Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 maart 2011 13:46

Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

31 maart 2011 12:51 door Cribo
Roland schreef:
hmm... Bombarde of Bazuin wat is het nou? Bazuin duidt op een Nederlands orgel, Jiri was in Nederland maar 32' bazuinen zijn er niet veel hier..

Bazuin 32' Inderdaad geen Bombarde maar qua akkoestiek zou het aardig matchen...

Zie: viewtopic.php?f=6&t=73

Als ik deze topic rustig lees, begrijp ik hieruit dat Jiri Zurek nog een orgel opgenomen heeft in een grote kathedraal. eentje m'et een Bazuin 32.

Ik ken maar twee van zulke kathedraalorgels:
Rotterdam (Laurenskerk)
Haarlem (Bavo)

Zijn er nog meer ?
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 25 okt 2012 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 31 maart 2011 14:09

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Anton Heger schreef:
31 maart 2011 12:51 door Cribo
Roland schreef:
hmm... Bombarde of Bazuin wat is het nou? Bazuin duidt op een Nederlands orgel, Jiri was in Nederland maar 32' bazuinen zijn er niet veel hier..

Bazuin 32' Inderdaad geen Bombarde maar qua akkoestiek zou het aardig matchen...

Zie: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=73

Als ik deze topic rustig lees, begrijp ik hieruit dat Jiri Zurek nog een orgel opgenomen heeft in een grote kathedraal. eentje m'et een Bazuin 32.

Ik ken maar twee van zulke kathedraalorgels:
Rotterdam (Laurenskerk)
Haarlem (Bavo)

Zijn er nog meer ?

Ik had ook al zoiets geschreven , maar jij was net eerder ;)

Maassluis is geen kathedraal, maar heeft wel een royale akoestiek.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 31 maart 2011 20:45

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Hoi,

Ik heb wel de bevestiging dat het Bavo orgel / Haarlem is opgenomen van de organisten van deze kerk. Echter wie de sampleset bouwer is krijg ik niet los gepeuterd (kan ik me ook wel iets bij voorstellen).

Mvg,
Paul.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 maart 2011 21:37

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

In Haarlem staan twee orgels met een 32 voets tongwerk op het pedaal: in de Basiliek heet dat register alleen Bombarde 32. En volgens Cribo was het echt een Bazuin 32.

Ik kom toch niet verder dan de Laurens Rotterdam en de Bavo in Haarlem.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand van het Marcussenorgel in de Laurenskerk een sampleset wil maken :roll:
Blijft over...
Tja :roll:

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 31 maart 2011 22:04

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Volgens Cribo is het niet Jiri die de Bavo gesampled heeft: viewtopic.php?f=6&t=86

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 31 maart 2011 22:21

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Misschien denk ik nu te ver, maar als Cribo met z'n avatar een hint wil weggeven, zou het toch weleens de Laurenskerk kunnen zijn.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 01 apr 2011 00:01

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Anton Heger schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand van het Marcussenorgel in de Laurenskerk een sampleset wil maken :roll:
Tja :roll:


Ik ook niet. Het is wel het grootste orgel van Nederland, maar niet het mooiste. Allemaal pieptroep, ontwerp uit de jaren '60, zo neobarok als het maar kan. De zwevende strijkers zijn dan weer wel aardig, de chamades vind ik ook wel leuk, maar verder doet het me weinig. Een concertorgel van dit formaat zou toch op z'n minst een Hobo en een Flute harmonique moeten hebben. De Laurens heeft ook niet een echte kathedrale akoestiek en die 32 voets Bazuin......had beter Fagot kunnen heten. Moet je vooral niet onder het tutti van Caen willen hebben. Laten we hopen dat het een ander orgel is waar we meer aan hebben.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 01 apr 2011 01:15

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Lia schreef:Misschien denk ik nu te ver, maar als Cribo met z'n avatar een hint wil weggeven, zou het toch weleens de Laurenskerk kunnen zijn.


Het zou mij verbazen, dit orgel past eigenlijk helemaal niet in het rijtje orgels dat Jiri tot nu toe heeft uitgebracht.
Maar ik vindt persoonlijk wel dat een neobarok orgel niet mag ontbreken in het aanbod van sample-sets voor Hauptwerk.

Overigens heb ik liever die chamades als toevoeging voor Caen dan een neobarokke Bazuin 32'..

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 01 apr 2011 01:35

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Roland schreef:Maar ik vindt persoonlijk wel dat een neobarok orgel niet mag ontbreken in het aanbod van sample-sets voor Hauptwerk.


Natuurlijk. Ik heb ook niets tegen goede neobarokorgels. Er staat bijvoorbeeld een prachtige Metzler in de Grote Kerk in Den Haag, ook met chamades en twee 32 voeten. Van Marcussen vind ik het orgel in de Maria Magdalena in Goes meer overtuigen dan de reus Rotterdam.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 01 apr 2011 01:40

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Is er al concreet vermeldt dat het om een Nederlands orgel gaat?

In België zijn er ook orgels die een Bazuin 32v in het pedaal hebben. Daarnaast vind je daar denk sneller dat orgel in een kathedraal.

En de Kathedrale Basiliek in Haarlem heeft een Contrafagot 32v, dus dat is hem dan ook niet.

De kathedraal in Rotterdam heeft dan weer wel een Bazuin 32v. Dus zou een (Nederlandse) optie zijn.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 01 apr 2011 02:00

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Michael schreef:Is er al concreet vermeldt dat het om een Nederlands orgel gaat?

In België zijn er ook orgels die een Bazuin 32v in het pedaal hebben. Daarnaast vind je daar denk sneller dat orgel in een kathedraal.

En de Kathedrale Basiliek in Haarlem heeft een Contrafagot 32v, dus dat is hem dan ook niet.



Is deze inmiddels niet vervangen voor een Contrabombarde 32' ?
De laatste keer dat ik dat orgel hoorde werd ik overdonderd door een zeer laag en luid tongwerk, ik verwachte namelijk ook een Contrafagot 32', maar daar leek het geenszins op.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 01 apr 2011 13:28

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

:D ja leuke avatar hè.

Wat zijn jullie toch slim allemaal ;)

Tja, over smaak valt (niet) te twisten natuurlijk en ik ben het wel gedeeltelijk met Marien eens dat Marcussen nou niet echt in de buurt komt van een Cavaillé Coll maar toch zitten er leuke dingen op hoor. De Bazuin 32 heeft idd natuurlijk ook geen echte CC genen en zou beter voldoen als ContraFagot maar er is veel mogelijk in de audiowereld en ik ben van mening dat het dan toch beter klinkt dan de huidige oplossing bij Caen.

Alles kan natuurlijk virtueel in HW met alle mogelijkheden van dien; het onderling ruilen van de Chamades tegen de Flute Harmonique en de Basson Hautbois is technisch geen enkel probleem en misschien best een leuk idee. Ik denk echter dat Jiri zover niet zal gaan maar wellicht kan ik hem overhalen ;) Dit is wel weer een leuk discussiepuntje op zich; hoe ver ga je in het creëren van een perfect gekloond orgel? Welke transplantatie's zijn toelaatbaar?

De Laurens is natuurlijk een compromisorgel en registreren is erg belangrijk daar, minder = meer. Voor Hayo Boerema is het iig geen probleem om er Vierne op te spelen en Barok gaat ook goed natuurlijk met die 10 sterke Mixtuur.

Tegen de tijd dat ie uitkomt zijn er hopelijk betaalbare moederborden voor 48 Gb :? want dat wordt wel een probleem...

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 01 apr 2011 13:33

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Roland schreef:
Michael schreef:Is er al concreet vermeldt dat het om een Nederlands orgel gaat?

In België zijn er ook orgels die een Bazuin 32v in het pedaal hebben. Daarnaast vind je daar denk sneller dat orgel in een kathedraal.

En de Kathedrale Basiliek in Haarlem heeft een Contrafagot 32v, dus dat is hem dan ook niet.



Is deze inmiddels niet vervangen voor een Contrabombarde 32' ?
De laatste keer dat ik dat orgel hoorde werd ik overdonderd door een zeer laag en luid tongwerk, ik verwachte namelijk ook een Contrafagot 32', maar daar leek het geenszins op.


Zo goed op de hoogte ben ik niet, dus dat zou ook best kunnen.

Ik wil niet teveel om het onderwerp heendraaien. Maar is er een verschil tussen een bombarde en een bazuin? Na het bericht gelezen te hebben over de Bazuin van de Laurenskerk die contrafagot zal moeten heten, wat is sowieso het verschil tussen al die tongwerken? Ik dacht namelijk dat het gewoon een andere benaming was.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 01 apr 2011 13:42

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Cribo schreef::D ja leuke avatar hè.

Wat zijn jullie toch slim allemaal ;)

Tja, over smaak valt (niet) te twisten natuurlijk en ik ben het wel gedeeltelijk met Marien eens dat Marcussen nou niet echt in de buurt komt van een Cavaillé Coll maar toch zitten er leuke dingen op hoor. De Bazuin 32 heeft idd natuurlijk ook geen echte CC genen en zou beter voldoen als ContraFagot maar er is veel mogelijk in de audiowereld en ik ben van mening dat het dan toch beter klinkt dan de huidige oplossing bij Caen.

Alles kan natuurlijk virtueel in HW met alle mogelijkheden van dien; het onderling ruilen van de Chamades tegen de Flute Harmonique en de Basson Hautbois is technisch geen enkel probleem en misschien best een leuk idee. Ik denk echter dat Jiri zover niet zal gaan maar wellicht kan ik hem overhalen ;) Dit is wel weer een leuk discussiepuntje op zich; hoe ver ga je in het creëren van een perfect gekloond orgel? Welke transplantatie's zijn toelaatbaar?

De Laurens is natuurlijk een compromisorgel en registreren is erg belangrijk daar, minder = meer. Voor Hayo Boerema is het iig geen probleem om er Vierne op te spelen en Barok gaat ook goed natuurlijk met die 10 sterke Mixtuur.

Tegen de tijd dat ie uitkomt zijn er hopelijk betaalbare moederborden voor 48 Gb :? want dat wordt wel een probleem...


Verwacht je wel dat het orgel van de Laurenskerk uitkomt? :P

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 01 apr 2011 14:20

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Cribo schreef:Dit is wel weer een leuk discussiepuntje op zich; hoe ver ga je in het creëren van een perfect gekloond orgel? Welke transplantatie's zijn toelaatbaar?


Persoonlijk heb ik meer met een orgel zoals het is. Dat er allerlei aanpassing worden gedaan zoals extra koppelingen / klavier uitbreidingen houd ik niet zo van. Wat dat betreft denk ik dat het heel goed is dat er zoals als nu al vaak het geval is een odf voor normaal en extended wordt gemaakt, op die manier kan iedereen gebruiken wat hij prettig vind.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 apr 2011 18:28

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Cribo schrijft:
Wat zijn jullie toch slim allemaal
(..)
Ik denk echter dat Jiri zover niet zal gaan maar wellicht kan ik hem overhalen
(..)
Tegen de tijd dat ie uitkomt zijn er hopelijk betaalbare moederborden voor 48 Gb

Nu Cribo ons doet geloven dat het orgel uit de Laurens gesampled is, ben ik toch wel heel verbaasd. Ik hoop eigenlijk dat Jiri zijn tijd en energie aan écht interessante orgels gaat besteden :roll:

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 02 apr 2011 18:42

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Dat wordt dan een sampleset voor VOGELLIEFHEBBERS.
Feike Asma noemde een Marcussenorgel een "spreeuwenkast".

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 02 apr 2011 19:19

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Peter schreef:Dat wordt dan een sampleset voor VOGELLIEFHEBBERS.
Feike Asma noemde een Marcussenorgel een "spreeuwenkast".


Vandaar dat Willem Tanke er een dvd reeks heeft opgenomen met muziek van Olivier Messiaen..

http://www.youtube.com/user/WillemTanke ... N4_2sFzylE

http://www.youtube.com/user/WillemTanke ... bNKxRims1s

Heb lang geleden orgellessen gevolgd bij hem. Ik mocht nooit zonder schoenen spelen,
maar misschien had dat wel een heel andere reden...

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 apr 2011 18:45

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Nu Cribo ons doet geloven dat het orgel uit de Laurens gesampled is, ben ik toch wel heel verbaasd. Ik hoop eigenlijk dat Jiri zijn tijd en energie aan écht interessante orgels gaat besteden

Dat wordt dan een sampleset voor VOGELLIEFHEBBERS.
Feike Asma noemde een Marcussenorgel een "spreeuwenkast".

Zijn jullie niet een beetje TE negatief? Ik heb afgelopen dagen nog een cd van dit orgel beluisterd en kan niet zeggen dat ik het lelijk vind.
Ik ben geen deskundige, maar ga gewoon op m'n oren af.
Zo te horen waren er hele mooie zachte strijkers tot en met felle chamade tongwerken. Volgens mij kun je er vrijwel iedere muziek op spelen.
Zelf heb ik liever kleinere intiemere orgels, maar als het toch een groot orgel moet zijn, vind ik het wel leuk dat je met zo'n dispositie alle kanten op kan.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 07 apr 2011 18:50

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Ik vind het persoonlijk ook een prima orgel van cd / dvd en een keer live. Wat ik jammer vind is dat de mensen die negatief zijn vaak het hardste (of in ieder geval met de sterkste woorden) roepen.

Mijns inziens is het opnemen van zo veel mogelijk verschillende soorten / maten / tijdsperiodes aan het orgels het beste. Zodoende kan iedereen kiezen waar hij naar opzoek is / wat hij mooi vind. Daar hoort Rotterdam dus net zo goed bij, of iedereen het nou mooi vind of niet.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 apr 2011 19:38

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Nou zeg! Ben ik wat kritisch en dan krijg ik er gelijk van langs :roll:

Ik heb lang in Rotterdam gewoond (tot 1990), ben váák in de Laurens naar concerten geweest van allerlei organisten (de eerste was bijna 30 jaar geleden bij Jean Guillou; ik heb het programma nog :D ), maar heb het nooit een orgel gevonden waarvan ik 'WOW' zei.
Dan zijn er anderen die mij veel meer op het puntje van mijn stoel laten zitten.
Heel soms kwam er een organist die op dit orgel in staat was goed te registreren: Bram Beekman was dat toen met een Frans programma. Maar meestal was het veel, héél veel, geluid...

Anton

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 07 apr 2011 19:51

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Anton Heger schreef:Nou zeg! Ben ik wat kritisch en dan krijg ik er gelijk van langs :roll:

Ik heb lang in Rotterdam gewoond (tot 1990), ben váák in de Laurens naar concerten geweest van allerlei organisten (de eerste was bijna 30 jaar geleden bij Jean Guillou; ik heb het programma nog :D ), maar heb het nooit een orgel gevonden waarvan ik 'WOW' zei.
Dan zijn er anderen die mij veel meer op het puntje van mijn stoel laten zitten.
Heel soms kwam er een organist die op dit orgel in staat was goed te registreren: Bram Beekman was dat toen met een Frans programma. Maar meestal was het veel, héél veel, geluid...

Anton


Ik bedoelde mijn kritiek niet persoonlijk, ik bedoelde dit in het algemeen (niets eens binnen dit forum specifiek).

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 apr 2011 19:57

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Ik heb lang in Rotterdam gewoond (tot 1990), ben váák in de Laurens naar concerten geweest van allerlei organisten

Dan heb je veel meer recht van spreken dan ik, ik ben er maar een keer of vijf geweest.
Ik vind het ook niet het mooiste orgel wat ik ooit gehoord heb, maar zeer zeker ook niet het lelijkste.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 07 apr 2011 22:53

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Toen ik in Rotterdam op de MTS zat, heb ik vaak op vrijdagmiddag gespijbeld om in de Laurens
naar de lunchpauzeconcerten te kunnen.
Ook staat het concert met Klaas Jan Mulder en Herman van Vliet nog in mijn geheugen gegrift.
Ik vergelijk het Marcussen orgel als een boom, naarmate die ouder word, word ie steeds mooier. ;)


Groeten Jochum

P.S. ik heb mijn opleiding goed afgesloten, hoor. :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 apr 2011 16:17

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Zou je niet, net als in het alledaagse leven, de krenten in de pap moeten zoeken? Een beetje uitvogelen is ook een leuke bezigheid, wanneer het resultaat bevredigend is, kun je daar veel voldoening uithalen.
Ook ik ben niet kapot van het Marcussenorgel in R.dam, maar er zit veel moois op!
Ik meen dat iemand eens zei m.b.t. de muziek van Reger, de grote werken dan, dat de kunst van het weglaten er ook één was. Zo is het met registreren op grote orgels toch ook?!

Ik heb ook nog wel een wens m.b.t. samplen: Zuid- en Noordbroek en dan vooral even naar de Der Aa-kerk in Groningen, want dát orgel geeft mij dus echt rillingen over mijn rug, zowel om te zien als om te horen.
Maarrrrrr, ik heb helaas maar twee klavieren.... maar die zijn wél gaaf!!

Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com