Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk 4 met Windows 8

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 25 okt 2012 19:31

Hauptwerk 4 met Windows 8

Morgen komt Windows 8 beschikbaar voor consumenten. Zelf ben ik meestal enigszins terughoudend in het installeren van software. Tegenwoordig (vroeger niet) heb ik het motto: "als het goed werkt: afblijven". Om problemen met Hauptwerk en geluidskaart(drivers) te voorkomen zal ik daarom niet snel Windows 8 installeren op mijn Hauptwerk pc als vele anderen me niet zijn voorgegaan.
Voor Hauptwerk is sowieso de 64-bit versie aan te bevelen.

Wie heeft Hauptwerk 4 al geprobeerd met Windows 8?
Bij Windows 7 (64 bit) waren er RAM limieten: Home Basic: 8GB, Home Premium: 16GB, Pro/Ent/Ult: 192GB, bij W8 ook?
Wat zijn voordelen van Windows 8 voor Hauptwerk? Ik denk:
- Windows 8 is geoptimaliseerd voor touchscreen (veel gebruikt bij Hauptwerkers) gebruik.
- Windows 8 heeft een snellere opstarttijd dan voorgangers.
- Windows 8 heeft een efficienter gebruik van processor(s).

Wie heeft ervaring?

Zie ook: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=11082 (grappig, we posten dit topic op dezelfde tijd, maar wisten dat uiteraard niet van elkaar)

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 okt 2012 19:47

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Ik kan hem wel uittesten, maar ik ben er huiverig voor. De verwachting is nl dat het hetzelfde gaat als met windows Vista.
Windows brengt afwisselend een goede nieuwe windows uit en dan weer een slechte. Het is niet duidelijk of dit een strategie van Windows is maar het patroon lijkt er wel op.
Het zou de beurt zijn aan de slechte. :cry:
Ik houd het nog even bij windows 7.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 okt 2012 19:59

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Andre schreef:De verwachting is nl dat het hetzelfde gaat als met windows Vista.
Windows brengt afwisselend een goede nieuwe windows uit en dan weer een slechte. Het is niet duidelijk of dit een strategie van Windows is maar het patroon lijkt er wel op.


Waar baseer je deze verwachting op? In tegenstelling tot Vista wordt Windows 8 tot nu toe namelijk helemaal niet zo kritisch ontvangen. Vista was slecht, XP was goed, maar windowsversies verder terug in het verleden zoals ME en 98 zijn hier absoluut niet mee te vergelijken. Tuurlijk, de overschakeling naar de nieuwe Windows 8 interface is een pittige stap, maar geen reden om vooraf al negatief te doen. Kennissen van me die Windows 8 hebben getest hebben het over een stevige snelheidswinst, en zoals Gert al zei beter cpu-gebruik. Voor Hauptwerk zou ik inderdaad een afwachtende houding aannemen en in ieder geval wachten op servicepack 1 van Windows 8.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 okt 2012 20:10

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

voordeel van w8 is een snelle opstart/sluittijd ten opzichte van w7
w8 basis gebruikt minder werkgeheugen

nadeel driver en programma's draaien niet allemaal goed en stabiel onder w8

het virtueel beheren van hauptwerk in w8 onder een w7 omgeving levert geen winst op

w8 is eigenlijk nog niet gereed( maar de release datum stond al vast)

dus w8 laten komen en wachten op servicepack1 op zijn minst

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2012 20:37

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

4 opmerkingen

1. windows 8 start sneller op omdat het bij shutdown de lopende applicaties sluit en dan het interne geheugen in de hiberfil.sys file schrijft. Bij opstarten wordt die file weer in het geheugen gelezen. De PC gaat dus gewoon in slaap !!
Maar als er een update komt en de PC moet worden gereset, dan weet je pas de echte opstarttijd.

2.
Servicepack 1 is al uit: http://www.zdnet.com/microsoft-delivers ... 000005492/
Na installatie van windows 8 moet je nog 200 MB downloaden, nl. SP1 (en darana nog wat losse updates)

3.
Ik ben het met André eens
Windows 98 goed
Windows ME slecht
Windows XP goed
Windows Vista slecht
Windows 7 Goed
Windows 8 Slecht
In zou voor dat laatste maar eens op (technische) sites en forums kijken.

4.
Bij Windows 8 moet je inloggen met je Microsoft account (dat je dan ook moet aanmaken). Alle settings van je PC (en wie weet wat nog meer) worden op internet opgeslagen. Het verhaal van M$ daarachter: op elke willekeurige W8 PC kun je inloggen waardoor je altijd de zelfde setting hebt.
Via een truk kan dat ook ofline gebeuren. Als er getest gaat worden, moet dat in offline status gebeuren

EDIT typo+toevoeging
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 26 okt 2012 18:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2012 20:46

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Nog een aanpassing om de desktop na opstarten zichtbaar te krijgen (ipv de metro interface):

Windows 8 start standaard in de Metro-interface op. Met een handig trucje kunt u ervoor zorgen dat Windows altijd meteen in de vertrouwde desktopomgeving start. Typ in de Metro-omgeving notepad in, gevolgd door een druk op Enter. Voer in Notepad (Kladblok) het volgende in:

[Shell]
Command=2
IconFile=Explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop

Sla het bestand vervolgens op als bureaublad.scf. Open hierna de Taakplanner (Task Scheduler) door terug te gaan naar Metro, typ Schedule tasks, klik rechts op Settings en druk op Enter. In de Taakplanner kiest u links Task Scheduler Library, klikt u met de rechtermuisknop in het bovenste vak in het midden en kiest u Create New Task. In het venster dat verschijnt voert u bij het tabblad General onder Name de naam Start Bureaublad in. Bij het tabblad Triggers kiest u New en bij het dropdown-menu achter Begin the task selecteert u On a schedule, gevolgd door OK. Bij het tabblad Actions kiest u New, vervolgens in het venster dat verschijnt achter Action voor Start a Program en onder Program/script zoekt u met Browse het zojuist aangemaakte bureaublad.scf op. Ten slotte haalt u onder het tabblad Conditions het vinkje weg bij Start the task only if the computer is on AC power, gevolgd door OK. Vanaf nu start de computer automatisch op in de desktop­omgeving.


En met dit gratis programma kun je de klassieke shell + startknop terug krijgen: http://sourceforge.net/projects/classicshell/
Hier staan wat features: http://classicshell.sourceforge.net/features.html

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 25 okt 2012 21:29

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Ik ga hem (Als ik van de week tijd heb) proberen te installeren. Gewoon proberen lukt het niet begin ik weer met windows 7

Windows 8 heeft volgens mij geen beperkingen qua ram geheugen. bij mij ziet hij alles.

Ik heb Windows 8 al een keer op een laptop gehad met ssd was in 15 sec opgestart.
gewoon niet inlaten loggen met Windows ID (aanmelden gaat met een Windows live ID) dan kan wat mij betreft hauptwerk zelf gelijk opstarten. Al ik wat weet zal ik het laten weten. (nu een gedownloade versie geprobeerd doet hij het niet. morgen komt de officiële binnen)

Mijn tip: koop een upgrade versie scheelt je €100,- en kan schoon geïnstalleerd worden.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 okt 2012 22:24

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Maarten de Jong schreef:Windows 8 heeft volgens mij geen beperkingen qua ram geheugen. bij mij ziet hij alles.
Dit zijn de limits voor de 64 bits versie:
Windows 8 - 128GB
Windows 8 Professional - 512GB
Windows 8 Enterprise - 512GB

Voor de 32 bits versie is dit max 4 GB
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 16:16

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Evert-Jan, ik sta voor de zoveelste keer versteld van zoveel kennis... Daar kan ik wel eens jaloers op worden...:oops:
Top!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 okt 2012 12:02

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Leonard schreef:
Andre schreef:De verwachting is nl dat het hetzelfde gaat als met windows Vista.
Windows brengt afwisselend een goede nieuwe windows uit en dan weer een slechte. Het is niet duidelijk of dit een strategie van Windows is maar het patroon lijkt er wel op.


Waar baseer je deze verwachting op? In tegenstelling tot Vista wordt Windows 8 tot nu toe namelijk helemaal niet zo kritisch ontvangen. Vista was slecht, XP was goed, maar windowsversies verder terug in het verleden zoals ME en 98 zijn hier absoluut niet mee te vergelijken. Tuurlijk, de overschakeling naar de nieuwe Windows 8 interface is een pittige stap, maar geen reden om vooraf al negatief te doen. Kennissen van me die Windows 8 hebben getest hebben het over een stevige snelheidswinst, en zoals Gert al zei beter cpu-gebruik. Voor Hauptwerk zou ik inderdaad een afwachtende houding aannemen en in ieder geval wachten op servicepack 1 van Windows 8.



Hallo Leonard op het patroon en werkwijze van MS. Vraag maar de computerfreaks na.
Windows 8 is een behoorlijke omschakeling en dan krijg je vanzelf kinderziektes.

Het is op veel punten wel een vooruitgang tov windows7en deze ontwikkeling is denk ik wel toe te juigen ook vanuit Hauptwerk.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 okt 2012 13:53

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Nou, hier thuis loopt zo'n 'freak' rond en die is heel tevreden met Windows 8. En windows 7 was ook al een grote verbetering ten opzichte van XP.
Zelf gebruik ik windows 8 ook al enige tijd (in het onderwijs is het al even verkrijgbaar) en ben heel tevreden.
Zeker met een SSD start het heel snel op.
Het metro scherm is niet handig maar daar zijn al mogelijkheden voor om het uit te schakelen. Maar als je een touchscreen hebt is het wel weer handig.

Op m'n hauptwerk pc heb ik het nog niet geinstalleerd. En dat heeft te maken met m'n geluidskaart (EMU 0404) waarvan ik nog niet zeker weet of die door Windows 8 wordt ondersteund. En voor hauptwerk is dat niet onbelangrijk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 okt 2012 14:02

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

maar buiten de opstarttijd om( die vind ik nu al weinig met ssd)
wat voegt windows 8 toe met betrekking tot het beheren van meerdere cpu cores???

is dit alleen maar te meten of is er daadwerkelijk nog winst in hauptwerk te behalen met cpu belasting?


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 okt 2012 14:13

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Windows 8 gebruikt wat minder resources, heeft een betere taskmanager en simultaan bestanden kopiëren (met grafiek) gaat beter.

Maar voor hauptwerk zou ik voor m'n geld eerder een sample set kopen dan een upgrade naar windows 8.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 27 okt 2012 14:29

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

hans schreef:Maar voor hauptwerk zou ik voor m'n geld eerder een sample set kopen dan een upgrade naar windows 8.


Nou de prijs van windows 8 pro upgrade kost nu 30 euro (download versie)
zo goedkoop zijn de betere sample sets nog niet.

mvg
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 okt 2012 01:24

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Koop je bijna 2x Gapinge voor, en dat is een kleintje, maar wel heeeeeeel mooi!!

Jeroen schreef:
hans schreef:Maar voor hauptwerk zou ik voor m'n geld eerder een sample set kopen dan een upgrade naar windows 8.


Nou de prijs van windows 8 pro upgrade kost nu 30 euro (download versie)
zo goedkoop zijn de betere sample sets nog niet.

mvg
Jeroen
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 28 okt 2012 15:28

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Andre_Kaptein schreef:Koop je bijna 2x Gapinge voor, en dat is een kleintje, maar wel heeeeeeel mooi!!


Tja das waar.
De prijs wist ik niet van dit sampleset wel dat deze niet duur was.

mvg
Jeroen

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 29 okt 2012 21:16

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Ik kan u intussen melden dat het bij afgelopen zaterdag goed is verlopen.

Windows 8 is geïnstalleerd en alles werkt naar behoren. ben geen enkel probleem tegen gekomen.
En heb het programmaatje dat Evert-Jan aan rade geïnstalleerd. anders start Hauptwerk niet automatisch op.

Nu ga ik nog op zoek naar een goede comic viewer app om mijn digitale muziek vanaf te kunnen lezen.

Succes allemaal!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 30 okt 2012 13:25

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Vrienden,

Heeft de overstap naar Windows 8 nog een gunstig effect op de maximale
Polyfonie ?

WiBo

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 31 okt 2012 12:35

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

MDA meldt nu dat HW zonder problemen werkt op W8: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 99&start=0

Er is een nieuwe versie van HW 4.0.0 beschikbaar voor als je HW nieuw wilt installeren op W8, omdat de oude installatie-methode niet werkt.

Drivers die onder W7 werkten, zouden ook onder W8 moeten werken, maar wie echt zeker wil zijn, kan beter even controleren of de fabrikant meldt dat dat inderdaad zo is, en zo niet, wachten tot die melding komt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 okt 2012 22:09

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Hoi!

Ik heb een vraag: als Windows 8 opgestart is, kun je dan zelf bepalen welke tegels er op je scherm komen te staan?
Dan zou ik kiezen voor de vier Hauptwerk configuraties en een tegel voor Patchmix.
En als ik er dan ook nog zelf een achterkantje bij mag zoeken, zou ik helemaal tevreden zijn.

Maar of dit zo kan, dát weet ik niet.

Wie wel?

Anton

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 31 okt 2012 23:36

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Ja dat kan,

Als je je muis aan de onderzijde van het scherm hou (of met de vinger van de rand naar omhoog veeg) krijg je een balk waarin een knop zit met alle app's je kunt de app's/programma's van het metro interface-scherm af halen of via die knop toevoegen.

De achtergrond hiervan is helaas niet te veranderen (alleen de kleur)

Gr, Maarten

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 nov 2012 09:21

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Mijn eerste ervaringen met Windows 8 Pro.

Ik heb een i7/3770 op 3,8 GHz + 32 GB geheugen + 2 SSD schijven

Met Windows 7 was de opstarttijd voor Windows 20 sec en de totale tijd om Utrecht op het scherm te hebben precies 2 minuten.
Nu met Windows 8 is de opstarttijd voor Windows 20 sec en de totale tijd om Utrecht op het scherm te hebben 2 minuten en 10 seconden.
Sneller opstarten is er dus niet bij.

De polyfonie is niet anders geworden nu ik Windows 8 heb geinstalleerd.

Ik heb de vier icoontjes van Hauptwerk in gebruik; elk voor een andere sampleset, zodat ik alles in kan stellen zoals ik dat voor dat orgel hebben wil.
Met Windows 7 stonden die vier Hauptwerk-icoontjes naast elkaar op de taakbalk en kon ik ze zo dus opstarten.
In Windows 8 staan ze nu als een tegel op het Metro-scherm; vind ik mooier en makkelijker.

In Windows 7 startte PatchMix automatisch op. Dat heb ik in Windows 8 nog niet voor elkaar gekregen (met het Metro scherm).
Ik moet dus eerst op de tegel van PatchMix drukken. Dan verdwijnt de Metro interface echter want je komt dan op je gewone desktop terecht. En dan en heb ik toch weer een muis nodig om Hauptwerk op te starten of om de Metro interface terug te krijgen (die ik eigenlijk toch wel graag gebruiken zou).

Eerder in deze toipc staat een link naar een programmaatje wat de startknop weer zichbaar maakt. Dat heb ik geinstalleerd. PatchMix kan ik nu gelukkig weer automatisch laten starten. Maar de Metro interface ben ik helemaal kwijt...

Alles is weer hetzelfde als met Windows 7.
Wat ik nu heb is Windows 8, maar ik zie geen enkel voordeel ten opzichte van mijn oude configuratie met Windows 7. :cry: :cry:

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 02 nov 2012 11:44

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Anton Heger schreef: ik zie geen enkel voordeel ten opzichte van mijn oude configuratie met Windows 7. :cry: :cry:


Windows 8 is wat aanschaf betreft wel véél goedkoper ... :idea:

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2012 18:18

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Anton Heger schreef:In Windows 7 startte PatchMix automatisch op. Dat heb ik in Windows 8 nog niet voor elkaar gekregen (met het Metro scherm)
Vooropgesteld: ik heb geen Windows 8 en heb dit ook niet uitgeprobeerd. Maar zou je de patchmixsnelkoppeling niet naar de Windows startupfolder kunnen kopiëren? En het programmaatje, dat de W7 look geeft, kun je daarna weer uitzetten.
Vervolgens systeem opnieuw starten en je zou de Metro interface hebben en patchmix start automatisch.
Even proberen; geen werkingsgarantie ;)

WiBo schreef:Windows 8 is wat aanschaf betreft wel véél goedkoper ... :idea:

Windows 8 is volgens mij alleen goedkoper als je een upgrade van een bestaand operatingsysteem doet.

En mocht dat dus niet zo zijn (dus W8 is altijd goedkoper), dan kun je dus Windows 8 kopen en dan downgraden naar Windows 7.
http://www.computerworld.com/s/article/9230815/Microsoft_will_allow_downgrades_from_Windows_8_to_Windows_7_Vista

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 02 nov 2012 19:07

Re: Hauptwerk 4 met Windows 8

Mijn tip: koop een upgrade. Die is ook schoon/op een lege schijf te installeren. Heb ik ook gedaan. Werkt prima.
Gr. Maarten
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com