Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
19
35%
Tevreden, aanbevolen.
7
13%
Neutraal
1
2%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat wel op verlanglijst
5
9%
Deze heb ik niet, staat niet op verlanglijst
22
41%
 
Totaal aantal stemmen : 54

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 nov 2012 06:56

Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Het vorige onderwerp over dit orgel werd heel lang, ook kan ik geen 'poll' toevoegen aan een bestaand onderwerp.
Dit onderwerp is het vervolg van http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=115 .

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen (op de eerste vier opties) die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 nov 2012 09:06

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Gert schreef:
Heeft iemand raad? Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het format moet zijn: 16-bit en 44.1 kH. ZIjn er nog andere settings nodig voor het uploaden op contrebombarde?

Ik weet het niet, heb er nooit problemen mee gehad. Misschien probeer je een .wav te uploaden, ik doe altijd een .mp3.


mijn ervaring met wavebestanden uploaden is eigenlijk altijd al problematisch geweest. Dat geldt eignelijk sowieso voor bestanden die boven de 7mb uitkomen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2012 11:03

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Gert, Leonard,
Bedankt, ik heb de file geconverteerd van wav naar mp3 en nu lukt het warempel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 nov 2012 21:25

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Hoe heet je op CB Fokko?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 nov 2012 21:27

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Sorry Fokko, ik zag je net staan. Ik ga luistern.

Edit; klinkt goed Fokko, mooi gespeeld.
Ook hier vind ik weer, de bas is erg fors. Neemt niet weg, dat het verder fraai klinkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2012 22:32

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Kees Hoekman schreef:Sorry Fokko, ik zag je net staan. Ik ga luistern.

Edit; klinkt goed Fokko, mooi gespeeld.
Ook hier vind ik weer, de bas is erg fors. Neemt niet weg, dat het verder fraai klinkt.


Dank je Kees,
Het valt me niet mee hoor, jezelf terug horen, en het was een behoorlijke drempel voor me. Ik wilde toch graag iets laten horen met Rotterdam in surround, daar ontbrak het nog aan.

De Open Bas 16' is inderdaad nog steeds aanwezig ten opzichte van die enkele strijkers in de zwelkast, terwijl het volume al -5 is gezet. Aan de andere kant, deze 16 voeter moet natuurlijk ook een redelijk plenum kunnen dragen. Het zoeken naar mooie combinaties vind ikzelf wel een spannende ontdekkingstocht bij het verschijnen van nieuwe samples; dat geldt zeer zeker voor dit giga neobarok instrument als dit Marcussen orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 nov 2012 22:37

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

is zeker een uitdagende klus. Je zou eens kunnen proberen, om een 16' van een klavier te nemen, b.v. van Hw o.i.d.
En een drempel, ja ja, dat ken ik... soms moest een stukje 20x over en hele avond mis. Volgende morgen soms in één keer goed. Ach, het is leerzaam, zie het zo maar.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 27 nov 2012 22:54

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Beste Kees, ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Frans Jonkers en kom uit de gemeente Roosendaal.
Graag volg ik jullie reacties op dit forum. Soms is het leerzaam en soms ook niet.
Vaak zijn toch dezelfde personen erg actief op dit forum waaronder jij.
Met enige regelmaat plaats ik een orgelstuk op CB.
Ik ben het eens met je mening over de nieuwste sample set en zal de meningen van anderen hierover ook blijven volgen.
Kom ik je ook tegen op CB ?

Groeten uit Roosendaal Frans.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 nov 2012 23:14

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Kees Hoekman schreef:Ook hier vind ik weer, de bas is erg fors. Neemt niet weg, dat het verder fraai klinkt.


Ik dacht nog, laat ik niet weer beginnen over die bas, maar nu voel ik me vrij om me bij Kees aan te sluiten. Verder klinkt het inderdaad fraai, heb wel het idee dat de strijkers wat luid zijn t.o.v. de uitkomende stem.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2012 23:58

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Leonard schreef:
Kees Hoekman schreef:Ook hier vind ik weer, de bas is erg fors. Neemt niet weg, dat het verder fraai klinkt.


Ik dacht nog, laat ik niet weer beginnen over die bas, maar nu voel ik me vrij om me bij Kees aan te sluiten. Verder klinkt het inderdaad fraai, heb wel het idee dat de strijkers wat luid zijn t.o.v. de uitkomende stem.


Tja, de bas is al wat getrimmed, kan misschien nog verder, maar je wilt natuurlijk wel bas houden bij gebruik van meerdere stemmen met meer volume, zoals een preastantenkoor. De tijd en het spelen zal het leren.

De praestant 16 van het hoofdwerk vind ik ook behoorlijk lomp. De 16 voet van het bovenwerk is heel mooi, maar niet bruikbaar omdat ik daar de strijkers ook gebruik.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 nov 2012 17:53

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Voor deze set is een update beschikbaar, zie: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... tes_tabbed

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 dec 2012 19:14

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Net heb ik mijn 20 standaard stukjes erop gezet voor deze set.
Luister op: http://www.pcorgan.com/SampleSets1973Rotterdam.html
Nu eerst studeren, volgende week misschien meer.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 08 dec 2012 15:29

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

De waarderingen over het Marcussenorgel zijn nogal verdeeld, ik heb wat citaten bij elkaar gezocht. Ook geef ik mijn mening en ruim 25 muziekvoorbeelden.

De muziek van Klaas Jan Mulder heeft mij vanaf mijn jeugd aangesproken, hij kon ook prima overweg met deze 'Marcussenreus'. Daarom vind ik het erg leuk dat Con Passione improvisaties van Klaas Jan uitgeeft als bladmuziek. Helemaal geweldig dat ik ze nu kan spelen op hetzelfde orgel als KJM dat deed. Ik probeer dezelfde registratie te gebruiken als hij dat deed, bij 'kleine registraties' is dat goed te doen. Bij Psalm 100 (met vrij volle registratie) is dat nog niet helemaal goed gelukt. Een aantal heb ik er al opgenomen, maar ik ben nog bezig met andere stukjes.

Lees en luister op: http://www.pcorgan.com/SampleSets1973Rotterdam.html

Leuk als je op dit forum reageert als je het wel of juist niet met me eens bent.

Berichten: 8

Geregistreerd: 06 nov 2012 18:43

Bericht 17 dec 2012 13:41

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Rotterdam is in mijn opzicht goed gelukt.
Wie wel is daar geweest is weet dat het pedaal wat aan de zachte kant is.
Dat hoor je op het sample set niet terug.
Verder is registreren een kunst apart.. Ook zo'n compromie/neobarokke bak kan mooi klinken.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 18 dec 2012 23:42

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Bogerd schreef:....het pedaal wat aan de zachte kant is. Dat hoor je op het sample set niet terug.


Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een sampleset zou exact mogelijk de originele situatie weergeeft, hoewel Jiri er ook wel eens bewust van af wijkt, zoals de tremulant van Menesterol, deze is origineel slechts op 1 klavier.

Zou het niet logischer zijn dat de liefhebber van fors pedaal zelf de schuifjes wat harder zet, in plaats van dat (naar ik aanneem) bijna alle gebruikers deze juist terug moeten brengen om in de buurt te komen van de originele verhoudingen ?

Wim Boer

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 dec 2012 16:48

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Leo Terlouw maakt opnames van Bach-werken op Hauptwerk orgels, luister op: Bach opnames van Leo Terlouw.
Nu is hij bezig met de sampleset 1973 Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam.
Als voorproefje heeft hij vast de bekende Toccata en fuga in d opgenomen, luister op: 1973 Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam.
Hij gebruikt in de Toccata en aan het eind van de fuga zelfs twee 32' en verder op het pedaal o.a. Quint 10 2/3' en op het Hoofdwerk o.a. de Quint 5 1/3'.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 dec 2012 17:47

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Voor degenen die moeite hebben met de leesbaarheid is er voor deze set een update met een 'simple tab':
Afbeelding

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 jan 2013 22:02

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Leo Terlouw maakt opnames van Bach-werken op Hauptwerk orgels, luister op: Bach opnames van Leo Terlouw.
Hij heeft nu 11 stukken opgenomen op de sampleset 1973 Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam. Vroeger op het Conservatorium heeft hij les gehad op dit orgel. Leo geeft een toelichting en registraties zijn tot in detail beschreven.
Onder andere de bekende Toccata en fuga in d is opgenomen, luister en lees op: Bach opnames van Leo Terlouw.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 jan 2013 12:06

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Zou er nog een demo versie komen?

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 06 jan 2013 20:23

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Gisteren bij het nieuwsjaarconcert geweest en het orgel voor eerst live gehoord. Was onder de indruk van het geheel; het spel van Marco den Toom (en Andre van Vliet), het kerkgebouw en niet in de laatste plaats het orgel zelf (en de gekozen registraties). Het was jammer van het concert dat Andre van Vliet op een Johannes orgel speelde; echt onbegrijpelijk. Het geluid was niet om aan te horen. Waarom niet gewoon op het transeptorgel!?
Maar wat een mooie en warme sound kan er uit het hoofdorgel komen (en dat voor een neo-barok)! Deze sample set komt gelijk op m'n wishlist.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 jan 2013 09:46

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Ik was er ook, sluit me helemaal bij Willem aan. Vond het ook erg jammer dat het transeptorgel niet gebruikt werd, ik heb dit nog nooit gehoord en hoor er altijd goede verhalen over. In plaats van zo'n waardeloze Johannus had ik dan toch voor een hauptwerkorgel gekozen, waarom niet gewoon Rotterdam dry?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 jan 2013 12:22

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Ik vind het niet echt kies af te geven op Johannus. Ik denk dat er best veel Hauptwerk wordt gebruikt op Johannus orgels. Daarbij komt dat ook Hauptwerkers met enige regelmaat Johannus vragen om support en dat ook krijgen.
Dat je er iets van vindt snap ik, maar kreten als "waardeloos" en "niet om aan te horen" vind ik niet passen binnen dit forum.

Jan

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 07 jan 2013 12:55

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Beste Jan,

Als bezoeker van een orgelconcert zit ik niet te wachten op een elektronische weergave van een orgel; daar kom ik niet voor. Ik begrijp ook niet dat je als organisator van een orgelconcert hiervoor kiest, zeker niet in deze kerk met zijn meerdere orgels.

De geluidweergave vond ik ondermaats met een veel te zware bas en een storende elektronische klank. Ik zie geen enkele reden om deze mening niet met andere orgelliefhebbers te delen.

m vr gr,
Willem.
Laatst bijgewerkt door willem_g op 07 jan 2013 14:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 jan 2013 13:54

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Dit is inderdaad een prima beschrijving van wat ik in mijn vorige post waardeloos noemde. Misschien is dat wat te fel, maar inderdaad, bij een orgelconcert in een kerk met drie orgels verwacht je geen Monarke. Ik heb me onder andere enorm gestoord aan het staccato spel. Johannus mag dan misschien goede service en goede meubels leveren, hun klank op met name symfonisch gebied laat te wensen over, jammer dat ze zich dit niet realiseren.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 jan 2013 14:35

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Mijn punt is niet dat het ondermaatse geluid van een elektronicum (in die situatie) niet mag worden genoemd, maar nu wordt afgegeven op een merk en product waarbij de aanduiding "elektronicum" zou hebben volstaan!
Indien de fabrikant deze plaatsing heeft verzorgd zou ik dat nog even anders vinden, maar ik ga er vanuit dat dit hier niet het geval is.
Ook een Hauptwerkorgel kan slecht klinken in zo'n gebouw. Het sampleset moet "passen" maar met name de audioweergave is belangrijk net zoals bij de Monarke!.

Jan
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com