 maart 2011 06:50

1775 Isnard, St. Maximin, Provence, Frankrijk

Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1775Maximin.html voor:
    - Impressie van Dick Sanderman
    - Opnames van Dick Sanderman
    - Impressie van mij
    - Opnames van mij
    - Schermvoorbeelden
    - Foto's
    - Google locatie
    - Links
Wat is jouw mening over deze sampleset?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 maart 2011 12:09

Re: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, Frankrijk

Alleen maar een eerste indruk na het (wederom) beluisteren van de luistervoorbeelden:
"Apart orgel", "mooie registers, maar (voor MIJN oren) wat agressieve/schetterende tongwerken en volle werk" (ongepolijst), "schitterende scherm" (praktisch en enigszins realistisch: je "compromis", Gert).
Verder wacht ik de reacties even af van mensen die hier al daadwerkelijk gebruik van maken.
Gr. Ron.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 06 maart 2011 19:10

Re: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, Frankrijk

Conform verzoek Ron hier een gebruikers reactie van mij.
Heb erg lang gewacht -moeten wachten,tot versie 2 uitkwam.
Ik ben er super enthousiast over.Een schitterend Frans barock orgel wat op de dito franse literatuur aansluit.
Vroeger aan Johannes gevraagd of ze de intonatie-type 1210 een franse twist konden geven....ja ....was hun antwoord maar het resultaat werkelijk bedroefend.
Daar hadden geen franse kaas van gegeten.
Dit is een van de redenen dat na het horen van de diverse samplesets ik ook de overstap naar HW genomen heb,en mijn speelplezier hervonden heb.
Wat wel van belang is dat je geluids kaart en bij behorende actieve speakers van goede kwaliteit zijn. Dit heb ik goed kunnen constateren.
Verder allen maar lof.De voorbeelden van Dick ook op pcorgan zijn ook schitterend en ik compliteer hem daarmee

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 04 apr 2011 14:10

Re: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, Frankrijk

Heb deze sampleset als demo en merk dat ik er het meest op speel. Je kan er zowel Franse barok als ook Duitse barok goed op kwijt. Alleen met de Montre 8' ben je al een uur verder...

Ook een discantzetting (bijv. uit het koraalboek van Dick Sanderman) klinkt prachtig met de Cornet. Tot slot kan ik de vier bundels van Arie Loonstra nu spelen met registraties zoals bedoeld. Een basse de trompette klinkt gewoon fantastisch!

Ben alleen in het bezit van de bekende demo-orgels en merk dat je bij Maximin het meest 'in' de klank zit en tegelijkertijd elk detail hoort. Hij staat met stip bovenaan.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 18 apr 2011 10:47

Re: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, Frankrijk

Ben er behoorlijk van onder de indruk, al helemaal als je nagaat dat de opnames
alles behalve optimaal verlopen waren. Schijnbaar was er nog al wat ongewenst
geluid in de kerk te horen vooral van het orgel zelf, om precies te zijn de orgelkas
die door veranderingen in klimaat en luchtvochtigheid van zich liet horen door
continue te kraken..

Wel is mij opgevallen dat de sample-set in de extended mode een klein probleempje
heeft met de bombarde 16' van het pedaal, de laagste toon in combinatie met de
bombarde van het klavier (waarvan hij meen ik gekopieerd is) geeft een vreemd
bijgeluid.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 nov 2012 17:03

Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Zie voor deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1775Maximin.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 nov 2012 14:11

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Ik vind dit ook een fantastische set.
Die tongwerken, super gaaf.
De cromorne, heerlijk spelen, als begeleiding, maar ook als solo.
Ik heb helaas nog slechts twee klavieren beschikbaar, maar met drie heb je echt een geweldig orgel.
Het mooie is dat in principe alles te koppelen is, in het echt is dat ook zo. Er is een demo op Youtube te bezien/beluisteren.
Wanneer je het ped. aan kl.vier koppelt, speel je op mooie hoogte uitkomend.
Gewoon een heerlijk orgel met heerlijk schetterende tongwerken, Prachtig!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 7

Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06

Bericht 18 apr 2013 22:11

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Kees Hoekman schreef:Ik vind dit ook een fantastische set.
Die tongwerken, super gaaf.
De cromorne, heerlijk spelen, als begeleiding, maar ook als solo.
Ik heb helaas nog slechts twee klavieren beschikbaar, maar met drie heb je echt een geweldig orgel.
Het mooie is dat in principe alles te koppelen is, in het echt is dat ook zo. Er is een demo op Youtube te bezien/beluisteren.
Wanneer je het ped. aan kl.vier koppelt, speel je op mooie hoogte uitkomend.
Gewoon een heerlijk orgel met heerlijk schetterende tongwerken, Prachtig!


Ik wil het pedaal koppelen aan het eerste klavier. Wie kan mij helpen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 22:32

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Zit er standaard op! Koppel ped/I
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 7

Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06

Bericht 18 apr 2013 22:39

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Wat bedoel je met standaard? Registerknop of standaard binnen Hauptwerk? (ik ben sinds zeer kort Hauptwerk-bespeler)

Berichten: 7

Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06

Bericht 18 apr 2013 22:41

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Kees, ik vergat erbij te vermelden dat het om de demo-versie gaat.

groet,

BvL
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 22:45

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Ja, is standaard register!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 7

Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06

Bericht 18 apr 2013 22:50

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Waar kan ik deze vinden in de demo-set?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 22:57

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Even uit hoofd hoor, onder stops. (lig al op bed) ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 18 apr 2013 23:16

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Ik heb het tot nu toe niet kunnen op de Maximin, ook de Master Couplers van Hauptwerk zelf zijn uitgegrijsd. Wat je wel kan doen is zowel je fysieke manuaal als je fysieke pedaal toewijzen aan het onderste virtuele manuaal. Dan krijg je in feite een aangehangen pedaal, maar meer mogelijkheden heb je op de demo set toch niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 apr 2013 23:34

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Maarten, BvL

ik denk dat jullie de Demo versie van St. Maximin gebruiken. Daar is inderdaad geen koppel P - I aanwezig, ook niet virtueel.
Je kunt het pedaal inderdaad vast aan manuaal I koppelen. Je doet dat via menu orgelsettings --> keyboards --> links op het scherm voor manuaal 1 kiezen en dan rechts input tab 2. Vervolgens autodetect en dan onderste en bovenste pedaal toetsen nemen + Done. Je krijgt een melding dat dit ook al gekoppeld is aan manuaal 1. Klik OK.

Vanaf nu is het pedaal aangehangen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2013 13:11

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Sorry, had ik niet helemaal helder, ik heb zelf de complete set. Dan is het wel via de stops te regelen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 apr 2013 14:02

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Kees,

dat werd er in eerste instantie ook niet bijverteld :o :o .
Maar omdat ik zelf de demo heb en het voor mij een bekend probleem was, heb ik mijn oplossing aan de hand gedaan (die ook geldt voor andere orgels die geen mogelijkheid voor een pedaalkoppel hebben en waarbij de virtuele koppels grijs blijven)

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 apr 2013 20:02

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Op het echte is heeft pedaal geen zelfstandige stemmen en is hard gekoppeld aan manuaal III. Dit is ook zo in de Original Version. Als je Extended Version kiest heb je wel een soort zelfstandig pedaal en zijn er veel koppels toegevoegd. Hangt dus beetje af van wat je zelf wil.

Ik heb heel bewust gekozen voor de original version en dan kom je er achter dat het toch hierdoor een heel bijzonder orgel is.

Mvg,
Paul.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 dec 2019 23:05

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

St Maximin is nog steeds een erg indrukwekkende sample set...

Nu ik HW5 heb, was ik benieuwd wat ik kon bereiken met het windmodel. Bij opnames van dit orgel op YouTube valt het op dat de tongwerken iets ontstemd zijn, wat een mooi zingend effect geeft (zoals in het begin van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=WlfcuawEUvg&t=678s). Dat effect miste ik totnogtoe in het sample set.

In het voicing scherm kun je nu een heleboel registers tegelijk selecteren. Dat maakt het veel makkelijker om te experimenteren...

Ik ben aan de slag gegaan met "all perspectives: wind supply mod: pitch (pct)", ofwel de invloed van het windmodel op de toonhoogte. Ik heb de tongwerken ingesteld op ongeveer -650%. De chamades (Dessus de Trompette) zelfs op -900%. Daarmee krijg ik bij benadering het effect dat je in bovengenoemde video hoort.

Wat interessant is, is dat je bij deze instellingen niet teveel registers tegelijk open mag trekken, net zoals dat schijnbaar op het echte orgel ook niet aan te raden is. Ik registreer als volgt:

I Cromorne, Trompette, Clairon
II Trompette, Clairon, Cornet, Dessus de Trompette
III Bombarde, 1e Trompette, 2e Trompette, Clairon, Dessus de Trompette
Koppels (I/II, II/III)

Dat geeft genoeg power en volgens mij klopt deze registratie aardig met bovengenoemde video (afgezien van de geluidskwaliteit) en met de voorschriften voor een "Grand Jeu" op een Frans-barok orgel.

Ben benieuwd wat anderen die deze set hebben (Adri?) van dit experiment vinden. Misschien kunnen we dit samen wat verfijnen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2020 09:10

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

josq schreef:St Maximin is nog steeds een erg indrukwekkende sample set...

Nu ik HW5 heb, was ik benieuwd wat ik kon bereiken met het windmodel. Bij opnames van dit orgel op YouTube valt het op dat de tongwerken iets ontstemd zijn, wat een mooi zingend effect geeft (zoals in het begin van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=WlfcuawEUvg&t=678s). Dat effect miste ik totnogtoe in het sample set.

In het voicing scherm kun je nu een heleboel registers tegelijk selecteren. Dat maakt het veel makkelijker om te experimenteren...

Ik ben aan de slag gegaan met "all perspectives: wind supply mod: pitch (pct)", ofwel de invloed van het windmodel op de toonhoogte. Ik heb de tongwerken ingesteld op ongeveer -650%. De chamades (Dessus de Trompette) zelfs op -900%. Daarmee krijg ik bij benadering het effect dat je in bovengenoemde video hoort.

Wat interessant is, is dat je bij deze instellingen niet teveel registers tegelijk open mag trekken, net zoals dat schijnbaar op het echte orgel ook niet aan te raden is. Ik registreer als volgt:

I Cromorne, Trompette, Clairon
II Trompette, Clairon, Cornet, Dessus de Trompette
III Bombarde, 1e Trompette, 2e Trompette, Clairon, Dessus de Trompette
Koppels (I/II, II/III)

Dat geeft genoeg power en volgens mij klopt deze registratie aardig met bovengenoemde video (afgezien van de geluidskwaliteit) en met de voorschriften voor een "Grand Jeu" op een Frans-barok orgel.

Ben benieuwd wat anderen die deze set hebben (Adri?) van dit experiment vinden. Misschien kunnen we dit samen wat verfijnen.


Voor een Grand Jeu moet je de Cornetten er wel bij doen.
Aan het eind van de video vind ik de tongwerken toch wel te vals.
Te veel valsheid werkt tegen versmelting van klank.

Enfin, het zou leuk zijn als je op Contrebombade een demonstratie geeft van het effect van je sleutelwerk. Ben benieuwd.

Bv. de set van Pipeloops van het Furtwangler orgel heeft een "detuning" slider, en die heb ik op vol staan. Klinkt levendiger. Een te zuiver gestemd orgel klinkt doods, kunstmatig, te netjes. De meeste orgels wordt in stemming gehouden door correcties aan de valste tonen. Bijstemmen dus. Niet wetenschappelijk zuiver, maar voor het oor "goed genoeg".

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 jan 2020 12:25

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

Ben nu niet thuis, maar zal kijken of ik binnenkort eens een opname kan plaatsen.

Ik heb alleen de Cornet van het GO gebruikt, jij zou dus adviseren om ook de andere twee te gebruiken?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2020 12:46

Re: Stem: 1775 Isnard, St. Maximin, Provence, France

josq schreef:Ben nu niet thuis, maar zal kijken of ik binnenkort eens een opname kan plaatsen.

Ik heb alleen de Cornet van het GO gebruikt, jij zou dus adviseren om ook de andere twee te gebruiken?


Ja, inderdaad.

Toen ik verlenden jaar het barok orgel van Albi bespeelde en een Grand Jeux registratie wilde horen, verbood de gastvrije organist Frederique Deschamps dat ik er fluiten of prestanten aan toevoegde, maar wel de Cornetten op alle klavieren. Ter accentuering van de diskant, want die Franse tongwerken zijn dominant in de bas met hun kracht, en die Cornetten geven brilliance en helderheid aan de melodie/diskant. Alsmede "excitement".

Op kleinere orgels in het Rugwerk worden dus de Cromhorne en Nasard en Tierce toegevoegd maar dus niet in St. Maximim de la Sainte Baume de Provence, waar je echte trompetten en clairons in het RW hebt.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com